What grinds my gears!

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Jo, du har rätt men jag tycker det handlar om tydlighet gentemot sina medtrafikanter, visa vart du ska. Oavsett om det är en rondell eller ej så upplever jag att uteblivna blinkers är en genomgående problematik, man svänger hej vilt. Lite vad man känner för i stunden.

Vi enas i att folk som inte blinkar i rondell överhuvudtaget är ärkeas!

Medlem
Skrivet av Kaparn:

Vi enas i att folk som inte blinkar i rondell överhuvudtaget är ärkeas!

Vi nöjer oss där.

Medlem
Skrivet av superlim:

nä.

tycker det är grundläggande respekt mot andra människor att vara i tid. självklart händer saker man inte kan rå för, men vissa tycker helt klart att deras tid är viktigare än andras, och kommer sent oftare än de är i tid.

Jag tror du tänker alldeles för cyniskt precis som de flesta svenskarna. Vissa är tidsoptimister helt enkelt, det finns ingen ond tanke om att de är mer värda än du. Dessutom händer saker längs vägen som gör att man blir sen. Det är så extremt toxiskt att stigmatisera folks tillkortakommanden och jag tror det är en stor orsak till att svenskarna mår så psykiskt dåligt.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Äntligen!

Folk som inte blinkar när dom ska ta tredje avfarten i en rondell (åka runt) och man kommer från motsatt riktning och tror att man kan köra in. Eller för den delen inte blinkar överhuvudtaget ute på vägarna. Är ingen tankeläsare. Börja blinka folk!

Förstår inte varför du blir irriterad på detta, ärligt talat. Det finns ju ingen lag på att blinka vänster i en rondell så du måste ju ändå alltid stanna tills du vet att bilen inne i rondellen ska ut. Det är ju därför jag blir så arg på folk som inte högerblinkar. Man blir stående för att idioten med låg IQ tror att man ska blinka vänster i rondellen men har inte lärt sig att det är högerblinkningen som är det enda man MÅSTE göra.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Folk som skriver "medans" och "omständigt" istället för "medan" och "omständligt". Blandar ihop "enda" och "ända", stavar det "igentligen". Det är tråkiga exempel på saker som svider i ögonen och får mig hytta med näven mot molnen. Minst ett av dessa exempel hittas redan i denna tråd!

Jag kommer aldrig acceptera stavningen omständligt, trots att jag vet att det är korrekt.
Likadant som du inte accepterar medans, trots att det står med i SAOL

Skrivet av Chicobello:

Jag tror du tänker alldeles för cyniskt precis som de flesta svenskarna. Vissa är tidsoptimister helt enkelt, det finns ingen ond tanke om att de är mer värda än du. Dessutom händer saker längs vägen som gör att man blir sen. Det är så extremt toxiskt att stigmatisera folks tillkortakommanden och jag tror det är en stor orsak till att svenskarna mår så psykiskt dåligt.

Att vara tidsoptimist är att inte bry sig om andras tid.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Jag tror du tänker alldeles för cyniskt precis som de flesta svenskarna. Vissa är tidsoptimister helt enkelt, det finns ingen ond tanke om att de är mer värda än du. Dessutom händer saker längs vägen som gör att man blir sen. Det är så extremt toxiskt att stigmatisera folks tillkortakommanden och jag tror det är en stor orsak till att svenskarna mår så psykiskt dåligt.

Som sagt, man kan bli sen, det är ok.

Men är det normen är man ett svin som helt enkelt inte respekterar andras tid. Att försöka göra det till någon nationell/kulturfråga visar bara hur lite man verkligen bryr sig om andra.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Förstår inte varför du blir irriterad på detta, ärligt talat. Det finns ju ingen lag på att blinka vänster i en rondell så du måste ju ändå alltid stanna tills du vet att bilen inne i rondellen ska ut. Det är ju därför jag blir så arg på folk som inte högerblinkar. Man blir stående för att idioten med låg IQ tror att man ska blinka vänster i rondellen men har inte lärt sig att det är högerblinkningen som är det enda man MÅSTE göra.

