Phil Spencer ser chansen att ta Id Tech-motorn till flera Xbox-utvecklare

Robot
Phil Spencer ser chansen att ta Id Tech-motorn till flera Xbox-utvecklare
NuZ
Testpilot

Är det bra? Någon som är kung på spelmotorer?! Vet att ID tech används av många spel men om man jämför med UE5 t.ex. vad är skillnaderna?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

Japp, den kommer att ingå i Game Stack så klart.

MS fick även streamingteknologin Orion med köpet!


signatur

Jump in.

Medlem

Sedan ID Tech 4 är det väl enbart Zenimax studios spel som nyttjar tekniken, d.v.s inte särskilt många. Lär nog ta ett par år innan den blir vanligt förekommande hos andra MS Game studios. Nackdelen med motorn kan eventuellt vara att den inte är direkt optimerad för Open World spel.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Är det bra? Någon som är kung på spelmotorer?! Vet att ID tech används av många spel men om man jämför med UE5 t.ex. vad är skillnaderna?

Inget fel på motorn, men det är svårt att tävla mot unreal och unity som har stora ekosystem av verktyg och flexibilitet.

En väldigt typisk men effektiv inhouse-motor, behöver nog byggas ut en hel del om det skulle användas för något som bethesdas spel.

Medlem

Känns ju lite konstigt att de utvecklat en egen motor i alla dessa år aldrig utlicensierat den som epic med unreal-motorn.
Är unreal så mycket bättre eller bara branschstandard? Aja, de slipper åtminstone betala epic.
Hoppas man får se lite mer snygga actionspel snart då

Medlem

Det var nog droppen för att hoppa PS5 och köra pc denna generation!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Inaktiv

Det är en utmärkt motor för actionspel. Kolla på Doom och Wolfenstein som är snygga och välpolerade samtidigt som de är relativt lättdrivna. Tanken från Spencer i streamen var att sammanföra ID med de som gör actionspel inom xbox. Utmärkt att man sprider teknik och kunskap mellan studios.

Medlem

Vad är det för spel bilden kommer från?
Såg mysigt ut!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Är det bra? Någon som är kung på spelmotorer?! Vet att ID tech används av många spel men om man jämför med UE5 t.ex. vad är skillnaderna?

Ganska mycket under huven gissningsvis, alltid tyckt ID tech varit sjukt polerad.

Medlem
Skrivet av Mcord:

Vad är det för spel bilden kommer från?
Såg mysigt ut!

Doom eternal

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

Inget fel på motorn, men det är svårt att tävla mot unreal och unity som har stora ekosystem av verktyg och flexibilitet.

En väldigt typisk men effektiv inhouse-motor, behöver nog byggas ut en hel del om det skulle användas för något som bethesdas spel.

Skrivet av heady89:

Ganska mycket under huven gissningsvis, alltid tyckt ID tech varit sjukt polerad.

Ja jag har förstått att UE och Unity (som Ori är gjort i) är väldigt bra motorer. ID tech är väl den som CoD, Wolfenstien och sånt gör i. Undra mer om den är vass på något speciellt eller bara bra att ha en egen motor internt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Skuggsvept:

Doom eternal

Jag tackar!

Fastnade aldrig riktigt för Doom 2016 så har inte testat eternal. Men man kan ju ändra sig 🙂

Medlem

CoD kör dock numera med IW engine, som visserligen till en början byggde på ID Tech 3 (2005).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

CoD kör dock numera med IW engine, som visserligen till en början byggde på ID Tech 3 (2005).

Ok ok


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja jag har förstått att UE och Unity (som Ori är gjort i) är väldigt bra motorer. ID tech är väl den som CoD, Wolfenstien och sånt gör i. Undra mer om den är vass på något speciellt eller bara bra att ha en egen motor internt

Är inte helt insatt i idtech7, men de har många smarta personer som jobbar på motorn, geometry decals är riktigt coolt:

Lite som en mer flexibel variant av megatextures som inte behöver oändligt med diskutrymme.

Och så slipper man såklart licensieringskostnaden.

Medlem

Ja tänk om nästa eller näst, nästa FallOut spel kunde göra sig av med liket "Creation Engine" och go full retard on "iD Tech 6 el. 7". Det vore något helt fantastiskt att få åskåda i sitt liv.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

eld
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Ja tänk om nästa eller näst, nästa FallOut spel kunde göra sig av med liket "Creation Engine" och go full retard on "iD Tech 6 el. 7". Det vore något helt fantastiskt att få åskåda i sitt liv.

Som att ta bilen genom skogen, den är ju snabbare än om man skulle gå till fots!

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

Är inte helt insatt i idtech7, men de har många smarta personer som jobbar på motorn, geometry decals är riktigt coolt:

https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/029/595/63...

Lite som en mer flexibel variant av megatextures som inte behöver oändligt med diskutrymme.

Och så slipper man såklart licensieringskostnaden.

Ja licenskostnaden måste vara rätt saftig. Tror UE kör % kurva baserat på sålda ex eller nått?! Måste bli en hel del om spelet blir stort


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Där har vi det!
Sony köpte in sig i Epic och som "hämnd" köpte Microsoft hela Zenimax med alla studios, spel och teknik. 🤪

Medlem

Nog är det en snajsig motor alltid

NuZ
Testpilot
Skrivet av enboomer:

https://youtu.be/UsmqWSZpgJY

Nog är det en snajsig motor alltid

Tack! Ja ser ju ut att vara enkelhet men fortfarande snyggt som är ledorden. Cool nördig video från DF


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hur mycket jag än älskar Fallout serien så måste grafiken få en rejäl skjuts nu. Jag tror det är alldeles utmärkt goda förutsättningar nu under Microsoft. Hoppas på karaktärsmodeller som inte ser stendöda och stela ut.

Medlem

Fallout: Eternal


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Fallout 3 morrowwind och oblivion var helt underbara då det begav sig.

Hade jag köpt krysslåda efter dom senaste släppa spelen ?

Nej tack.

1
Skriv svar