Netflix Witcher-prequel har rollbesatt: "En vild krigare med en gudinnas röst"

Medlem

Det blir bojkott för min del.

Det här skriker verkligen woke-agenda. Det är så tröttsamt.

Jag har inga problem med att se svarta personer i huvudrollerna (flera av mina favoritskådespelare är svarta).

Problemet är att woke-agendan skapar en bild av att allting känns påtvingat. Man får verkligen känslan av att filmen eller serien handlar om dagens politiska klimat. Det är medeltiden men det handlar ändå om dagens politik i allra högsta grad. Sådana filmer och serier klarar jag bara inte av längre. I'm too old for this shit.

Jag kanske har fel om denna serie, men det tror jag inte. Det är trots allt Netflix vi pratar om.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Det här skriker verkligen woke-agenda. Det är verkligen tröttsamt.

Jag har inga problem med att se svarta personer i huvudrollen (flera av mina favoritskådespelare är svarta)

Problemet är att woke-agendan gör så att allting känns påtvingat. Man får verkligen känslan av att filmen eller serien handlar om dagens politiska klimat.

Jag kanske har fel om denna serie, men det tror jag inte. Det är trots allt Netflix vi pratar om.

Vad är det som skriker "woke-agenda"?

Medlem

"Konspirationsteorier får idioter att känna sig smarta". David Baddiel

Medlem
Skrivet av Popski:

Apocalypto utspelar sig inte i en fiktiv värld, utan i vår riktiga värld under Mayarikets slutskede. De enda vita som är med i filmen är conquistadoerna man ser i slutet. Filmen har dock fått en massa kritik ändå p.g.a. att den inte ska vara historiskt korrekt (dessa kritiker ska även ha fått mothugg från historiker). Jag har svårt att se kopplingen till spinoffen som artikeln handlar om då denna handlar om en fiktiv värld och dessutom inte ens bygger på böckerna i fråga.

Världen i The Witcher bygger f.ö. inte på Polen. Världen består av flera länder där vissa påminner om senmedeltida Centraleuropa, Skellige påminner om vikingatida Skandinavien och Nilfgaard om antikens Romerska kejsardöme. Dessutom finns det länder bortom bergen och Nilfgaard som snarast påminner om Mellanöstern och Afrika. Serien i fråga handlar dock om händelser 1200 år före allt detta och en tid då människorna först kom till kontinenten. Något medeltida Polen är det alltså inte alls frågan om utan något som inte påminner om vår riktiga historia över huvud taget.

Exakt, karaktären här kan exempelvis vara från Zerrikania (som de två krigarna, Téa och Véa som följde Villentretenmerth i serien). Sen finns det ju Ofir som är kanske åt mellanöstern-hållet.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Enligt artikeln så skall den löst baseras på vissa element ur böckerna.

Synd gillar inte när man tramsar med böckerna, antingen gör man Böckerna rättvisa tycker jag, eller så gör man sin egen grej utan att rida på andras namn..

signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

eld
Medlem
Skrivet av Skelögd:

Jag har inga problem med att se svarta personer i huvudrollerna (flera av mina favoritskådespelare är svarta).

Problemet är att woke-agendan skapar en bild av att allting känns påtvingat. Man får verkligen känslan av att filmen eller serien handlar om dagens politiska klimat. Det är medeltiden men det handlar ändå om dagens politik i allra högsta grad. Sådana filmer och serier klarar jag bara inte av längre. I'm too old for this shit.

Pratar du om witcher nu, som i ganska hög grad tar i ämnen som rasism, sexism en huvudkaraktär som är utstött på grund av fördomar. Eller kärnan i det hela: "är det människorna som är monstrena?"

Det var ju inte så historiskt korrekt med en drottning som sprang ut i krig i medeltida europa heller, men det fungerar ju från ett modernt perspektiv i en fantasyvärld.

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Synd gillar inte när man tramsar med böckerna, antingen gör man Böckerna rättvisa tycker jag, eller så gör man sin egen grej utan att rida på andras namn..

Det handlar väl om en berättelse som inte är från böckerna, men tar vissa delar från dom som jag uppfattade det, inte att de gör om böcker.

Medlem
Skrivet av eld:

Men många får ju sin "woke!"-reaktion på det, de vill att problem i samhället ska lösas av sig själv istället för att man aktivt gör något.

