House Of The Dragon

Medlem

Har knappt sett 2 säsonger av GoT, intresset dog ut i något annat när det begav sig och stannade i det. Kan man se denna ändå?

Skrivet av Dajvan:

Har knappt sett 2 säsonger av GoT, intresset dog ut i något annat när det begav sig och stannade i det. Kan man se denna ändå?

Ja, det är ju en föregångare till GoT och tillräckligt långt bak i tiden för att vem som helst ska kunna komma in i serien.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Geeks Gaming
Skrivet av Sisyr:

Kul att se Paddy Considine i en roll som denna också, gillar honom både som skådis och regissör (Tyrannosaur är kanon och rekommenderas!).

Håller med där!
Hade höga förhoppningar på att se honom i en riktigt smutsig roll och blev inte besviken.

För övrigt var ju första avsnittet mycket storytelling för att sätta upp storyn men det ser ju ganska ok.
Lite besviken på att Matt Smith som normalt sett är övercreepy ska se ut som en billig alv från Lotr men annars var det ok

Testpilot

Kändes som ett nytt avsnitt av GoT. En del förväntade saker, exempelvis:

- Prinsessan är en tomboy á la Arya Stark
- Kungens önskan efter en son framstår givetvis som maniskt och det slutar med att han förlorar sin hustru (check på att döda av en huvudkaraktär)
- Kungens bror anses inte värdig tronen då han är för äregirig och opålitlig

Bör betyda att temat för säsongen kommer att handla om successionsordningen (såklart), typ att kungen dör och hur ska prinsessan ta hand om allt det här. Men hon har drakarna på sin sida som skydd.

Intressanta blir väl vad kungens bror gör under seriens gång.

Medlem

Tyckte första avsnittet var i klass med GOT S1-6...vilket också förvirrar mig lite.

Man hade kanske den bästa serien någonsin med en ENORM fan-base, största serien sedan Dallas typ
Hur kommer det sig att man tappade allt så förbannat S7 och S8 ? när man uppenbarligen kan göra bra skit som detta första avsnitet igen ?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Tyckte första avsnittet var i klass med GOT S1-6...vilket också förvirrar mig lite.

Man hade kanske den bästa serien någonsin med en ENORM fan-base, största serien sedan Dallas typ
Hur kommer det sig att man tappade allt så förbannat S7 och S8 ? när man uppenbarligen kan göra bra skit som detta första avsnitet igen ?

Inte samma showrunners som gör House of the Dragons och GRRM kommer vara mer involverad.
Något han inte var inte under S7 och S8 vilket gjorde att mycket av magin gick förlorad. Det plus att säsongerna stressades fram. Tydligen var HBO villiga att ge dem fler säsonger men ett lukrativt Star Wars-kontrakt fanns redo för David Benihoff och D.B Weiss när de var färdiga med GoT. Ett kontrakt som sedan försvann i kaoset med Säsong 8 och att det gick dåligt för Star Wars. Lite karma kan man säga.

För övrigt så är Miguel Sapochnik en av showrunners till House of the Dragon och han har regisserat några av de GoT-avsnitt med högst betyg på IMDB. Så serien är i goda händer.

Frilansare

Fan det här låter ju lovande ändå. Har haft så dåliga vibbar efter de trailers jag har sett. Men litar på er!

Medlem

@Johan Lorentzon är Donnie The Dragon med i denna?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Helt opepp på denna faktiskt. Älskade GoT under de bra säsongerna, och älskar fantasy i allmänhet. Men jag har alltid tyckt att Targaryans varit totalt ointressanta. Finns mycket annat i den världen man hade kunnat visa istället för ännu en "Maktkamp på Targaryan Crest".

Får väl ge det en chans när det finns fler avsnitt att sträckse

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fan det här låter ju lovande ändå. Har haft så dåliga vibbar efter de trailers jag har sett. Men litar på er!

Jag hör till de suraste grin-gubbarna som aldrig ville höra talas om Game of Thrones igen, men efter Better Call Sauls avslut var tomrummet efter en bra TV-serie för stort för att ignorera.

Det här är riktigt bra grejer som påminner om de tidiga säsongerna av GoT. Det slog mig inte förrän jag såg en gul sköld med Baratheon-sigillet hur mycket jag har saknat den här världen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skribent
Skrivet av Hipshot:

@Johan Lorentzon är Donnie The Dragon med i denna?

haha, han är slutbossen!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bara jag som uppfattade bilden som mörk? Lite som avsnittet på GoT när White walkers anföll Winterfell, på natten.

Och nä, inget övrigt problem med andra filmer/serier just bara detta. 😆

Gen
Medlem

Tyckte det var okej, sen drog dock tempot igång under senare delen av avsnittet vilket gjorde allt bättre. Behöver dock kolla på två avsnitt till för att ge en rättvis bedömning.

Skribent
Skrivet av unoR:

Bara jag som uppfattade bilden som mörk? Lite som avsnittet på GoT när White walkers anföll Winterfell, på natten.

Och nä, inget övrigt problem med andra filmer/serier just bara detta. 😆

Jag tror en av regissörerna som gjorde Winterfell-avsnittet var med och regisserade detta också? Men håller med, var lite mörkt emellanåt inomhus.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Helt ok start ändå. Lite knackigt skådespeleri på sina håll men ger det tid för skådespelarna att komma in i sina roller. Kan tycka att Matt Smith känns ganska felcastad som Daemon och Steve Toussaint är givetvis helt fel som Sea Snake men gillade ändå deras rolltolkningar. Tror serien har stor potential nu när man har hela berättelsen färdig.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag erkänner villigt att jag hade väldigt svårt för den andra halvan av Game of Thrones, men jag måste säga att de första två avsnitten av House of the Dragon (några tveksamma skådespelare till trots) har gett mig ett rejält Asoiaf-sug igen. Hoppas det håller hela vägen bara!

