Blizzard förklarar varför Diablo II: Resurrected har serverproblem

Medlem
Skrivet av Sarky:

Kudos till Blizzard för att de ger en ordentlig förklaring och inblick i problemen. Oftast nöjer sig utvecklare med att skriva "Server connection issues due to high player numbers"

Alla som har jobbat med legacy kod och system vet hur jävla jobbigt det är. Man får bråka mycket med fullösningar för att komma runt inbyggda problem. Dessa typer av lösningar brukar leda till problem som är svåra att förutse, eller iaf svårare än i "vanliga" lösningar.

Rekommenderar att läsa Blizzards inlägg i sin helhet.
https://us.forums.blizzard.com/en/d2r/t/diablo-ii-resurrected...

Hehe ja, i eve online finns det kod från något som hete "POS" player owned starbases, något som släpptes 2004. Denna kod spökar tydligen fortfarande för utvecklarna. x) 17 år senare och ingen av dom som tillverkade den finns kvar på företaget.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tar inte åt mig, däremot mer trött på den äldre generationen som hela tiden ska lägga allt i "det gillar väl dagens kids"-facket som dem inte gillar. Framstår mest som ett gäng sura gamers så inte kan hänga med överhuvudtaget

Verkar som en värdig sak att kriga för.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Spelet gick dock att spela utan problem om du hade en offline-karaktär under hela denna tid. Din online-karaktär var det dock svårare med, men det är klart. Att spela med någon annan fungerade inte.

Gamla D2 hade offline och lan plus öppen och stängd online. Så visst kande du spela med din offline karaktär med andra polares offline karaktärer online men då var det open som gällde.
Klar om det är serverstrul spelar zet ju såklart ingen roll om det är open eller closed, men samtidigt så hade ju en offline karaktär som gamla D2 troligen minskar trycket på servers med en hel del.

Avstängd
Skrivet av DieZe:

Inte konstigt alls imo. Jag själv kan inte spela spel utan att det finns en stark känsla av progression, vare sig det gäller att farma starkare gear, achivements, nya mounts (i mmo spel) etc etc. Diablo 2 har en grym känsla av progression och när ett item man jagar äntligen droppar, även om det är efter 400 runs så är det värt det till 100%. Jag förstår däremot inte hur man kan spela single player spel eller framför allt spel där man inte kan progressa och göra sin karaktär/konto starkare, känns helt bortkastat.

Jag är någonstans i mitten. Tycker själv det är absurt och tror att jag är medveten om mekanismerna bakom det men har ändå vid tillfällen varit beroende av Diablo 2 farming och MMOs.
Det man nog bör vara medveten om är att progression i spel bara är en illusion oavsett om det är online eller singleplayer. Hjärnan luras till att tro att man gör något vettigt när all denna progression egentligen inte ger en någonting beständigt i slutändan.

Tror väldigt många lever så inrutade och ofria liv i osynliga bojor att det inte finns utrymme till att "get ahead" genom att farma/grinda/jaga progression i verkliga livet, så istället stillas den hungern med spel där man kan få känna den känslan.

Medlem
Skrivet av Pecman2:

Jag är någonstans i mitten. Tycker själv det är absurt och tror att jag är medveten om mekanismerna bakom det men har ändå vid tillfällen varit beroende av Diablo 2 farming och MMOs.
Det man nog bör vara medveten om är att progression i spel bara är en illusion oavsett om det är online eller singleplayer. Hjärnan luras till att tro att man gör något vettigt när all denna progression egentligen inte ger en någonting beständigt i slutändan.

Tror väldigt många lever så inrutade och ofria liv i osynliga bojor att det inte finns utrymme till att "get ahead" genom att farma/grinda/jaga progression i verkliga livet, så istället stillas den hungern med spel där man kan få känna den känslan.

Hm kan nog inte riktigt hålla med, eller i alla fall inte för egen del. Jag är väl medveten om att det är en illusion och att mina framsteg i spel inte leder till något "vettigt". Däremot finner jag ingen glädje i spelandet om det inte finns tydliga mål och en stark känsla av progression. Det är just det att veta att det jag gör i spelet leder till att min karaktär blir starkare som gör det roligt.

Finns det inget mål (story eller bra gameplay räcker inte) så ser jag inte heller poängen med att spela spelet, finns liksom inget att uppnå även om det inte är "vettigt".

