Historien bakom WASD

Robot
Historien bakom WASD

Någonsin undrat varför man spelar med WASD och inte ESDF?

#spelhistoria, #vox, #wasd


Medlem

Vadå "man"?
Har själv alltid kört FCXV.

Medlem

För oss kom det typ naturligt, när vi började körde vi pilarna, så man satt med ena handen helt snett, sjukt klassiskt på lanen. Men sedan kom någon på att om man bara körde med t ex PLÖÄ så fick man mycket fler knappar runt med, sedan flyttades det mera till höger för det var lättare med händerna, tills det inte gick längre. Sedan märkte man att det var standard i HL när det kom.

(Edit: Riktiga tangentbord har inte €.)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

För oss kom det typ naturligt, när vi började körde vi pilarna, så man satt med ena handen helt snett, sjukt klassiskt på lanen. Men sedan kom någon på att om man bara körde med t ex PLÖÄ så fick man mycket fler knappar runt med, sedan flyttades det mera till höger för det var lättare med händerna, tills det inte gick längre. Sedan märkte man att det var standard i HL när det kom.

På CS 1.6 tiden hade jag en kompis som körde med pilarna men han strafade inte... Han roterade med höger och vänster pil. Kan fortfarande inte förstå att han kunde spela så.

Försök själv att gå in i ett rum genom att bara rotera xD

Medlem
Skrivet av Zion:

Vadå "man"?
Har själv alltid kört FCXV.

You freak of nature!

Medlem

ESDF är så mkt bättre än WASD. Körde själv med det förr. Fler knappar att använda, så överlägset helt enkelt.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

ESDF är så mkt bättre än WASD. Körde själv med det förr. Fler knappar att använda, så överlägset helt enkelt.

EDSF master race unite.

Quake standard muskontrollerna ses ju helt flippade ut nu, gå bakåt på mouse 1 och framåt på mouse 2 t.ex.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

För oss kom det typ naturligt, när vi började körde vi pilarna, så man satt med ena handen helt snett, sjukt klassiskt på lanen. Men sedan kom någon på att om man bara körde med t ex PLÖÄ så fick man mycket fler knappar runt med, sedan flyttades det mera till höger för det var lättare med händerna, tills det inte gick längre. Sedan märkte man att det var standard i HL när det kom.

(Edit: Riktiga tangentbord har inte €.)

Precis, när man började använda musen till styrning (ihop med Quake 1 för min del) blev det väldigt taskig vinkel för armen med pilarna. Efter ett tag insåg man att det var bättre med WASD än att flytta tangentbord och ta upp massa plats till vänster på bordet


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

ESDF är så mkt bättre än WASD. Körde själv med det förr. Fler knappar att använda, så överlägset helt enkelt.

ESDF var ett måste i Tribes 2, dock sällan spel var tillräckligt komplexa att man brydde sig om att ändra i övriga lir, då blev det helt enkelt WASD man körde med.

Medlem
Skrivet av BoZo:

EDSF master race unite.

Quake standard muskontrollerna ses ju helt flippade ut nu, gå bakåt på mouse 1 och framåt på mouse 2 t.ex.

Har aldrig någonsin sett mouse 1 vara bakåt. Däremot spelade jag CS med en kille som gick frammåt med Mouse 2, backade med alt och strafade med ZX.

Medlem

I början då man inte ens använde musen i FPS var värre. Piltangenterna o skjuta med ctrl.
Sen började man spela Quake med piltangenterna och tänkte inte till en början att man var tvungen att använda musen.
Nästa steg blev mus o piltangenterna, svåraste i spel då var att klara diverse plattformssekvenser i spel. Man blev tvungen att släppa musen o använde höger handen till piltangenterna och vänster till ctrl+space.
Man evolutionerade sig sedan snabbt till WASD efter dessa erfarnheter.

Medlem

Kört ESDF hela mitt liv... Tills jag skaffade en Orbweaver.
Fast om jag kör nått så min Laptop så är det alltid ESDF.

