Diskutera - Piratkopierar du?

Medlem

Inte för man är 100år men förr kopierade man jämt. Man var 7år när C64'an landade i pojkrummet 90min banden köptes ju in och turbobandens hög växte stadigt.

När jag köpte Amiga var det sedan samma sak man köpte 100 pack diskar på nätet.

Allt var lokalt förankrat man kände en kompis som kände en kompis som kände ytterligare någon. Demo partys växte fram kretsen växte, kändes mer som copy party.

Nån gång 98/99 kom jag in i Ultima Online betan och där ifrån tog min tid som kopierings pirat slut. Blev UO för hela slanten, alla andra spel var inte intressesanta längre. Offline spel var inte roliga längre. Jag har aldrig tankat något genom torrent eller piratbay. Dock även under min UO tid hade jag tillgång till 1000mbit ftp'r med allt nytt laddade aldrig ned något intresset försvann i samband med UO liksom man hittade en helt ny värld olik alla andra världar.

Medlem

Jag har prövat flera tjänster, hbo max, netflix, apple+ amazon, viaplay, plus att jag äger ett fåtal filmer på itunes & 1 på youtube. Jag tittar 1 kvart per månad i snitt på de olika strömmnings tjänsterna varje gång jag ger dem en chans men man kan ju då säga att jag betalt för det jag piratat. tycker spel är för dyra, köper bara på rea, resten tankar jag. Jag har 1250 spel köpta digitalt samtidigt som jag torrentar.

Musik har jag helst på cd skiva men har gett ofantlig summa till Spotify.

Jag tankar upp mer än ner då jag vill vara snäll, på publika trackers utan share ratio krav så jag vinner inget på det mer än gott samvete för att jag förgyllt någons tid med lite kvalitet.

Medlem

Förr piratkopierade jag ju mycket mer än vad jag gör nu. Mest av olika anledningar. T.ex. spel var ju främst för att jag hade ju inte riktigt råd att köpa alla spel jag ville ha. För filmer var det ju av samma orsak. Musik däremot var ju av en helt annan anledning, iom att GTA: Vice City introducerade mig till 80-talet och jag fastnade för den musiken, speciellt 80's hair metal, så var det ju relativt svårt att hitta musik att köpa i Sverige utöver de kändaste banden som Mötley Crüe. För att få tag i de mer obskyra bandens album fanns inget alternativ än att piratkopiera.

Idag är situationen annorlunda, via Steam får jag alltid tag i spel för rimliga priser och behöver inte gå till en affär för att köpa spelet. Musiken är löst genom att musiktjänster som Spotify inte kör med exklusiviteter. Film däremot är en helt annan femma, även fast man prenumererar på FYRA tjänster, Netflix, HBO, Amazon Prime och Disney+ är utbudet på film ändå väldigt dålig och speciellt äldre filmer från 80-talet är ofta icke-existerande. När man prenumererar på så många tjänster ska man inte behöva betala för en hel film. Menar, jämför med musiken.. EN enda tjänst och jag har tillgång till allt. Hade film/tv-streaming fungerat på samma sätt hade man ju inte behövt piratkopiera alls.

Inaktiv

Har inte laddat ner piratkopior på många år nu.
Har inget emot de som gör det men jag vill helst äga spelen, antingen fysiskt eller köpta från någon digital butik. Sen när det kommer till nerladdade spel så brukar det ofta vara anti-pirate skydd på nyare spel som ibland är väldigt svåra att ta sig förbi.
Har exempelvis ett DS spel som endast släpptes i Japan som jag fixade engelsk fan översättning till men när jag försöker spela det på min DS så funkar det fint att spela förutom att det inte går att spara. Så då hade jag önskat att det hade släppts här i väst så att jag hade kunnat köpa en riktig engelsk version av det.

Sen kom jag på just nu att piratkopiering kan vara ett sätt att bevara spelhistorian när spel som endast finns på de digitala butikerna som stängs ner.
Final Fantasy: My Life as a Darklord (ett spel som jag vill ha) fanns ju till Wii Shop och det är ju ett av alla spel som inte längre går att köpa och ladda ner lagligt. Så om någon piratsida har det spelet så bidrar ju den sidan till att bevara spel historian då det inte längre går att få tag på det på något annat sätt.
Väldigt tråkigt enligt mig, då jag helst skulle vilja se att alla spel går att få tag på ett lagligt sätt.

