PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av nicbex:

Jag hoppas att du har rätt!

Lär det typ inte ringa 500 Pers som vill pruta om man lägger ut på blocket?

Medlem

MEN KAN DET BARA BLI TORSDAG NU DÅ FÖR I HELVETE!

Medlem

Förbokade PS5 på Komplett i början av juni 2020. Fått besked att jag får min konsol i maj 2021 via deras kundtjänst. Fy fan 😂

Missbedömde tydligen både tillgång och efterfrågan. Trodde verkligen ett halvårs förbokning skulle räcka för att få en vid realese.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Förbokade PS5 på Komplett i början av juni 2020. Fått besked att jag får min konsol i maj 2021 via deras kundtjänst. Fy fan 😂

Missbedömde tydligen både tillgång och efterfrågan. Trodde verkligen ett halvårs förbokning skulle räcka för att få en vid realese.

Många förhandlare som tar emot så många beställningar som möjligt för att låsa kunder i sina kösystem.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Förbokade PS5 på Komplett i början av juni 2020. Fått besked att jag får min konsol i maj 2021 via deras kundtjänst. Fy fan 😂

Missbedömde tydligen både tillgång och efterfrågan. Trodde verkligen ett halvårs förbokning skulle räcka för att få en vid realese.

Jag lider med dig! Lär få vänta till dess jag med. Sjukt retsamt när PS5-spel redan har levererats


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Har det löst sig för er som har köpt Xbox Series X via All Access programmet som inte har kunnat låst upp sin 24 månader Xbox Game Pass ?

Medlem

Fick lite oväntat besked av Webhallen att jag kunde hämta upp min Series X idag så det kanske kommer in fler nu eller om avbeställningarna har börjat rinna in.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Förbokade PS5 på Komplett i början av juni 2020. Fått besked att jag får min konsol i maj 2021 via deras kundtjänst. Fy fan 😂

Missbedömde tydligen både tillgång och efterfrågan. Trodde verkligen ett halvårs förbokning skulle räcka för att få en vid realese.

Skrivet av TooAngryToDie:

Jag lider med dig! Lär få vänta till dess jag med. Sjukt retsamt när PS5-spel redan har levererats

Surt. Jag tror dock ni inte ska behöva vänta fullt så länge men att ÅF inte fått så mycket information om Q1 ännu och därför tar höjd.

Ett tips är att ha koll på dem som bara sålt de enheter de fått bekräftade fram till jul och som inte har öppen kö; netonnet, Elgiganten. De kommer ju få in enheter Q1 som alla andra.

Samt återförsäljare som inte ens börjat sälja: Kjell.com tex.

Någon som har andra tips? Tänker också att det är naturligt att släppa konsoler här om man bokat flera. jag hoppas jag kan få en från WH innan jul men inget jag räknar med. 😢

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Har det löst sig för er som har köpt Xbox Series X via All Access programmet som inte har kunnat låst upp sin 24 månader Xbox Game Pass ?

När jag startade min Xbox stod det att i den här Xboxen ingår game pass ultimate, så det var bara att köra. Inga problem alls.

Edit: Såg nu att det inte var något svar på din fråga.

Medlem

Många som har problem med att deras Series X har slutat fungera så lika bra om ni får en från nästa batch. lol

Medlem

Webhallen svara ju i sin info i efterföljande kommentarer att mars 2020 inte lär få i höst. Vi får se helt enkelt men kommer jag få på mediamarkt före kommer jag inte handla från dem på länge.

Jag gjorde samma sak med spelbutiken när ps4 släpptes. De hade då exemplar till salu men valde ta 7-10 tusen för dem då. Då slutade jag att handla av princip av dem. Men visst man får inte va för principfast för då kan man inte handla nånstans sen 😆

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Många som har problem med att deras Series X har slutat fungera så lika bra om ni får en från nästa batch. lol

Hur många?

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Många som har problem med att deras Series X har slutat fungera så lika bra om ni får en från nästa batch. lol

Vad är källan till detta?

Medlem

Har jag missat något, men verkar det som att bokningar 2019 får sina på relesen eller är det någon brytpunkt under 19?

Medlem
Skrivet av stesva:

Har jag missat något, men verkar det som att bokningar 2019 får sina på relesen eller är det någon brytpunkt under 19?

Sent augusti 19 verkar vara brytpunkten för release på webhallen. Helt säkert vet vi imorgon.


signatur

En styck signatur.

Medlem
Skrivet av stesva:

Har jag missat något, men verkar det som att bokningar 2019 får sina på relesen eller är det någon brytpunkt under 19?

Antar att du undrar om WH? Annars får du ignorera nedan:

Inofficiella diskussioner på WH kundo har utifrån första mailutskicket kommit fram till att brytpunkten för att få en leverans mellan release och jul är...

Diskversion för bokningar gjorda innan mitten av augusti 2019 (mellan 2019-08-13 och 2019-08-20)
Digitalversion för bokningar gjorda innan 17 juni 2020

I fredags sa WH att definitivt besked kommer mailas ut på måndag. De säger också att troligen kommer alla som bokat innan dessa brytpunkter kunna få på release och att därmed fler kommer kunna få dem innan jul.