Din andra punkt kan nog mycket väl vara sant för somliga. Jag själv är nöjd och kunde inte bry mig mindre/har ingen önskan om att uppnå något högre i livet, så länge jag och min familj mår bra och jag trivs på mitt jobb så gör jag hellre "falska" framsteg i spel än att jobbar ihjäl mig för lite extra pengar på kontot

Medlem

Farma för farmandets skull är ju så klart inte så roligt, men däremot att lyckas hitta något som gör att man kan pusha längre i Hell exempelvis, det är riktigt roligt. Att äntligen klara en viss boss eller liknande tack vare ett nytt drop eller en ny level är riktigt nice. D2 för mig handlar om att klara ut Hell. Sen kan man ju (om man hatar sitt liv) försöka nå level 99. OM man klarar det så anser jag verkligen att man har klarat ut spelet... Med den builden då... Om man mot förmodan skulle nå level 99 med alla klasser (och gärna även alla builds i respektive klass), ja då är det verkligen dags att spela nåt annat.

Personligen är jag just nu precis i act4 i Hell med min Trapsin och det börjar bli rejält svårt. Jag hoppas hitta en Lem-runa för att kunna skapa Treachery-armorn (helst 2.. en till mig och en till min merc), men kör tills dess vidare med det jag hittar. Med en sån på plats räknar jag med att kunna pusha mig genom act5 också relativt enkelt. Då har jag inte hårdfarmat mycket alls utan använder det som droppat på vägen (det är så jag föredrar att spela Diablo 2, farma nonstop en hel helg för ett specifikt föremål är inte min grej). Några cow-runs i normal för att få runor till Stealth och Leaf (körde fire traps i normal, sen lightning från nightmare) och sen några baal-runs i Nightmare för att levla lite och våga ge mig in i Hell osv. Det har så klart även blivit lite backtracking sen dess för att levla osv när det blivit för svårt, men då har jag hela tiden pushat någon quest till i Hell när jag hittat något nytt eller gått upp någon ny level. Progressionen för mig är när jag lyckas ta mig liiiite längre utan att bli oneshottad osv.

Edit: Möjligt att man kan se ubers som det sista att göra innan man klarat spelet också (om man inte siktar på lvl 99 då).

Medlem

Det här med grind...
Ett välskrivet spel har ett game play som faktiskt är roligt i jakten på loot/progression. När man måste upprepa någonting man tycker är tråkigt bara för att känna känslan av framsteg så ser jag det som ett misslyckande av utvecklaren och ett hjärndött mönster hos spelaren.
Detta från en som satt och gjorde ett 100-tal Mephisto runs under D2's glansdagar, vilket jag fortfarande känner att jag vill försvara för att det var mer av en utmaning än ett monotont Pindle run, men i grund och botten är det samma.
D2 ÄR tyvärr ett väldigt repetitivt spel. När du spelat igenom det så ska du spela det igenom igen innan du nått Hell, och sedan ska du spela igenom det ytterligare 3 ggr med alla andra karaktärer du vill spela det med.

Det fungerade på den tiden, men även om jag gillade D3 så backade jag nästan ur i början då de fortfarande hade kvar Normal, Nightmare och Hell som svårighetsgrader, och istället för att förnya spelmekaniken till någon modernare så lade de till YTTERLIGARE en svårighetsgrad; Ultimate. Det tog ett tag innan de gjorde rätt där, men jag undrar ifall inte det var det största misstaget de gjorde med spelet ur ett designmässigt perspektiv.

Medlem

Lite spännande att läsa om hur andra ser på det här med grind.

Jag brukade gilla att grinda för bättre gear i spel. Spelade både D2, ett gäng mmorpg och andra typer av spel där gear progression var en grej. Och det var kul att bli starkare.

Men någonstans på vägen började jag ifrågasätta vad det är jag gör egentligen. Jag tycker fortfarande det är kul att bli starkare och låsa upp nya förmågor och gear i spel. Jag tycker fortfarande om att samla cosmetics för att kunna skapa en karaktär jag gillar.

Men jag tänker tillbaka på spel som Quake eller Duke Nukem 3D som var kul för att de var kul. Inte för att man fick något. Eller spel som System Shock 2, Baldurs Gate eller Deus Ex som alla hade rpg-element som gjorde en starkare och hade en progression. Men där det lika väl hade fungerat utan för att berättelsen var så himla bra.

