Elden Ring - en helvetesresa värd att genomföra?

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Innan release av Elden Ring var jag förberedd på att få se rabiata souls-fans som kastade ut sig spya på alla som hade något ont att säga om spelet, men i ärlighetens namn ser jag mest tvärt om. Mängder av kommentarer både här och på reddit som verkligen smutskastar spelet och alla som gillar det. "hur kan någon ens tycka att detta är i närheten av bra??!", Jag har spelat Elden Ring i 75 timmar och ger spelet total fullpott, men förstår att man inte skulle gilla spelet alls. Men tusan, döm inte mig för att jag tycker det är ett av de bästa spelen jag spelat.

Souls serien har blivit så stor och populär att det är "coolt" att kasta skit på spelen. Vilken resa Fromsoft har gjort sedan Demons souls. Började som ett nischat spel med väldigt unikt gameplay och story. Fromsoft är än idag trogna till sina grundprinciper och levererar spel i exakt samma anda som tidigare. Dom har definierat en egen genre och gått från litet obskyrt spel uppskattat av fans till en hypad mainstream maskin, utan att ändra på sina grundläggande principer, det är extremt imponerande.

Souls-serien är inte gjord för att passa alla och det är okej. Det är exakt det som gör spelen så fruktansvärt bra.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Du har rätt att tycka vad du vill, men att kalla detta en recension är som att kalla en billys för gourmetmat.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

En forumdel kallad "Medlemmarnas krönikor" kanske skulle vara på sin plats?

Frilansare

Men hörrni, det är en medlemsrecension. Vi har från redaktionens sida uttryckligen sagt att man får göra lite som man känner. det finns inga krav på någon specifik verkshöjd. Jag blir i alla fall glad över att vi fått in vår första medlemsrecension på typ två månader.

eld
Medlem

TBF, så kan man göra åt båda hållen:

Men tackar ändå för ditt perspektiv på spelet, intressant läs!

Medlem

Detta var jättekul tyckte jag! Är verkligen inte någon Souls-spelare, utan har väl också tyckt att hela grejen mest är för självspäkare / folk som vill skryta om vilket svårt spel de klarat (vilket jag verkligen respekterar och stödjer).

Härligt med lite associations-rally och löst förankrade poänger till förmån för kåseri och garv

Verkigen knasig men ändå lite rolig recension, men allt som klankar ner på Elden ger jag tumme upp på. Kan inte begripa att det ska vara ett av dom bästa spelen genom tiderna.

Medlem

Ni som skriver fullpott och maxpoäng, Är detta spel det bästa ni kan tänka er i spelväg? Finns det inget att göra bättre eller som saknas eller som kan läggas till? Jag bara antar att det lär komma ett elden ring 2, 3 osv...

Medlem
Medlem
Skrivet av PsykoFnask1985:

Verkigen knasig men ändå lite rolig recension, men allt som klankar ner på Elden ger jag tumme upp på. Kan inte begripa att det ska vara ett av dom bästa spelen genom tiderna.

Agree, skall det vara ett spel som är bäst genom tiderna så bör det även vara spelbart för alla.

Medlem

Det är ingen hemlighet att det utvecklats för Xbone/PS4-generationen och alltså kan jämföras med spel som släpptes 2013. Med det sagt tycker jag Elden Ring är mycket snyggt.

Grafik åldras inte alls i samma takt som förr eftersom teknikutvecklingen bromsats under senare år (och pga fenomenet "diminishing returns").

En bit in i det första slottkomplexet man når, Stormlord nånting, är ju sagolikt vackert. Jag tappade nästan hakan när jag kom dit.


signatur

Memento Mori

Medlem

Känns som denna recensionen mest ska agera som en nål i ögat på oss som gillar elden ring och souls-spelen, särskilt dina plus och minus i slutet haha.

Köper dock att det inte är för alla, men för att citera dig "där Nintendo velat attrahera så många som möjligt och bjuda in dem till en lummig sagovärld med rättvisa strider" så skulle jag snarare säga att det är i elden ring som striderna är rättvisa, att det är en stor jäkla drake betyder faktiskt någonting och det är att till slut lyckas döda bossarna som är den stora drivkraften, känslan av vinst är så mycket större när det bjuder på en utmaning.

