Blue Box anställda blir dödshotade

Robot
Blue Box anställda blir dödshotade

Blue Box tycker att det har gått för långt med dödahoten.

#Blue-box, #abandoned, #spelbranschen


Medlem

Så bisarrt. Gränserna för när folk passerar brytpunkten mellan frustration och ren galenskap tycks nästan helt utsuddade ibland. Allt för ofta numera.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad som skulle kunna få någon att vilja dödshota en person för att de utvecklar ett spel.

Medlem

Vad säger man, internet har sina svagheter.

Medlem

Blir dom hotade för att dom inte har någon koppling till Silent Hill eller Kojima?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Helt absurt.
Människor alltså.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem

Dödshot är aldrig okej.

ZF
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Så bisarrt. Gränserna för när folk passerar gränsen mellan frustration och ren galenskap tycks nästan helt utsuddade ibland. Allt för ofta numera.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad som skulle kunna få någon att vilja dödshota en person för att de utvecklar ett spel.

Numera? Innan den här underhållningsformen ägnades ansenlig tid att vara oense om hur diverse stollar med storhetsvansinne som dog för ett några tusen år sen egentligen ska tolkas.

Enda skillnaden är kanske att de då hade lite mer tid att tänka igenom hoten när skrivmaskinens armar korsades eller gåspennnan sprätte arga bläckplumpar under indignerat författande.

Så hoten bottnar bara i mer av detsamma, tro. På vad det är eller inte är. På vad man antar är falska profeter. Eller löften om härligheten. Från den ende sanne skaparen.

Amen.

Medlem

En del folk är sjuka i huvudet helt enkelt..

Men jag förstår inte riktigt varför de blir hotade till livet. Vad spelar det för roll om de nu skulle arbeta för Kojima?

Medlem

Tror fortfarande att detta inte är vad de utger sig för att vara. Men OM det verkligen är ett indie-spel och de valde att marknadsföra det på det sättet och medvetet hintade om silent hill och MGS så borde de räknat med en extrem reaktion.

Inte ok nånstans, men de borde förstått hur mer eller mindre sjuka människor kunde reagera när de medvetet dinglade silent hill/MGS framför näsan på dem och sen ryktes det bara bort och blev ingenting.

Medlem

Tyvärr är man ju väldigt avtrubbad när det kommer till sånt här på nätet. Är mer förvånad över att folk är så pass blåögda så dom tror att det är Kojima som ligger bakom. Vore ju inte så originellt av honom att köra samma trick igen.

KoP
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt orsaken till varför dom har blivit hotade men.. kränkta spel-nördar som flexar sina internet-muskler genom att skicka fega, anonyma hot är alltid pinsamt (och sjukligt).

Medlem

Att folk orkar hålla på, känns som en hel annan värld för mig. Jag förstår mig inte på "folk".

Sådana här grejer känns aldrig riktiga för min del. Givetvis är det säkert många kulturskapare som blir hotade till höger och vänster, men när de gråter ut i media känns det alltid som ett försök till gratis publicitet. Kanske lite cyniskt, men jag ser inte hur ett företag som upplever legitima hot skulle vilja prata med media om det samtidigt som jag ser nyttan som publiciteten medför.

Medlem

Alltså, jag säger det igen. Man hör ofta folk klaga på de tweets, DMs etc. som folk och företag får.

Så sluta sjåpa er, lägg ut dessa meddelanden i fullo med namn och bild så att dessa stollar inte kan gömma sig bakom en skärm längre.

Medlem

Ingen ska behöva bli dödshotad, oavsett bransch eller situation. Vad är det för fel på folk?

Men jag måste säga att detta känns som ett PR trick från deras sida.

Medlem
Skrivet av ZF:

Numera? Innan den här underhållningsformen ägnades ansenlig tid att vara oense om hur diverse stollar med storhetsvansinne som dog för ett några tusen år sen egentligen ska tolkas.

Enda skillnaden är kanske att de då hade lite mer tid att tänka igenom hoten när skrivmaskinens armar korsades eller gåspennnan sprätte arga bläckplumpar under indignerat författande.

Så hoten bottnar bara i mer av detsamma, tro. På vad det är eller inte är. På vad man antar är falska profeter. Eller löften om härligheten. Från den ende sanne skaparen.

Amen.

