Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem

Jag hoppas ju innerligt att min Premium Collector's Edition kommer fram till release.

Första gången jag lyxar till det rejält och det är nog första gången jag kan rättfärdiga det också.

Medlem
Skrivet av Gen:

Har lirat både Dark Souls 3 och Dark Souls Remaster och båda är väldigt lättdrivna. Skillnaden med Elden Ring är att det är open world vilket borde kräva lite mer av hårdvaran och också förklara varför PS5/XBSX inte kan köra spelet i hög upplösning & 60fps. Hade faktiskt helst velat köra Elden Ring på PS5 men då förväntar jag mig samma kvalitet som Demon Souls vilket verkar högst osäkert just nu.

Skrivet av Johan Lorentzon:

I ettan var de ju helt nya på PC-portar också, men minns också att PC-versionen var riktigt dålig. Den modades dock upp till fungerande standard och jag tror till och med utvecklarna tok hjälp av modarna för att fixa spelet? 2 och 3 hade de lärt sig i alla fall, de spelen funkade lika bra på PC som på konsol.

Skrivet av Dudinkalv:

De senare titlarna Dark Souls 3 och Sekiro funkade klockrent för mig på releasen iaf.

Då blir de nog en Pc-bokning! Sjukt taggad nu!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hahaha, det är ju legendariskt för fan! Se till att bunkra upp med förnödenheter så du klarar dig utan att lämna hemmet.

Fan va rätt du tänker! Måste fylla upp kylen med goa "estus flasks" och bacon. Se över konserv-bufferten. Tvätta morgonrocken och polera glasögonen. Låsa ytterdörren och stänga av mobilen haha.

Medlem

Vart köper man spelet på PC om man vill att varenda krona går till From Software? Steam är uteslutet. Kommer att köpa det till både PC och PS5 bara för att stötta dem.

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Har aldrig kört med spjut i ett souls-spel, hur användbart har det varit tidigare?

I Dark Souls 2 var ju några av spjuten bland de bästa vapnen i spelet, 2-handsstöten var Vlad Impaler himself.

Själv ska jag nog köra en riktig sunbro build ala Solaire of Astoria och maxa faith och ösa ut summon sign så fort det går... å heala folk så de inte ger upp spelet direkt. Vad det blir för vapen får vi se men att 2-handa en liten mace känns inte långsökt. Kanske ska försöka lära mig att gilla scimitar eller något fult banansvärd för ovanlighetens skull, deras moveset har alltid varit en sorglig historia.
Hoppas man inte fat-rullar allt för tidigt så man åtminstone kan få ha något som liknar sunbro rustningen utan att behöva lassa för mycket skill points i endurance.

Är även lite sugen på att hitta någon tjusig rustning och köra någon schysst Ultra greatsword build men det får nog bli gubbe nr 2.

Avstängd

Börjar närma sig!

Vet inte vad jag ska köra för build än då jag inte kollat upp något om spelet, men gillar att göra one-shot builds. I Dark Souls 1 älskade jag min Great Club + Sunlight Blade + Power Within, ett slag så gjorde man 1.5k skada. Så ska väl försöka skapa något liknande.

Annars ska det roligaste bli att bara utforska kartan i lugn och ro, Alla spel med handritade kartor är bra spel.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Har inte kollat nån gameplay. Blir som vanligt att man kör two-handed klubba eller svärd och går in o bankar skiten ur allt. Har aldrig kört magi eller liknande i Soulsborne då jag inte orkar hålla på med mana/potions.

Blir väl liknande med att hålla på med health/potions ?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Så himla kluven här! Vet ju att jag vill lira, men har samtidigt såna aversioner mot de andra spelen. Kalla det hatkärlek! Kanske just open world-delen gör att jag kommer längre här. Klass och build har jag inte ens funderat över ännu.

Miyasaki säger ju att detta ska vara mer tillgängligt än dom tidigare iom den öppna världen, man får helt enkelt fler infallsvinklar och kan spela det det på flera olika sätt. Så om man haft problem med tidigare spel så kanske detta är deras spel där det släpper för fler så att säga

Medlem
Skrivet av Gaara:

Blir väl liknande med att hålla på med health/potions ?

Jo men kör du magi så har du mana i tillägg till health, så förstår vad han menar! Med det sagt så brukar magi bjuda på ganska snygga effekter och bra dmg så man ska inte se bort från det!

Medlem
Skrivet av Methea:

Vart köper man spelet på PC om man vill att varenda krona går till From Software? Steam är uteslutet. Kommer att köpa det till både PC och PS5 bara för att stötta dem.

På deras hemsida?
Epic så går mer till utgivarna.
Greenmangaming säljer det också men kolla på sidan att spelets nyckel verkligen kommer från from. Det brukar stå längs ner på sidan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av fingalf:

JAG VET INTE VAD JAG SKA VARA 😭

Lutar åt str/dex med lite magi inslängt på nåt hörn, eller så kör jag full-on Dumbledore… Får se!