Geeks Gaming
Skrivet av Izuel:

Ni som skriver fullpott och maxpoäng, Är detta spel det bästa ni kan tänka er i spelväg? Finns det inget att göra bättre eller som saknas eller som kan läggas till? Jag bara antar att det lär komma ett elden ring 2, 3 osv...

Just nu? Kanske.
Men det utesluter ju inte att det kan finnas utrymme för förbättringar, vilket det finns en hel del utrymme för i spelet!

Ta lite som det godaste du någonsin ätit, din absoluta favoriträtt.
Den är ju din absoluta favoriträtt tills du smakar något bättre

Medlem
Skrivet av delli:

Agree, skall det vara ett spel som är bäst genom tiderna så bör det även vara spelbart för alla.

haha va? stämmer det här med något annat medium?

vad jag vet så är de flesta filmer/konstverk/musikverk som anses tillhöra "de bästa någonsin" även sånt som inte tilltalar den breda massan. kurosawa och bergman är ju inte nåt som körs på bästa sändningstid direkt, så varför skulle spel tvunget tilltala precis alla för att hamna i samma kategori?

Medlem

Jag spelar inte Elden Ring av den enkla anledning att jag tycker det verkar så jäkla svårt, och jag skulle bara bli för frustrerad. Jag vill ha kul i spel, jag vill inte dö en miljon gånger efter femtio försök på en boss.

Då är det bäst att låta bli, men kul för alla som uppskattar såna spel, det ser ju rätt häftigt ut så.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Jag gillar elden ring faktiskt. men detta var lite punkigt nästan haha Good job man


signatur

Allätare

Medlem

Kommer osökt att tänka på de otroliga bilderna och filmerna som kom i samband med att New Horizons & Doom Eternal skulle släppas på samma dag! 😁

Ontopic:
Skulle inte kalla Elden Ring för ett dåligt spel.
Däremot är jag besviken på att de återanvänder i princip exakt samma formula i alla sina spel... inklusive horribel prestanda och undermålig grafik.
Det är verkligen en slags bedrift att lyckas åstakomma såhär dålig prestanda på samtliga platformar år 2022.
Låst 60hz, inget stöd för moderna upplösningar, hackande, lagg, popins, och kraschar till förbannelse.

Att Breath of the Wild skulle ha en förtjusande värld håller jag verkligen inte med om.
Det såg ut som skit 2017 och ser fortfarande ut som skit. Ser ut som något Unreal Engine 2,5 spel som missat att rendera in detaljer. 😜

Medlem

Förstår inte riktigt poängen med den här typen av recensioner ? Det är skrivet av någon som inte verkar gilla denna typ av spel alls.

Lite som att en person som hatar simulatorer sätter sig och recenserar nästa FORZA eller DCS och bara hammrar på hur komplext det är eller hur denne inte har tid eller ork och klagar på att man åker av i varje kurva eller hur man kan spendera 30minuter på att få igång planet.. det blir liksom inte ens en någorlunda rättvis bild/bedömning av spelet för vad det är eftersom man hatar hela konceptet.

Med det sagt är det lika ointressant om det bara är 100% fanboyism som genomsyrar en recension där man inte försöker reflektera lite mer "objektivt".

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Finger but hole


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ställer frågan även här...

Ni som hatar/ogillar Elden Ring, vilket spel anser ni vara det bästa (kanske genom tiderna) spelet som släppts under de senaste 5-10 åren? Nämn ett.

Frågar av ren nyfikenhet, tänker inte starta en diskussion.

Medlem

Klockrent recension!!!!!!!! Ungefär exakt samma upplevelse som jag har och har haft med samtliga from spel. Jag vet att jag är dålig och vid det här laget är jag medveten om att dessa spel inte är för mig.


signatur

1# FZ Troll

NuZ
Testpilot
Skrivet av cybo:

Håller med om grafiken, det är det enda som håller mig från att köpa spelet.

