Programmering.

phi
Medlem

Skulle aldrig kalla mig för varken programmerare eller utvecklare av någon form men kan däremot grundläggande bash, python, C, C# och javascript.

Har sk "bug bounty hunting" som en bisyssla och där slänger jag mest ihop halvtaskiga scripts i bash eller python. Min kod hade fått duktiga programmerare att rysa. Skiten ska bara funka för tillfället så jag har aldrig orkat engagera mig mer än så.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Java låter ganska fel om du ska bearbeta data. Vad går kursen ut på? Ibland sitter det en lärare på kurser där som har lärt sig ett språk och när de lärt sig "använda hammaren" då ser alla problem ut som en spik.

Det är en utbildning i GIS och de flesta av oss som går utbildningen undrar också varför vi ska lära oss java på en basal nivå. Tanken är väl att vi ska kunna skapa speciallösningar men jag har svårt att se att vi kommer göra så mycket dylikt eller att behovet är så vanligt med alla plattformar.

Flakmonkey

Våra konsultsäljare klassar mig som senior utvecklare och arktitekt i Servicenow vilket är ett av världens största affärs/stödsystem. Är verkligen ingen programmerare men det innebär en hel del scriptning, webintegrationer, etc men lika mycket av jobbet (om inte mer) handlar om att utveckla processor, konsolidera data, förstå kundbehov och annat sånt där som många säkert tycker är supertrist. Jag tycker dock det är riktigt kul och fascinerande. Jag gillar utveckling, men jag tycker det är lika kul att prata med kunder, lokalisera deras behov, deras painpoints och sen designa lösningen för det. Lösningen behöver då inte kräva någon utveckling öht, men gör det det så tar jag mig gärna an det också, förutsatt att det inte är något jag gjort förut. Bästa med mitt jobb är något som jag förstår att andra verkligen inte gillar och det är att jag varje dag inte riktigt vet vad jag ska göra, vilka problem jag ställs inför, etc. Skulle jag inte det hade jag ruttnat rätt fort.

Däremot så jobbar jag med många rena utvecklare, framförallt när det kommer till integrationer så jag förstår ju vad de pysslar med och kan prata på deras språk. Det är extremt viktigt känner jag men det går åt andra hållet också. Många utvecklare som har extremt svårt att förstå kundbehov och hur människor fungerar. De kan bygga vad tusan som helst och hur snyggt som helst men det innebär inte att det är användbart eftersom de kanske inte tänkt på den mänskliga aspekten eller hur verkligen faktiskt ser ut. Den brukar sällan vara lika svartvit som kod

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Blev just varslad och börjar tröttna på bilbranschen. Så funderar lätt på att lära mig något programmeringsspråk.
Har intresse, men har egentligen inte programmerat nåt förutom i Arma 3 editorn, där har jag skriptat många uppdrag, så man har väl lite koll på hur det ska se ut och så åtminstone. Är dock riktigt kass på matematik och har hört att man borde ha mattehjärna.

Tips och råd mottages gärna!

Njae, mattehjärna vetefasen om jag skulle säga är något krav. Kanske kan vara en liten fördel, dunno. Eller så är det mer att intressena ofta hänger lite ihop. Har oavsett jobbat som kodare i snart 15 år och träffat ett helt gäng personer som inte haft några problem med programmering utan att de varken gillat eller pluggat matematik.

Har haft ett uppdrag som krävt en del matematik då det var en del linjär algebra involverat. Lite 3D-grafik-saker (inte spel-relaterat) med behov av att ha lite koll på koordinatsystem, matriser/vektorer och annat skoj. De jobben/uppdragen tar/får man ju dock såklart inte.

De allra flesta grejor har hur som helst inte krävt mer än högstadiematte.

Medlem

Jag har jobbat som webbutvecklare (med PHP) i 3 år och efter det programmerare i 10 år, de första åren med VB.NET och nu C#. Min erfarenhet säger att olika anställningsformer och arbetsmetoder passar olika personer olika bra. Är man fast anställd på ett företag och utvecklar egen mjukvara som antingen skall användas internt eller säljas, eller jobbar man ute hos kund? Är det fast månadslön eller jobbar man på projektbasis som konsult? Jobbar man i team eller själv? Jobbar man hemifrån (eller var man nu vill) eller sitter man tillsammans på kontor? Har man full kreativitet eller får man ett dokument med "detta skall göras och på detta sättet"? Det är många faktorer som spelar in om man trivs eller inte.