Helt rätt att det inte finns någon lag som säger att du måste blinka vänster. Handlar nog mer om att det var så jag fick lära mig, rekommendation kanske är rätt ord. "Blinka vänster om du ska runt", "Blinka höger vid filbyte och om du ska ut ur rondellen." Vänsterblinkning blev uppenbarligen hårt inpräntat för min del.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Helt rätt att det inte finns någon lag som säger att du måste blinka vänster. Handlar nog mer om att det var så jag fick lära mig, rekommendation kanske är rätt ord. "Blinka vänster om du ska runt", "Blinka höger vid filbyte och om du ska ut ur rondellen." Vänsterblinkning blev uppenbarligen hårt inpräntat för min del.

Jupp, det rekommenderas, men det är ingen lag eftersom man tekniskt sett inte svänger

ELF
Medlem

Jag stör mig på att det skapats en sådan här tråd trots att det redan finns en på systersajten ;p


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Jag kommer aldrig acceptera stavningen omständligt, trots att jag vet att det är korrekt.
Likadant som du inte accepterar medans, trots att det står med i SAOL

Visst är det med i SAOL som parallellform till medan, dock med en tydlig markering att det är en vardaglig form av ordet.

Det handlar väl i grunden egentligen om talspråk vs. skriftspråk. Så medans ”bör” egentligen undvikas i text om man vill vara så korrekt som möjligt.

Språkrådet, svenska statens organ för språkvård och språkpolitik, samt ISOF (institutionen för språk och folkminnen) är tydliga med att det heter ”medan” i skriftspråk, medan ”medans” är vanligt förekommande i talspråket. Rekommendationen är därför att man håller sig till ”medan” när man skriver, helt enkelt. Men du gör såklart precis som du vill.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Dåliga fläktar/chassi som gör att nya datorn låter som en traktor, då jag vet att jag kommer behöva pynta ännu mer för att åtgärda på en redan klämd budget.

Medlem

Gnälliga jävlar.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Matpriserna, då prissättningen behöver bevakas på allting.

Det spontana "jag känner för det här" har övergått till en ton i stil med Sverker från Plus.

Medlem

Efterblivna idioter som sitter på kollektivtrafiken och hostar rakt ut. Har de för fan inte lärt sig något alls från pandemin?

Medlem

När jag är sömnig får jag ofta för mig att jag är hungrig, vilket kan leda till att jag trycker i mig stora mängder mat/snacks precis innan läggdags. Det i sin tur leder till att jag sover dåligt och vaknar trött och grinig. Som idag. Blir så trött på mig själv! Varför detta självsaboterande beteende?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Som en svettig datornörd, som gillar allt som har med dator prylar att göra, så har en såndära irriterande röst i bakhuve, och var gång jag är på väg att köpa nått, då hör jag den jäkla rösten fråga mig
"Behöver du verkligen det dära?"
å fuck me det behöver jag nästan aldrig. 😭


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Att "Eventuellt" inte betyder samma sak som "Eventually" överhuvudtaget...

Medlem

Alla dessa jävla EPA-traktorer som är på vägarna...
Kan ta 10-15min längre att åka till jobbet bara för att det blir en lång kö med bilar som inte kommer om fanskapet...
Förbjud skiten, de kan väl ta bussen / moped till skolan eller nåt...

... Det var mitt bidrag. Tack..

Skrivet av xdrive:

Alla dessa jävla EPA-traktorer som är på vägarna...
Kan ta 10-15min längre att åka till jobbet bara för att det blir en lång kö med bilar som inte kommer om fanskapet...
Förbjud skiten, de kan väl ta bussen / moped till skolan eller nåt...

... Det var mitt bidrag. Tack..

Åk tidigare, problem löst!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ser att många klagar på söliga fotgängare.
Jag är långt ifrån en långsam sådan, men lika så stör jag mig något så oerhört på folk på köpcenter, matbutiker och trottoarer som rör sig framåt som om de var helt själva och hela deras liv kollapsar om de inte hinner fram så fort som möjligt utan att springa.
Snälla, vi är flera som också försöker gå här. Hatar att köra folkslalom för att människor har noll hänsyn till andra.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Åk tidigare, problem löst!

Fortfarande för jävla tråkigt att ligga i 40-50 km/h så länge....

Medlem
Skrivet av xdrive:

Alla dessa jävla EPA-traktorer som är på vägarna...
Kan ta 10-15min längre att åka till jobbet bara för att det blir en lång kö med bilar som inte kommer om fanskapet...
Förbjud skiten, de kan väl ta bussen / moped till skolan eller nåt...

... Det var mitt bidrag. Tack..

