Recension - Metro 2033

Medlem
Recension - Metro 2033

Förord:
Spel med inslag av skräck, eller ja spel som rent av är klassade som skräckspel inte riktigt är min grej och aldrig varit. Jag har försökt väldigt många gånger men slutar med att jag stänger av för att jag är bara inte skapt för det, jag är rädd som bara fa-an helt enkelt. Men det gäller bara spel, skräckfilmer tycker jag är oerhört tråkigt och kollar ytterst sällan då det inte intresserar mig alls. Jag har letat efter bra single player spel senaste månaderna och kommit över få som fastnat, en julrea på steam fick mina ögon att öppnas för Metro 2033 och jag ångrar inte det en enda sekund!

***

Kanske det mildaste i skräck-väg men det spelar ingen roll, för du kommer att ha en klump i magen!

Du kastas fort in i spelet med en häftig action-sekvens, du vet inte riktigt hit eller dit, du bara gör. När du minst anar det så försvinner det lika fort och du hamnar i det lugna, det stilla och det väldigt mörkt underjordiska men oerhört atmosfäriska ryssland. Du vet inte riktigt vad du gett dig in på, vad som komma skall. Men det innehåller demoner, monster och andra människor av alla slag, vilket du snart kommer att få uppleva.

Du dras in i en mörk och tragisk värld väldigt fort.

Just i och med att man inte riktigt vet vad man ska förvänta sig, så blir du jämnt och ständigt överraskad av nya små "mechanics" som kommer flera timmar in i spelet, som inte tidigare använts, och som inte används hela tiden genom spelets gång, de flesta objektiven blinkar inte, och du får små-små pusselliknande inslag under spelet gång, vilket jag tycker är oerhört välkomnande i ett single player.

Det blir inte ljusare och roligare än så här, du ska må dåligt.

Du börjar inse vad som händer, du tar dig framåt i vad som faktiskt är ett oerhört linjärt spel, men det gör inget för att det är ett väldigt bra linjärt spel som gör sitt jobb med att hålla dig fastbunden utan att behöva en stor värld att utforska, som vi så många är väldigt bortskämda med idag, så pass mycket att det blir till överflöd. Du kommer till något helt nytt, som du absolut inte förväntade dig, som bara får dig att säga - "ja jävlar, dom visste fan vad dom höll på med när dom skapade miljön för det här spelet".

Metro 2033 har även lyckats oerhört bra med hur man hanterar sina vapen, det känns bra att skjuta, det känns bra att sikta, dom har hittat en balans. Det finns inte mycket olika vapen att välja mellan, men dom vapen du har i din arsenal, dom duger gott och väl, man har valt att inte proppa spelet fullt med meningslösa vapen, utan varje vapen har sin plats, varje vapen är duglig. Vilket jag kan tycka är en egenskap som gör ett spel väldigt bra, det är inte alltid "the more the merrier".

Elon Musk hade varit stolt över denna not-a-flame-thrower.

Möjligt liten spoiler som kan komma här näst så läs inte vidare om du är väldigt känslig, det är dock en OERHÖRT liten spoiler. Inte nog med att dom lyckats att få den mörka, sjukt misäriska (ja det är ett ord nu) atmosfären i spelet, där du aldrig vet vad som väntar bakom nästa hörn, så har dom även lyckats oerhört med deras mäktiga "drömscenarion" där just demonerna försöker att manipulera dig till deras vilja, kanske?

Du kommer att frysa fast i stolen när du ser hur vackert men läskigt det faktiskt är.

Det finns väldigt få saker som är rent ut sagt dåligt med Metro 2033, men det skulle då vara längden på spelet. Storyn håller dig vid liv, du undrar hela tiden vad som kommer att hända härnäst, du träffar dom få människor som finns kvar, du befinner dig i en konstant oro över vad som komma skall, vilket är förjävligt, för jag hatade varje sekund av det, men jag älskade varje sekund av det. Metro 2033 är ett spel som jag nu förstår varför det hyllats så massivt. Jag ser något oerhört fram emot att spela Metro: Last Light som är den andra i serien i dagarna som kommer och kommer att spela ut det innan Metro: Exodus som är det tredje spelet och det absolut nyaste i serien som kommer i februari 2019.

Metro 2033 är ett spel som håller sig väldigt väl till 2019 för att vara ett spel från 2010. Grafiken i "Redux" som är en liten remake av det tidigare spelet från 2010 kom ut 2014 och är en ganska fin fröjd för ögat ändå, för att vara "2010". Du som är skräckälskare kommer att älska detta. Du som inte är skräckälskare, som är rädd för allt, du kommer också att älska detta, och introduceras till en väldigt bra genré!

Metro 2033
4
Mycket bra
+
Atmosfären är fängslande
+
Storyn håller ton
+
Skräcken är alltid närvarande
-
Väldigt kort story/speltid
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag vet inte varför ingen av bilderna fungerar, då dom fungerar fint på andraforum jag försöker mig med img-taggen? Tråkigt!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Prixm:

Jag vet inte varför ingen av bilderna fungerar, då dom fungerar fint på andraforum jag försöker mig med img-taggen? Tråkigt!

Jag har nu fixat det åt dig Personligen är jag ingen expert men det jag märkt med imgur är att man måste höger klicka och sedan trycka på "Öppna länk i nytt fönster". Då blir det en annan bild länk som fungerar.

Exempelvis blir denna länken fel: https://imgur.com/a/N5tebxS

Denna fungerar dock felfritt: https://i.imgur.com/0g1qMNK.jpg


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Väldigt bra spelserie. Visar att man behöver inte ha MP-komponent i alla spel. Metro klarar sig bra på sina egna meriter.

Tack för recensionen och ja, spelet är lite för kort.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Oh, måste spela igenom detta igen, längesen!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av magma:

Väldigt bra spelserie. Visar att man behöver inte ha MP-komponent i alla spel. Metro klarar sig bra på sina egna meriter.

Tack för recensionen och ja, spelet är lite för kort.

Ja, det kanske är tur att det är kort? Det håller intresset på topp i alla fall, nu när jag tänker efter!

Skrivet av CliQue-SinneD:

Oh, måste spela igenom detta igen, längesen!

Det tycker jag verkligen! Är mitt i Metro: Last Light just nu och ser fram emot nästa Metro i Februari!

Medlem
Skrivet av Prixm:

Ja, det kanske är tur att det är kort? Det håller intresset på topp i alla fall, nu när jag tänker efter!

Det tycker jag verkligen! Är mitt i Metro: Last Light just nu och ser fram emot nästa Metro i Februari!

Metro Last Light tyckte jag var lite bättre faktiskt. Mer action än första, fast man kunde välja om man ville ha mer action eller survival i början av spelet om man nu ville ha spelet mer likt ettan.

1
Skriv svar