På förra anställningen jobbade jag nästan uteslutande med intern mjukvara, men jag upplevde att det till slut blev väldigt "same same". På min nuvarande tjänst är det olika projekt för olika kunder och därmed större variation och friare.

Så ta först reda på vad du vill arbeta med och hur och ta det sedan därifrån.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har jobbat som programmerare lite över 10 år nu och kan inte tänka mig att göra något annat, har alltid varit teknikintresserad så det fanns ingen tvekan över vilken väg jag skulle gå när jag valde skolan.

Sitter mest i .net och väldigt mycket webbfokuserat men har på fritiden även pysslat en hel del med spelprogrammering och androidappar.

Jag håller verkligen inte med ovan kommentar om att det är monotont och tråkigt utan snarare tvärtom, varje dag har sina egna problem och lösningar.


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Våra konsultsäljare klassar mig som senior utvecklare och arktitekt i Servicenow vilket är ett av världens största affärs/stödsystem. Är verkligen ingen programmerare men det innebär en hel del scriptning, webintegrationer, etc men lika mycket av jobbet (om inte mer) handlar om att utveckla processor, konsolidera data, förstå kundbehov och annat sånt där som många säkert tycker är supertrist. Jag tycker dock det är riktigt kul och fascinerande. Jag gillar utveckling, men jag tycker det är lika kul att prata med kunder, lokalisera deras behov, deras painpoints och sen designa lösningen för det. Lösningen behöver då inte kräva någon utveckling öht, men gör det det så tar jag mig gärna an det också, förutsatt att det inte är något jag gjort förut. Bästa med mitt jobb är något som jag förstår att andra verkligen inte gillar och det är att jag varje dag inte riktigt vet vad jag ska göra, vilka problem jag ställs inför, etc. Skulle jag inte det hade jag ruttnat rätt fort.

Däremot så jobbar jag med många rena utvecklare, framförallt när det kommer till integrationer så jag förstår ju vad de pysslar med och kan prata på deras språk. Det är extremt viktigt känner jag men det går åt andra hållet också. Många utvecklare som har extremt svårt att förstå kundbehov och hur människor fungerar. De kan bygga vad tusan som helst och hur snyggt som helst men det innebär inte att det är användbart eftersom de kanske inte tänkt på den mänskliga aspekten eller hur verkligen faktiskt ser ut. Den brukar sällan vara lika svartvit som kod

Förståelse av kundbehov är verkligen underskattat. Även GUI/UX och användar/acceptans tester. Ett program kan vara hur bra som helst, men är det en katastrof i user experience så säljer det noll.

Flakmonkey
Skrivet av Ichinin:

Förståelse av kundbehov är verkligen underskattat. Även GUI/UX och användar/acceptans tester. Ett program kan vara hur bra som helst, men är det en katastrof i user experience så säljer det noll.

Mjo... det här att skilja på att någonting fungerar och att det är användbart är inte alltid lätt Men men, alla är inte bra på allt, därför som det är så viktigt att kunna jobba i team och att faktiskt lyssna på sådana som kanske inte kan just ditt område men som kan det här mjuka och kanske också hur allting hänger ihop ur ett övergripande perspektiv där massa system ska prata med varandra.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Java låter ganska fel om du ska bearbeta data. Vad går kursen ut på? Ibland sitter det en lärare på kurser där som har lärt sig ett språk och när de lärt sig "använda hammaren" då ser alla problem ut som en spik.

Beror ju helt på mängden data och hur komplext det är, man behöver ju inte alls välja något lågnivåspråk bara för att det är 1 millisekund snabbare på att räkna ut något.

Folk har för ovana att skrämma bort nybörjare pga sådana här kommentarer.

Det viktiga i början är att föda intresset och sen utveckla sina kunskaper. Java är ju ett fantastiskt språk att börja med!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Beror ju helt på mängden data och hur komplext det är, man behöver ju inte alls välja något lågnivåspråk bara för att det är 1 millisekund snabbare på att räkna ut något.

Folk har för ovana att skrämma bort nybörjare pga sådana här kommentarer.

Det viktiga i början är att föda intresset och sen utveckla sina kunskaper. Java är ju ett fantastiskt språk att börja med!

"Skrämma bort" - jisses 🙄 Det där är bara Java-härskartekniker.

