Godfall kräver internetuppkoppling även för singleplayer

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ser det inte som något problem. Det var inte ett problem 2013 och det är det inte nu heller.

Uppenbarligen så var det ju det..

Medlem
Skrivet av majep:

Det krånglar alltid för nån, givetvis. Så väldigt förståeligt att de försöker skydda sina spel.

Att betala 500kr för ett spel och tycka att det suger för att man kanske inte kan spela det 28 år senare är ganska småsint måste jag säga. Dock ganska klassiskt idag, att man ska ha ALLT. Annars är alla snikna storföretag som inte bjussar på ALLT när man ändå har betalt 500kr för sitt spel. Då ska man få saker gratis i åratal. Inte fan ska de tjäna storkovan på sina spel, då är de djävulen.
SNARK.

Vad är det för fel med att äga en sak nu plötsligt? Varför ska just spel vara någon sorts föränderlig tjänst och inte kunna jämställas med att gå och köpa en pryl?

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Online för singelplayer är bara korkat från första början.

TACK!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom litar inte på sitt spel.
Var inga problem för cdproject att släppa Witcher 3 drm fritt.
Hindra pirater en kort stund möjligtvis. ställer till det för dom skötsamma

Fast CD PR Red har en lyxig position med en alternativ inkomstkälla (GoG) så dom har råd att ta risken att deras spel inte säljer.

Avstängd

Är det alltså ännu svårt för personer att inse skillnaden mellan en always-online konsol och ett always-online spel?

Visst håller jag med om att always-online för ett singleplayer spel är ganska dumt men den tidigare jämförelsen är ju ännu dummare


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Jag har haft stabilt Internet sedan år 2001 så nej, det påverkar inte mitt beslut och har aldrig gjort.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Vad är det för fel med att äga en sak nu plötsligt? Varför ska just spel vara någon sorts föränderlig tjänst och inte kunna jämställas med att gå och köpa en pryl?

Din gräsklippare uppdateras inte gratis - men ditt spel gör. Inte samma sak. Du förväntar dig en massa gratis-grejer och att det ska vara felfritt annars går du bananas. OCH funka MINST lika bra 28 år senare. Vilken annan produkt har man samma förväntningar på?

ELF
Medlem

DRM fritt or gtfo......


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Haha. Snacka om I-lands problem!

Det är det ju till viss del men om vi inte ser det som ett problem nu så kommer det ju bli norm framöver att alltid kräva internetuppkoppling. Vilket jag personligen tycker suger.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Hur kan detta vara en issue 2020?

Känner samma sak med, vilken "kalldusch" att man inte kan spela Godfall i sin överlevnads bunker som inte har internet...

Medlem

Det hade inte varit en dealbreaker i sig även om det såklart är negativt, däremot så verkar spelet extremt ytligt och ger mig grova Anthem-vibbar, så jag håller mig så långt borta jag kan tills recensionerna kommer (dock brukar min magkänsla inte ha fel när det gäller sånt här).

Medlem
Skrivet av ELF:

DRM fritt or gtfo......

Bra! Välj bort allt som inte är drm-fritt du.

Medlem
Skrivet av majep:

Din gräsklippare uppdateras inte gratis - men ditt spel gör. Inte samma sak. Du förväntar dig en massa gratis-grejer och att det ska vara felfritt annars går du bananas. OCH funka MINST lika bra 28 år senare. Vilken annan produkt har man samma förväntningar på?

Diskussionen blir en lite annan då; då blir grundfrågan om ett spel verkligen behöver vara något föränderligt, eller om det inte faktiskt går att bara släppa spel som är färdiga. Nästan alla andra underhållningsmedia här i livet är ju färdiga när de släpps.

Medlem

Jag minns senaste och sista SimCity, körde samma sak. Gick sådär.


signatur

I drank what?

Farornas Konung
Skrivet av gorbatjov:

Det är det ju till viss del men om vi inte ser det som ett problem nu så kommer det ju bli norm framöver att alltid kräva internetuppkoppling. Vilket jag personligen tycker suger.

Håller med om att det suger. Men att det skulle vara ett problem, inte lika mycket (för mig i alla fall).
Men är ju helt ok att tycka att det är ett problem..

Medlem
Skrivet av baxtex:

Fast CD PR Red har en lyxig position med en alternativ inkomstkälla (GoG) så dom har råd att ta risken att deras spel inte säljer.

Om ett spel är bra, så säljer det. Jag vet jag läst undersökningar som tom säger pirater köper mer spel än vanligt folk.


signatur

I drank what?

Medlem

alla jag vet som kör pirat, dom gör ju det för att testa om spelen är värda pengarna inför köpet. alla spel som är bra nog att förtjäna pengarna dom kostar bli ju köpta i massiva antal ändå. och i fattigare länder är spelen simpelt nog mkt mkt billigare (inte alltid men oftast vill jag minnas) så att folk ska ha råd. europa lite extra utsatt för vi betalar överdrivet mest i världen för alla spel. ofta betydligt mer än amerikaner iaf.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av majep:

Din gräsklippare uppdateras inte gratis - men ditt spel gör. Inte samma sak. Du förväntar dig en massa gratis-grejer och att det ska vara felfritt annars går du bananas. OCH funka MINST lika bra 28 år senare. Vilken annan produkt har man samma förväntningar på?