Du köper inte årets spel pga. grafiken?

”Nej jag tänker inte dejta dig perfekta kvinna, för du är ful!” /Anonym Tinder swipeare


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr

Efter att ha läst tråden känner jag att jag vill förtydliga vad jag menade med detta;

Skrivet av Sisyr:

Mer blogg än recension tbh. Knappt några aspekter av spelet tas ens upp.

Jag har inget emot att man sågar spel man inte gillar, inklusive populära sådana, och jag tror alla är med på att medlemsrecensioner inte tävlar med FZ:s egna vad gäller kvalitet. Det vore dock klädsamt att man faktiskt fokuserar på spelet ifråga samt vad som gör det bra och/eller dåligt ifall man vill skriva en recension och inte bara nämner det i förbifarten. Inte minst när det är en söndersågning av ett så pass populärt spel, nevermind när det är en typ av spel som recensenten uppenbart ogillar i allmänhet och tidigare i forumet inför släpp har skrivit att (citat) "jag är inte machoistisk nog för dylika spel. Så jag inväntar BotW2 som är mer för mig".

Det enda aspekten av Elden Ring som får någon utvecklande text över huvud taget i denna recension är svårighetsgraden. Det smyger förbi någon one-liner om styltig kontroll och PS3-grafik. Man får inte veta någonting om spelet som inte ryms i den lilla plus/minus-rutan längst ned - däremot får man läsa om förträffligheten i två helt andra spel.

Resultatet blir att texten upplevs som att den är ute efter att skapa reaktioner mer än något annat - att provocera snarare än recensera. Om så är fallet är målet av tråden att döma onekligen uppnått.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Finger but hole

https://youtu.be/wup8QFOD0vc

NuZ
Testpilot

Hahaha!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Fragtjuv
Skrivet av Joakim Bennet:

Men hörrni, det är en medlemsrecension. Vi har från redaktionens sida uttryckligen sagt att man får göra lite som man känner. det finns inga krav på någon specifik verkshöjd. Jag blir i alla fall glad över att vi fått in vår första medlemsrecension på typ två månader.

Jag har haft en recension liggandes sedan ett par månader så det där tog jag nästan personligt :D. Nu täänker jag göra klart den i alla fall så håll ögonen öppna.

För övrigt blev jag först förvånad över recensionen men tycker att den var rolig att läsa för att den är skriven med humor och mycket glimten i ögat.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Hehe, intressant text.

Men självklart är det:


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Är inte jättemycket för souls-spel själv men det här var som att läsa en psykos lmao

Kändes inte seriöst på något sätt och personligen tycker jag det sänker nivån på FZ.
Men det är bara min åsikt det.

Medlem

Soulsborne spel är inte min kopp Te. Jag tycker de alla är skräp. Men det är ju min egen åsikt vilken är lika mycket värd som många av de superfans som skriker sig hesa då de har motsatt åsikt. (Ja, jag har spelat dem). Smaken är helt enkelt som baken. Jäkligt delad och det är OK.

Jag skulle dock inte våga skriva en recension som detta på grund av hur "hängivna" superfans brukar vara. Det är lätt hänt att det blir mobbingstämning. Så all heder åt trådskaparen @gertzy som vågade. Tråkigt att se att folk inte kan agera mer som vuxna i rummet i den här tråden.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ställer frågan även här...

Ni som hatar/ogillar Elden Ring, vilket spel anser ni vara det bästa (kanske genom tiderna) spelet som släppts under de senaste 5-10 åren? Nämn ett.

Frågar av ren nyfikenhet, tänker inte starta en diskussion.

Nu gillar jag ju Eldens Ring men visst finns det bättre spel!

Mina favoriter (glömmer säkert flera) är:
Max Payne-serien
Tibia
Red dead Redemption 2
GTA 5
Hades
Ghost of Tsushima
God of War
Tony Hawk pro skater 3
Probotector
Ninja turtles 2
Mario Odyssey

Skriv svar