Någon leverans för Q1 är ännu inget som informerats om. För mer information håll utkik i mailboxen under morgondagen.

Medlem
Skrivet av Avantasia:

Webhallen svara ju i sin info i efterföljande kommentarer att mars 2020 inte lär få i höst. Vi får se helt enkelt men kommer jag få på mediamarkt före kommer jag inte handla från dem på länge.

Jag gjorde samma sak med spelbutiken när ps4 släpptes. De hade då exemplar till salu men valde ta 7-10 tusen för dem då. Då slutade jag att handla av princip av dem. Men visst man får inte va för principfast för då kan man inte handla nånstans sen 😆

Du bojkottar Webhallen för att du var sen med att boka? Det är inte deras fel att du vilar på hanen.

Medlem
Skrivet av borstenn:

Du bojkottar Webhallen för att du var sen med att boka? Det är inte deras fel att du vilar på hanen.

För bristande info. Trots bokat långt senare på mediamarkt (halvår) så lär jag nog få före hos dem. Hade jag bokat hos mediamarkt samtidigt, bokningen var öppen där då med, så hade jag haft garanterat på release.

Hade det varit tydligare info eller varit mer lika oavsett var man bokar hade det inte varit nåt. Webhallen har ju tagit emot en jättekö och sen kan de inte hantera detta jmf med andra kedjor som skött det bättre. Hade man vetat hade man jagat andra ÅF mer.

Så ja, jag tappar lusten att boka från dem i framtiden. De tappar förtroende.

Medlem
Skrivet av borstenn:

Du bojkottar Webhallen för att du var sen med att boka? Det är inte deras fel att du vilar på hanen.

Alla som förbokat på WB vet inte på förhand hur länge förbokningarna varit öppna.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem
Skrivet av crowbar82:

Alla som förbokat på WB vet inte på förhand hur länge förbokningarna varit öppna.

Nä precis. Problemet är ju att det hade varit bättre att boka på annan plats. Det tar man ju med sig till kommande inköp och bokningar av spelartiklar.

Medlem

Exakt. Jag hade ingen aning om att de hade haft öppet så länge, de borde skrivit något i stil med "Varning, vi har redan tagit emot X antal förbokningar så chanserna är små att du kommer få till release". Eller åtminstone tydligt skrivit, "Webhallens förbokning har varit öppen sedan 2019-01-01 (eller när det nu var)" så hade man troligen förstått att det redan var kört.

Medlem
Skrivet av Avantasia:

För bristande info. Trots bokat långt senare på mediamarkt (halvår) så lär jag nog få före hos dem. Hade jag bokat hos mediamarkt samtidigt, bokningen var öppen där då med, så hade jag haft garanterat på release.

Hade det varit tydligare info eller varit mer lika oavsett var man bokar hade det inte varit nåt. Webhallen har ju tagit emot en jättekö och sen kan de inte hantera detta jmf med andra kedjor som skött det bättre. Hade man vetat hade man jagat andra ÅF mer.

Så ja, jag tappar lusten att boka från dem i framtiden. De tappar förtroende.

Som påpekat tidigare här i tråden så öppnade Webhallen så snart PS5 utannonserades. Och jag kan tycka att man själv har ansvar i att sätta sig in i det, och inte förutsätta att man får en konsol bara för att man bokade där innan Media Markt tog emot sina bokningar. Det säger ju ingenting alls eftersom det är två olika butiker med två helt olika system för förbokningar.

Heller inte första gången någon lanserar en konsol och det stor efterfrågan. Samma diskussion varje gång.

Webhallen har inte gjort allt rätt med sin kommunikation så det försvarar jag inte, men att lägga hela skuldfrågan där känns inte helt logiskt.

Medlem

Bokade på Mediamarkt morgonen efter Sony hade sitt event i September och hämtar upp en på torsdag
D verkar som att många bokat långt tidigare på tex webhallen o Inet och inte kommer få en vid release
Jag är så klart skitglad jag säkrat en men samtidigt är det ju jävligt orättvist att d som verkligen varit taggade för länge sen ska bli blåsta

Medlem
Skrivet av borstenn:

Som påpekat tidigare här i tråden så öppnade Webhallen så snart PS5 utannonserades. Och jag kan tycka att man själv har ansvar i att sätta sig in i det, och inte förutsätta att man får en konsol bara för att man bokade där innan Media Markt tog emot sina bokningar. Det säger ju ingenting alls eftersom det är två olika butiker med två helt olika system för förbokningar.

Heller inte första gången någon lanserar en konsol och det stor efterfrågan. Samma diskussion varje gång.

Webhallen har inte gjort allt rätt med sin kommunikation så det försvarar jag inte, men att lägga hela skuldfrågan där känns inte helt logiskt.

Ansvar o ansvar... Försäljning är en förtroende bransch. Får jag sämre service på ett företag jmf med annat så byter jag.