Får väl hoppas på att Nintendo någon gång släpper en Wii Classic Mini där det finns ett nyare, modernare Wii Shop så att man ännu en gång kan köpa alla de spel som just nu inte längre går att köpa någonstans.

eld
Medlem
Skrivet av Atorak:

Nån gång 98/99 kom jag in i Ultima Online betan och där ifrån tog min tid som kopierings pirat slut. Blev UO för hela slanten, alla andra spel var inte intressesanta längre.

Körde en hel del på europa shard, delade ett litet torn med några andra på norra delen av världen!

En intressant grej är ju att pushen mot onlinespel och games as a service var just för att man inte kunde piratkopiera onlinespel.

Eller så tänkte man, tills privatservrar dök upp.

Medlem

Ladda ner musik har jag slutat med sen Spotify kom ut.
Så mycket enklare att det mesta finns där.

Däremot filmer, serier, org, spel blir torrent..

Är sjukskriven för ett par år sen och har inte råd att köpa spel till mig och grabben.

Streamer mycket, men tyvärr så finns inte allt och allt är inte i 4K.

Tidigare så laddade jag ner spel som "demo"
Gillade jag det så köpte jag det. Händer att jag köper fortfarande online spel. Som tur så finns det nu ångerrätt om spelet är skit "cyberpunk, bf fail 2042"

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

nja, på vissa spel har dom vägrat ge tillbaka pengarna, och jag tänker inte chansa mer

Även inom dessa ramar på t.ex. Steam? Märkligt. De har alltid godkänt det för mig. Tråkigt att höra.

Medlem

90 och 00-talet så piratkopierades allt, disketter, hårddiskar, skivor etc gick flitigt mellan mig och kompisarna med spel, musik och allt möjligt. En del spel köptes original med på den tiden. Idag piratkopierar jag inte lika mycket spel längre som innan. Game Pass Ultimate till Xbox har gjort att jag inte känner det behovet t ex och mycket är online idag också. Min Nintendo Switch har custom firmware och där piratkopieras ett och annat spel till då jag tycker priserna är orimliga där.

Angående filmer/tv-serier och streaming så gillar jag inte hur det ska finnas 711 olika tjänster att prenumerera på för att se något man är intresserad av, vore bättre ifall mer var samlat eller om det fanns en tjänst man kunde prenumerara på där man fick allt. Sen så har jag förstått att ljud och bildkvalitén inte är den bästa på streaming heller och att utbudet i Sverige är väldigt tamt. Och eftersom jag har en 7.1 anläggning med 4k 77" oled hemma gör att jag vill få bästa möjliga kvalité med både bild och ljud på det jag ser så då blir det att jag tankar ner de filmer och serier jag kan i antingen remuxar eller bästa möjliga encode oftast med bibehållet/lossless ljud, det får man inte på Netflix eller Disney+ t ex. Hade det funnints en tjänst som erbjöd allt det så hade jag slutat piratkopiera direkt men det gör det inte.

Medlem

Filmer och serier laddar jag ner. Men jag ser det inte riktigt som att stjäla filmerna då jag aldrig skulle ha köpt dem eller sett dem på bio om möjligheten att ladda ner dem saknades.
Har fortfarande tex Netflix som jag betalar för också.

Spel däremot är det väl inte speciellt mycket jag laddar ner då jag är ganska kräsen nu för tiden med spel. Kan hända att jag laddar ner något och testar för att sedan köpa det om jag tycker det är värt pengarna.


signatur

- Wiiga -

Medlem

Nej. Är det någon över huvud taget som gör detta på 2020-talet? Det finns ju Steam, Gamepass, Spotify, Netflix etc etc.

Medlem

Det blev slut med piratkopierande när legala alternativ vuxit fram... Steam tog bort spelbehovet.
Spotify tog bort musikbehovet
Och snart kan man strömma allt jag ser i film och tv-väg då försvinner även det behovet.

Medlem

Senaste spelet jag piratkopierade va... ja vetefaan... över tio år sedan. Kan varit när vi försökte få igång L4D2 via hamashi fast gav upp och köpte det på en rea. Innan dess var det mycket av den sorten. Ung, ont om pengar och mycket tid att slösa. Och innan jag hittade steam reor.

