Det sägs att Xbox kommer behålla "somliga" Activision-spel på Playstation

Medlem

Att denna diskussion ens är aktuellt. Självklart kommer inte CoD släppas till playstation. Så ni som har playstation välkommen över till den fina sidan.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tror att det blir exakt som med Zenimax/Bethesda.

  • Gamla spel finns kvar och eventuella uppdateringar till dessa släpps. Ex: Skyrim AE.

  • Levande spel fortsätter att stodjas. Ex. Fallout 76. (Warzone)

  • Eventuella kontrakt fullföljs. Ex. Deathloop/Ghostwire Tokyo.

  • Nya spel blir exklusiva. Ex. Starfield, TES VI.

Sony kan ju alltid tillåta Game Pass på PlayStation!

So much this.
Befintliga spel och avtal kommer va kvar.

Medlem

diablo blir på pc å cod är jag inget fan av

Medlem

Tänk ändå, att det 2022 fortfarande finns så mycket fanboyism. Jag var förvisso själv något av en Sony-supporter när det var krig mellan PS2 och Dreamcast, men det var över 20 år sedan.

Medlem

Ska bli intressant att se hur Sony hanterar missnöjet från fansen när alla zenibeth/actiblizz spel börjar komma ut.
Tvivlar på att det är tillräckligt för att släppa in gamepass på playstation, men det kommer nog vara många spelare som känner att de måste ha både en xbox/pc och en playstation den här generationen.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Starfield är ju PC/XBOX exklusivt, samt att Phil Spencer själv har sagt att han ser nästa Elder Scrolls som exklusivt till XBOX/PC. Förstår inte varför folk tror att det skulle vara någon skillnad i fallet med Activision/Blizzard, men antar att hoppet är det sista som lämnar en.

Call of Duty kommer med ett nytt spel om året och genererar ständigt pengar på en nivå som Fallout och Elder Scrolls med ett par släpp per generation inte kommer i närheten av. Call of Duty har sålt mer än dessa båda serier tillsammans och för att ta ett exempel så har Modern Warfare (rebooten från 2019) på drygt två år sålt ungefär lika mycket som Skyrim gjort på tio. Sedan dess har man släppt Cold War och Vanguard medan Bethesda jobbat på Starfield.

Även om jag personligen föredrar Bethesda’s spel så är det inte samma pengar inblandade, vilket är ett bra exempel på en av skillnaderna du efterfrågar. Att göra COD exklusivt är likställt med att gå miste om de stora intäkter det vanligtvis inbringar via PS-spelarna. Att Starfield eller andra spel från Bethesda blir exklusiva kan man kosta på sig på ett annat sätt eftersom det inte innebär att man går miste om samma summor.

Medlem

Aja detta e som att ha klamydia, de retar lite grann.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Call of Duty kommer med ett nytt spel om året och genererar ständigt pengar på en nivå som Fallout och Elder Scrolls med ett par släpp per generation inte kommer i närheten av. Call of Duty har sålt mer än dessa båda serier tillsammans och för att ta ett exempel så har Modern Warfare (rebooten från 2019) på drygt två år sålt ungefär lika mycket som Skyrim gjort på tio. Sedan dess har man släppt Cold War och Vanguard medan Bethesda jobbat på Starfield.

Även om jag personligen föredrar Bethesda’s spel så är det inte samma pengar inblandade, vilket är ett bra exempel på en av skillnaderna du efterfrågar. Att göra COD exklusivt är likställt med att gå miste om de stora intäkter det vanligtvis inbringar via PS-spelarna. Att Starfield eller andra spel från Bethesda blir exklusiva kan man kosta på sig på ett annat sätt eftersom det inte innebär att man går miste om samma summor.

Phil Spencer själv säger att det är antalet gamepass subs som är det viktigaste, så småpengarna som CoD på playstation genererar orelevant i det stora hela. Men hoppet är det sista som lämnar en säger dom, så fortsätt hoppas.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Call of Duty kommer med ett nytt spel om året och genererar ständigt pengar på en nivå som Fallout och Elder Scrolls med ett par släpp per generation inte kommer i närheten av. Call of Duty har sålt mer än dessa båda serier tillsammans och för att ta ett exempel så har Modern Warfare (rebooten från 2019) på drygt två år sålt ungefär lika mycket som Skyrim gjort på tio. Sedan dess har man släppt Cold War och Vanguard medan Bethesda jobbat på Starfield.

