Wingefors om Saudi-affären: "Mina värderingar som svensk entreprenör är orubbliga"
Embracer släpper inga spel, dom är varken spelutgivare eller utvecklare.
Du får kolla längre ner i ledet för utgivare och utvecklare.
Det ligger spel i pipen hos många + en del som finns som framgångsrika EA spel.
Det utvecklas och släpps spel för alla format.
Pc, konsol, mobil och VR.
Det fattar jag väl. Men de köper utvecklare och spelserier. Det är en paraplyorganisation, parent company eller vad det nu kallas.
Men i slutänden är det spel som ska komma ut och som Embracer äger. Och där ser det svagt ut.
Memento Mori
Biljetter blev skänkta till en god sak, det är inget snack om det. Därför blir helheten så sorglig när DH's namn blivit synonymt med något illa, fast det bådar både ungdomar och tillika äldre en massa nöje.
Det är så jäkla tokigt.
Ja, det är trist, inte minst för de som jobbar där. @Wildthing (som jobbar för DH, och tidigare har frilansat en hel del för FZ) skrev om det häromdagen. Och rent krasst har inte alla möjlighet eller lust att lämna sitt jobb bara för att en ny ägare kliver in.
Det fattar jag väl. Men de köper utvecklare och spelserier. Det är en paraplyorganisation, parent company eller vad det nu kallas.
Men i slutänden är det spel som ska komma ut och som Embracer äger. Och där ser det svagt ut.
Den senaste tiden har det sett svagt ut för dom flesta.
Fast nu är det ju mänskliga rättigheter som det kompromissas med. Sen vet jag inte om det är bortskämt att kalla mutor omoraliskt.
Det finns så många svenskar som inbillar sig att alla länder måste se ut som Sverige. Det är så fruktsansvärt nonchalant att inte ens försöka sig förstå varför andra länder inte är som Sverige.
Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"
Det finns så många svenskar som inbillar sig att alla länder måste se ut som Sverige. Det är så fruktsansvärt nonchalant att inte ens försöka sig förstå varför andra länder inte är som Sverige.
Du tänker att det är nonchalant att tycka att det är svårsmält att acceptera mord på oliktänkande?
Du tänker att det är nonchalant att tycka att det är svårsmält att acceptera mord på oliktänkande?
Somliga har helt enkelt en trasig moralisk kompass, och det är lite tragiskt att se. Jag kan till viss grad bortse från mutor om konsekvenserna är goda. T.ex. för att få humanitär hjälp fram till de behövande i en krigszon. Inte när det gäller ren och skär girighet.
Det som Saudiarabien håller på med finns det naturligtvis inga ursäkter för, och Wingefors är nu indirekt involverad i det. Jag har själv gjort mig av med mina Embracer-aktier nu för det är extremt obehagligt att dela ägandeskap med dem.
När ett företag på 12 500 anställda och värderat till 100 miljarder vill växa ännu mer till den grad att man offrar sina moraliska värderingar undrar man. Vad är egentligen målet? Det är som att dom anser att ett företag dör utifall dom inte växer. Indieutvecklare motbevisar tesen om storlek och ständig tillväxt eftersom dom levererar dom bästa spelen idag.
Embracer skapar värde åt aktieägare enbart genom att köpa upp bolag och växa. De måste hela tiden leta nya bolag att köpa. Aktiekursen skulle kollapsa om de slutade göra det, och väldigt många aktieägare skulle bli väldigt missnöjda. Så Wingefors känner nog en viss press på sig för att förvalta sitt livsverk.
Därför behöver han Saudiskt kapital. Inte minst för att få bättre tillgång till mellanöstern, för fler affärer. Strategiskt är det säkert klokt.
Nu tycker jag att väldigt många av er hycklar, för jag är väldigt säker på att ni själva konsumerar saudisk olja, sannolikt dagligen. Ni gör själva indirekt affärer med saudierna när det passar.