Kommentaren hjälper nog mer nybörjare välja ett bra språk att koda i och inte blint lyssna på gamla avdankade professorer som troligtvis suttit och ruttnat på något universitet i 20 år och inte arbetat i branschen på lika lång tid.

Java kanske är platformsoberoende och har vissa fördelar, men det är också python och python är ett mer vetenskapligt/analys språk än java, ska du behandla data så gör du det med rätt verktyg. Python är ett mycket bättre och kraftfullare språk att börja med för att sedan hoppa vidare till något annat språk. Java har sina glory days bakom sig, det kommer nyare språk hela tiden som har alla fördelar typ Rust och Go.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

"Skrämma bort" - jisses 🙄 Det där är bara Java-härskartekniker.

Kommentaren hjälper nog mer nybörjare välja ett bra språk att koda i och inte blint lyssna på gamla avdankade professorer som troligtvis suttit och ruttnat på något universitet i 20 år och inte arbetat i branschen på lika lång tid.

Java kanske är platformsoberoende och har vissa fördelar, men det är också python och python är ett mer vetenskapligt/analys språk än java, ska du behandla data så gör du det med rätt verktyg. Python är ett mycket bättre och kraftfullare språk att börja med för att sedan hoppa vidare till något annat språk. Java har sina glory days bakom sig, det kommer nyare språk hela tiden som har alla fördelar typ Rust och Go.

Alla språk har sina för och nackdel, jag kan ytterst lite Java så jag är inte på något sätt någon fanboy, men jobbat med många javautvecklare med javabackend och har aldrig stött på något problem i stora komplexa system med mycket beräkningar.

Snarare du som håller på med någon elitism, som säger vad som är rätt och fel.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Ichinin:

"Skrämma bort" - jisses 🙄 Det där är bara Java-härskartekniker.

Kommentaren hjälper nog mer nybörjare välja ett bra språk att koda i och inte blint lyssna på gamla avdankade professorer som troligtvis suttit och ruttnat på något universitet i 20 år och inte arbetat i branschen på lika lång tid.

Java kanske är platformsoberoende och har vissa fördelar, men det är också python och python är ett mer vetenskapligt/analys språk än java, ska du behandla data så gör du det med rätt verktyg. Python är ett mycket bättre och kraftfullare språk att börja med för att sedan hoppa vidare till något annat språk. Java har sina glory days bakom sig, det kommer nyare språk hela tiden som har alla fördelar typ Rust och Go.

Vi behöver inget språkkrig här i tråden.

Java är ett kompetent språk som passar i många situationer. Detsamma gäller Python. De båda språken är dessutom så pass lika att den som kan det ena ganska enkelt kan sätta sig in i det andra.

(Och för att argumentera lite med dig, nya "trendiga" språk kommer vart och vartannat år. Java består )


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Som många andra här så programmerar jag i yrket sedan 4 år tillbaka. Att sadla om till systemutvecklare är nog det bästa beslutet jag tagit i mitt liv.
Att det skulle krävas en viss typ av person för att trivas i "branschen" tror jag inte riktigt på mer än att man bör ha intresset. Det tror jag helt beror på uppdrag- / arbetsgivare, det team man jobbar med och produkten man utvecklar.

Medlem
Skrivet av neocon:

Du klarar det! Det där med mattehjärna är totalt falskt och det är synd att många intalat sig själva, eller andra har drillat in det i dem, att de inte kan lära sig matte. Min 38-åriga vän som inte klarade vare sig matte A eller B i gymnasiet kom till mig för två år sedan och bad om hjälp för att han precis blivit uppsagd på sitt jobb och funderade på att plugga. Han kände inte att han hade några framtidsutsikter annars. Vi tränade på matte tillsammans i ett halvår. Han gick från att kunna i princip ingenting till att klara gymnasiets mattekurser, sedan söka och komma in på tekniskt basår på Chalmers, och nu löser han andragradsekvationer, integraler, derivator. Det har varit riktigt häftigt att se! Det var liksom inte länge sedan vi stod vid whiteboard och jag försökte lära honom lösa x + 1 = 2. Jag har sett det gång på gång att personer som avskydde skolan och klarade sig med nöd och näppe sedan i vuxen ålder haft en helt annan disciplin, intresse och motivation och klarar i princip allt.
Vi har sådana otroliga möjligheter att utbilda oss utan kostnad här i Sverige så om du känner dig less på var du befinner dig nu i livet så chansa!

Alltså behövs det en mattehjärna.