Senaste serien som jag piratkopierade var första säsongen av Mandalorian. D+ fans ju inte i Sverige. Kollade dock på den igen sen när det släpptes.

Senaste filmen vet jag inte, det sker lite då och då. Man kan inte betala alla jävla tjänsterna. 2 får räcka.

Senaste skivan var för 2 veckor sedan. Hade förbeställt Bloodywoods skiva och det tog mer än två veckor att få den så jag tankade ner den medans jag väntade. Räknas det?

Medlem

Nej jag piratkopierar inte.

Medlem

Nej, har inget behov av det.
Spel - Väntar och köper alla spel några månader efter release för en rimlig peng.
Film/Serier - Bra tjänster finns idag för streaming och det var väl mest det som piratkopierades förr.
Om jag skulle piratkopiera något så skulle det nog vara mjukvara, typ Adobe-serien. Ganska dyrt med en prenumerationsplan. Allt för 598 kr per månad, alternativt en eller flera mjukvaror för ~240 kr styck.

Medlem

Jag kopierar ingenting men laddar ner blurayfilmer som andra har kopierat. 🤣 Mest för att det är smidigare än skivor och bättre kvalitet än streams.

Medlem
Skrivet av Kira:

90 och 00-talet så piratkopierades allt, disketter, hårddiskar, skivor etc gick flitigt mellan mig och kompisarna med spel, musik och allt möjligt. En del spel köptes original med på den tiden. Idag piratkopierar jag inte lika mycket spel längre som innan. Game Pass Ultimate till Xbox har gjort att jag inte känner det behovet t ex och mycket är online idag också. Min Nintendo Switch har custom firmware och där piratkopieras ett och annat spel till då jag tycker priserna är orimliga där.

Angående filmer/tv-serier och streaming så gillar jag inte hur det ska finnas 711 olika tjänster att prenumerera på för att se något man är intresserad av, vore bättre ifall mer var samlat eller om det fanns en tjänst man kunde prenumerara på där man fick allt. Sen så har jag förstått att ljud och bildkvalitén inte är den bästa på streaming heller och att utbudet i Sverige är väldigt tamt. Och eftersom jag har en 7.1 anläggning med 4k 77" oled hemma gör att jag vill få bästa möjliga kvalité med både bild och ljud på det jag ser så då blir det att jag tankar ner de filmer och serier jag kan i antingen remuxar eller bästa möjliga encode oftast med bibehållet/lossless ljud, det får man inte på Netflix eller Disney+ t ex. Hade det funnints en tjänst som erbjöd allt det så hade jag slutat piratkopiera direkt men det gör det inte.

Instämmer lite här. Jag hade inte laddat ner media på många år tills jag skaffade hemmabio med Atmos. Så gott som varje film har jag betalat för genom biobesök ibland flera gånger och/eller har tillgång till via någon eller flera av alla streamingtjänster. Mitt samvete känns bra.

Det är dessutom så smidigt; ingen leveranstid, skivor, knappa en massa uppgifter och behöver inte tänka på regionslås etc.

Inaktiv
Skrivet av KAOSMAN:

Det är dessutom så smidigt; ingen leveranstid, skivor, knappa en massa uppgifter och behöver inte tänka på regionslås etc.

Det är det som är så bra med digitalt och streaming.
Sen att ha allt eller mycket på samma ställe utan att behöva byta skiva.

Medlem

Har en kompis som fortfarande använder TPB för all film och serie nedladdning som läggs på NAS som streamas där ifrån till små raspberrys till alla tver i huset, prenumererar på 0 steamingtjänster. Men spel köps 😊 jag också köper alla spel.. alla spel är ju typ onlinespel

Medlem

Nej, spelar bara på konsol. Vet inte ens om det går att pirata dit utan att rota dem

Medlem

Jag har aldrig piratkopierat, men jag tog del av piratkopierat material i min ungdom. Det var då främst PC-spel, och innan man hade tillgång till egna pengar.
Idag är det sällan om ens någonsin man tar del av sådant material. Man har väl sett klipp online på videoklipp som, skall man följa YTs sett att se det, varit "stulet" material.
Spelandet är nu 80% Steam och 18% Bnet. Det som skulle kunna få en att "cracka" något idag hade, kanske, varit idiotiska DRM som förstör upplevelsen och som jag av princip ogillar. Men iom det finns rätt stort utbud utan sådant så hoppar jag över dem (än så länge har jag inte sett något värt att bryta principen för).