Medlem

Vad är skillnaden mellan wasd och esdf? Både E och W sitter likadant i förhållande till knapparna under. Med wasd har man ju också närmare till tab, shift och sånt som används ofta i spel.

Medlem

Jag har sedan Q1 kört mouse 1 bak mouse 2 fram. Skjuta på space strafe a och d, och hoppa på s. Och inverted på musen såklart!


signatur

IDKFA

Avstängd

Jag har alltid kört QUAK. E för att hoppa.

Medlem

Jag spelar inte spel, men ibland använder jag wasd när jag skriver dryga kommentarer.

Avstängd

ESDF här. Älskar att kunna använda A, Q, W och R på ett bättre sätt. Även Z blir lättare att nå ned till. ESDF for life! <3

Medlem

Har kört mb1 skjuta, mb2 framåt, c och v som strafe länge, sen Heretic tror jag. Och bakåt med tum-mb när de senare dök upp.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vad är skillnaden mellan wasd och esdf? Både E och W sitter likadant i förhållande till knapparna under. Med wasd har man ju också närmare till tab, shift och sånt som används ofta i spel.

Esdf är ju egenligen ett "smartare" val men hade själv stora problem förr att man råkar komma åt A bla. vissa tangentbord har en nersänkning på capslock högersida som gör att man inte råka trycka på den lika lätt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag använde från början joystick i Doom, Quake och Unreal Tournament. .
Sedan piltangenterna,
och senare wasd.


signatur

autograph

Medlem

RDFG anänder jag fortf. i Quake de få gånger jag spelar nu för tiden.

Medlem

Var ganska ung men kommer ändå ihåg starkt när man körde med pilarna. På grund av min äldre storebror tjatade att man ska använda just WASD så hoppade jag över till det. Vill minnas att det var ganska wonky men man vande sig ganska snabbt pga att hur man satt vart mer naturligt

Medlem

Jag körde länge med hoppa och gå framåt på mus1 och mus2. Skjuta med s, backa med space, strafe med a och d.

Medlem

Jag tänkte mer ergonomi så jag körde wera, w=vänster e=fram r=höger a=bak
Fatta mig aldrig på de där andra eftersom man hela tiden hade handen i skumt läge

Medlem

Jag gillar piltangenterna. Har aldrig känt att det är ett oöverstigligt problem att flytta tangentborded 20 cm åt vänster när jag spelar. Har dock på äldre dar börjat spela mer och mer med WASD, mest för att jag blivit för lat för att ändra.

Medlem

Har spelat med esdf sen q3 alphan kom, lite jobbigt att man måste ändra inställningar det första man gör när man startar upp ett nytt spel. Fördelen är ju såklart att man har mer knappar till lillfingret.

Medlem

Fick ett mekaniskt tangentbord från en kompis som han inte behövde längre, det höll max nån timma innan jag la undan den, extra knapparna till vänster gjorde mig helt galen när jag orienterade mig på känsel. Skulle krävas bra mycket till för mig att byta ifrån WASD, med tanke på hur onaturligt shift och ctrl skulle ligga i förhållande till mitt lillfinger då. Vore nog lika illa som första gången jag använde en gamepad med två thumbsticks.

Kul trivia.

Medlem

Minns att Doom endast kördes med tangentbord. Eller jag gjorde det iallafall. Då var det piltangenterna som gällde! Tror man sköt med Ctrl och strejfade med Alt. Skönt att det hänt en del på det tekniska!

Medlem

signatur

autograph

Medlem
Skrivet av DrDoom:

ESDF är så mkt bättre än WASD. Körde själv med det förr. Fler knappar att använda, så överlägset helt enkelt.

Håller med ESDF så kan man binda fler kommandon runt styrningen, bland det första jag gjorde när Quake 2 släpptes.

Jag tycker också YGHJ är bra om man hoppar på space och vill ha ännu mera binds

12
Skriv svar