Inaktiv
Skrivet av neocon:

Du klarar det!

Mitt bästa tips om du vill lära dig programmering på egen hand är att läsa böcker. Så många självlärda programmerare lär sig via tutorials, Youtube och egna projekt, och i viss mån fungerar det, men de saknar ofta viktiga grunder eftersom det var för tråkigt att lära sig dem.

Det kan kännas överväldigande, men kom ihåg att alla börjar från noll. Om du vill ha ett förslag på var du kan börja så rekommenderar jag boken Python Crash Course.

Lycka till och ställ gärna frågor om du har några.

Körde igång en billig udemy kurs.
"Learn Python in 100 days" eller nåt.
Har kört Day 1 nu. Verkar ganska vettig hittills faktiskt. Men jag vet inte om jag missar något viktigt som man bör veta.

Inaktiv
Skrivet av neocon:

Ett måste för att bli en bra programmerare är exempelvis att lära sig datastrukturer. Lycka till!

Schysst! Tack. 😁

Medlem

Jobbar på AAA studio i Skåne. Programmerade första gången när jag var ca 13. Gjorde det av och till, tills jag gjorde det till en karriär när jag var runt 24. Läste två år universitet sen började jobba.

Använder nästan endast C++ idag.

Trivs enormt och rekommenderar till alla med passion. Men om det gäller att jobba inom spel måste man ha rejält med driv. Jag satt många långa dagar och kodade runt 12+ timmar, och det är många andra som gjort samma som söker de 'roliga' jobben.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Alla språk har sina för och nackdel, jag kan ytterst lite Java så jag är inte på något sätt någon fanboy, men jobbat med många javautvecklare med javabackend och har aldrig stött på något problem i stora komplexa system med mycket beräkningar.

Snarare du som håller på med någon elitism, som säger vad som är rätt och fel.

Och härskarteknikerna fortsätter. Jag ser rakt genom dig.

Java är idag väldigt nischat till stora organisationer som kan slänga hur mycket prestanda (hårdvara) som helst på icke kompilerad kod, det är inte ett generellt språk bra för nybörjare, det finns bättre språk för det. För 15+ år sedan kanske det var ett bra nybörjarspråk när inga andra alternativ fanns, men tiden har sprungit förbi Java. Det är inte innovativt längre.

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Som många andra här så programmerar jag i yrket sedan 4 år tillbaka. Att sadla om till systemutvecklare är nog det bästa beslutet jag tagit i mitt liv.
Att det skulle krävas en viss typ av person för att trivas i "branschen" tror jag inte riktigt på mer än att man bör ha intresset. Det tror jag helt beror på uppdrag- / arbetsgivare, det team man jobbar med och produkten man utvecklar.

Det är nog inte uteslutet, Intresse kan räcka långt, men egenskaper som uthållighet och kluriga personer som gillar att lösa problem har stora fördelar.

Skrivet av neocon:

Jag har sett det gång på gång att personer som avskydde skolan och klarade sig med nöd och näppe sedan i vuxen ålder haft en helt annan disciplin, intresse och motivation och klarar i princip allt.

+1. Hatade matematik i skolan, hade helt omotiverade lärare som sa att "du kan inte ha en fickräknare i fickan när du jobbar i kassa". Jag visste redan då att datorerna skulle förenkla sånt arbete. Det var inte förrän jag kom i kontakt med kryptografi som matematik blev intressant och jag lärde mig om RSA och Diffie Helman själv. Hade nytta av det senare när vi körde krypto matematik på en kurs.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jag har lekt lite med online-resurser, C# och Unity senaste månaderna. Nästa vecka börjar jag programmering 1 på komvux 25%.
Till hösten är tanken att jag ska påbörja en utbildning. Det står mellan YH eller Högskola. Jag lutar mot YH för vill snabbt ut.

Väl på YH finns det massor att välja dock. Jag tittar på .net utvecklare eller spelprogrammerare. Sistnämnda verkar mycket roligare men jag vet inte hur nischat/svårt det blir att få jobb efter?

När det gäller möjligheter till jobb efter YH inom spel varierar det nog mycket, TGA i Malmö skickar ut sina interns till spelföretag i över ett halvår, verkar som de flesta får jobb där. Majoriteten på mitt jobb gick TGA, men inte jag personligen.

