PS5-konsol exklusiva Godfall släpps på PS4 senare i år

Robot
PS5-konsol exklusiva Godfall släpps på PS4 senare i år

Godfall gör en 180-gradare och släpps på PS4

#Godfall, #Playstation-4, #Playstation-5


Medlem

PS5 exklusivt? Så existerar inte PC-versionen?
PS5 konsol-exklusiv skulle vara bättre skrivet


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Medlem

Enligt Sony var spelet PS5 exklusiv för att spelet använder den snabba SSD-minnet.
Antar att det var ännu en i raden av lögner.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Enligt Sony var spelet PS5 exklusiv för att spelet använder den snabba SSD-minnet.
Antar att det var ännu en i raden av lögner.

Va? Du kan ta det mest avancerade/snyggaste spel och nedgradera det till en sån grad att den går att spela på en Ps3 om du så vill.

Taget från denna sida: https://gamingbolt.com/godfall-is-a-ps5-exclusive-because-of-...

Citat:

“The exceptionally powerful SSD on the PlayStation 5 offers a new level of detail for each individual object as well as seamless loading of our expansiveness world,” Lee said in an interview with PlayStation Lifestyle. “Our combat is kinesthetic in nature, so the new controller’s ‘adaptive triggers’ and haptic feedback will make moment-to-moment combat feel exhilarating and visceral.”

By all accounts, the Xbox Series X (formerly known as Project Scarlett) also boasts those features, so Sony definitely put in some legwork behind the scenes to make sure that they secured Godfall as an exclusive PS5 title. Whether or not that pays off remains to be see, but at least based on the initial showing, the game looks promising.

Det ändrar inte faktumet att man kan göra spelet "sämre" för att kunna spelas på andra plattformar. Sen precis som de skriver i artikeln, XSX egna SSD skulle kunna driva Godfall utan problem, men Sony har säkert köpt rätten för exklusivitet på konsol.

Men jag hittar ingenstans som säger att spelet inte går att optimera för sämre hårdvara. Du får gärna rätta mig där, då du säger att det här skulle vara en i raden av lögner (vilka nu dessa lögner skulle nu vara).

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Va? Du kan ta det mest avancerade/snyggaste spel och nedgradera det till en sån grad att den går att spela på en Ps3 om du så vill.

Taget från denna sida: https://gamingbolt.com/godfall-is-a-ps5-exclusive-because-of-...

Det ändrar inte faktumet att man kan göra spelet "sämre" för att kunna spelas på andra plattformar. Sen precis som de skriver i artikeln, XSX egna SSD skulle kunna driva Godfall utan problem, men Sony har säkert köpt rätten för exklusivitet på konsol.

Men jag hittar ingenstans som säger att spelet inte går att optimera för sämre hårdvara. Du får gärna rätta mig där, då du säger att det här skulle vara en i raden av lögner (vilka nu dessa lögner skulle nu vara).

Det kan du inte sticka under stolen med, att Sony marknadsförde sig som att ha "äkta" next-gen och tror på generationer och att detta i sin tur ledde till att MS fick dålig publicitet för att ha så många cross-gen-spel. Men den bilden var ju inte sann. Det kallas att vilseleda. Att vilseleda är en form av lögn.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Enligt Sony var spelet PS5 exklusiv för att spelet använder den snabba SSD-minnet.
Antar att det var ännu en i raden av lögner.

Om man kikar på spelets systemkrav för PC. (det är inte ps5 exklusivt som artikeln påstår)
Så är ssd rekommenderat både på min och rec nivå. Spelet fungerar nog inte så bra på en hårddiskt och speciellt inte en så slö som sitter i ps4 utan att optimeras för det.

Fast jag har inte testat kan hända att det fungerar fint på hårddiskar.

Inaktiv
Skrivet av Dave Lister:

PS5 exklusivt? Så existerar inte PC-versionen?
PS5 konsol-exklusiv skulle vara bättre skrivet

Längst ner på artikeln finns en knapp där du kan skicka en rättelse angående artikeln.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det kan du inte sticka under stolen med, att Sony marknadsförde sig som att ha "äkta" next-gen och tror på generationer och att detta i sin tur ledde till att MS fick dålig publicitet för att ha så många cross-gen-spel. Men den bilden var ju inte sann. Det kallas att vilseleda. Att vilseleda är en form av lögn.

Har inte försökt sticka något under stolen? Jag har inte skrivit någonstans att Sony aldrig har ljugit. Personen jag citerade specificerade inte vilka lögner de hänvisade till, därmed "vilka nu dessa lögner skulle nu vara". De kanske tänker på andra lögner, de kanske tänker på saker som inte är lögner men anser de är lögner, precis som nu.