Vet förresten någon om det går att förhandsboka Collectors edition någonstans fortfarande, till ett rimligt pris? Har en förhandsbokning på Media Markt för 2,5k vilket känns lite saftigt då det legat runt 1900:- på andra ställen, men hittar jag inte något annat så får det väl bli så ändå.

Jag spammade F5 på prisjakt under några dagar, dock i December. Så dök den tillslut upp på Inet för 1899:-. Kanske kan du ha tur att någon skulle älska Horizon såpass att han/hon avbokar sitt ex

Medlem
Skrivet av markusas:

I Dark Souls 2 var ju några av spjuten bland de bästa vapnen i spelet, 2-handsstöten var Vlad Impaler himself.

Själv ska jag nog köra en riktig sunbro build ala Solaire of Astoria och maxa faith och ösa ut summon sign så fort det går... å heala folk så de inte ger upp spelet direkt. Vad det blir för vapen får vi se men att 2-handa en liten mace känns inte långsökt. Kanske ska försöka lära mig att gilla scimitar eller något fult banansvärd för ovanlighetens skull, deras moveset har alltid varit en sorglig historia.
Hoppas man inte fat-rullar allt för tidigt så man åtminstone kan få ha något som liknar sunbro rustningen utan att behöva lassa för mycket skill points i endurance.

Är även lite sugen på att hitta någon tjusig rustning och köra någon schysst Ultra greatsword build men det får nog bli gubbe nr 2.

Hittar jag ett fränt spjut så ska jag bannemig ge det en ärlig chans. Alltid gillat spjut som vapen rent generellt.
Det finns så sjukt många builds man vill testa.

Medlem

Tydligen har folk börjat streama Elden Ring på twitch och nya screenshots har börjat cirkulera, så alla vi som är rädda för spoilers ska nog vara försiktiga

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Tydligen har folk börjat streama Elden Ring på twitch och nya screenshots har börjat cirkulera, så alla vi som är rädda för spoilers ska nog vara försiktiga

Hyfsart enkelt att undvika. Skall in helt utan att ha smygtittat.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Eftersom det kommer på PC så köper jag det på PC så slipper jag behöva betala för något online membership på Sony eller Xbox.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Blir på ps5 för mig. Större skärm och jag skulle störa sönder ifall ER inte har ultrawidesupport


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Testpilot

Lutar åt att jag väljer Hero eller Vagabond som klass. Gillar fysiska karaktärer.

Medlem

Kommer Deprived finnas som klass i detta spel? I så fall är det ett solklart val för min del.

Medlem
Skrivet av papagoja:

Kommer Deprived finnas som klass i detta spel? I så fall är det ett solklart val för min del.

Yes, den sortens klass kommer finnas under namnet "The Wretch"!


signatur

In Hoc Signo - PPP

Medlem

Live event på lördag. Vet inte om jag vill se mer nu när det är så nära inpå release 😬


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

https://i.redd.it/s5wawpjlldi81.png

Live event på lördag. Vet inte om jag vill se mer nu när det är så nära inpå release 😬

Också väldigt kluven, kanske tittar med en spoilerkudde nära till hands

Testpilot

All aboard the hypetrainbus!

Medlem
Skrivet av lonian:

Eftersom det kommer på PC så köper jag det på PC så slipper jag behöva betala för något online membership på Sony eller Xbox.

Inte säkert att det kommer gå att köra online på PC än på ett tag. Har inte hört något om att de fixat problemen ännu.
https://twitter.com/DarkSoulsGame/status/1491411609499353088?...

Skrivet av Famipan:

Inte säkert att det kommer gå att köra online på PC än på ett tag. Har inte hört något om att de fixat problemen ännu.
https://twitter.com/DarkSoulsGame/status/1491411609499353088?...

Ska vara fixat
https://www.fz.se/nyhet/289212-elden-ring-ska-inte-lida-av-sa...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Måste säga det igen för er som "dissat" de tidigare FROM spelen.
Jag lirade DS1 och även 3 när spelen var nya, dissade båda ganska fort. "Fula och obegriplig gameplay"
Tyckte jag då, tänkte att dom som gillade dessa spel var personer med självskade beteende alternativt sökte äran att kunna säga "jag är hardcore super gamer, jag klarade darksouls" men egentligen hatade dom varje sekund av det...

Men så tänkte jag såhär en dag, jag är Final fantasy fan, hur roliga är FF spelen de första timmarna ? oftast skit tråkiga men sen blir dom galet bra. Så jag tänkte jag ger Dark souls samma tanke, jag "kämpar" mig igenom de första timmarna bara för att se om spelen blir goa sen...