Även om jag personligen föredrar Bethesda’s spel så är det inte samma pengar inblandade, vilket är ett bra exempel på en av skillnaderna du efterfrågar. Att göra COD exklusivt är likställt med att gå miste om de stora intäkter det vanligtvis inbringar via PS-spelarna. Att Starfield eller andra spel från Bethesda blir exklusiva kan man kosta på sig på ett annat sätt eftersom det inte innebär att man går miste om samma summor.

Poängen är ju att de vill att ps-ägare ska gå med i gamepass. Oavsett om det via en xbox, dator eller mobil (eller om gamepass nån gång i framtiden dyker upp på PlayStation). Då är det inga stora summor de går miste om utan tvärtom en framtida intäkt om en andel av spelarna stannar kvar som prenumeranter. Precis som när epic skänker bort spel, det är en investering. Ju fler som joinar, ju större chans att de drar med sina kompisar.

Medlem

Skulle gamepass komma till playstation, vilket inte lär hända, så kan de ju skrota xbox direkt. Såklart vill alla då ha en konsoll där du får hela gamepass-utbudet OCH alla sony-spel.

Inaktiv

Phil Spencer sa väl i princip samma sak vid köpet av Bethesda. Se hur det gick.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Skulle gamepass komma till playstation, vilket inte lär hända, så kan de ju skrota xbox direkt. Såklart vill alla då ha en konsoll där du får hela gamepass-utbudet OCH alla sony-spel.

Jag skulle ändå köpa båda då streaming inte är tillräckligt bra än. Jag tror iofs inte Microsoft skulle ha nåt emot det alls, de vill ju erbjuda gamepass på alla andra enheter. Om man anser att streaming är tillräckligt bra blir man prenumerant och då blir Microsoft glada som får pengar. Jag menar har man ps5 idag men tycker streaming är tillräckligt bra och vill spela xbox spel kan man ju streama till nästan vilken sketen laptop som helst.

Medlem
Skrivet av superapan:

”Xbox har inga bra spel”

Nej xbox har fortfarande inte visat att de kan skapa några egna bra spel förutom halo/gears/forza. Däremot har de visat att de kan köpa upp ipn som andra skapat. Lite som köpelag i sportens värld, äckligt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag skulle ändå köpa båda då streaming inte är tillräckligt bra än. Jag tror iofs inte Microsoft skulle ha nåt emot det alls, de vill ju erbjuda gamepass på alla andra enheter. Om man anser att streaming är tillräckligt bra blir man prenumerant och då blir Microsoft glada som får pengar. Jag menar har man ps5 idag men tycker streaming är tillräckligt bra och vill spela xbox spel kan man ju streama till nästan vilken sketen laptop som helst.

Varför skulle det enbart vara streaming isåfall? Är väl bara att göra en ps-build av alla spelen också. Men kommer aldrig hända, eftersom Sony har inget att vinna på att ta fram dyr hårdvara som MS sen får tjäna mjukvaru-pengar på.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Varför skulle det enbart vara streaming isåfall? Är väl bara att göra en ps-build av alla spelen också.

För att de så klart vill att spelarna ska köpa deras enhet.. Precis som idag där de erbjuder streaming till enheter som inte är Xbox eller Windows. Min poäng var mer att om de erbjuder streaming till Android och Mac via webbläsare, så varför inte PlayStation.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Phil Spencer själv säger att det är antalet gamepass subs som är det viktigaste, så småpengarna som CoD på playstation genererar orelevant i det stora hela. Men hoppet är det sista som lämnar en säger dom, så fortsätt hoppas.

Vad är det som får dig att tro att jag hoppas eller ens bryr mig? Jag spelar PlayStation och inom en snar framtid Xbox (Series S beställd) och spelar för övrigt inte Call of Duty men det var kanske viktigare för dig att få till en syrlig slutkläm på ditt inlägg än att ta reda på det?

Vi får väl se vad som händer men jag tror det dröjer ett tag innan COD blir exklusivt för gamepass.

Medlem

Nintendo då? Varför beröva Nintendo gamers möjlighet o spela Activision spel. Diablo finns väl på Switch till och med o kanske nästa konsol från Nintendo kommer bli en krutburk o kan köra både Cod o diverse annat.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av Kalliban:

För att de så klart vill att spelarna ska köpa deras enhet.. Precis som idag där de erbjuder streaming till enheter som inte är Xbox eller Windows. Min poäng var mer att om de erbjuder streaming till Android och Mac via webbläsare, så varför inte PlayStation.