Det är inte så att jag dör utan att få en maskin på release utan det som är surt är att om jag i våras bokat någon annanstans så hade jag haft...

Medlem
Skrivet av majep:

Vad är källan till detta?

Finns trådar både på Resetera och reddit, men även på lite svenska forum såsom minhembio (https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=336244&pa...) och Sweclockers (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1579526-traden-om-xbox...)

https://www.resetera.com/threads/my-series-x-is-dead-microsof...
https://www.reddit.com/r/XboxSeriesX/comments/jri7nb/new_xbox...
https://www.purexbox.com/forums/xbox-series-x/xbox_series_x_s...

Finns även lite rapporter om PS5 som slutat fungera, så verkar som det varit lite struligt på komponentsidan. Får hålla tummarna att min egna Krysslåda (som jag fick i torsdags, men ännu inte haft tid att testa) fungerar som den skall.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Avantasia:

Ansvar o ansvar... Försäljning är en förtroende bransch. Får jag sämre service på ett företag jmf med annat så byter jag.

Det är inte så att jag dör utan att få en maskin på release utan det som är surt är att om jag i våras bokat någon annanstans så hade jag haft...

Ja, vad är alternativen, menar du? För min del tycker jag det är nice service att kunna boka extremt tidigt och slippa sitta med halva Spelsverige och kämpa med Elgigantens/Mediamarkts kösystem. Men visst, det förutsätter väl att man är hyfsat insatt.

Det enda jag kan tänka mig är att man går ut tydligare med att det inte finns några garantier att man får konsol. Att ingen vet tillgången vid ett sådant tidigt skede kanske man bör ta för givet, men tydligen inte baserat på reaktionerna här i tråden och på övriga delar av nätet.

Tolkar jag ditt första inlägg rätt bokade du alltså på WH i mars 2020? No offence men det är ju jättesent.

Medlem
Skrivet av borstenn:

Ja, vad är alternativen, menar du? För min del tycker jag det är nice service att kunna boka extremt tidigt och slippa sitta med halva Spelsverige och kämpa med Elgigantens/Mediamarkts kösystem. Men visst, det förutsätter väl att man är hyfsat insatt.

Det enda jag kan tänka mig är att man går ut tydligare med att det inte finns några garantier att man får konsol. Att ingen vet tillgången vid ett sådant tidigt skede kanske man bör ta för givet, men tydligen inte baserat på reaktionerna här i tråden och på övriga delar av nätet.

Tolkar jag ditt första inlägg rätt bokade du alltså på WH i mars 2020? No offence men det är ju jättesent.

Fast det jag menar är att om jag då hade bokat på mediamarkt eller inet(vad jag hört) så hade jag haft. Det gör ju saken sur. När jag bokade hade jag ingen aning om jag skulle få en maskin eller inte.. Ingen aning om hur länge bokningarna varit öppna nånstans. Jag valde mellan tre och jag valde fel. Så är livet men det innebär ju att jag bokar på nån av de andra två nästa gång...

Men vi släpper det nu tycker jag

Medlem
Skrivet av borstenn:

Ja, vad är alternativen, menar du? För min del tycker jag det är nice service att kunna boka extremt tidigt och slippa sitta med halva Spelsverige och kämpa med Elgigantens/Mediamarkts kösystem. Men visst, det förutsätter väl att man är hyfsat insatt.

Det enda jag kan tänka mig är att man går ut tydligare med att det inte finns några garantier att man får konsol. Att ingen vet tillgången vid ett sådant tidigt skede kanske man bör ta för givet, men tydligen inte baserat på reaktionerna här i tråden och på övriga delar av nätet.

Tolkar jag ditt första inlägg rätt bokade du alltså på WH i mars 2020? No offence men det är ju jättesent.

Bokade PS4 hos webhallen 6 mån innan och fick på release. Så ni offentliga men sjukt sent känns ju inte mars 2020 i förhållande till tidigare erfarenheter.

Så här i efterhand med facit i hand. Visst. Och i förhållande till hur länge bokningen varit uppe kanske. Något jag själv inte hade koll på även om jag upplever mig som hyfsat insatt.

Men Sony hade ju inte ens presenterat releasedatum, pris eller visat konsolen i mars. Så allt är ju relativt.

Själv bokade jag sent 2019 men kommer inte få som det ser ut nu. Inte heller en digital som jag bokade 20h försent. Den 17e juni.

Medlem

Nu smög en styck PS5 in på Tradera Ska bli kul att följa prisutvecklingen på den. 100 bud redan.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Nu smög en styck PS5 in på Tradera Ska bli kul att följa prisutvecklingen på den. 100 bud redan.

Trodde tradera hade blockat förbokningsannonser då jag inte sett några. Intressant ändå att det bara kommit en enda så här sent innan release...
100 bud. Började på 0kr. Nån hade lagt 1000 kr som maxbud flera dagar innan annonsen ska ta slut. Intressant hur folk tänker

Skriv svar