Däremot anser jag inte att något har ljugits gällande Godfall. Så som den gjordes initialt så tvivlar jag starkt på att det skulle fungera på Ps4, utan de måste jobba hårt med optimering för att kunna släppa spelet till Ps4.

Medlem

Godfall är absolut inte beroende av SSD för att fungera.

Sen är det tyvärr ett skittråkigt spel, skulle inte rekommendera någon att köpa det.

Dex
Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det kan du inte sticka under stolen med, att Sony marknadsförde sig som att ha "äkta" next-gen och tror på generationer och att detta i sin tur ledde till att MS fick dålig publicitet för att ha så många cross-gen-spel. Men den bilden var ju inte sann. Det kallas att vilseleda. Att vilseleda är en form av lögn.

Hur var det en lögn? Just nu har dom 4 spel som jag kan komma på som finns på PS5 och inte på PS4 (Demon's Souls, Returnal, R&C och FF7R Integrade).

Dom sa aldrig något om att alla nya spelen bara skulle komma till PS5 så hur har dom vilselett någon?

Håller med om att det är konstigt att nu ett halvår senare efter Godfall släpptes, gå in och släppa det på gamla generationen. Brukar ju alltid vara tvärtom med spel så känns som en väldigt konstig grej att göra, men det innebär ju knappast att dom har ljugit för det.

Medlem

Spelet sålde förmodligen ganska dåligt. Inget konstigt med att försöka dra in mer pengar genom att släppa en PS4 version.

"We believe in generations" är inte samma sak som att "Alla spel ska bara komma till PS5 fr.o.m nu", det har Sony aldrig sagt, tvärtom så har de vid flera tillfällen sagt att de ska stödja PS4 i många år till, t.ex. här https://screenrant.com/sony-continuing-ps4-support-after-ps5-...

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det kan du inte sticka under stolen med, att Sony marknadsförde sig som att ha "äkta" next-gen och tror på generationer och att detta i sin tur ledde till att MS fick dålig publicitet för att ha så många cross-gen-spel. Men den bilden var ju inte sann. Det kallas att vilseleda. Att vilseleda är en form av lögn.

Haha, och dina slutsatser är inte att vrida på sanningen då? Som att Sony inte har äkta next gen spel?
Har du missat Ratchet & Clank?

MS gav sig själva dålig publicitet när de sa att alla deras spel skulle komma på PC, inga exklusiva spel alls. Sen släppte de även Series S som fick kritik för att bromsa upp Next Gen rejält, då den nu är minsta gemensamma nämnaren. Vidare säger MS att ingen vill ha VR och bromsar den utvecklingen med.

Någonstans måste MS själva ta ansvar för sina dåliga val.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Har inte försökt sticka något under stolen? Jag har inte skrivit någonstans att Sony aldrig har ljugit. Personen jag citerade specificerade inte vilka lögner de hänvisade till, därmed "vilka nu dessa lögner skulle nu vara". De kanske tänker på andra lögner, de kanske tänker på saker som inte är lögner men anser de är lögner, precis som nu.

Däremot anser jag inte att något har ljugits gällande Godfall. Så som den gjordes initialt så tvivlar jag starkt på att det skulle fungera på Ps4, utan de måste jobba hårt med optimering för att kunna släppa spelet till Ps4.

Han sa "ännu en i raden av lögner". Detta eftersom han ser ett mönster. Det är möjligt att du har rätt i det specifika gällande det här spelet, men den övergripande marknadsföringen ser han uppenbarligen som vilseledande, och jag håller med.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Godfall är absolut inte beroende av SSD för att fungera.

Sen är det tyvärr ett skittråkigt spel, skulle inte rekommendera någon att köpa det.

Håller med. Samma liga som Far Cry spelen.

Avstängd
Skrivet av Lindhenberg:

Haha, och dina slutsatser är inte att vrida på sanningen då? Som att Sony inte har äkta next gen spel?
Har du missat Ratchet & Clank?

MS gav sig själva dålig publicitet när de sa att alla deras spel skulle komma på PC, inga exklusiva spel alls. Sen släppte de även Series S som fick kritik för att bromsa upp Next Gen rejält, då den nu är minsta gemensamma nämnaren. Vidare säger MS att ingen vill ha VR och bromsar den utvecklingen med.

Någonstans måste MS själva ta ansvar för sina dåliga val.

Nä, jag tycker inte jag har vridit på nånting. Resten vet jag inte om jag orkar bemöta. Men att Series S skulle hålla tillbaka är bara löjligt snack. Det finns ingen form av speldesign du kan skapa på de nya konsolerna som inte SS klarar lika bra. Samma CPU och samma SSD. En GPU bygger inte spelvärldens design. Däremot krävs det lite mer budget för att göra den versionen, men man når ju också en större kundbas.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Han sa "ännu en i raden av lögner". Detta eftersom han ser ett mönster. Det är möjligt att du har rätt i det specifika gällande det här spelet, men den övergripande marknadsföringen ser han uppenbarligen som vilseledande, och jag håller med.

Övergripande marknadsföringen har inte varit vilseledande, så jag håller absolut inte med er. Jag upplever iaf majoriteten av det Sony har marknadsfört stämmer överens med den Ps5 jag sitter och spelar med hemma.

Av ren nyfikenhet, vad exakt, förutom "we believe in generations" (då det är en tolkningsfråga) är det Sony har ljugit eller vilselett om?

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det kan du inte sticka under stolen med, att Sony marknadsförde sig som att ha "äkta" next-gen och tror på generationer och att detta i sin tur ledde till att MS fick dålig publicitet för att ha så många cross-gen-spel. Men den bilden var ju inte sann. Det kallas att vilseleda. Att vilseleda är en form av lögn.

Jag håller med dig helt och hållet, det var falskt marknadsföring från Sonys sida och de kom undan med det som Microsoft kritiserades för. Nu ska tydligen många av deras f d PS5 exklusiva storspel komma till PS4.

Denna artikel sammanfattar det bra tycker jag:

https://www.techradar.com/news/sony-is-playing-games-over-ps5...

Ett utdrag:

What makes Sony’s actions look even more distasteful is that Microsoft was criticized for admitting that Xbox One would receive Xbox Series X first-party exclusives like Halo Infinite when those games launched. The company even went as far as to say the Xbox One would receive exclusive games for at least a year, and this led many to believe that the Xbox Series X and Xbox Series S would be held back as a result, or that the consoles wouldn’t be able to provide a true next-gen experience.

And while that might have been true to an extent, and was perhaps disappointing news for some, consumers at least knew exactly what they were buying into when it came to Microsoft’s new machines. If you wanted to wait for true next-gen experiences, you could – you didn’t need to rush out and buy a new Xbox on day one to play the latest titles.

Sony, however, has not been as forthcoming. And as we’ve seen on more than one occasion, it has acquired a habit of stringing players along, only to reveal the true details at a later date.

This approach comes across as naïve at best, and dishonest at worst. There will be people who sold their PS4 just to play a game that they believed wouldn’t be available on that system, because Sony decided to withhold this important piece of information

Medlem

Alla xbox-spel är ju cross-gen för all framtid eftersom allt kommer även till PC. Inget kommer ju vara optimerat endast för xbox-hårdvaran.

Dex
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag håller med dig helt och hållet, det var falskt marknadsföring från Sonys sida och de kom undan med det som Microsoft kritiserades för. Nu ska tydligen många av deras f d PS5 exklusiva storspel komma till PS4.

Denna artikel sammanfattar det bra tycker jag:

https://www.techradar.com/news/sony-is-playing-games-over-ps5...

Ett utdrag:

What makes Sony’s actions look even more distasteful is that Microsoft was criticized for admitting that Xbox One would receive Xbox Series X first-party exclusives like Halo Infinite when those games launched. The company even went as far as to say the Xbox One would receive exclusive games for at least a year, and this led many to believe that the Xbox Series X and Xbox Series S would be held back as a result, or that the consoles wouldn’t be able to provide a true next-gen experience.

And while that might have been true to an extent, and was perhaps disappointing news for some, consumers at least knew exactly what they were buying into when it came to Microsoft’s new machines. If you wanted to wait for true next-gen experiences, you could – you didn’t need to rush out and buy a new Xbox on day one to play the latest titles.

Sony, however, has not been as forthcoming. And as we’ve seen on more than one occasion, it has acquired a habit of stringing players along, only to reveal the true details at a later date.

This approach comes across as naïve at best, and dishonest at worst. There will be people who sold their PS4 just to play a game that they believed wouldn’t be available on that system, because Sony decided to withhold this important piece of information

Alltså den artikeln är ju bara så löjligt tramsig.....

Sony sa aldrig någonstans att alla nya spel endast ska komma till PS5. Du får väldigt gärna länka till var dom sa det. Det enda dom sa var att dom tror på generations skifte och det har dom väl visat då dom redan har släppt flera spel till PS5 som inte kom till PS4.

På vilket sätt är det felaktig marknadsföring som du säger? Det är väl ändå rätt stor skillnad på vad Microsoft gör med att bokstavligen talat alla deras egna spel kommer fungera på båda konsolerna något år framöver jämfört med Sony som gör både och? Vilket som är bäst tänker jag inte kommentera om då det är extremt subjektiv och har verkligen aningen aning.

Men som sagt du får gärna visa den här falska marknadsföringen och lögnerna dom har sagt.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Enligt Sony var spelet PS5 exklusiv för att spelet använder den snabba SSD-minnet.
Antar att det var ännu en i raden av lögner.

Fast spelet lär ju dra nytta av den men ja spelet är inte designat runt ssd:n som tex Ratchet vilket inte hade funkat på old-gen.

Skala grafik tätheten är enkelt för dem om de har en kompetent motor/grund, skala designen av spelet not so much.

Alltid trevligt att se true next gen som Demons och Ratchet.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Nä, jag tycker inte jag har vridit på nånting. Resten vet jag inte om jag orkar bemöta. Men att Series S skulle hålla tillbaka är bara löjligt snack. Det finns ingen form av speldesign du kan skapa på de nya konsolerna som inte SS klarar lika bra. Samma CPU och samma SSD. En GPU bygger inte spelvärldens design. Däremot krävs det lite mer budget för att göra den versionen, men man når ju också en större kundbas.

Du kan ju låtsas som att Ratchet & Clank inte existerar då.

MS spel ska fungera med betydligt lägre gemensam nämnare vilket inte spelar så stor roll nu i början, men vänta 3-4 år in, när PS5 är minsta gemensamma nämnaren från alla Sonys egna studios, inte bara Insomniac.

ZF
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Spelet sålde förmodligen ganska dåligt.

Ja, det var uppenbart redan innan släpp att det skulle bli så.

inte direkt toktaktiskt att presentera detta ungefär samtidigt som Demon's Souls.

Skribent
Skrivet av Dave Lister:

PS5 exklusivt? Så existerar inte PC-versionen?
PS5 konsol-exklusiv skulle vara bättre skrivet

Tack, du har så klart helt rätt. Jag ändrade lite i rubriken och artikeln.


signatur

"Writer and Fighter"

Ojoj vad folk spinner på sitt eget håll, man kan verkligen se vem som äger vad 🙃 tror dom flesta rationella personer endån vet att alla företag spinner på sina grejer på ett eller annat sätt, och dom flesta vet åxå att båda konsolerna kommer prestera lika bra "mot varandra" i framtiden och där finns ingen som kommer springa iväg med sina spel, har dom inte gjort innan å kommer inte göra det denna generation heller


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Sen släppte de även Series S som fick kritik för att bromsa upp Next Gen rejält, då den nu är minsta gemensamma nämnaren. Vidare säger MS att ingen vill ha VR och bromsar den utvecklingen med.

Någonstans måste MS själva ta ansvar för sina dåliga val.

Du och många andra har inte förstått meningen med Series S.
Den har samma arkitektur som en Series X, men det är inte meningen att den ska köra tunga 4K textur-filer.
Utan snarare 1080p-1440p. (4-8ggr mindre behov av bandbredd)
Därför kan spel som är specifikt utvecklade till hårdvaran behålla samma framerate som Series X.
Alltså finns det inget som "håller tillbaka" Series X. Det är bara påhitt.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Du och många andra har inte förstått meningen med Series S.
Den har samma arkitektur som en Series X, men det är inte meningen att den ska köra tunga 4K textur-filer.
Utan snarare 1080p-1440p. (4-8ggr mindre behov av bandbredd)
Därför kan spel som är specifikt utvecklade till hårdvaran behålla samma framerate som Series X.
Alltså finns det inget som "håller tillbaka" Series X. Det är bara påhitt.

Så du tycker inte utvecklarna måste hålla tillbaka hur avancerat de vill skapa spelen då de måste optimera det till Series S, därmed tar upp en del av utvecklingstiden? Det är ju mer än bara upplösning som måste justeras. Både GPUn och RAM är svagare än Ps5 och XSX har, så utvecklarna måste då lägga ner tid, inte bara för att optimera spelen för Ps5/XSX, men även för XSS. Tid som de hade kunnat lägga på att göra spelet bättre för Ps5/XSX.

Det är det utvecklarna och konsumenter anser att XSS potentiellt håller next-gen utveckling tillbaka.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så du tycker inte utvecklarna måste hålla tillbaka hur avancerat de vill skapa spelen då de måste optimera det till Series S, därmed tar upp en del av utvecklingstiden?

Det är det utvecklarna och konsumenter anser att XSS potentiellt håller next-gen utveckling tillbaka.

Nej. Alla spel som tillverkas testas ju självklart på ett devkit och skalas ned proportionerligt, de allra senaste spelmotorerna som skiljer sig MYCKET från de gamla stödjer det och det är i princip bara att checka i en ruta.
Battlefield -utvecklarna var tidiga med att berätta om att det inte var några problem med att utveckla sitt senaste spel till Series S.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Fast det e ju ingen lögn från Sony direkt, det e ju från Gearbox som har gjort spelet


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

12
Skriv svar