Spel du klarar på en dag

Testpilot
Skrivet av Renfis:

Kingdom: Classic och Kingdom: New Lands.

Sjukt beroendeframkallande

Har Kingdom Classic på Steam, men skulle inte påstå att det tar en dag att klara. Det är rätt svårt spel enligt mig och tar en tid att fundera ut all gameplay och strategi. Har ännu inte klarat det, var tvungen att kolla upp videor på Youtube för att få ett humm om vad jag skulle göra för att klara spelet. Bra spel är det dock så en rekommendation ändå.

Gen
Medlem

Titanfall 2 (SP) - Körde själv klart det häromdagen på ca 5 timmar, riktigt sjysst förstapersonspangare
Unravel - Är man smart nog att klara de kluriga bitarna så fixar man nog hela spelet på 6 timmar

MEG
Medlem

Minröj


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Har en del drös i mitt bibliotek, utan inbördes ordning:

Limbo - trevlig pussel-plattformare
INSIDE - skaparna av Limbo, tummen upp
Among the Sleep - it's dark
Firewatch - fina miljöer
Little Nightmares - svenskt pussel-plattformare
The Swapper - uppåner
ABZÛ - stämningsfullt
Botanicula - hoppa bland träd med konstiga figurer
Thomas Was Alone - jump jump
Machinarium - se upp!
Mirror's Edge - lever farligt
Portal - en av mina favorit-pusselspel
Gone Home - kort
McPixel - trollspel


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Även om man kan klara ett spel på en dag tycker jag det är trevligare att dela upp speltiden över några dagar om man gillar spelet.

PS4: the Last of Us är ett spel man kan klara på en dag.
Multiplat: Alla telltale spel. Brukar dela upp så man kör en episod per dag. Brukar lämna lite spänning även om en del episoder är riktigt dåliga.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

För min del blir det alltid "Thrash Rally" till Neo Geo när jag vill spela något som inte behöver ta timmar och dagar. Mycket snabbspelat och kul spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Minns att jag lämnade tillbaks Chip & Dale till NES i frustration för att jag klarade ut det på några timmar, trots att det var underhållande gameplay. Jag antar att den där korta genre:n inte riktigt är min typ av spel, varken från ett ekonomiskt perspektiv men framför allt tror jag det också handlar om att jag ogillar att stanna i en spelvärld, bok eller t.o.m film en för kort tid. Jag vill liksom stadga mig litet först, inte bara röra vid ytan.

Försöker tänka efter om det trots det varit något som stod ut men jag kommer inte på något...

Moderator | Testpilot

Wonder Boy: The Dragon's Trap. Kul spel i nytt format där du även kan byta mellan ny och gammal grafik samt musik.

http://store.steampowered.com/app/543260/Wonder_Boy_The_Drago...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Jag håller med dig fullständigt. Spel som är 6-8 timmar långa, ibland ännu kortare, är guld värda.

Skrivet av Kerrai:

Herre gud.. det är så jag funkar idag också. Hade ett nyårslöfte att klara 1 spel i månaden vilket jag mäktat med hittils i alla fall.
Men nu börjar jag komma in på spel som tar tid, Nioh, Horizon Zero dawn, Kingdom hearts 1.5 + 2.5... och det tar emot att dra igång dem.

Skrivet av busnisse:

Exakt samma sak händer mig. Fastnat tidigt i The Witcher 3 ett flertal gånger för att jag blir ängslig över hur mycket tid jag måste lägga ner på det. För några år sedan var det inte alls ett problem. Om det här är att bli vuxen så vill jag inte det!

Kul att många känner igen sig. Och många bra tips i tråden!


signatur
Medlem

Snake,


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kan få prestationsångest inför spel jag vet kommer ta ganska lång tid. Istället blir det att jag inte lirar alls.

Haha känner igen det där, typ 1 av skälet till att jag fortfarande har Metal Gear Solid Phantom Pain fortfarande inplastat sedan release. Spelet har till och med hunnit komma ut på PSN+ gratisspel. Ska väl ta sisådär över 100timmar+, lägg sedan till att jag har en långsam spelstil. Ja jag gillar att stanna upp och titta på saker instället för att bara kuta igenom.

Medlem

Inläggen i tråden innehåller redan många av mina kortare spelfavoriter, men lägger till "Papers, please" i listan!

Brothers är fantastiskt, men det ville jag dela upp lite. Slutet är rätt tungt också bör tilläggas.

Limbo och Inside, som redan nämnts, är nog mina två favoriter i sammanhanget.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Ambassadör
Xbox

Hue
Never Alone

Jag känner också igen mig lite i att man drar sig för att dra igång långa spel som man kanske inte ser slutet på på flera månader. Men jag har helt enkelt gjort ett litet system där jag har ett huvudspel igång, ofta då ett tyngre/längre storybaserat singleplayerlir, och ett mindre, ofta indie-spel, igång samtidigt. Till det har jag ett par-tre MP-titlar igång. Vad jag spelar en viss dag beror på humör och tid, men det känns alltid som jag rör mig framåt! Under tiden som jag betar av ett seriöst spel, så kan jag ha klarat av 5-6 mindre spel också under samma tid vilket ge variation och känsla av framsteg i backloggen . MP är ju mest tidsfördriv.


signatur

Jump in.