Gäller det annan YH hade jag varit mycket skeptisk om de inte har sammarbete med spelföretag. Se till att de har C++ på schemat och en del matte(om målet är att få jobb inom spel snarare än lära dig göra egna).

Det kan vara svårt att få in foten i spelföretag, men programmering utanför spel kan vara minst lika roligt. Jobbade som konsult ett tag och provade på många olika, men passar personligen bättre in med företagskulturen inom spel, det är dock högst individuellt.

Hoppas det hjälper

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Saken är den att de programmerare jag träffat som jobbar med spel, det är väldigt många som tycker det är väldigt kul. Skall sägas att jag även känner programmerare som inte alls gillar att jobba med spel, men en majoritet gillar det helt klart. Kanske för att jag känner många på mindre företag som är i position att styra ganska mycket själva och har saker att säga till om, spel är ju också alltid spel, gillar man spelet man jobbar på så blir det så klart roligare.

För vissa hjälper det absolut, det är väldigt stor skillnad för mig att ha ett möte om hurvida shotguns är för starka, eller hur vi ska förbättra loot systemet, jämfört med att ha ett möte om säkerhetsregulationer för en industridörr. Har provat båda och vet vilket jag föredrar.

Men inom spel kan jobbet vara mer odefinierat, mer självdrivet etc även inom AAA, det passar inte för alla. På de spelföretag jag varit har det också förväntats att man kan ge feedback till andra discipliner som art och gamedesign, och alla mer eller mindre bör engagera sig i spelets design. vissa trivs i en miljö där man får arbetsuppgifterna mer serverade till sig. Jag kan också tycka det är skönt på en måndag när man är trött

Inaktiv

if(programmer){println("Japp");}
else{println("naaah");}

Medlem
Skrivet av Zerkish:

När det gäller möjligheter till jobb efter YH inom spel varierar det nog mycket, TGA i Malmö skickar ut sina interns till spelföretag i över ett halvår, verkar som de flesta får jobb där. Majoriteten på mitt jobb gick TGA, men inte jag personligen.

Gäller det annan YH hade jag varit mycket skeptisk om de inte har sammarbete med spelföretag. Se till att de har C++ på schemat och en del matte(om målet är att få jobb inom spel snarare än lära dig göra egna).

Det kan vara svårt att få in foten i spelföretag, men programmering utanför spel kan vara minst lika roligt. Jobbade som konsult ett tag och provade på många olika, men passar personligen bättre in med företagskulturen inom spel, det är dock högst individuellt.

Hoppas det hjälper

Tack för svar, väldigt hjälpsamt!
Jag ska absolut lägga till TGA i radarn. Det enda jag hade kollat upp var futuregames. De verkade gå igenom både c#/c++ och Unity/Unreal samt ha samarbete med spelföretag.
Att gå som spelprogrammerare, öppnar kompetensen man får från utb/lian för jobb utanför spelvärlden också? Eller blir man mer låst tror du?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Och härskarteknikerna fortsätter. Jag ser rakt genom dig.

Java är idag väldigt nischat till stora organisationer som kan slänga hur mycket prestanda (hårdvara) som helst på icke kompilerad kod, det är inte ett generellt språk bra för nybörjare, det finns bättre språk för det. För 15+ år sedan kanske det var ett bra nybörjarspråk när inga andra alternativ fanns, men tiden har sprungit förbi Java. Det är inte innovativt längre.

Härskarteknik? Kolla Kotlin och hur stort det är till Android, ska nog sluta prata med dig nu. Jag vet precis vilken typ av programmerare du är, en sån jag inte någonsin skulle vilja ha i ett team, som spyr ut sig elitism.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av dTexN:

Tack för svar, väldigt hjälpsamt!
Jag ska absolut lägga till TGA i radarn. Det enda jag hade kollat upp var futuregames. De verkade gå igenom både c#/c++ och Unity/Unreal samt ha samarbete med spelföretag.
Att gå som spelprogrammerare, öppnar kompetensen man får från utb/lian för jobb utanför spelvärlden också? Eller blir man mer låst tror du?

