Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Ni som nyligen fick eran, vad hade ni för bokningstid? Sitter på Q2 men bokade inte förrens 18:e så misstänker juni leverans för mig.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Hur sämst är batteriet? Jag tycker nog det är ok om den kan lira i 3 timmar iafl med okej ljusstyrka.

Det är väl akilleshälen med maskinen men beroende på spel så är det väldigt olika. Rogue legacy klarar väl 4-5h med maxläge.
Drar man ner på FPS och allt så blir ju energiförbrukning lägre såklart.

Medlem
Skrivet av Heeedmalm:

Ni som nyligen fick eran, vad hade ni för bokningstid? Sitter på Q2 men bokade inte förrens 18:e så misstänker juni leverans för mig.

Jag fick min i fredags. Bokade samma dag, ca 4h efter att bokningen öppnades.

Medlem
Skrivet av Najkan:

...antar att man kan koppla den till ström och tv samtidigt och köra trådlös handkontroll av annan version tex ps4 också? Det är ju rätt nice till landet..

Den har endast ett USB C uttag, så jag beställde en adapter för att jag kunde koppla till både skärm och laddare samtidigt. Det ska komma en ordentlig dockningsstation till den, men den har fortfarande inte fått något släppdatum än.

Gällande handkontroll så kopplar du den via bluetooth, så det ska inte vara något problem.

Medlem
Skrivet av bronie:

Den har endast ett USB C uttag, så jag beställde en adapter för att jag kunde koppla till både skärm och laddare samtidigt. Det ska komma en ordentlig dockningsstation till den, men den har fortfarande inte fått något släppdatum än.

Gällande handkontroll så kopplar du den via bluetooth, så det ska inte vara något problem.

OK då fungerar det iallafall trotts ett uttag

Medlem
När har ni beställt som fått?

Jag har beställde den 17 juli klockan 18.01 men fortfarande inget mail 😬

När beställde ni som fått ?

eld
Medlem
Skrivet av bronie:

Det beror såklart vilka spel man spelar, men i mitt fall med Days Gone höll batteriet 60-90min. När indie-lir spelades drogs betydligt mindre batteri och där tror jag ändå man kan få ut ett antal timmar. Jag tycker man snålade lite med storleken på batteriet med tanke på vad SteamDecken ska kunna leverera (som en referens har min mobil nästan lika många mAh).

De tänkte en hel del på batteriet, ett större batteri hade påverkat ergonomin samt vikten något rejält, vilket hade varit ännu värre.

Medlem
Skrivet av Napee:

Jag har beställde den 17 juli klockan 18.01 men fortfarande inget mail 😬

När beställde ni som fått ?

Jag fick precis mitt mail och beställde den 17 juli. "17 Jul, 2021 @ 1:33pm CEST" står det i bokningsmailet.

Medlem

Jag beställde min på 512GB igår kväll, äntligen! Hur många dagar gick det för er som redan fått era att få hem den?

Medlem
Skrivet av bronie:

Fick min i fredags och är väldigt positivt överraskad över vad den klarar av. Kört Days Gone på defaultinställningar, sjukt snyggt och flyter på bra. Batteriet är sämst, men spelar ändå mest med sladd.

Tips till er som vill ha en ännu coolare upplevelse (XR glasögon och powerbank med hållare till steamdeck): VITURE One - Game & Stream Anywhere, Anytime, via @Kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/viture/viture-game-and-s...

Den där blev man ju sjukt sugen på Men fan, det är lite för dyrt för att man inte ska vilja se den IRL först och prova. Så det inte är PSVR all over again, med upplösning som gör att man kräks

Medlem

Jag har haft min Steam Deck i ungefär två veckor nu (beställde min 16 juni typ 22.00-23.00 eller nått, för dom som väntar å är nyfikna)
Har spelat ut Disco Elysium på Steam Decken och det har varit hur bra som helst. Steam Decken är dock hyfsat tung och jag som har små händer och ganska klena handleder, så känner mig lite öm och trött när jag spelat länge, men inget större problem, behöver nog vara mer ordentlig och sitta med stöd för armarna.

Batteritiden är inget jag har att klaga över, men jag har också bara kört spel som inte är så krävande. Kan förstå att det är lite värre för folk som vill köra mer grafiktunga spel. Hur nöjd som helst än så länge, rekommenderas starkt.

Medlem
Skrivet av Preath:

Jag beställde min på 512GB igår kväll, äntligen! Hur många dagar gick det för er som redan fått era att få hem den?

Skulle säga ganska exakt en vecka ungefär. Skickas sista biten med i Sverige med Schenker.


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem

Skrev ner några intryck jag har av Steam Deck under mina två veckor med maskinen här:

https://twitter.com/niklasalicki/status/1523938799495131136

Men tl;dr: jag älskar den, trots sina brister. Den slottar in perfekt i ett segment jag saknat dvs kunna spela indielir bärbart. "Men Switch då?" kanske någon frågar? Nja jag vet inte, dels har den inte lika stort utbud som Steam och dels har jag aldrig varit så förtjust i själva hårdvaran. Älskade däremot PS Vita, och Steam Deck är maskinen som tagit över den platsen nu. Sedan att den kan köra många AAA-grejer imponerande bra är en stor bonus.