Medlem

Tycker också den är hyffsad, finns ju ett par skådespelare som kommit fel men överlag är den helt ok so far.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

"another chick flick" som dom säger över there.

Medlem
Skrivet av Zero303:

"another chick flick" som dom säger över there.

På vilket sätt?

Geeks Gaming
Skrivet av Zero303:

"another chick flick" som dom säger över there.

Då bör man väl kunna säga detsamma om GoT?

Än så länge helt ok..
Men CGI:n på Draken i början på senaste avsnittet var fan inte alls bra


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

De två första har varit riktiga sömnpiller ZzzzzZzzzzzz men det borde komma igång hoppas jag. Dålig cgi. Än så länge har rings of power övertaget.


signatur

Styret upp och däcken ner

Skribent
Skrivet av Snake Plissken:

Än så länge helt ok..
Men CGI:n på Draken i början på senaste avsnittet var fan inte alls bra

Det märks att de har prioriterat vissa CGI-scener över andra, känns väldigt blandad kvalité.

Än så länge känns serien ok, men jag är orolig över tidshoppen de gör. Tycker det redan nu känns som serien går för snabbt framåt, nu är det ju lite så det är i boken också, men ta avsnitt 2 till 3...

Kungen väljer att gifta sig med Rhaenyras bästis Alicent och avsnittet efter så gör de ett tidshopp och de har redan fått barn. Rhaenyra är sur fortfarande, men jag känner ändå att jag saknar en del av konflikten och uppbyggnaden av den.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det märks att de har prioriterat vissa CGI-scener över andra, känns väldigt blandad kvalité.

Än så länge känns serien ok, men jag är orolig över tidshoppen de gör. Tycker det redan nu känns som serien går för snabbt framåt, nu är det ju lite så det är i boken också, men ta avsnitt 2 till 3...

Kungen väljer att gifta sig med Rhaenyras bästis Alicent och avsnittet efter så gör de ett tidshopp och de har redan fått barn. Rhaenyra är sur fortfarande, men jag känner ändå att jag saknar en del av konflikten och uppbyggnaden av den.

Håller med att den känns att det går lite snabbt ibland där, nästan så man tror att man missat ett avsnitt när dom gör såna hopp


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det märks att de har prioriterat vissa CGI-scener över andra, känns väldigt blandad kvalité.

Än så länge känns serien ok, men jag är orolig över tidshoppen de gör. Tycker det redan nu känns som serien går för snabbt framåt, nu är det ju lite så det är i boken också, men ta avsnitt 2 till 3...

Kungen väljer att gifta sig med Rhaenyras bästis Alicent och avsnittet efter så gör de ett tidshopp och de har redan fått barn. Rhaenyra är sur fortfarande, men jag känner ändå att jag saknar en del av konflikten och uppbyggnaden av den.

Skrivet av Snake Plissken:

Håller med att den känns att det går lite snabbt ibland där, nästan så man tror att man missat ett avsnitt när dom gör såna hopp

Tidshoppen kommer fortsätta. Svaret i spoilern förklarar lite mer, utan att gå in på detaljer... Men tryck inte om ni inte vill veta något!

De vill väl fram till huvudeventet som serien baseras på, och det är ett antal år dit. De har kontrakterat olika skådespelare för samma roller då en del av karaktärerna kommer bli så pass mycket äldre under säsongen att de behöver castas om, så det lär fortsätta i rask takt ett tag till.

Det vi ser nu är lite som om Game of Thrones första säsong hade avhandlat Robert Baratheons tillträde till tronen och åren som följde innan Game of Thrones egentliga början.

Medlem

Än så länge har serien svårt för att fånga mitt intresse. Så många älskvärda karaktärer som GoT hade vid redan första avsnittet. I HotD -not so much-. Eller har man för höga förväntningar?

Dålig cgi vill jag inte säga. Men senaste draken i ep3 såg bara märklig ut. Extremt lång kropp och hals.

Medlem

Gillade första avsnittet och tycker det har blivit bättre med varje avsnitt. Skiljer sig ganska mycket från boken än så länge så det är helt klart mer oförutsägbart än vad jag trodde det skulle vara.

Medlem

Bättre än Rings of Failure men jag är fortfarande inte helt såld. Jag hade större förhoppningar om denna serie också. Jag är faktiskt lite besviken på GRRM. Har han tappat stinget eller har han sålt sig till HBO?

En svag 7/10 så här långt.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Tidshoppen kommer fortsätta. Svaret i spoilern förklarar lite mer, utan att gå in på detaljer... Men tryck inte om ni inte vill veta något!

Jo jag har förstått att de måste göra så och även byta skådisar, men de hade kunna ge vissa saker lite mer scener.

I alla fall att vi fått någon from av scen mellan Alicent och Rhen där efter kungen utannonserat att de ska gifta sig. Nu blev som hela den grejen rätt tandlös. Det hade räckt med en scen där Alicent försöker prata med Rhen, de är/var ju ändå bästa vänner typ.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vem är eran favoritkaraktär hittills?
Jag diggar Daemon! Tänkte efter första avsnittet att jag vill att han ska försvinna illa kvickt men efter avsnitt 3 växte han rejält!


signatur

Halo kompis!

Skriv svar