Mp3 hade jag men var lite i grå-zonen där. Alltid älskat musik så köpte (köper) plattor av mina favoriter, även om de bara lades på hög för att låta mp3 förgylla min vardag. Dock får jag erkänna att man "testade" ny musik på diskutabelt sätt förr. YT var inget faktum och den lokala musikaffären, på den lilla ort jag är uppvuxen, hade inte tillgång till allt ☺️

Medlem

Det har hänt några gånger i modern tid när det finns någon serie jag vill se men den inte finns på Netflix, HBO, Prime, ViaPlay eller Disney+ som är dom tjänster i delar på i familjen. Jag orkar helt enkelt inte reda var jag kan se serien och då är det enklare att kolla på Piratebay.

Annars piratade jag mycket när jag gick på gymnasiet på mitten av 00-talet. Mest för att jag inte hade så mycket pengar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Japp. I princip dagligen. Filmer och serier för det mesta. Har några streamingtjänster också men laddar ner det mesta som jag tittar på

Lite nyfiken på hur du menar att det blivit krångligare?

Jo precis, är ju i många fall till och med enklare idag då många installers automatiskt lägger in den "crackade" exe:n Men ja, i do it


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Nu för tiden absolut ingenting. Har alldeles för hög självbevarelsedrift för det. Har svårt att tro att någon med någon form av insikt inom IT säkerhet skulle göra det idag.

Annat var det på C64 tiden... Tack för allt Mr Z! 🤠

Haha those memories "cracked by Mr Z"


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Alla ljuger!
"Nä, Inte spelet aldrig spelet... Har du en öl?"

Haha tänkte lätt på dynamit-Harry där "Nää, mej får ni aldrig ut på havet, ånä!...har du en öl?"😋


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Nej, men förut när jag var tonåring och urfattig. Sen fick jag jobb. Finns definitivt ingen orsak idag med steam sales på 75%, Streaming tjänster och folk som tok dumpar BR/DVD och CDs på auktionssajter för 5 kr styck.

Idag så går det att köpa film i enheter av kubikmeter.

Daz
Medlem

Piratkopierade massor med spel som ungdom men så fort jag började jobba efter gymnasiet så har jag betalat för mig. Orkade inte med att krångla mer helt enkelt samt att jag hade pengar när jag börjat jobba. Efter det så har jag alltid haft en backlog släpandes så jag har värderat tid mer än pengar. Att hinna med att spela sina spel jämfört med att ens lägga tid på att dra hem spel och försöka få dom att fungera.

Finns något enstaka fall exempelvis när jag tankade hem en engelsk fanöversättning av Secret of Mana 2 till Super Nintendo. Men spelet fanns vanligtvis inte på engelska och jag tror inte att det släpptes utanför Japan. Så ett fåtal såna obskyra fall där det inte ens går att köpa spelen här i Sverige eller att fans gjort en engelsk översättning av ett spel som aldrig dök upp här i Europa.

Medlem

Som uppvuxen på c64 och Amiga var det något av det mest naturliga man kunde göra. I och med att tiderna ändras och hur alla modeller för att distribuera mjukvara har blivit så mycke smidigare så kan jag inte ens minnas senaste gången jag gjorde det.

Medlem
Skrivet av Proximately:

I sådana fall kan du hota med lagliga medel. Jag gjorde det med en porrsida nyligen, först nekade de en återbetalning men när jag påpekade att det är olagligt att neka det inom 14 dagar i EU så lade de benen på ryggen.

BTW: Vill någon ha hjälp med något sådant är jag fett på. Hade varit kul att se vart man vänder sig i längden om någon fortfarande skulle neka.

tack ska spara det i tanken


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Eight08:

Även inom dessa ramar på t.ex. Steam? Märkligt. De har alltid godkänt det för mig. Tråkigt att höra.

ja det var segt


signatur

//monster

Skriv svar