Resonemanget kan likväl gälla dig och dina medköande trafikanter - fast då mot "jobbet" eller vad ni nu ska hitta på.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Alla dessa jävla EPA-traktorer som är på vägarna...
Kan ta 10-15min längre att åka till jobbet bara för att det blir en lång kö med bilar som inte kommer om fanskapet...
Förbjud skiten, de kan väl ta bussen / moped till skolan eller nåt...

... Det var mitt bidrag. Tack..

Där jag bor har vi två orter/städer som förbinds med en väg som tillåter 100km/h och som långa sträckor är enfilig. Den ena av orterna är dessutom en högborg för EPA-riddare så jag håller med dig till fullo. Så sent som i förrgår skulle vi ut på den här vägen och då det dessutom var storm körde denna älskvärda EPA-raggare i ca. 30-35km/h medan kön där bakom växte sig längre.

Generellt hade det kanske inte varit dumt om man inte fick framföra fordon på vägar där de inte kan uppnå en viss procent av den tillåtna maxhastigheten eller något..

Skrivet av Ugly_Bob:

Där jag bor har vi två orter/städer som förbinds med en väg som tillåter 100km/h och som långa sträckor är enfilig. Den ena av orterna är dessutom en högborg för EPA-riddare så jag håller med dig till fullo. Så sent som i förrgår skulle vi ut på den här vägen och då det dessutom var storm körde denna älskvärda EPA-raggare i ca. 30-35km/h medan kön där bakom växte sig längre.

Generellt hade det kanske inte varit dumt om man inte fick framföra fordon på vägar där de inte kan uppnå en viss procent av den tillåtna maxhastigheten eller något..

Så har jag där jag bor. Men det finns en anlagd traktor-väg vid sidan av vägen där EPA-tragglarna egentligen ska hålla sig. Det gör de inte för deras terrängegenskaper är inte i närheten av en "riktig" traktor, varför de väljer att hålla sig på den fina asfalterade vägen. Tack vare att det inte blev några lättnader på drivmedelspriserna så ser jag färre och färre EPA-tragglare på vägarna, så jag störs inte så mycket av det som jag kanske hade gjort.

Men jag förstår också föräldrar som inte vill att deras små underverk ska sitta på en EU-moppe på 100-vägen. Buss blir heller inte riktigt ett säkert alternativ för det finns ju inga övergångsställen längs vägen och det är fullständigt livsfarligt vintertid för de som ändå väljer att försöka hoppa över mitträcket i mörkret för att ta sig till andra sidan vägen där deras busshållplats finns. Jag tar hellre EPA-traktor framför suicidala fotgängare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

På jobbet när man skickar ett mejl med att säga 4 frågor och man får svar på en av dem.

Folk som sitter på bussen och spelar musik ur mobilens högtalare.

Medlem

När bilar tror att de har företräde före fotgängare på(!) gångvägar, det är så sjukt enerverande så man vill sparka på bilfan.

Gen
Medlem

- Kollegor som kommer förbi för att titta på något på ens skärm och lutar sig fram så pass mycket att man känner deras stinkande andedräkt! Sluta äta bajs till frukost gott folk.
- Folk som pratar i mobil och använder högtalare. Inte bara det att de har på maxvolym, de skriker i telefonen för att överrösta tumultet omkring. Tänk om den funktionen hade försvunnit...
- Cyklister som cyklar på vägbanan trots att det finns en fin cykelväg precis intill.
- Cyklister som cyklar i 100km/h vid korsningar (fattar de inte att det ibland är svårt att se dem, speciellt om det regnar och är mörkt).
- Folk som har på sig grotesk parfym. Inget för oss med känsliga näsor
- Folk som inte kan bete sig normalt. Vett och etikett har försvunnit denna generation.

Medlem

Skitungar som fortfarande skjuter fyrverkerier om nätterna och skrämmer hundar från vettet. Flydde dom inte från instabila länder där höga smällar frekvent förekommer? Suck.

Killmonday Games

Fast travel i RDR2! Varför ska man se filmsnuttar på samma träd/sten varje gång?! Jag vill ha fast travel, inte en jävla kortfilm varje gång. Händer ofta att jag har hästjäveln och brakar iväg som ett fyllo bara för att undvika fast travel, och pga ilskan så brukar jag smälla till nån idiot som inte kan väja ur vägen i tid och blir jagad av lagen istället..


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

jag stör mig bara på en sak, att det alltid regnar när jag ska hämta dottern på dagis


signatur

//monster

Skriv svar