Xbox Series X har 802 GB ledigt för lagring

Robot
Xbox Series X har 802 GB ledigt för lagring
Medlem

1Gb för 219 dollar låter dyrt ja🤓

Medlem

Skulle inte förvåna mig om PS5 ligger på 500GB i och med att deras SSD inte ens är fyra Call of Duty stor.

Medlem

Så nästan 2000kr plus skatter för 1tb ssd enhet?


signatur

Ordo Ab Chao

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jaxalot:

Så nästan 2000kr plus skatter för 1tb ssd enhet?

Japp, vi skriver mer om det här.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Skulle inte förvåna mig om PS5 ligger på 500GB i och med att deras SSD inte ens är fyra Call of Duty stor.

Jag tror kanske att även deras är 1 TB, men att de drygt 820 som ska vara tillgängligt är det som finns kvar efter operativ.


signatur
Inaktiv

Försökte hitta lite siffror för att jämföra med nuvarande generation konsoler, hur noga det stämmer vet jag inte.

Xbox One: 138 gb reserverat, 362 gb ledigt utrymme
Xbox One X: 220 gb reserverat, 780 gb ledigt utrymme
Playstation 4: 93 gb reserverat, 407 gb ledigt utrymme
Playstation 4 Pro: 138 gb reserverat, 862 gb ledigt utrymme

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror kanske att även deras är 1 TB, men att de drygt 820 som ska vara tillgängligt är det som finns kvar efter operativ.

Så kanske det är, det vore helt klart en välkommen förändring om lagring började anges efter vad som går att använda.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_328494:

Försökte hitta lite siffror för att jämföra med nuvarande generation konsoler, hur noga det stämmer vet jag inte.

Xbox One: 138 gb reserverat, 362 gb ledigt utrymme
Xbox One X: 220 gb reserverat, 780 gb ledigt utrymme
Playstation 4: 93 gb reserverat, 407 gb ledigt utrymme
Playstation 4 Pro: 138 gb reserverat, 862 gb ledigt utrymme

Kan nog stämma. Xbox kör med en specialversion av Windows 10 och PS är FreeBSD. Jag är mest fundersam varför HD/Pro modellerna kräver mer utrymme för OS. Är ju samma eller?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

One X med 1 TB lagring har under 800 GB tillgängligt för spel, så det är åtminstone en förbättring på så vis. Men 1 TB kommer inte räcka långt in i nästa generation, och ännu värre lär det bli på PS5 som bara har en 825 GB SSD. Det känns som att det är samma visa inför varje generation. 360 och PS3 hade 20 GB respektive 40/60 GB, som var på tok för lite men som utökades eftersom genom nya modeller. One och PS4 hade 500 GB, vilket var på tok för lite, men som återigen utökades eftersom, till 1 och 2 TB. Nu lägger man sig på 825 GB respektive 1 TB. Hur länge tror ni det dröjer innan 1,5 och 2 TB-modellerna kommer? Innan nästa sommar skulle jag tippa på.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kebbe:

Så kanske det är, det vore helt klart en välkommen förändring om lagring började anges efter vad som går att använda.

Jo men då med patchar osv som ökar/sänker utrymmet de behöver så stämmer inte siffrorna. Om man sätter totalen så ändras aldrig den siffran så förstår varför men ja de skulle vara trevligt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror kanske att även deras är 1 TB, men att de drygt 820 som ska vara tillgängligt är det som finns kvar efter operativ.

Ja, det får vi verkligen hoppas. Skulle dock inte bli förvånad om det är som kebbe säger. Till min PS4:a har jag en extern 8TB hårddisk (dvs inget OS som tar upp plats eller något sånt) men bara 7.35TB är tillgängligt, så nästan 10% verkar gå åt till bara allokering av filsystemet :/

Edit: terrabyte

Medlem

Men det lät väl ändå rätt nice med USB-disken? Jag har t.ex. en 2 TB-disk som bara skräpar. Visserligen USB 2.0 men går ju utmärkt att backuppa lite spel som man spelat klart men kanske ändå känner att man vill spela igen någon gång. Fast det får vara stora spel då, mindre spel hade jag nog bara tankat ner igen isåf.

Medlem
Skrivet av twilek:

Ja, det får vi verkligen hoppas. Skulle dock inte bli förvånad om det är som kebbe säger. Till min PS4:a har jag en extern 8GB hårddisk (dvs inget OS som tar upp plats eller något sånt) men bara 7.35GB är tillgängligt, så nästan 10% verkar gå åt till bara allokering av filsystemet :/

Det är mer hur man räknar. 7.35 x 1024 x 1024 x 1024 = 7 892 002 406 byte vilket antagligen är exakt antal bytes din disk har.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror kanske att även deras är 1 TB, men att de drygt 820 som ska vara tillgängligt är det som finns kvar efter operativ.

Kan bra stämma, men en fundering vad händer om x antal månader och lika många system uppdateringar, ska de byta låda och marknadsföring och marknadsföra den med 800GB eller 775GB som exempel?