Med all respekt för 1890-talets författarkonflikter och självutnämnda tolkningsföreträdare av antika poeters och medeltida kompositörers verk så känns det inte som att pöbeln brydde sig nämnvärt. I varje fall inte så till den grad att våra dåtida jämlikar tog fram gåspennan och författade dödshot till sina kulturutövande antagonister. De flesta visste förmodligen inte hur gåspennan skulle användas ens om de lyckades få fatt i en.

Kort sagt: vår tids tempo i meningsutbyten är nästa omedelbar och människor har i regel kass impulskontroll. Vi glömmer ofta bort att det finns alltid en mottagare på andra sidan med högst mänskliga känslor, fel och brister.

Jag minns fortfarande när jag spelade det första Silent Hill på mitt PS. En hel del vatten har flutit under broarna sedan dess, men visst var det en unik spelupplevelse där och då. Tvivlar genuint på att de som känner sig så kränkta av eventuella falska rykten om nya Silent Hill-spel att de hotar potentiella utvecklare till livet ens hade klivit ur sina blöjor då det begav sig. Om de överhuvudtaget var födda, vill säga. Har man hunnit bli så gammal bör man ha hittat andra saker att förfära sig över.

Medlem
Skrivet av TwiZtah:

Alltså, jag säger det igen. Man hör ofta folk klaga på de tweets, DMs etc. som folk och företag får.

Så sluta sjåpa er, lägg ut dessa meddelanden i fullo med namn och bild så att dessa stollar inte kan gömma sig bakom en skärm längre.

Problemet är väl att de som oftast är anonyma, och då vinner man ju inget på att göra det och istället riskerar att eskalera något i huvudet på folk som redan visat sig vara labila.

Skribent

Man undrar verkligen vad det är för fel på vissa. Okej att Blue Box skött kommunikationen kring sitt spel sjukt illa och onekligen verkar ha spelat på alla spekulationer för att bygga hype, men att mordhota nån över ett sabla spel? Helt sjukt.

Medlem

Jag tror att problemet här mest ligger i att uppmärksamhet lockar fram de riktigt störda individerna snarare än att det har något med den egentliga spelproduktionen att göra.

Medlem

Det var värre förr. Fler har bara börjat att kommentera i olika medier. I början av 1900 så slog föräldrar sina barn och många var alkoholister om man gämför med folk idag. Min morfar fick tex flytta hemifrån vid 14 års ålder och börja jobba som skeppsgosse. Eftersom att han fick så mycket stryk av sin styvmor. Nej mamman var så klart död skilja sig gjorde man inte. Men attgifta om sig med hembiträdet var praktiskt....

ZF
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Med all respekt för 1890-talets författarkonflikter och självutnämnda tolkningsföreträdare av antika poeters och medeltida kompositörers verk så känns det inte som att pöbeln brydde sig nämnvärt. I varje fall inte så till den grad att våra dåtida jämlikar tog fram gåspennan och författade dödshot till sina kulturutövande antagonister. De flesta visste förmodligen inte hur gåspennan skulle användas ens om de lyckades få fatt i en.

Kort sagt: vår tids tempo i meningsutbyten är nästa omedelbar och människor har i regel kass impulskontroll. Vi glömmer ofta bort att det finns alltid en mottagare på andra sidan med högst mänskliga känslor, fel och brister.

Jag minns fortfarande när jag spelade det första Silent Hill på mitt PS. En hel del vatten har flutit under broarna sedan dess, men visst var det en unik spelupplevelse där och då. Tvivlar genuint på att de som känner sig så kränkta av eventuella falska rykten om nya Silent Hill-spel att de hotar potentiella utvecklare till livet ens hade klivit ur sina blöjor då det begav sig. Om de överhuvudtaget var födda, vill säga. Har man hunnit bli så gammal bör man ha hittat andra saker att förfära sig över.

Det beror ju dock mest på att pöbeln inte hade vare sig tid eller möjlighet att delta i debatten. Åtminstone inte färrän det blev krig på riktigt om saken. Hade Kvitter via telegrafen dragits till varenda backsittarstuga och en genomsnittliga arbetsiden sänkts till hälften redan vid förrförra sekelskiftet, så hade det nog växlats mer eller mindre välvalda ord om aset Lind.. äh, Stirndberg i vidare kretsar. Och då behöver jag kanske inte tillägga att det säkerligen gjorts under rusets inverkan i än högre grad än idag. Det är ju konst för böfvelen!

Hursomhelst tror jag inte återhållsamhet nödvändigtvis kommer med ålder. Det har vi ju snarare sett motsatsen på med konstiga uttalanden, påhopp och benhårt hålla fast vid sin hållning oavsett vad fakta eller rimlighet säger. Vare sig det gäller ubåtar eller rättshaverier.