Det varierar mycket på var du söker jobb, vissa ser spelprogrammerare som de med bäst tekniska kunskaper, andra ser det som folk som inte lärt sig jobba "på riktigt". Stor betydelse om en programmerare är med i intervjun eller det endast är HR. Ska dock tilläggas att min bakgrund är från att ha läst spelutveckling på universitet, och det är betydligt lättare att rebranda det som "jag läste datavetenskap." Baserat på min erfarenhet skulle jag också rekommendera att läsa på Universitet, beroende på ålder och intresse mm. Universitet tar "omvägen" lite och fokuserar mer på teori etc, men erbjuder mycket som hjälper dig kring programmeringen, men du blir inte bra på att skriva kod på universitet, det får du lära dig på egen hand hemma till största del.
YH kommer sätta dig på ett jobb snabbare och lära dig vad som behövs för att göra det jobbet, men vill du enkelt kunna byta till en totalt annorlunda industri och ha mer bredd tror jag Universitet är bäst.

Marknadsför dina spelkunskaper som erfarenhet av realtidssystem, visualisering och simulation så brukar det inte vara problem, undvik säga "spel" om det inte är relevant beroende på personen i intervjun. Jag gjorde lite jobb på Sony som ej var spelrelaterat men det var exakt samma tekniker som om du skulle gjort ett spel, fast de kallade det interkativ simulation :).

Om du sysslar med C++ och 3d motorer kommer folk inom industri, övervakning, militär mfl vara intresserade. Det går även komma in på embedded utan att ha läst elektroteknik, men du bör då ha intresse för elektronik och tycka det är väldigt roligt, skadar inte att ha läst Gymnasiefysiken heller. Jag tror det är ett misstag att satsa på Unity/Unreal om målet är att få lite bredd. Dock används dessa utanför spel också. Jag hade 0 erfarenhet av varken unity eller unreal men fick jobb på spelstudio som kör Unreal pga C++ kunskaperna och andra meriter.

Det är svårt att komma in i spelbranschen om du inte fokuserar 100% på det, så mer chans att låsa sig ute från den än tvärtom genom att läsa generell datavetenskap. Generellt lite sämre lön än utanför spel, så man ska verkligen vilja det också.

Kan tillägga också att du kan få bra betalt som programmerare med minimal matte också, har flera vänner som inte har mer än Matte B i bagaget som tjänar bra inom webb tex. Men för spel bör du ha grundläggande högskolematte (speciellt linjär algebra), relevant för andra områden också såklart.

Har ingen koll på futuregames. Kolla upp var deras interns hamnar efter utbildning så ger det en idé.

Satans touchscreen skrivande.

Medlem

Kan också tillägga att jag tror inte det spelar mycket roll vilket språk man börjar i. Det finns fördelar med hos många och är nog ganska individuellt. En del har framgång att börja med C om de är "djupdykare" som vill förstå hur saker fungerar på grunden. För andra kan det vara viktigare att få igång något man kan interagera med snabbare, och då hade jag nog valt något som C#. Det är heller inget som hindrar en från att byta heller.

När jag satte igång körde jag Java i ca 2 månader, sen gick på C++, men hade alltid begär efter mer lågnivå och mer få kopplingen med maskinen så hamnade på C och skrev vid något tilfälle Assembly till Amiga emulatorer, var tvärtom för min kompis, han gick direkt från Java till Python, Javascript och andra webb tekniker. Vi jobbar också idag på radikalt annorlunda typer av jobb.

Medlem

Ja! Det är skitkul!

Började hösten 2017, i en YH-utbildning.

Fick jobb 2019, som mobilapplikationsutvecklare. Jobbar fortfarande kvar på samma ställe och trivs enormt. Jag har kodat i följande: Java, Javascript, Python, C, C++, C# och Swift, men till profession kodar jag i Dart och Kotlin.

Mina områden är native Androidutveckling och Flutter, sen vågar jag påstå att jag är väldigt duktig i Git.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Började programmera på C=128, Basic i 128-läget och POKE i 64-läget. Nja, assembler kanske. Men inte så mycket. Precis när jag börjat lära mig programmera C64-assembler skaffade jag en Amiga. Programmerade Amigan för skojs skull lite i C (Lattice och senare Dice), E, Assembler. Men klart mest C. Fick med något program på nån cover-disk och ett par andra i andra Amiga-PD-samlingar.

Sedan började jag plugga på teknisk högskola. Programmerade lite funktionella språk, lite C++, etc, och HERREGUD så tråkigt det var. Det enda som var tråkigare var matten. Jag fick avbryta utbildningen.

Programmerade inte på säkert 10 år efter det, delvis hängde det väl ihop med att jag skaffat PC till slut och den datorn har dödat all min kreativitet gällande programmering och musikskapande (har en CD med min egen gamla Amiga-musik som jag lyssnar på i bilen ibland, har inte gjort musik på över 20 år men tycker egentligen at det är kul).