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem
Skrivet av niklasalicki:

Skulle säga ganska exakt en vecka ungefär. Skickas sista biten med i Sverige med Schenker.

Ah, inte så farligt. Det är väl nu dagarna kommer kännas långsamma tills man får hem den bara.

Medlem

Vill bara säga att jag tycker Deck:en är underbar!
Jag har nu installerat en massa retrospel på den också.
Jag har en speldator jag moddat till spelkonsol, och den kör Windows i grunden. Jag har mer problem med den än deck:en. Ser fram emot när Valve släpper SteamOS 3

Medlem

Fick beställa min igår. Någon som vet om det finns en bra dockningsstation för den?

Medlem
Skrivet av omgponies:

Fick beställa min igår. Någon som vet om det finns en bra dockningsstation för den?

Själv köpte jag en enkel dongle från Amazon för typ 250kr. Funkar felfritt.
Leta efter den du tycker passar dig.

International
Man of Mystery
Skrivet av ClockWise:

Den där blev man ju sjukt sugen på Men fan, det är lite för dyrt för att man inte ska vilja se den IRL först och prova. Så det inte är PSVR all over again, med upplösning som gör att man kräks

Ja, jag satt och hovrade över backa-knappen säkert tio minuter innan jag kom ihåg alla kickstarterbesvikelser jag råkat backa.. och egentligen har jag inga problem med den lilla skärmen. men ja, det ser grymt coolt ut.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Ja, jag satt och hovrade över backa-knappen säkert tio minuter innan jag kom ihåg alla kickstarterbesvikelser jag råkat backa.. och egentligen har jag inga problem med den lilla skärmen. men ja, det ser grymt coolt ut.

Haha, jag har lagt grejer i kundkorgen ett par gånger redan men jag vet inte riktigt vad jag vill ha den till. Det blir till att avvakta och se hur detta utvecklar sig men sjukt intressant pryl.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Haha, jag har lagt grejer i kundkorgen ett par gånger redan men jag vet inte riktigt vad jag vill ha den till. Det blir till att avvakta och se hur detta utvecklar sig men sjukt intressant pryl.

Oansvarig teknikintresserad här, jag återkommer när jag får den

Medlem
Skrivet av bronie:

Fick min i fredags och är väldigt positivt överraskad över vad den klarar av. Kört Days Gone på defaultinställningar, sjukt snyggt och flyter på bra. Batteriet är sämst, men spelar ändå mest med sladd.

Tips till er som vill ha en ännu coolare upplevelse (XR glasögon och powerbank med hållare till steamdeck): VITURE One - Game & Stream Anywhere, Anytime, via @Kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/viture/viture-game-and-s...

Känns liksom för bra för att vara sann... ungefär som man beställer en projektor på Wish som utlovar FullHD 1080p och när den kommer hem har den upplösning på 320x240. Skulle nog avvakta med sådana köp tills någon verkligen testat dem!

Medlem
Skrivet av piddau:

Oansvarig teknikintresserad här, jag återkommer när jag får den

Ohh! Please do!

Medlem
Skrivet av robbis:

Känns liksom för bra för att vara sann... ungefär som man beställer en projektor på Wish som utlovar FullHD 1080p och när den kommer hem har den upplösning på 320x240. Skulle nog avvakta med sådana köp tills någon verkligen testat dem!

Jo jag håller med, men jag blev själv övertygad när jag läste en hands-on artikel med pc gamer. Det är ju egentligen ingen banbrytande teknik, utan liknande skärmglasögon har funnits i flera år.

https://www.pcgamer.com/viture-one-xr-glasses-hands-on/

International
Man of Mystery
Skrivet av bronie:

Jo jag håller med, men jag blev själv övertygad när jag läste en hands-on artikel med pc gamer. Det är ju egentligen ingen banbrytande teknik, utan liknande skärmglasögon har funnits i flera år.

https://www.pcgamer.com/viture-one-xr-glasses-hands-on/

DAMNIT!!

Nu trillade vågskålen över mot köp igen..

*KLICK* back this project


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Ser att det finns några Steam deck på tradera för runt 9000kr O_o


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

ÄNTLIGEN
Steam Deck beställd! köpt! 🥳🥳🥳


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ÄNTLIGEN
Steam Deck beställd! 🥳🥳🥳

Vad fick dig att beställa? Som den vr pojke du är?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Vad fick dig att beställa? Som den vr pojke du är?

Kör ju inte bara VR

Jag är ofta bort hemmifrån.
Då passar Oculus Quest och Nintendo switch utmärkt. Nu även Steam deck, eller den kommer väll ersätta switchen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ÄNTLIGEN
Steam Deck beställd! 🥳🥳🥳

Jag fick för mig att du beställde för länge sen ☺️ grattis i vilket fall. Supernajs maskin 👍

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag fick för mig att du beställde för länge sen ☺️ grattis i vilket fall. Supernajs maskin 👍

Jo beställt men nu fick jag slutföra köpet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar