FZ Game Jam 2022 - Den stora tråden!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Om du har tid och lust, testa att lägga till lite screenshake. Det brukar göra otroligt mycket för att ge tyngd åt attackerna. I FZ-jammet 2020 la jag till just screenshake i sista minuten men blev väldigt nöjd med resultatet. Testa själv om du vill: Mitt spel från 2020 (Jag tänker på när kors-attacken på första banan träffar, du fattar...)

Haha grymt spel. Gillar slutbossen. Nu fick jag mycket inspiration
Screenshake och headbang får bli kvällens mål. Har ju ett piskljud när man piskar i luften och ett extra piskljud när man träffar föremål (whoo+TISH), tror det blir perfekt med en screenshake på TISH-delen. Annars är jag rädd att det blir too much.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Haha grymt spel. Gillar slutbossen. Nu fick jag mycket inspiration
Screenshake och headbang får bli kvällens mål. Har ju ett piskljud när man piskar i luften och ett extra piskljud när man träffar föremål (whoo+TISH), tror det blir perfekt med en screenshake på TISH-delen. Annars är jag rädd att det blir too much.

Jag ser fram emot att få se hur det blev...

Medlem

Tvångsrakningssimulator var min första tanke när jag såg vad temat var. Inspirerat av australiensiska fårfarmare. Fånga in orakade typer med lasso, dra ner dom på backen och gå loss med trimmern. Efterhand kan man uppgradera med häcksax, röjsåg osv...

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Tvångsrakningssimulator var min första tanke när jag såg vad temat var. Inspirerat av australiensiska fårfarmare. Fånga in orakade typer med lasso, dra ner dom på backen och gå loss med trimmern. Efterhand kan man uppgradera med häcksax, röjsåg osv...

Det är ju en helt fantastisk idé! skittuffa och bråkiga när man fångar in dom, sen när man rakat dom har man också rakat bort deras manlighet, sen går dom molokna därifrån som buttra små bebisar.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Ja, jag ritar och sen fotar med mobilkameran.

På plussidan ritar jag snabbare för hand än digitalt. Men sen kommer det förvånansvärt mycket efterarbete i datorn. Speciellt om ljuset när jag fotar inte är så bra.

Låter som att du skulle spara mycket tid med en ritplatta till datorn 😅 Men tycker själv det är en helt annan känsla så förstår att du föredrar att rita för hand.

Men borde ju finnas nån smart lösning för att minimera efterarbetet,scanner kanske? Då borde ljuset iaf bli samma

Tycker för övrigt dagens surfplattor är rätt smidiga att rita på, dom med penna

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Det är ju en helt fantastisk idé! skittuffa och bråkiga när man fångar in dom, sen när man rakat dom har man också rakat bort deras manlighet, sen går dom molokna därifrån som buttra små bebisar.

Jag tänkte mer att dom blir anständiga och produktiva samhällsmedlemmar.

Medlem
Skrivet av Morti:

Låter som att du skulle spara mycket tid med en ritplatta till datorn 😅 Men tycker själv det är en helt annan känsla så förstår att du föredrar att rita för hand.

Men borde ju finnas nån smart lösning för att minimera efterarbetet,scanner kanske? Då borde ljuset iaf bli samma

Tycker för övrigt dagens surfplattor är rätt smidiga att rita på, dom med penna

Jag köpte faktiskt en ritplatta för ett halvår sen för just det syftet. Men tydligen räckte det inte med att bara köpa den för att spara tid. Man är visst tvungen att lära sig att använda den också

Scanner är kanske den perfekta mellanvägen, som du säger. Ska se om jag hittar någon lämplig.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Jag tänkte mer att dom blir anständiga och produktiva samhällsmedlemmar.

Dom kanske blir dom mustaschprydda kontorssnubbarna från RiddarKatigs spel?
Vore inte det skitkul, om alla våra GameJam-spel hörde ihop storymässigt


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Dom kanske blir dom mustaschprydda kontorssnubbarna från RiddarKatigs spel?
Vore inte det skitkul, om alla våra GameJam-spel hörde ihop storymässigt

....Like, WOAH, man... Far out...

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

....Like, WOAH, man... Far out...

Det hade kunnat bli episkt! Eller bara superkrångligt xD

Min desperata story so far:

Brad och Gary var bästa kompisar.
En dag åker dom på studiebesök på såsfabriken.
Gary halkar på en såsfläck och faller ner i en tank av skysås.
Han förvandlas till Gravy Guy - en ond figur vars enda mål är att förvandla invånarna i staden till såsrelaterade produkter.
Brad beger sig till Sauce City för att leta rätt på Gravy Guy och återställa ordningen.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Det hade kunnat bli episkt! Eller bara superkrångligt xD

Min desperata story so far:

Brad och Gary var bästa kompisar.
En dag åker dom på studiebesök på såsfabriken.
Gary halkar på en såsfläck och faller ner i en tank av skysås.
Han förvandlas till Gravy Guy - en ond figur vars enda mål är att förvandla invånarna i staden till såsrelaterade produkter.
Brad beger sig till Sauce City för att leta rätt på Gravy Guy och återställa ordningen.

Rafflande story. Mitt spels "handling" är inte lika djup:

De två 10-åriga kompisarna Rolf och Ralf drömmer om att växa upp och bli till män. Kommer de att lyckas?

Medlem

Jag fick feeling och köpte ett pris till vinnaren av spelsylten, på skäggtemat naturligtvis

Har du inte redan skägg är det alltså hög tid att börja odla, eller så kan man ge bort det till någon mer hårig typ om man så vill.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag fick feeling och köpte ett pris till vinnaren av spelsylten, på skäggtemat naturligtvis

https://i.imgur.com/TpJo7tl.png

Har du inte redan skägg är det alltså hög tid att börja odla, eller så kan man ge bort det till någon mer hårig typ om man så vill.

Vafan! Nu blev det jö allvar! Kanske dags att ens starta!

Medlem

Shit hur har jag missat detta, kommer inte vara hemma mycket och är inte hemma alls när vinnaren koras men kan ge det ett försök att hinna med något i år


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Shit hur har jag missat detta, kommer inte vara hemma mycket och är inte hemma alls när vinnaren koras men kan ge det ett försök att hinna med något i år

Välkommen! 3.5 veckor kvar så det är gott om tid.

Medlem

Har börjat pixla och animera min karaktär nu, blir lite snabb pixelart på det mesta för att försöka hinna med men det kan nog bli kul ändå!

Hur laddar ni upp gif'ar? Står för mig att det inte går att ladda upp via sidan om det är animerat och om man använder en länk till typ giphy så verkar det inte funka

Medlem
Skrivet av Morti:

Har börjat pixla och animera min karaktär nu, blir lite snabb pixelart på det mesta för att försöka hinna med men det kan nog bli kul ändå!

Hur laddar ni upp gif'ar? Står för mig att det inte går att ladda upp via sidan om det är animerat och om man använder en länk till typ giphy så verkar det inte funka

Funkar med imgur. Kom bara ihåg att länka till gif:en och inte till sidan på imgur som innehåller gifen.

Medlem

Det har gått segt från min sida, hade svårt att komma igång, samt komma på spel att skapa. Men har nu påbörjat att försöka skapa något. Allt beror på nu hur mycket jag hinner lära och applicera under den tiden som är kvar

Medlem

Jag och @Frecarl ska försöka få till nåt i år också.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det har gått segt från min sida, hade svårt att komma igång, samt komma på spel att skapa. Men har nu påbörjat att försöka skapa något. Allt beror på nu hur mycket jag hinner lära och applicera under den tiden som är kvar

Roligt att du har kommit igång. Håll ner scoopet bara och kör. Personligen tycker jag det är bättre att göra något minimalt, typ några minuters spelupplevelse, men polerat. Det är tre veckor kvar. Du greja'rt, som vi säger på slätten.

Medlem
Skrivet av Frickinlaser:

Jag och @Frecarl ska försöka få till nåt i år också.

Kul! Jag skriver in er på listan. Lycka till!

Medlem

Har en idé och ett koncept på en spirituell uppföljare till Doc Hunt. Men har en deadline på jobbet i november så får se om jag hinner jobba på den.

Medlem
Skrivet av Bethåven:

Har en idé och ett koncept på en spirituell uppföljare till Doc Hunt. Men har en deadline på jobbet i november så får se om jag hinner jobba på den.

<Uppladdad bildlänk>

Doc Hunt var ju supersnyggt. Kommer särskilt ihåg cutscenen.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Doc Hunt var ju supersnyggt. Kommer särskilt ihåg cutscenen.

wow tackar

Medlem

Hinner tyvärr inte medverka i något Game Jam men ska bli riktigt kul att testa era spel sen.

Medlem

Jösses vad tiden rinner iväg. Det här får bli vad det blir känner jag
Här kommer lite uppdateringar.

Fiender, på sås-tema givetvis

Såssnipan:

Beaburken:

Har också hunnit med en spelmekanik: Studsa på kaviartuber

Utöver det så har jag lyckats stressa fram 1 utav 6 "pixel arts" för introsekvensen nu på kvällskvisten

Edit: För den som undrar så är det man plockar upp "beard oil" som är tänkt att fungera som hälsa.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Jösses vad tiden rinner iväg. Det här får bli vad det blir känner jag
Här kommer lite uppdateringar.

Fiender, på sås-tema givetvis

Såssnipan:
https://media3.giphy.com/media/35CT1Ftiig3BNnGsjO/giphy.gif?c...

Beaburken:
https://media3.giphy.com/media/OdwNvN6JpShRv38E1a/giphy.gif?c...

Har också hunnit med en spelmekanik: Studsa på kaviartuber
https://media1.giphy.com/media/Cy6ROPIZsef0aVS917/giphy.gif?c...

Utöver det så har jag lyckats stressa fram 1 utav 6 "pixel arts" för introsekvensen nu på kvällskvisten
https://i.imgur.com/filnjtK.jpg

Edit: För den som undrar så är det man plockar upp "beard oil" som är tänkt att fungera som hälsa.

Hahaha! Det ser ju underbart ut! Gillar hur färgglatt och roligt det ser ut. Hur tycker det det blev med screenshaken? Av de små gifarna att döma har du lyckats förmedla känslan av POWER. Jag tycker det är superviktigt att core-bitarna sitter som en smäck. Det ska liksom kännas bra i hela kroppen att smiska en såskopp och det tycker jag det verkligen gör. Ser fram emot att få spela!

Medlem

En lite uppdatering från mig då:

Mitt spel består av små minispel på temat "Göra vuxna saker som ett barn föreställer sig dem" (SFW, jag lovar ). På så sätt kan jag stryka ett helt minispel om jag inte skulle hinna med.

Hittills är följande klara: "Odla mustasch", "Knyt en slips", "Bär hatt". Kvar som ska försöka hinna med är "Jobba på kontor" och "Drick whiskey". Hur de blir som spel kan ni ju klura på haha.

Denna hockeyspelare är med i "Bär hatt", vet inte om det klarnar eller blir ännu mer förvirrande

Medlem

Hur går det för er? Någon som vill visa på lite smakprov eller är det för tidigt?

Själv ritar jag grafik så att tuschpennan blöder.

Medlem

Hej alla syltdiggare!

Nu finns det en sida på itch.io där ni ska ladda upp era bidrag när ni känner er färdiga.
FZ Spelsylt 2022 - itch.io

Lycka till!

Skriv svar