Det som Saudiarabien håller på med finns det naturligtvis inga ursäkter för, och Wingefors är nu indirekt involverad i det. Jag har själv gjort mig av med mina Embracer-aktier nu för det är extremt obehagligt att dela ägandeskap med dem.
Har Wingefors beordrat mord på journalister?
Hur är han involverad och i vad, menar du?
Embracer skapar värde åt aktieägare enbart genom att köpa upp bolag och växa. De måste hela tiden leta nya bolag att köpa. Aktiekursen skulle kollapsa om de slutade göra det, och väldigt många aktieägare skulle bli väldigt missnöjda. Så Wingefors känner nog en viss press på sig för att förvalta sitt livsverk.
Därför behöver han Saudiskt kapital. Inte minst för att få bättre tillgång till mellanöstern, för fler affärer. Strategiskt är det säkert klokt.
Nu tycker jag att väldigt många av er hycklar, för jag är väldigt säker på att ni själva konsumerar saudisk olja, sannolikt dagligen. Ni gör själva indirekt affärer med saudierna när det passar.
Å ena sidan en affärsman som gör miljardaffärer med ett företag som finansieras av en regimkontrollerad fond. Å andra sidan privatpersoner som köper saker de behöver, och då indirekt bidrar med pengar till regimen. Det senare är inte hyckleri. Ska man leva efter devisen att aldrig stödja t.ex. diktaturer ekonomiskt får man lägga en jäkla massa jobb innan man köper något överhuvudtaget. Men det du säger om Embracers skäl till affären låter fullt rimligt.
Har Wingefors beordrat mord på journalister?
Hur är han involverad och i vad, menar du?
Han skrev indirekt, inte direkt.
Somliga har helt enkelt en trasig moralisk kompass, och det är lite tragiskt att se. Jag kan till viss grad bortse från mutor om konsekvenserna är goda. T.ex. för att få humanitär hjälp fram till de behövande i en krigszon. Inte när det gäller ren och skär girighet.
Den här affären handlar inte om moralisk kompass. Den handlar om hur marknaden ser ut och vad man måste göra för att växa på marknaden. Jag är övertygad om att alla på FZ (inkluderat mig själv) och alla på Embracer är för mänskliga rättigheter. Gällande Saudi är det ett land med gamla anor och inget man vänder på en femöring. Det är ganska enkelt att sitta i sin skyddade värld i Sverige och ha massa åsikter om hur omvärlden bör se ut.
Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"
Den här affären handlar inte om moralisk kompass. Den handlar om hur marknaden ser ut och vad man måste göra för att växa på marknaden. Jag är övertygad om att alla på FZ (inkluderat mig själv) och alla på Embracer är för mänskliga rättigheter. Gällande Saudi är det ett land med gamla anor och inget man vänder på en femöring. Det är ganska enkelt att sitta i sin skyddade värld i Sverige och ha massa åsikter om hur omvärlden bör se ut.
Det handlar i högsta grad om moraliska kompasser, oavsett vad du tycker om saken. Bara för att det är ett företag som måste skapa vinst för sina aktieägare ursäktar det inte det hela. Jag förstår inte riktigt vad du får ut av att försvara det hela, och att du insisterar att bara för att vi sitter i demokratiskt starka land inte ska ha så starka åsikter om omvärlden känns även det väldigt konstigt.
Ja, det är bortskämt att tycka att vi ska ha grundläggande mänskliga rättigheter och att personer om olika läggning inte ska bli förföljda och fängslade. /s
Å ena sidan en affärsman som gör miljardaffärer med ett företag som finansieras av en regimkontrollerad fond. Å andra sidan privatpersoner som köper saker de behöver, och då indirekt bidrar med pengar till regimen. Det senare är inte hyckleri. Ska man leva efter devisen att aldrig stödja t.ex. diktaturer ekonomiskt får man lägga en jäkla massa jobb innan man köper något överhuvudtaget. Men det du säger om Embracers skäl till affären låter fullt rimligt.
Ja, principer är viktiga. Förutom när de kräver ansträngning och uppoffring. Då är de bara jobbiga. Förstås. Det är inte hyckleri.
Wingefors har ett jobb, och det är att göra vad som är bäst för aktieägarna, vilket inkluderar pensionsfonder och småsparare. Om man av princip tycker att han ska göra sitt arbete svårare, men inte är beredd att göra det svårare för sig själv, av samma princip, ja då är det hyckleri.
Han skrev indirekt, inte direkt.
Hur är han indirekt involverad och i vad? Har han indirekt berodrat mord på journalister?
Ja, principer är viktiga. Förutom när de kräver ansträngning och uppoffring. Då är de onödiga. Förstås. Det är inte hyckleri.
Wingefors har ett jobb, och det är att göra vad som är bäst för aktieägarna, vilket inkluderar pensionsfonder och småsparare. Om man av princip tycker att han ska göra det svårare för sig själv i sitt arbete, men inte är beredd att göra det svårare för sig själv, ja då är det hyckleri.
Det är skillnad på vilket ansvar man har som enskild privatperson och högsta chef för ett företag med tiotusentals anställda och mångmiljardomsättning. Och man måste inte vara moralisk renlevnadsmänniska för att få tycka saker om persoer och företag man är potentiell kund hos.
Det är skillnad på vilket ansvar man har som enskild privatperson och högsta chef för ett företag med tiotusentals anställda och mångmiljardomsättning. Och man måste inte vara moralisk renlevnadsmänniska för att få tycka saker om persoer och företag man är potentiell kund hos.
Ja, det är alltid lättare att tycka till om vad andra borde göra, istället för att följa samma principer själv. Mycket lättare.
Behöver dock inte vara "moralisk renlevnadsmänniska". Det räcker med att själv följa de principer du predikar.
Ja, det är alltid lättare att tycka till om vad andra borde göra, istället för att följa samma principer själv. Mycket lättare.
Inte det minsta svårt att fördöma mord och förtryck OCH följa de principerna själv.
Att det är så enkelt för dig att ursäkta den här skiten bara för att det är "pengar och yrke" involverat är rent skrämmande och tragiskt.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Inte det minsta svårt att fördöma mord och förtryck OCH följa de principerna själv.
Eller att inte köpa varor som direkt berikar den saudiska staten, som exempelvis bensin gjord på saudisk olja?
Svårt att tänka mig att det är många här som gör det.
Som någon sa, det är ju faktiskt besvärligt.
Att det är så enkelt för dig att ursäkta den här skiten bara för att det är "pengar och yrke" involverat är rent skrämmande och tragiskt.
Det är sannolikt dina, och många andra hårt arbetandes, pensionspengar. Det som ni ska leva på när ni blir gamla.
Eller att inte göra affärer och bojkotta bensin gjord på saudisk olja? Svårt att tänka mig att det är många här som gör det.
Som någon sa, det är ju faktiskt besvärligt.
Jag kan tänka mig att det är ganska många här som skulle göra det valet om det var praktiskt möjligt att vid tankstationen välja bensin efter produktionsland.
Kan även tänka mig att många här redan valt bort bensin helt och hållet som transportbränsle.
Jag kan tänka mig att det är ganska många här som skulle göra det valet om det var praktiskt möjligt att vid tankstationen välja bensin efter produktionsland.
Kan även tänka mig att många här redan valt bort bensin helt och hållet som transportbränsle.
Det är praktiskt möjligt. Men det kräver ansträngning, vilket också är var gränsen för mångas principer tydligen går.
Det är praktiskt möjligt. Men det kräver ansträngning, vilket också är var gränsen för mångas principer tydligen går.
Berätta gärna mer, hur får jag veta vart bensinen för tillfället i tanken på stationen är producerad, och vart dess olja kommer ifrån?