PS5-konsol exklusiva Godfall släpps på PS4 senare i år

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Nej. Alla spel som tillverkas testas ju självklart på ett devkit och skalas ned proportionerligt, de allra senaste spelmotorerna som skiljer sig MYCKET från de gamla stödjer det och det är i princip bara att checka i en ruta.
Battlefield -utvecklarna var tidiga med att berätta om att det inte var några problem med att utveckla sitt senaste spel till Series S.

Oh boy. Så vilka spel har du jobbat på som du har senare optimerat för Series S? Du säger att det är i princip bara att checka i en ruta, kan du visa det på något sätt? Jag hittar inte heller uttalandet från Battlefield-utvecklare som har sagt att det inte var några problem att optimera spelet för XSS.

För om vi ska titta på vad andra utvecklare säger så säger de annorlunda:

https://wccftech.com/remedy-xbox-series-s-optimization-is-now...

Citat:

Xbox Series S, well, it's no different from the previous generations where the system with the lowest specs does end up dictating a few of the things that you're gonna do, because you're gonna have to run on that system, right? It's very easy to say that you just lower your resolution and texture quality and off you go, it's just nowhere near that simple.

It sounds good when you say it, but every engine is built in a different way. It's another thing when gamers might be like 'This game engine does all of these things!', well, it depends. Are you making an engine that's much more GPU bound or CPU bound? Which are you taxing a whole lot more? Well, we kind of tax both in Control because we have a lot of physics but then we have a lot of the ray tracing effects. That makes a huge, huge difference, especially on Xbox Series S.

It's a lot more difficult to engineer an old game to make sure it works on everything, but now that we're building the future games and we know these are the systems it has to run on, we take that into account from day one and and we can ensure that all platforms have as good of an experience as possible.

We appreciate that there's a lower barrier of entry for an action experience with the Xbox Series S, but the more hardware you have, the more you kind of have to ultimately compromise a little bit when when you are like a smaller studio like us where we just can't spend so much time making sure that all these platforms are super good. Of course we need to do that but but there's just a difference in doing that because it takes a huge amount of resources, not just engineering but QA, the huge QA overhead to test so many different platforms.

Så nej, det är inte bara "i princip checka i en ruta". Det tar resurser, resurser som kunde ha använts för att göra bättre spel hade de bara behövt jobba med Ps5/XSX. Så det du strök över är ett faktum, det är utvecklarna och konsumenter som anser att XSS potentiellt håller next-gen utvecklingen tillbaka.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Oh boy. Så vilka spel har du jobbat på som du har senare optimerat för Series S? Du säger att det är i princip bara att checka i en ruta, kan du visa det på något sätt? Jag hittar inte heller uttalandet från Battlefield-utvecklare som har sagt att det inte var några problem att optimera spelet för XSS.

För om vi ska titta på vad andra utvecklare säger så säger de annorlunda:

https://wccftech.com/remedy-xbox-series-s-optimization-is-now...

Så nej, det är inte bara "i princip checka i en ruta". Det tar resurser, resurser som kunde ha använts för att göra bättre spel hade de bara behövt jobba med Ps5/XSX. Så det du strök över är ett faktum, det är utvecklarna och konsumenter som anser att XSS potentiellt håller next-gen utvecklingen tillbaka.

En jäkla massa svammel i ditt citat. Kolla bara här:

"the more you kind of have to ultimately compromise a little bit when when you are like a smaller studio like us where we just can't spend so much time making sure that all these platforms are super good. Of course we need to do that but but..."

Det låter som han kom på sig själv när han sa att han inte kan göra alla versioner "superbra". Så kontentan är att de behöver lägga lite mer tid, och det påverkar inte Series X överhuvudtaget, för de måste göra det ändå. Det är exakt vad han sa där.

Och genom att lägga lite mer tid, så når man en ännu större spelarbas. Det kommer bli många som kan komma in i nästa generation mycket tidigare tack vare Series S, det är ju det som är själva meningen med den.

Och ingenstans i hela det citatet påvisar han hur eller varför SS skulle hålla tillbaka SX rent tekniskt, och det gör han inte för det finns inget att påvisa.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

"du har fel"

Hänvisar till utvecklarbloggar för info och allt jag sagt gäller nya spel som har haft tillgång till alla funktioner i devkit, som DirectX Ultimate sen dom börjat utvecklas.
Länken du postade har varken något med en ny spelmotor eller ett spel som är utvecklad helt för denna gen. att göra.
Jag tänker inte börja leta efter nåt jag läst 7-8 månader sedan, jag har inte så stort behov av att överbevisa en random person på internet.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Hänvisar till utvecklarbloggar för info och allt jag sagt gäller nya spel som har haft tillgång till alla funktioner i devkit, som DirectX Ultimate sen dom börjat utvecklas.
Länken du postade har varken något med en ny spelmotor eller ett spel som är utvecklad helt för denna gen. att göra.
Jag tänker inte börja leta efter nåt jag läst 7-8 månader sedan, jag har inte så stort behov av att överbevisa en random person på internet.

Ok, så ska vi helt enkelt bara tro på dig?
En random person på internet?

Dagens självmål.....


signatur

“All thinking people are atheists.”

Avstängd
Skrivet av Tassel:

Ok, så ska vi helt enkelt bara tro på dig?
En random person på internet?

Dagens självmål.....

Det har ingen betydelse hur många citat man har, eller ens vem som har sagt dem. Det är argumenten som det i slutändan handlar om, och jag har hittills aldrig sett ett vettigt argument till varför SS skulle hålla tillbaka SX.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Hänvisar till utvecklarbloggar för info och allt jag sagt gäller nya spel som har haft tillgång till alla funktioner i devkit, som DirectX Ultimate sen dom börjat utvecklas.
Länken du postade har varken något med en ny spelmotor eller ett spel som är utvecklad helt för denna gen. att göra.
Jag tänker inte börja leta efter nåt jag läst 7-8 månader sedan, jag har inte så stort behov av att överbevisa en random person på internet.

Vadå hänvisar? Jag försökte själv hitta utvecklare som har gjort påståenden såsom att optimering eller utveckling till XSS är lätt, eftersom det är det du påstår.
Försökte hitta information som säger att det är "i princip bara checka i en ruta" när det kommer till optimering (vilket det inte är), hittar absolut ingenting om det.

Så med tanke på att du själv inte kan hitta källor som underlag för dina påståenden så kan jag inte göra något annat än att anta att du säger så bara för att argumentera, men du har ingen egen insikt inom spelutveckling eller optimering för diverse hårdvara.

Hade det varit som du säger så borde jag hitta utvecklar som borde påpeka om att det inte skulle vara svårt, och kontra påståenden som florerar, eller? Jag hittade en, och det var för MotoGP21, som även utvecklar spelet för last-gen (Ps4/XBOne), som har ännu lägre prestanda. Men annars så hittar jag bara de som är skeptiska eller som har sagt att det har tagit extra resurser från dem redan.

https://wccftech.com/dev-next-gen-features-have-to-be-fitted-...

Citat:

Yes, the Xbox Series S requires additional optimization. While we were able to simply compile The Riftbreaker for the Xbox Series X and it "just works", the XSS requires additional optimization. Still, it doesn't look like it will require that much work to be running well at 1080p on the XSS. The best thing about the current architecture is that the CPU power on both Xbox models is practically the same. Scaling graphical effects is a lot easier than scaling gameplay. The amount of available memory is a determining factor in a lot of cases when we talk about the size of a game world or about how many things can be happening within it at any given time. The size of the memory that is available in the XSS is the actual determining point for the entire console generation as gameplay features have to be fitted to the lowest spec. From the point of view of a developer it would be much easier if there was a single XSX SKU, but given the circumstances I think that Microsoft has made good choices in how to create a much cheaper console, that can still run next-generation games.

Återigen utvecklare som går ut med att det tar extra optimering för att få spelet att fungera bra på XSS, och hade det bara varit XSX SKU så hade det "bara fungerat".

https://wccftech.com/4a-games-tech-qa-rtx-3000-is-in-a-differ...

Citat:

The RAM is not an issue for us (currently), but GPU performance presents challenges for future titles. Our current renderer is designed for high spatial and temporal resolution (read: 4K @ 60 fps). It is stochastic by nature. Dropping any of those would require us to do more expensive calculations dropping performance even further. We have a compromise solution right now, but I am not satisfied with it yet.

En till utvecklare som säger att XSS kräver mer optimering bara för att en konsol är så pass svag i jämförelse.

Sen sist men inte minst som borde sätta perspektiv i hela diskussionen, även Phil Spencer har gått ut med att utvecklarna kommer få behöva göra extra jobb pga XSX och XSS:

https://gamerant.com/xbox-series-s-game-development-phil-spen...

Citat:

Spencer isn't hiding from this topic, either. He says straight away that developers making games on Xbox will have to do additional work. Developing consoles games for both the Xbox Series X and the Xbox Series S requires two performance specs, and that inarguably takes more work. "I'm not going to stand here or try to PR somebody and say two different specs is the same as having one spec," is what Spencer states, erasing much of the ambiguity surrounding the situation.

Så; Det tar extra resurser pga vi har både XSX och XSS, varav XSS är svagare konsol. Eftersom konsolen är svagare så måste utvecklarna spendera resurser att se till att spelen flyter bra på XSS. Så vitt jag vet så om du släpper ett spel på XSX så måste spelet även släppas till XSS, så utvecklarna är tvungna spendera extra resurser för att få det och fungera, därmed ta bort resurser som kunde använts till att polare spelen för att verkligen få dem next-gen.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det har ingen betydelse hur många citat man har, eller ens vem som har sagt dem. Det är argumenten som det i slutändan handlar om, och jag har hittills aldrig sett ett vettigt argument till varför SS skulle hålla tillbaka SX.

Men citaten är ju från utvecklarna som faktiskt håller på och utvecklar spelen för Series S, som har gått ut med påståenden. Om du inte köper deras argument, vem är det då som behöver säga det för att du ska förstå hur det fungerar?

Medlem
Skrivet av Tassel:

Ok, så ska vi helt enkelt bara tro på dig?

Det bestämmer väl du själv, men du kommer framstå som en idiot till slut om du inte gör det.
Jag kan ju knappast påverka att du inte förstår skillnaderna mellan gammal teknik och mjukvara gentemot det nya trots att det tjatats om det i gaming-media i ganska exakt två år nu.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Hehehe som vanligt på en tråd om PS / Xbox så är krigarna framme,lite skönt att det börjar hetta till lite igen tyckte det va lite lamslaget ett tag så fram me chipsen så kör vi det är ju faktiskt alldeles för lång tid mellan spelen nu pheew

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Men citaten är ju från utvecklarna som faktiskt håller på och utvecklar spelen för Series S, som har gått ut med påståenden. Om du inte köper deras argument, vem är det då som behöver säga det för att du ska förstå hur det fungerar?

Men vad är det han säger där menar du som motsäger vad jag sa innan? Han säger ju inte särskilt mycket av tekniskt värde. Inte mer än att det krävs lite mer tid för att optimera för en konfiguration till. Och det fattar ju vemsomhelst.

Och detta var ju ett påstående som heter duga:

"...så utvecklarna är tvungna spendera extra resurser för att få det och fungera, därmed ta bort resurser som kunde använts till att polare spelen för att verkligen få dem next-gen."

Så de skiter i att göra spelen riktigt next-gen för de har inte tid... Lägg av nu. 🤣

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Men vad är det han säger där menar du som motsäger vad jag sa innan? Han säger ju inte särskilt mycket av tekniskt värde. Inte mer än att det krävs lite mer tid för att optimera för en konfiguration till. Och det fattar ju vemsomhelst.

Och detta var ju ett påstående som heter duga:

"...så utvecklarna är tvungna spendera extra resurser för att få det och fungera, därmed ta bort resurser som kunde använts till att polare spelen för att verkligen få dem next-gen."

Så de skiter i att göra spelen riktigt next-gen för de har inte tid... Lägg av nu. 🤣

Läs det folk skriver, för det känns som du inte gör det. "för att verkligen få dem next-gen" == Kräma ut så mycket som möjligt utav en Ps5/XSX genom att spendera varenda resurs på det. Nej, jag tror inte alla utvecklare kommer kunna göra det då de kommer inte hinna.

Ingen, och då menar jag ingen, har sagt att utvecklarna skiter i att göra spelen riktigt next-gen för de inte har tid. Det folk säger är att de resurser som går åt att optimera spelen för Series S kunde ha använts för att göra spelen bättre till Ps5/XSX.

Tid och pengar är begränsade, och Series S tar en del av den begränsade resursen. Svårare än så är det inte. Alla inser att om Series S inte skulle existera så skulle utvecklarna ha mer tid och pengar att polare spelen för Ps5/XSX, och göra dem bättre än vad de skulle vara idag (speciellt mindre teams). Skulle inte vara förvånad om det kommer släppas spel som inte "känns next-gen", som hade potential att bli next-gen om utvecklarna inte behövde optimera spelen för 3 next-gen konsoler av olika specs.

Jag ser ingen idé med att fortsätta diskussionen. Om du tror veta bättre än utvecklarna själva, so be it.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Läs det folk skriver, för det känns som du inte gör det. "för att verkligen få dem next-gen" == Kräma ut så mycket som möjligt utav en Ps5/XSX genom att spendera varenda resurs på det. Nej, jag tror inte alla utvecklare kommer kunna göra det då de kommer inte hinna.

Ingen, och då menar jag ingen, har sagt att utvecklarna skiter i att göra spelen riktigt next-gen för de inte har tid. Det folk säger är att de resurser som går åt att optimera spelen för Series S kunde ha använts för att göra spelen bättre till Ps5/XSX.

Tid och pengar är begränsade, och Series S tar en del av den begränsade resursen. Svårare än så är det inte. Alla inser att om Series S inte skulle existera så skulle utvecklarna ha mer tid och pengar att polare spelen för Ps5/XSX, och göra dem bättre än vad de skulle vara idag (speciellt mindre teams). Skulle inte vara förvånad om det kommer släppas spel som inte "känns next-gen", som hade potential att bli next-gen om utvecklarna inte behövde optimera spelen för 3 next-gen konsoler av olika specs.

Jag ser ingen idé med att fortsätta diskussionen. Om du tror veta bättre än utvecklarna själva, so be it.

De kommer att göra det extra arbetet, och de kommer nå en större kundbas p g a det. Väldigt lite arbete för en väldigt stor kundbas. Inget hålls tillbaka. Det är inte ens i närheten av hur mycket jobb det var när vi hade 360/PS3/PC - PowerPC/Cell/x86. De kommer göra jobbet. Det sa han ju t o m själv i ditt första citat.

Men men... Jag håller med. Längre än så kommer vi inte.

12
Skriv svar