Snacka om att lägga ord i munn på någon. Vart påstod han det du raljerar om? Vem har påstått att någon kräver att utvecklaren ska se till att ett spel funkar efter flera årtionden?

Det finns inget positivt med always online spel. Och att det i princip omöjligör att spelet överlever är ett vettigt argument.

Har själv påbörjat en playthrough av Jedi Outcast igen. Hade kanske inte varit möjligt om det var ett always online spel.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Fast CD PR Red har en lyxig position med en alternativ inkomstkälla (GoG) så dom har råd att ta risken att deras spel inte säljer.

Det går inte speciellt bra för GOG och de var tvugna att ta bort en del konsumentvänliga grejer på plattformen när EPIC tvingade sig in på marknaden. Just pga deras ekonomi.

Medlem
Skrivet av majep:

Och du kan i PRINCIP spela det när som helst. Man gör en höna av en fjäder. Bara för att.

Vi i Skandinavien är ju galet bortskämda med vår uppkoppling, är väl bara Sydkorea som ligger framför.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Jag har haft stabilt Internet sedan år 2001 så nej, det påverkar inte mitt beslut och har aldrig gjort.

Jo, men för att du har något kanske inte betyder att det måste vara på det sättet. Tycker du att drm, eller alltid online, behövs för ett singleplayer spel?

Om du har 100 kr i fickan, måste du spendera dem direkt eller kan du spara dem?

Ett spel som kostar 12000kr, är det värt att köpa? Jag har haft stabilt jobb sedan 2001 så då är det ok pris och värt att köpa?

Medlem
Skrivet av kanshira:

Ha ha. Xbox one allways online. Folk "microsoft ska spionera genom kinecten.

2020 ps5Godfall kräver ständig uppkoppling folk"ingen dealbreaker, alla har väl internet.

Knappast en rättvis jämförelse?

Stor skillnad på att ETT spel kräver uppkoppling jämfört med att en konsol kräver ständig uppkoppling oavsett vad du gör eller vilket spel du spelar.

Snälla säg att du förstår skillnaden?

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Haha. Snacka om I-lands problem!

Tror snarare tvärtom..de fattigare länderna (som också har spelare) får det som ett större problem.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jo, men för att du har något kanske inte betyder att det måste vara på det sättet. Tycker du att drm, eller alltid online, behövs för ett singleplayer spel?

Om du har 100 kr i fickan, måste du spendera dem direkt eller kan du spara dem?

Ett spel som kostar 12000kr, är det värt att köpa? Jag har haft stabilt jobb sedan 2001 så då är det ok pris och värt att köpa?

Inget av det du säger är relaterat till frågan i artikeln. Om jag fick välja fritt så hade jag alltid givetvis valt DRM-fritt, men nu får jag tyvärr inte bestämma allt i världen. Frågan löd om DRM någonsin har påverkat mitt beslut till köp och det har det inte för jag har aldrig haft problem med DRM på något sätt.

Skribent
Skrivet av EYEtriforce:

Känner samma sak med, vilken "kalldusch" att man inte kan spela Godfall i sin överlevnads bunker som inte har internet...

Det är absolut en kalldusch för spelare i länder och regioner som inte alltid har stabila och bra internetuppkopplingar. Spelvärlden är större än bara Sverige och andra länder med extremt välutvecklade nätverk.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är absolut en kalldusch för spelare i länder och regioner som inte alltid har stabila och bra internetuppkopplingar. Spelvärlden är större än bara Sverige och andra länder med extremt välutvecklade nätverk.

Exakt så jag tänkte med. Vi ligger på 3:e plats i världen med internet, så kanske inte direkt vi är rätta personer att skratta åt irritationen över att behöva vara uppkopplad hela tiden för att kunna spela.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är absolut en kalldusch för spelare i länder och regioner som inte alltid har stabila och bra internetuppkopplingar. Spelvärlden är större än bara Sverige och andra länder med extremt välutvecklade nätverk.

Mjo visst har du en poäng, samtidigt blir det svårt att ladda ner DLC uppdateringar och liknande utan internet med spelen i vilket fall

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Mjo visst har du en poäng, samtidigt blir det svårt att ladda ner DLC uppdateringar och liknande utan internet med spelen i vilket fall

Nej, man bara låter skiten stå på, eller laddar ner i bakgrunden medans man spelar. Sådana nedladdningar kan avbrytas och återupptas. Till skillnad från "always online" DRMskit.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Inget av det du säger är relaterat till frågan i artikeln. Om jag fick välja fritt så hade jag alltid givetvis valt DRM-fritt, men nu får jag tyvärr inte bestämma allt i världen. Frågan löd om DRM någonsin har påverkat mitt beslut till köp och det har det inte för jag har aldrig haft problem med DRM på något sätt.

Jo och min kommentar var riktad till din motivering, inte till ursprungliga artikeln, därav att jag citerade dig.
Nu svarade du ju att du skulle valt alternativet om det fanns.

123
Skriv svar