Vilka problem? Woke-agendan hittar problem som egentligen inte finns. I alla fall inte till den grad att man måste trycka ner det i halsen på folk.

Det är därför så många är trötta på det. Woke-agendan kommer att bita Hollywood i arslet snart.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Vilka problem? Woke-agendan hittar problem som egentligen inte finns. I alla fall inte till den grad att man måste trycka ner det i halsen på folk.

Det är därför så många är trötta på det. Woke-agendan kommer att bita Hollywood i arslet snart.

Hur menar du att en serie ska se ut för att du inte ska bojkotta den?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Exakt, karaktären här kan exempelvis vara från Zerrikania (som de två krigarna, Téa och Véa som följde Villentretenmerth i serien). Sen finns det ju Ofir som är kanske åt mellanöstern-hållet.

Folket i Zerrikania är förvisso ibland svarta och det finns en hel del krigarkvinnor där. Serien utspelar sig dock 1200 år före Geralts äventyr och jag undrar om något Zerrikania ens existerade då? De norra kunadömena kom i alla fall till först 500 år innan händelserna i första säsongen av The Witcher, så att den nya serien ska bygga på något slags medeltida Polen kan de som skriker Woke glömma.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Vem har sagt att den nya serien ska handla om "medeltiden"? Det står ju uttryckligen i artikeln att den ska utspela sig 1200 år före händelserna från böckerna. Då fanns det inga norra kungadömen (d.v.s. de områden som tydligast tagit inspiration från medeltiden) över huvud taget.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Men varför är det woke-agenda bara för att en mörkhyad kvinna har fått huvudrollen? Känns som de enda som ser problem är de som skriker ”bojkott” och ”woke” till en sån här nyhet.

Medlem
Skrivet av Popski:

Folket i Zerrikania är förvisso ibland svarta och det finns en hel del krigarkvinnor där. Serien utspelar sig dock 1200 år före Geralts äventyr och jag undrar om något Zerrikania ens existerade då? De norra kunadömena kom i alla fall till först 500 år innan händelserna i första säsongen av The Witcher, så att den nya serien ska bygga på något slags medeltida Polen kan de som skriker Woke glömma.

Zerrikania som land kanske inte fanns, men området fanns säkert och folket. Eftersom det nämns att hon är från en klan kan det vara en sorts proto-Zerrikania.

eld
Medlem
Skrivet av Skelögd:

Så du anser inte att sexism, rasism, fördomar eller i detta fall underepresentation existerar i hollywood?

Eller ännu värre: du tycker att det existerar men att det inte är ett problem.

Medlem
Skrivet av eld:

Det handlar väl om en berättelse som inte är från böckerna, men tar vissa delar från dom som jag uppfattade det, inte att de gör om böcker.

Inget fel med det för de som gillar det.

Jag gillar när man är trogen böcker och inte hittar på eget.

Som du beskriver det är det precis det jag ogillar, likt den dumma kärlekstriangeln i The Hobbit bara för att Studion ville ha mer kvinnor i filmerna, bara trams, följ böckera eller dra brukar jag säga.

signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av eld:

Så du anser inte att sexism, rasism, fördomar eller i detta fall underepresentation existerar i hollywood?

Varför tycker du att det är ett stort problem?

signatur

Medlem
Skrivet av eld:

Vad som betraktas som sexism och rasism är väl en tolkningsfråga?

Uppenbarligen så tycker väldigt många att det inte är ett lika stort problem som andra.

Medlem

Förra witcher-serien var skräp, det blir nog denna också. Men eftersom allt som inte är arnold-vitt action är "woke" och att jag en gång åt vegetariskt på söder i Stockholm så ska jag stödtitta på denna så att discordhögern kan gråta mer när det statistiska visar att woke säljer.

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Förra witcher-serien var skräp, det blir nog denna också. Men eftersom allt som inte är arnold-vitt action är "woke" och att jag en gång åt vegetariskt på söder i Stockholm så ska jag stödtitta på denna så att discordhögern kan gråta mer när det statistiska visar att woke säljer.

Än så länge, ja.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Än så länge, ja.