Edit: Nvm, läste lite fel.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

För att de så klart vill att spelarna ska köpa deras enhet.. Precis som idag där de erbjuder streaming till enheter som inte är Xbox eller Windows. Min poäng var mer att om de erbjuder streaming till Android och Mac via webbläsare, så varför inte PlayStation.

Så "gamepass subs är allt MS bryr sig om" gäller inte då? Om ms vill sälja enheter så är det väl bättre att inte erbjuda gamepass alls förutom på xbox/pc?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Så "gamepass subs är allt MS bryr sig om" gäller inte då? Om ms vill sälja enheter så är det väl bättre att inte erbjuda gamepass alls förutom på xbox/pc?

De vill väl få in spelarna i sina ecosystem där de har full kontroll så klart. Men av samma anledning som de erbjuder streaming till ex mobiler så kan de erbjuda till andra konsoler.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Vad är det som får dig att tro att jag hoppas eller ens bryr mig?

För att du lägger ner ofantlig mycket tid på att diskutera detta för att vara någon som inte bryr sig, but you do you bror!

Medlem
Skrivet av kaealy:

För att du lägger ner ofantlig mycket tid på att diskutera detta för att vara någon som inte bryr sig, but you do you bror!

”Ofantligt med tid” - ännu ett antagande tillika nedlåtande kommentar. Vad vet du om det och vad är poängen?

Detta är en av de största nyheterna och uppköpen inom branschen och detta är ett diskussionsforum för spel? Jag gillar att följa branschen och tycker det är bra att det finns ett intresse kring detta. Du och @Kalliban har kommit med bra inputs angående gamepass vars betydelse jag hade dålig koll på men lärt mig mer om dagen till ära. Så tack för det!

Medlem

Nästa steg. Gamepass ultimate plus. Pc, Xbox, … Playstation och switch 😬

Medlem

De behöver ju inte göra spelen exlusiva. 699kr för ett spel på Playstaion, ingår i Gamepass på Xbox lär vara tillräckligt för att locka kunder.

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Att denna diskussion ens är aktuellt. Självklart kommer inte CoD släppas till playstation. Så ni som har playstation välkommen över till den fina sidan.

Nja, avstår nog ifrån att köpa cod isåfall. Åtminstone till streaming till tv från pc blir mer moget.

Medlem

Är det bara playstation fans som gråter över exklusivitet? Kommer dom inse hur dumt det är? Eller är det bara Microsoft fel alltihop?

Medlem
Skrivet av robbis:

Att denna diskussion ens är aktuellt. Självklart kommer inte CoD släppas till playstation. Så ni som har playstation välkommen över till den fina sidan.

Varför skulle Microsoft medvetet ta ett beslut som gör att dom förlorar pengar?

CoD kommer finnas till PS i framtiden med. Ingen tvekan om det. Det finns alldeles för mycket pengar i den serien för att Microsoft tackar nej till det.

Däremot kommer det säkert bli så att Xbox-spelarna får spela CoD tidigare och liknande.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Phil Spencer själv säger att det är antalet gamepass subs som är det viktigaste, så småpengarna som CoD på playstation genererar orelevant i det stora hela. Men hoppet är det sista som lämnar en säger dom, så fortsätt hoppas.

Småpengarna? Herregud. Du har ju uppenbarligen ingen koll på vad Call of Duty drar in varje år…

Medlem

Vi får se vad eller när uppköpet genomförs.

I USA, och större delen av världen, är det också olagligt att ha monpol på marknaden.
Det är säkert en av de sakerna som juristerna arbetar med för tillfället.

https://www.justice.gov/atr/competition-and-monopoly-single-f...

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Så "gamepass subs är allt MS bryr sig om" gäller inte då? Om ms vill sälja enheter så är det väl bättre att inte erbjuda gamepass alls förutom på xbox/pc?

Skrivet av Kalliban:

De vill väl få in spelarna i sina ecosystem där de har full kontroll så klart. Men av samma anledning som de erbjuder streaming till ex mobiler så kan de erbjuda till andra konsoler.

GP finns ju på allt som har en webbläsare (ps5 har inte fått det en) och kan koppla en dosa typ så ingen blir utelämnad. Både billigt och enkelt även för de som är endast sitter på PS att även spela Xbox spel. Inte lika enkelt och billigt andra vägen runt.

Så som jag, som saknar en vettig PC kan nöjja mig med PS5 och en mobil men väljer hellre två konsoler isåfall.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

123
Skriv svar