Skrivet av Jonny Myrén:

Man undrar verkligen vad det är för fel på vissa. Okej att Blue Box skött kommunikationen kring sitt spel sjukt illa och onekligen verkar ha spelat på alla spekulationer för att bygga hype, men att mordhota nån över ett sabla spel? Helt sjukt.

Mycket kommer nog av att ingen vet vad det är för spel. Eller som den mest upprörda delen av debatten hävdar, att det inte är ett spel. Annat än för galleriet då.

Kanske är det konst ändå.

Medlem

Det har alltid funnits mentalfall. 99% är fredliga. Dessvärre finns resterande på Internet idag så alla andra får vetskap om de också.

Medlem

Säger inte att det är rätt att dödshotad och liknande, men jag kan inte vara den enda som är skeptiskt om detta? Att de blir fysiskt angripna och hotade i riktiga livet är faktiskt inte så trovärdigt, speciellt då detta är en mindre studio och om något knappt några känner till.

Avstängd

Det är givetvis helt fel att dödshota någon för en så obetydlig sak. Skämmigt om detta nu har skett.

Jag skriver OM, då väldigt ofta när kändisar, företag, fotbollsspelare etc. pratar om att de fått dödshot, så är det extremt sällan något belägg finns för detta. Snarare är det i själva verket "hat" kommentarer, och dessa kanske inte alltid är smakfulla, men de är inte hot och oftast i en obetydligt liten minoritet bland alla hyllningar.

Jag får spontant känslan att detta är ytterligare ett sådant fall där man går ut och gråter på Twitter och liknande för att få sympatier.

eld
Medlem
Medlem

Provocerande tråd. Finner inga ord för hur korkat det är att förringa (fysiska, enl. meddelandet) hot med motivationen att de vill ha uppmärksamhet.

Medlem

Kan vi inte börja dödshota varandra här i tråden angående om de verkligen blivit hotade eller inte?

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Blir dom hotade för att dom inte har någon koppling till Silent Hill eller Kojima?

tror både och.. alltså vad är det för psykfall dom håller på såhär undrar man...

Medlem

Vad konstigt det blir om företaget nu faktisk är falskt och inte har några anställda alls...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av ZF:

Det beror ju dock mest på att pöbeln inte hade vare sig tid eller möjlighet att delta i debatten. Åtminstone inte färrän det blev krig på riktigt om saken. Hade Kvitter via telegrafen dragits till varenda backsittarstuga och en genomsnittliga arbetsiden sänkts till hälften redan vid förrförra sekelskiftet, så hade det nog växlats mer eller mindre välvalda ord om aset Lind.. äh, Stirndberg i vidare kretsar. Och då behöver jag kanske inte tillägga att det säkerligen gjorts under rusets inverkan i än högre grad än idag. Det är ju konst för böfvelen!

Jag förstår vart du vill komma och kanske är detta en diskussion väl värd din egen tråd. Men jag vill någonstans ändå påstå att det idag är enklare och går snabbare både att utdela och verkställa hot mot främmande människor du aldrig har träffat och saknar uppenbara konfliktytor till.

Problemet ligger således inte bara i att dödshot faktiskt förekommer, vilket det ju har gjort i alla tider, utan att det för rättskiparna blir mer svårbedömt att förhålla sig till den reella hotbilden. Forskning visar entydigt att vi numera upplever oss mer otrygga än vad vi faktiskt är. Hypotetiskt kan det bero på att vi processar information på ett sätt som är illa anpassat till vårt nutida informationsflöde.

Skrivet av ZF:

Hursomhelst tror jag inte återhållsamhet nödvändigtvis kommer med ålder. Det har vi ju snarare sett motsatsen på med konstiga uttalanden, påhopp och benhårt hålla fast vid sin hållning oavsett vad fakta eller rimlighet säger. Vare sig det gäller ubåtar eller rättshaverier.

På den punkten är vi helt eniga. Men just inom detta område är min subjektiva känsla att inte sannolikt rör sig om medelålders kvinnor eller män. På listan över alla som skall dödshotas efter politiker, arbetsgivare, expartners, barnens lärare, bilhandlare, försäkringsvärderingsmän, myndighetspersonal, fogden, sexuellt eller religiöst avvikande personer och alla andra mellan himmel och jord tordes just spelutvecklare hamna ganska långt ner på medelålders personers dödslistor. Jag unnar mig den fördomen 😁

12
Skriv svar