Game Jam 2021 - Tips från communityt!

Robot
Game Jam 2021 - Tips från communityt!

Alla deltagare (och framtida spelmakare), se hit! Några snabba tips från ett par forumprofiler - Så gör du livet som spelskapare lite enklare!

#fz-game-jam-2021, #tips


Medlem

Något som hjälper mig (som Grollo är inne lite på) är att under dagen tänka "Det HÄR ska jag göra ikväll" och inte bara "Ikväll ska jag jobba med spelet". Det blir då lättare att sätta igång eftersom det är tydligt avgränsat vad jag vill åstadkomma just den kvällen och jag kommer hela tiden vidare.

Medlem

Håller med angående planering, har hjälpt mig mkt att använda Trello tavlor. Brukar ha en del med "core" som är grunderna till spelet. Sen bryter jag ut mindre "todo" aktiviteter från dom core principerna. Sen när jag jobbar så kan jag enkelt plocka från todo och boka av dem en i taget bara och justerar saker om något ändras osv

Medlem

Riktigt bra poänger från alla!

Om man får lägga till något som bygger lite på vad ni andra sagt så är det att fokusera först på att få igång en minsta möjliga spelbara version. Det är bra att spåna fram en massa men för den allra första versionen så filtrera bort allt som inte är ett absolut måste för kärnan till idén. På 48h jams brukar jag försöka få klart det halvvägs igenom dvs efter 24h. Redan då med den väldigt tidiga versionen kommer du kunna se vad som funkar och inte (samt vilka av dina planerade idéer som kommer passa), och på så sätt kunna justera din design. Det är lättare att göra många iterationer för att göra bra spel än att försöka sätta slutresultatet på första försöket.

Medlem

Riktigt bra tips!
Tackar


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medeltidsman 🧔

Jag fliker in (igen?) med lite, kanske sena tips mer bara hur vi har lagt upp planeringen hos oss.

Vi har suttit veckovisa milstolpar, så vi har ett ungefärligt hum om vart / hur vi borde befinna oss.
Vi har avstämmningar nästan dagligen (för att vi hinner lägga lite olika mycket tid och vid olika tillfällen på dagarna), och det är inget som hindrar oss från att börja med vissa saker tidigare än vad som nämns nedan (utan milstolparna ska mer ses som en del deadline att hunnit nå upp en viss nivå av spelet för att hinna med).
Såhär ser vår planering ut i år:

  • 14 oktober - Game Jam presenteras på FZ och anmälningarna öppnar.

  • 17 oktober - Game Design Document ifyllt (vi utgick från en mall som jag ska leta upp och länka till vid tillfälle) samt påbörja utveckla en POC (Proof of Concept).

  • 24 oktober - POC färdig till graden att det går att känna på ideen. Om det känns helt fel är här sista tillfället att styra om.
    Minst en spelbar bana. Bestäm progression-system efter speltest.

  • 31 oktober - Menyer och system för välja banor. Alla spelets grundläggande bitar är på plats och vi kan börja expandera med fler banor.

  • 7 november - Spelet "färdigt". Sista veckan är till för puts och ev. "det här vill jag testa och snygga upp mer".

  • 14 november - Spelet är färdigt och en färdig build är gjord. Endast kritiska buggar inför inlämmning korrigeras

  • 16 november - Lämna in spelet


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Klorixx:

Jag fliker in (igen?) med lite, kanske sena tips mer bara hur vi har lagt upp planeringen hos oss.

Vi har suttit veckovisa milstolpar, så vi har ett ungefärligt hum om vart / hur vi borde befinna oss.
Vi har avstämmningar nästan dagligen (för att vi hinner lägga lite olika mycket tid och vid olika tillfällen på dagarna), och det är inget som hindrar oss från att börja med vissa saker tidigare än vad som nämns nedan (utan milstolparna ska mer ses som en del deadline att hunnit nå upp en viss nivå av spelet för att hinna med).
Såhär ser vår planering ut i år:

  • 14 oktober - Game Jam presenteras på FZ och anmälningarna öppnar.

  • 17 oktober - Game Design Document ifyllt (vi utgick från en mall som jag ska leta upp och länka till vid tillfälle) samt påbörja utveckla en POC (Proof of Concept).

  • 24 oktober - POC färdig till graden att det går att känna på ideen. Om det känns helt fel är här sista tillfället att styra om.
    Minst en spelbar bana. Bestäm progression-system efter speltest.

  • 31 oktober - Menyer och system för välja banor. Alla spelets grundläggande bitar är på plats och vi kan börja expandera med fler banor.

  • 7 november - Spelet "färdigt". Sista veckan är till för puts och ev. "det här vill jag testa och snygga upp mer".

  • 14 november - Spelet är färdigt och en färdig build är gjord. Endast kritiska buggar inför inlämmning korrigeras

  • 16 november - Lämna in spelet

Du får gärna länka till det där dokumentet då jag antagligen sitter ikväll och fipplar.

Edit: Tittade på Chicken MP5. Måste erkänna att jag skrattade rätt bra och tittade på den två gånger. Grym idé!

Medeltidsman 🧔
Skrivet av Youjimbo:

Du får gärna länka till det där dokumentet då jag antagligen sitter ikväll och fipplar.

Edit: Tittade på Chicken MP5. Måste erkänna att jag skrattade rätt bra och tittade på den två gånger. Grym idé!

Tack att du påminnde. Helt glömt av. Vi sökte på "Game Design Document" och snurrade igenom några tills vi landade i en som kändes komplett.
http://www.cs.unc.edu/Courses/comp585-s15/DesignDocTemplate.p...

Notera dock att denna är kanske lite overkill för ett game-jam spel och riktar sig till lite större produktion, men vi gillade den för att vi bara diskutera igenom punkter och hoppa över dom för att det inte passade speltypen, men på det stora hela fick den oss att tänka igenom många delar av spelet

Also, jag hänger inte riktigt med på vart det här Chicken MP5 kommer in i bilden?


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Klorixx:

Tack att du påminnde. Helt glömt av. Vi sökte på "Game Design Document" och snurrade igenom några tills vi landade i en som kändes komplett.
http://www.cs.unc.edu/Courses/comp585-s15/DesignDocTemplate.p...

Notera dock att denna är kanske lite overkill för ett game-jam spel och riktar sig till lite större produktion, men vi gillade den för att vi bara diskutera igenom punkter och hoppa över dom för att det inte passade speltypen, men på det stora hela fick den oss att tänka igenom många delar av spelet

Also, jag hänger inte riktigt med på vart det här Chicken MP5 kommer in i bilden?

Titta på Grolles Magnus Opus (från nyheten). Den är helgrym!
(jag skulle kört citat på @grolle92)

Medeltidsman 🧔
Skrivet av Youjimbo:

Titta på Grolles Magnus Opus (från nyheten). Den är helgrym!
(jag skulle kört citat på @grolle92)

Ah det var den du syftade på. Då är jag med


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

1
Skriv svar