Fattar inte. Är det stora stormen som nalkas?

signatur

don't at me

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Mmmmmm Woke Säljer ihjäl sig, det är därför alla Star Wars admiral gender studies o Co figurer är slutsålda över hela världen

https://www.youtube.com/watch?v=pHvXZLREt9E

signatur

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Varför tycker du att det är ett stort problem?

Det är väl rätt skevt om man inser/anser/erkänner att rasism, sexism, fördomar och underrepresentation existerar inom valfri media, men inte tycker det är ett problem bara för att det inte påverkar en själv?

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Mmmmmm Woke Säljer ihjäl sig, det är därför alla Star Wars admiral gender studies o Co figurer är slutsålda över hela världen

https://www.youtube.com/watch?v=pHvXZLREt9E

Tittar inte på YouTube-länkar, skriv vad du tycker/tänker istället. Ser att du skaffat ett nytt tangentbord dock, grattis

signatur

don't at me

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Inget fel med det för de som gillar det.

Jag gillar när man är trogen böcker och inte hittar på eget.

Som du beskriver det är det precis det jag ogillar, likt den dumma kärlekstriangeln i The Hobbit bara för att Studion ville ha mer kvinnor i filmerna, bara trams, följ böckera eller dra brukar jag säga.

Jag håller med dig... när det nu är böcker som ska skildras. I detta fall rör det sig dock om en historia som Sapkowski inte skrivit om i sina böcker. Jag antar att du inte gillar på Witcher-spelen heller då, för de bygger ju inte heller på böckerna utan berättar om saker som händer flera år senare.

Med det sagt så har jag inga större förhoppningar på denna spinoff. Jag tvivlarpå att de får ihop en tillräckligt bra story när de inte har något skrivet material att bygga på. Jag blir dock glad om jag har fel.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Ja witcher serien ska påminna om polsk och europeisk medeltid, vore lika ologiskt att sätta in en vit eller latino i en serie som ska utspela sig i den kinesiska mingdynastin.

Detta argument kommer alltid upp i liknande diskussioner.. utan att folk faktiskt tänker på att det är en fantasyserie.. i en helt separat värld där drakar och magi existerar. Med andra ord.. att hänvisa till hur medeltiden såg ut i våran värld går alltså inte.

Som sagt. Min poäng blir bara klarare med din kommentar.

Skrivet av Millmount:

Tror du missat andemeningen i min kommentar.

Nej. Det är snarare så att du inte tänkt igenom riktigt. Kan man lägga till drakar och magi i en serie så kan man även lägga till mörkhyade människor.

Skrivet av Chrille_H:

Jag tror att mycket talar för att serien blir woke (i någon mening). Det är liksom svårt för Netflix att undvika.

1) Netflix har en historik av "woke-produktioner" i allt från feministisk stand-up till filmer och serier med tydliga identitetspolitiska slagsidor, där det är uppenbart att man vill vinna poäng. Det bästa exemplet kanske är filmen "cuties" som fick enorm kritik för att det sexualiserade väldigt unga flickor. Men kritiken lät sig inte bemötas, istället menade man att det var frigörande för kvinnor och trams om att belysa rätten till deras egna kropper.

2) Den första säsongen av The Witcher serien hade en rollbesättning som var direkt märklig när man jämförde med motsvarigheterna i böckerna och spelen. För att inte tala var och när det ska utspela sig.

Det tråkiga i kråksången är att detta blir resultatet av upprepade tillfällen av woke-produktioner. En del ser en svart kvinnlig skådespelerska och så tänker de, vad är det för identitetspolitisk dynga ni ska trycka ned i halsen på mig nu då?

Det är direkt tragiskt att det blivit så. För bortsett från de annorlunda skådespelarvalen för vissa karaktärer, så kan ju ändå slutprodukten bli bra, får man hoppas. Om de gör en egen tolkning av originalet så ser jag inte riktigt problemet. Men vill de vara trogna förlagan, ja då är de fel ute.

Som svar på #2. Spelen är fullständigt irrelevanta eftersom serien bygger på böckerna. Och när man läser en bok så tolkar folk berättelser olika i sitt huvud. Vilket vissa verkar ha enorma problem med att acceptera.

Som svar på #1 så är det bara något ni personer inbillar er.

Skrivet av Popski:

Precis, det känns som att de flesta som klagar inte har någon värst vidare koll på världen som allt utspelar sig i och dess historia.