Och det beslutet har jag inte ångrat en sekund, jag har spelat spel sedan PONG och FROM spelen är långt långt uppe på min topplista, bland det bästa som gjorts någonsin inom gaming ärligt talat. ALLT är klockrent i FROM spelen, design, gameplay, rewards, svårighetsgrad, stämning, atmosfär, musik ect ect

Svårighetsgraden är ju där för att det ska kännas GÖTT att ta en boss, sitta och nerd skrika i soffan av glädje när man besegrar den där äckligt svåra bossen efter 50 försök, för att man lärde sig bossen, lärde sig att bli sjukt grym på sitt svärd, det är rewarding som tusan tillskillnad från typ Skyrim där man går fram och kör ett trummsolo på 10sekunder sen dog den där stora episka draken...hur kul är det ? FROM spelen är som World of warcraft bossar som man kämpar emot under timmar för att sen få den där riktigt goa känslan "im the kiiing of gaming!"

Bra skrivet, du har fattat grejen!

Medlem

Mitt intresse började med 3st bilder från ett för mig okänt japanskt spel till PS3 som inte skulle släppas i europa (Demon´s Souls). Bilderna såg annorlunda ut och inte speciellt "japanskt" i mina ögon. Googlade om PS3an hade region free och köpte det kort därefter från USA. Blev snabbt ett favoritspel och tror skivan var kvar i maskinen säkert 6 mån. Ett spel som inte pekade och guidade dig hur spelet fungerar, gillar du lore så finns den där utan att förklara den för dig. Efter jag klarade spelet har man höjt ögonbrynen varje gång man hört namnet From Software...och de har levererat varje gång!

Medlem

Börjar spela som Confessor tror jag och på det så tänkte jag pilbåge och 2 kroksablar eller liknande. Och sen får jag se hur allt blir. Jag kommer antagligen att ta ordentligt med tid på mig innan jag kommer någonstans i spelet......

Medlem

Hade tänkt starta som Vagabond, men igår kollade jag på ett klipp med Ratatoskr som fick mig nyfiken att starta som "Wretch". Hade innan jag såg klippet bara tänkt att det är för de som vill lira på hard, men att starta på 0 kändes som en väldigt kul tanke.

Någon som brukar köra den vägen sin första genomspelning?

Länkar klippet här för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=xyAHtC9xqUM
Innehåller inga större spoilers förutom prat om klasser och klipp från "nätverkstest-området".

Medlem
Skrivet av jonmlr:

Hade tänkt starta som Vagabond, men igår kollade jag på ett klipp med Ratatoskr som fick mig nyfiken att starta som "Wretch". Hade innan jag såg klippet bara tänkt att det är för de som vill lira på hard, men att starta på 0 kändes som en väldigt kul tanke.

Någon som brukar köra den vägen sin första genomspelning?

Länkar klippet här för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=xyAHtC9xqUM
Innehåller inga större spoilers förutom prat om klasser och klipp från "nätverkstest-området".

Jag har tänkt att starta som wretch. Jag vet hur jag ska bygga min karaktär men just att starta från noll och att jakten på utrustning blir en ytterligare utmaning ser jag fram emot. All startutrustning brukar ju även gå att hitta i spelet. Har kört BB och DS3 men inte startat som deras motsvarighet till wretch, så detta blir kul! Jag har sett videon och håller ju med om att charmen med wretch lite försvinner efter första gången man spelar, då man har koll på var man hittar utrustning för sin karaktär.

Tydligen ska From Software och Redbull hålla en längre stream i helgen, kommer ni titta? Jag har fått min beskärda del av videor och hype, så jag är tveksam på om jag vill se mer så nära release. Men det är klart, det kommer bli svårt att inte klicka sig in på streamen.

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Jag har tänkt att starta som wretch. Jag vet hur jag ska bygga min karaktär men just att starta från noll och att jakten på utrustning blir en ytterligare utmaning ser jag fram emot. All startutrustning brukar ju även gå att hitta i spelet. Har kört BB och DS3 men inte startat som deras motsvarighet till wretch, så detta blir kul! Jag har sett videon och håller ju med om att charmen med wretch lite försvinner efter första gången man spelar, då man har koll på var man hittar utrustning för sin karaktär.

Tydligen ska From Software och Redbull hålla en längre stream i helgen, kommer ni titta? Jag har fått min beskärda del av videor och hype, så jag är tveksam på om jag vill se mer så nära release. Men det är klart, det kommer bli svårt att inte klicka sig in på streamen.

Har också kikat på Vagabond och övervägt att börja som det. Wretch blir nog en för stor utmaning för mig eftersom jag är nybörjare på Soulsborne men kanske blir en genomspelning som det längre fram när man är lite varm i kläderna

Kommer inte se streamen men om det kommer en trailer kommer jag kanske se den i efterhand. Recensioner i videoformat kommer jag undvika att titta på men eventuellt läsa FZs.

Trevlig helg! Nästa helg sitter vi äntligen och lirar spelet allihop

Skriv svar