Och på något sätt så insåg jag att om spelet jag spelar bara är kul för sakerna jag får... Varför spelar jag då inte bara ett spel som är roligare att spela? Det finns ju så mycket att välja på idag! Så även om jag har härliga minnen av D2 så skippade jag nyversionen. För progression för progressions skull är helt enkelt inte lika kul för mig längre som ett spel som faktiskt är kul att spela.

Är jag ensam i att min tanke angående grind utvecklats, eller kanske snarare "invecklats", över alla år jag spelat?

Medlem
Skrivet av Manqs:

Lite spännande att läsa om hur andra ser på det här med grind.

Jag brukade gilla att grinda för bättre gear i spel. Spelade både D2, ett gäng mmorpg och andra typer av spel där gear progression var en grej. Och det var kul att bli starkare.

Men någonstans på vägen började jag ifrågasätta vad det är jag gör egentligen. Jag tycker fortfarande det är kul att bli starkare och låsa upp nya förmågor och gear i spel. Jag tycker fortfarande om att samla cosmetics för att kunna skapa en karaktär jag gillar.

Men jag tänker tillbaka på spel som Quake eller Duke Nukem 3D som var kul för att de var kul. Inte för att man fick något. Eller spel som System Shock 2, Baldurs Gate eller Deus Ex som alla hade rpg-element som gjorde en starkare och hade en progression. Men där det lika väl hade fungerat utan för att berättelsen var så himla bra.

Och på något sätt så insåg jag att om spelet jag spelar bara är kul för sakerna jag får... Varför spelar jag då inte bara ett spel som är roligare att spela? Det finns ju så mycket att välja på idag! Så även om jag har härliga minnen av D2 så skippade jag nyversionen. För progression för progressions skull är helt enkelt inte lika kul för mig längre som ett spel som faktiskt är kul att spela.

Är jag ensam i att min tanke angående grind utvecklats, eller kanske snarare "invecklats", över alla år jag spelat?

Jag tycker dock att D2 är ett av få spel som faktiskt är just "roligt att spela". Det är skön känsla i många skills och lagom svårt och tillfredsställande när man klarar saker. Ett av få spel som inte bara känns som en transportsträcka eller typ som ett jobb. Men det är jag det

Gnällkuk
Skrivet av Kalliban:

Låter ju bra att de går ut med info, det tyder på att de har hittat skiten och förhoppningsvis åtgärdat det mesta och har en plan för resten. Inte helt oväntat att 20 år gammal kod inte lirar optimalt med modern teknik och moderna spelare. Jag har varit rätt förskonad och lyckats missa de flesta tillfällena när det varit nere, men såklart tråkigt för de som inte kunnat spela. Jag hoppas för övrigt på en patch som livar upp spelet lite framåt, gärna lite balansering av skills, droprates, items osv så att det blir lite nytt liv i det hela också. Min gissning är att de kommer göra som D3 med ladders, dvs introducera nya items och ändringar i en laddersäsong och sedan blir det en del av icke-ladder när den är färdig. Det gör ju även att ladders blir lite mer spännande då det inte bara är en speedrun på exakt samma sätt varje gång utan faktiskt kräver lite nya builds eller försök att optimera vilka runs man ska köra osv.

Det kommer nog ta tid, men det är ju deras ambition och önskemål åtminstone. Däremot har de sagt att de kommer hålla det så vanilla som möjligt. Om jag minns det rätt så är målet och ambitionen att ha två separata versioner igång samtidigt, en vanilla och en där de driver igenom egna idéer samt communityts önskemål och förslag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det kommer nog ta tid, men det är ju deras ambition och önskemål åtminstone. Däremot har de sagt att de kommer hålla det så vanilla som möjligt. Om jag minns det rätt så är målet och ambitionen att ha två separata versioner igång samtidigt, en vanilla och en där de driver igenom egna idéer samt communityts önskemål och förslag.

Mjo jag läste det också, det jag inte förstår är varför just 1.14d ska anses vara versionen som ska behållas som "vanilla" om de fortsätter patcha. Ingen hade ju klagat på samma sätt om 1.15 hade släppts till vanliga D2 liksom. Enligt mig är inte ens 1.14d en särskilt bra patch, tacka vet jag 1.09 innan alla synergier kom och sabbade balansen överallt

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Öööh, det där låter som en jäkla massa bull... Bara tänk alla bottar som körde pindleruns back in the day... Kul att de skulle använda det som exempel, när det är en run som blivit kraftigt nerfad och knappast körs i samma utsträckning som förr.

Det var ju ett problem back in the days med...

Tror jag körde på 3st uppsättningar cdkeys för att inte bli tempbannad efter för många snabba runs...

Medlem

Synd att det inte har stöd för LAN. Då hade jag kunna spelat med poolarna utan problem...

eld
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Synd att det inte har stöd för LAN. Då hade jag kunna spelat med poolarna utan problem...

Principsaken och bristen på moddar i mp kan jag förstå, men hur svårt är det att hitta internet?

Avstängd

Problemen hade inte varit där om det inte påtvingats "always online" ? Många, jag själv t.ex, vill nog bara köra igenom det solo en gång för nostalgin. Då behövs ingen anslutning till server egentligen, och då blir det en mindre belastning..

Medlem
Löjligt

Som om Blizzard inte skulle ha erfarenhet av online spel.... Det handlar om snikenhet, rent av snåljåperi.... Det finns inga ursäkter för ett spelföretag som haft tiotals miljoner online spelare, kan dom inte fixa ett simpelt spel som Diablo 2 så är det ren magi det dom redan gjort i decennier. Har dom någonsin haft problem med sin cashshop?? eller går det inte att betala med kort när du suktar efter något i blizzard launchern? Nej. Just det.... Ren snikenhet..

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker dock att D2 är ett av få spel som faktiskt är just "roligt att spela". Det är skön känsla i många skills och lagom svårt och tillfredsställande när man klarar saker. Ett av få spel som inte bara känns som en transportsträcka eller typ som ett jobb. Men det är jag det

Håller egentligen med dig till 99%. Fram tills man klarat spelet på Hell i alla fall. Efter det så klingar intresset sakta av för min del. Men det är jag det

Backloggens befriare
Skrivet av spikes:

Det var ju ett problem back in the days med...

Tror jag körde på 3st uppsättningar cdkeys för att inte bli tempbannad efter för många snabba runs...

Absolut. Men de hävdar ju att folk spelar på ett annat sätt idag, mer såhär, och att det är därför servrarna strular.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det låter som ett fusk, om än ett opålitligt sådant. Folk gillar olika, men diablo verkar vara ett spel som där min/maxing är av högre prioritet.

Själv så är jag på tok för gammal och bitter för att bry mig om rnd loot, men jag kan mycket väl tänka mig att kidsen som är vana vid det gillart.

Bottar är fusk. Farma legitimt på egen hand är inte fusk.

Medlem
Skrivet av General White:

Problemen hade inte varit där om det inte påtvingats "always online" ? Många, jag själv t.ex, vill nog bara köra igenom det solo en gång för nostalgin. Då behövs ingen anslutning till server egentligen, och då blir det en mindre belastning..

Vad menar du egentligen? Det är inte always online. Det går utmärkt att spela igenom offline i single player.. Du behöver bara anslutning precis när du köpt spelet för att ladda ner det och verifiera din licens... Som alla andra digitala spel som nånsin släppts....

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Absolut. Men de hävdar ju att folk spelar på ett annat sätt idag, mer såhär, och att det är därför servrarna strular.

...

Folk spelar på exakt samma sätt, bara att fler gör det.

Medlem
Skrivet av eld:

Principsaken och bristen på moddar i mp kan jag förstå, men hur svårt är det att hitta internet?

Internet är ju det minsta problemet om spelservrarna krånglar eller om man blir placerad i kö...

Medlem

” Det var även dessa problem som gjorde att folk förlorade framsteg i spelet, eftersom Blizzard prioriterade att hålla servrarna uppe så att folk kunde spela, istället för att återställa förlorade data. Framledes tror de dock att de har en metod där de kan minimera dessa förluster till några minuters spelande ifall servrarna skulle krascha.”

Jag fick köra om hela act3, blev av med min chest armor som jag fixade med runor. Jag fick rollback men inte brorsan som gav mig runorna, han fick ingen rollback så de runorna försvann ut i etern.

12
Skriv svar