Dock, nu har jag planer på att börja programmera på Amigan igen, men jag kommer nog att göra det i emulator, WinUAE (det är enklast så). Sedan ska programmet köra på riktig Amigahårdvara (eftersom det är meningslöst att köra i emulator).

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Det varierar mycket på var du söker jobb, vissa ser spelprogrammerare som de med bäst tekniska kunskaper, andra ser det som folk som inte lärt sig jobba "på riktigt". Stor betydelse om en programmerare är med i intervjun eller det endast är HR. Ska dock tilläggas att min bakgrund är från att ha läst spelutveckling på universitet, och det är betydligt lättare att rebranda det som "jag läste datavetenskap." Baserat på min erfarenhet skulle jag också rekommendera att läsa på Universitet, beroende på ålder och intresse mm. Universitet tar "omvägen" lite och fokuserar mer på teori etc, men erbjuder mycket som hjälper dig kring programmeringen, men du blir inte bra på att skriva kod på universitet, det får du lära dig på egen hand hemma till största del.
YH kommer sätta dig på ett jobb snabbare och lära dig vad som behövs för att göra det jobbet, men vill du enkelt kunna byta till en totalt annorlunda industri och ha mer bredd tror jag Universitet är bäst.

Marknadsför dina spelkunskaper som erfarenhet av realtidssystem, visualisering och simulation så brukar det inte vara problem, undvik säga "spel" om det inte är relevant beroende på personen i intervjun. Jag gjorde lite jobb på Sony som ej var spelrelaterat men det var exakt samma tekniker som om du skulle gjort ett spel, fast de kallade det interkativ simulation :).

Om du sysslar med C++ och 3d motorer kommer folk inom industri, övervakning, militär mfl vara intresserade. Det går även komma in på embedded utan att ha läst elektroteknik, men du bör då ha intresse för elektronik och tycka det är väldigt roligt, skadar inte att ha läst Gymnasiefysiken heller. Jag tror det är ett misstag att satsa på Unity/Unreal om målet är att få lite bredd. Dock används dessa utanför spel också. Jag hade 0 erfarenhet av varken unity eller unreal men fick jobb på spelstudio som kör Unreal pga C++ kunskaperna och andra meriter.

Det är svårt att komma in i spelbranschen om du inte fokuserar 100% på det, så mer chans att låsa sig ute från den än tvärtom genom att läsa generell datavetenskap. Generellt lite sämre lön än utanför spel, så man ska verkligen vilja det också.

Kan tillägga också att du kan få bra betalt som programmerare med minimal matte också, har flera vänner som inte har mer än Matte B i bagaget som tjänar bra inom webb tex. Men för spel bör du ha grundläggande högskolematte (speciellt linjär algebra), relevant för andra områden också såklart.

Har ingen koll på futuregames. Kolla upp var deras interns hamnar efter utbildning så ger det en idé.

Satans touchscreen skrivande.

Hjälte!! Klargjorde en väldigt många funderingar hos mig. Övervakning, militär lät ju spännande det med.
Jag kommer ta Matte 3c (Motsvarar gamla D i behörighet) i vår, just för att öppna dörrarna till datavetenskap/spelprogrammerare på universitet. Så lite mer matte kommer jag med även ifall det blir genom YH. Ska fundera under våren och överväga vilken väg som verkar bäst lämpat för mig. Bredden från universitet eller snabbt ut, Ifall högre lön > vad jag faktiskt programmerar med etc. Är en stund kvar tills sista ansökan. Ditt svar gav mig mycket! Tacktack


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Hjälte!! Klargjorde en väldigt många funderingar hos mig. Övervakning, militär lät ju spännande det med.
Jag kommer ta Matte 3c (Motsvarar gamla D i behörighet) i vår, just för att öppna dörrarna till datavetenskap/spelprogrammerare på universitet. Så lite mer matte kommer jag med även ifall det blir genom YH. Ska fundera under våren och överväga vilken väg som verkar bäst lämpat för mig. Bredden från universitet eller snabbt ut, Ifall högre lön > vad jag faktiskt programmerar med etc. Är en stund kvar tills sista ansökan. Ditt svar gav mig mycket! Tacktack

Gott! Matte D ger dig ju Trigonometri så kan du göra top down shooters där man skjuter mot musen! Användbart.

Skriv svar