Medlem

Mycket bra trådidé, verkligen något jag kämpar med i min backlogg, spel som tar för lång tid är svåra att ens starta.

Jag brukar använda mig av HLTB för att kika på hur ca tiden ligger på det spel jag tänkt mig påbörja!

Rekommendationer ( många säkert nämnda tidigare )

Brothers
INSIDE
Limbo
Bastion
Transistor
What Remains of Edith Finch
The Vanashing of Ethan Carter
Life is Strange
Event[0]
Everybodys Gone to the Rapture
Firewatch
Hellblade: Senuas Sacrifice
Little Nightmares
Oxenfree
Penumbra Serien
Portal Serien
Quake
SOMA
The Stanley Parable
Tales From the Borderlands
That Dragon Cancer
This War of Mine
The Turing Test
Undertale
Virginia
Year Walk
Max Payne Serien
Owlboy
Spec Ops The Line
Uncharted Serien ( Med möjligtvis undantaget nr 4 )
Wolfenstein The Old Blood

Det flesta av desssa spel går att slutföra på ~8 timmar max i relativt ojäktat tempo.

Nu måste jag bara hitta ett kortare spel med helt annan genre för att bedöva Horizon Zero Dawn + Frozen Wilds mastiga speltid på ~60 timmar med, så fortsätt tipsa!

Trevlig Spelfredag på er!


signatur

Nämen!

Medlem

Hur kan ingen ha nämnt det underbara "Papers, please" ??

Medlem

Sea of Thieves

Too soon?

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: tror nästan alla känner igen sig i det... Tyvärr

-What remains of edith finch som många redan nämnt, underbart!
-två psvr-spel för de som har det: Moss o Statik, tjatat om förr men alla som kan borde passa på!
-en gammal(?) goding: Valiant Hearts
-Limbo o Inside som många också nämnt

Det är de jag kan komma på just nu, ska streama hela A way out imorgon så förhoppningsvis kan det platsa på listan med.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Hur kan ingen ha nämnt det underbara "Papers, please" ??

Kolla mitt inlägg lite längre upp ju!

Skrivet av Govein:

Sea of Thieves

Too soon?

haha


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skribent

Kanske missade det, men jag tror inte det förbisedda Stories Untold har nämnts än. Väldigt stämningsfullt textäventyr med en hel del intressanta mekaniker. Presenteras som en gammaldags skräckantalogi, typ Twilight Zone.

Fragtjuv

Event[0] nämndes lite kort längre upp i tråden. Ett fantastiskt litet spel där du rör dig på en övergiven rymdstation och tar dig framåt i spelet genom att skriva till en AI. Det ger en bra känsla av att det är en "riktig" Ai du talar med och det går att ha kortare konversationer med den. Spelet tar ett par tre timmar att ta sig igenom och har ett visst återspelningsvärde då det finns tre fyra olika slut.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

faster than light. underbart spel. ca 2 timmar varje spelomgång.

Medlem

Limbo
Inside
Portal

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Även om man kan klara ett spel på en dag tycker jag det är trevligare att dela upp speltiden över några dagar om man gillar spelet.

PS4: the Last of Us är ett spel man kan klara på en dag.
Multiplat: Alla telltale spel. Brukar dela upp så man kör en episod per dag. Brukar lämna lite spänning även om en del episoder är riktigt dåliga.

Va? TLOU ligger ju på åtminstone 15h för att bara klara main story. Hur långa spelsessioner har du?

Medlem

Quake 2 minns jag gick rätt fort att klara. Riktigt kul också.
Rainbow Six: Vegas 2 går på ca 6 timmar.
Sen har vi ju alla delar i Half-Life 2 också. Tar kanske 6 timmar per del beroende på hur mycket perfektionist man är.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Amelek: Indeed, Quake 2-kampanjen har aldrig riktigt fått den cred jag tycker den förtjänar. Spelade också igenom den back in the day, tror det var under en dag, och det var riktigt roligt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Deadlight och Gunman Clive

Medlem

Tog mig igenom Uncharted Lost Legacy förra helgen, går att klara på en dag. Grymt spel. Älskar Naughty Dogs writers och de gjorde mig inte besviken.

Jag klarade Spyro 2 på en dag. Jag är en Spyro 2 expert, och Spyro 2 är mitt favorit spel

Medlem

What Remains of Edith Finch och Crysis Warhead är nog de bästa endagarsspelen jag testat. De är dock korta nog att man hinner med båda på en dag.

Medlem

@Kerrai:
Att köra genom KH1 och KH2 på en månad är ju inga problem, även om man får har tid med nån timme eller två per dag.
Har gjort det många gånger, man har dessutom tid att ta allt extra.
Jag hade lätt kört på KH, grymt bra tidsfördriv där det är enkelt att fortsätta där man slutade.

123
Skriv svar