Tomma tunnor skramlar mest. Vilket i man ser i samhället ganska frekvent där de som har minst av värde att skrika är de som skriker högst.

Skrivet av Skelögd:

"Jag har inget emot mörkhyade i nyckelroller MEN.... Mörkhyade i nyckelroller.. blir bojkott för min del".

Skrivet av Skelögd:

Nu blev detta bara ironiskt med tanke på att du och ett par andra i denna tråd finner problem som inte finns (Woke-agendan som ni så fint kallar det).

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Nu blev detta bara ironiskt med tanke på att du och ett par andra i denna tråd finner problem som inte finns (Woke-agendan som ni så fint kallar det).

Sluta kom här med logik, det är inte lika kul då fattaru väl?! 😡😡😡

Medlem
Skrivet av Dizzz:

"Jag har inget emot mörkhyade i nyckelroller MEN.... Mörkhyade i nyckelroller.. blir bojkott för min del".

Fast det är ju ganska uppenbart att hon får denna roll för att hon inte är vit, vilket är vad folk har problem med. Det finns inga mörkhyade personer med nyckelroller i böckerna om The Witcher. Ja, det är fantasy och som jag har förstått det så har den här serien ingenting med med böckerna att göra (tror jag), men det är fortfarande The Witcher världen. Annars så skulle de inte kalla det för en prequel.

Woke-agendan är med allra högsta grad ett problem. Woke betyder bland annat att människor med en annan härkomst än vit får huvudroller, biroller etc endast för att de inte är vita. Detta har svarta skådespelare bekräftat. Bland annat Idris Elba (som är en av mina favoriter) som har tackat nej till flera roller på grund av det. Han kallar det dock inte för "woke".

Inte kan du förneka att det pågår en kvoteringsprocess i filmvärlden? Det är det som folk ogillar, inte att personerna ifråga är mörkhyade.

Jag förstår inte riktigt hur du kunde tolka mina andra inlägg som du gjorde.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag håller med dig... när det nu är böcker som ska skildras. I detta fall rör det sig dock om en historia som Sapkowski inte skrivit om i sina böcker. Jag antar att du inte gillar på Witcher-spelen heller då, för de bygger ju inte heller på böckerna utan berättar om saker som händer flera år senare.

Med det sagt så har jag inga större förhoppningar på denna spinoff. Jag tvivlarpå att de får ihop en tillräckligt bra story när de inte har något skrivet material att bygga på. Jag blir dock glad om jag har fel.

Jag har aldrig spelat the Witcher spelen men jag tyckte om serien och den av böckerna jag läst.

Nu är detta en prequel som inte baseras på böckerna dvs inte för mig.

signatur

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Tittar inte på YouTube-länkar, skriv vad du tycker/tänker istället. Ser att du skaffat ett nytt tangentbord dock, grattis

Det är inte vad jag tycker utan vad marknaden tycker leksaker baserade på Shitney Wars säljer inte.

Det är ingen Slump att en viss person kom tillbaka i S2 finalen av The Mandalorian för att hans leksaker säljer.

Disney har inte Miljarder att kasta omkring sig längre på olönsamma projekt som Episode 9, efter en mycket dålig deal när de köpte ett extremt övervärderat Fox för 70 miljarde $ plus alla lockdowns som dödat deras största inkomstkälla Parkerna nu är det säkra kort som gäller, SJW projektet high republic har förpassats till serietidningar som redan nu säljs för halva priset för att ingen köper.

Woke säljer ibland, men oftast inte och Star Wars är det Perfekta Exemplet.

signatur

Medlem
Skrivet av fingalf:

Det är väl rätt skevt om man inser/anser/erkänner att rasism, sexism, fördomar och underrepresentation existerar inom valfri media, men inte tycker det är ett problem bara för att det inte påverkar en själv?

Jag är ifrån Ronna vad tror du att du kan lära mig om fördomar och rasism?

Inte mycket det kan jag lova dig, och nej vi bryr oss inte om er sk rasism i serier och annat trams, vi bryr oss om rasism i riktiga livet och Sverige är det minst rasistika landet jag någonsin varit i, var stolta över det istället för att försöka få oss invandrare att spela offer hela tiden, vill du se riktig rasism så kan vi ta en runda till Beirut tillsammans.

signatur

123
Skriv svar