Medlem

Externa icke ssd lagringen känns ju spontant som en bra lösning. Bara att skyffla över på 7 min om man känner för ett spel som inte är på ssdn. Själv klarar jag mig utan även detta då jag inte har något behov av en massa spel inlagda samtidigt men när det går på 7 min så kanske man köper något billigt externt i framtiden. Får la se.

Medlem

Undrar hur det ser ut på Series S. De kan väl inte ha något som tar upp 2/5 utav en redan liten disk =/ . Oavsett känns Series X betydligt mer prisvärd i längden.

Skrivet av NuZ:

Kan nog stämma. Xbox kör med en specialversion av Windows 10 och PS är FreeBSD. Jag är mest fundersam varför HD/Pro modellerna kräver mer utrymme för OS. Är ju samma eller?

Med just de gamla HDD kanske det kan vara för att de vill ha ett visst % ledigt utrymme så disken inte fragmenteras.

Varför just nextgen konsolerna tar upp så mycket utrymme förvåna mig mer. Men kanske som det näms i artikeln är Quick Resume-funktionen och dylikt som behöver utrymme. Annars tycker man själva konsol-OSet borde ta upp relativt lite utrymme.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tackar!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Det är mer hur man räknar. 7.35 x 1024 x 1024 x 1024 = 7 892 002 406 byte vilket antagligen är exakt antal bytes din disk har.

Ja, så är det ju så klart, vad dum jag är. De visar ju så klart binär kapacitet snarare än decimal.

Medlem

Tror Sony har varit ärliga med att de faktiskt har 1 tb ssd men 825 gig till godo

Medlem
Skrivet av twilek:

Ja, så är det ju så klart, vad dum jag är. De visar ju så klart binär kapacitet snarare än decimal.

Japp, och detsamma gäller antagligen i det här fallet med, där 820 x 1024 x 1024 x 1024 landar i 880 468 295 680. Så operativet och reserverat utrymme för XseX landar då på ca 120gb.

Man blir trött i skallen av alla sätt att räkna på, haha

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror kanske att även deras är 1 TB, men att de drygt 820 som ska vara tillgängligt är det som finns kvar efter operativ.

Har Sony gjort så förr? Eller rent önsketänk?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ribcage:

Har Sony gjort så förr? Eller rent önsketänk?

Näe, en rent allmän fundering då jag tyckt att deras 825 GB har kännts som en så konstig siffra. Fick jag önsketänka skulle alla konsoler ha en triljon gigabyte.


signatur
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Har Sony gjort så förr? Eller rent önsketänk?

De har inte gjort det med HDD:s vad jag vet.

Dock får man ju säga att 825 GB är en rätt udda storlek för lagring om det är "grundstorleken".

Medlem
Skrivet av Margy:

De har inte gjort det med HDD:s vad jag vet.

Dock får man ju säga att 825 GB är en rätt udda storlek för lagring om det är "grundstorleken".

Jo, men hela SSD är ju väldigt special. Så snabb och med de tekniker de använder. Man kan alltid hoppas på det bästa men brukar sällan vara så att sanningen är bättre än PR.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Näe, en rent allmän fundering då jag tyckt att deras 825 GB har kännts som en så konstig siffra. Fick jag önsketänka skulle alla konsoler ha en triljon gigabyte.

Samma svar som ovan.

Medlem

Så har man väl alltid räknat vad gäller hårddiskkapacitet, att man skriver att en hårddisk är 1TB eller 1000GB, men när man faktiskt ska använda disken så räknas är 1TB i själva verket 1024GB, så kapaciteten man har i praktiken är ungefär 950GB. Vilket innebär att operativsystemet inklusive växelminne är 148GB, inte 200.

Redaktör

Xbox One med 500 GB hårddisk hade i trakterna av 360 GB tillgängligt, så detta verkar ju trots allt vara en förbättring.


signatur
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Så nästan 2000kr plus skatter för 1tb ssd enhet?

Är ju dock möjligt att köpa en billigare stor SSD som man använder som lagring för alla spel.
Så är det bara att flytta över de spel man vill till NVME disken.

Relativt billig lösning.

Medlem

Snackade inte Cerny eller någon från Microsoft att dessa "nya" tekniker kommer göra att spelen tar mindre plats när det kommer till next gen?
Någonting med att spelen packas ner/upp "on the go"? Som i sin tur leder till att spelet inte tar lika mycket plats.
Jag kan ha drömt detta eller sett det på nå fakenews sida, inte minnas.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Så har man väl alltid räknat vad gäller hårddiskkapacitet, att man skriver att en hårddisk är 1TB eller 1000GB, men när man faktiskt ska använda disken så räknas är 1TB i själva verket 1024GB, så kapaciteten man har i praktiken är ungefär 950GB. Vilket innebär att operativsystemet inklusive växelminne är 148GB, inte 200.

Det är operativsystemen som använder fel prefix. Lagringstillverkarna specar ut det rätt.
1 GB (gigabyte, 1000³) = 1000 MB (megabyte, 1000²).
1 GiB (gibibyte, 1024³) = 1024 MiB (mebibyte, 1024²).


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

12
Skriv svar