Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Dead Space - spelet med det tramsigaste protagonistnamnet ever får en remake i form av en rejäl grafisk uppdatering, men det gör inte spelet mer kul att spela - tyvärr. Lika tråkig bandesign som tidigare och limbmeckaniken var halv-intressant i någon timme, men sedan föll det ganska platt. Don't fall in to the hype...!

Vissa älskar den designen och klassar det som ett av de bästa liren i skräckgenren, du gör inte det, för dig är det mellanmjölk. Och det är okej! Smaken är som baken.

Medlem

Spelat lite mer nu och det är verkligen helt fantastiskt. Jättelänge sen jag lirade originalet men kan inte minnas att jag blev såhär uppslukad. Kan ha att göra med att jag hade rätt liten skärm och inget bra ljud på den tiden.

Det känns verkligen som att spela i en av Alien filmerna fast det är en annan story då. Jag gillar denna typ av skräck mer än att bli jagad av nånting odödligt som vissa skräckspel har som tema. Jag vill kunna ta kål på det som anfaller mig

Medlem

Har redan spelat ut originalet så kommer nog invänta en saftig rea lagom till sommaren på detta så har de hunnit fixa de värsta buggarna och optimeringarna eller möjligen köra 1 månad Ea pro för 150 kr. Priset de begär är lite väl högt, äger man redan 1:a och 2:a spelet så tycker jag man borde ha fått någon form av rea, kanske 50%.

En annan konstig sak jag la märke till i början av spelet efter att ha jämfört med remaken: Varför har de tagit bort den vita snubben med skägg i början och ersatt med en annan i remaken?

Är fortsatt sugen på att spela igenom detta en gång i alla fall


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Priset de begär är lite väl högt, äger man redan 1:a och 2:a spelet så tycker jag man borde ha fått någon form av rea, kanske 50%.

Näe, jag håller inte med dig.
EA gav bort Dead Space 1 tidigare på Origin.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jämförelse med originalet.

https://youtu.be/X6_raZtsEbw

Efter att ha kollat genom hela youtubeklippet känns det som att vissa delar känns läskigare i originalet. Men man kanske ska spela detta med hörlurar?

Allt borde spelas med bra hörlurar. Så länge det inte krävs att du behöver höra barn skrik och dörr knack mm.

Avstängd

Dead Space är så bäst!

Nu väntar jag bara på att dom ska sälja bättre än förväntat så vi får Dead Space 4. Dom borde ju lansera Dead Space 4 på Xcloud med hjälp av Microsoft som betalar dom extremt bra.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Jämförelse med originalet.

https://youtu.be/X6_raZtsEbw

Efter att ha kollat genom hela youtubeklippet känns det som att vissa delar känns läskigare i originalet. Men man kanske ska spela detta med hörlurar?

Spelar du spel med högtalare? :S

Medlem
Skrivet av lasselason:

Kikade på Giant Bombs quick look och där nämndes det att det funkade felfritt, de körde på konsol, vet inte om det var ps5 eller XboxSX. Här är det väl testat på PC, det bör ju komma patchar förhoppningsvis.

Hur är GB nu för tiden? Ända sedan originalgänget lämnade så har jag i praktiken sluta titta/lyssna på dem. Är det bra?


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Hur är GB nu för tiden? Ända sedan originalgänget lämnade så har jag i praktiken sluta titta/lyssna på dem. Är det bra?

Ja jag tycker det. Jeff Grubb är en del av gänget och han är kunnig och insatt.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Spelar du spel med högtalare? :S

Ett bra högtalarsystem spöar hörlurar alla dagar i veckan i ren ljudkvalitet


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Jag har spelat TCP din nöt.

Ditt nöt heter det.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Hur är det med FOV, går den att ställa in? Jag lyckades inte ta mig igenom gamla versionen på PC när det begav sig, det var så galet låg FOV att jag blev illamående. Tror iofs jag hade 4:3-skärm på den tiden, eller kanske till och med 5:4, så det bidrog nog.

Avstängd
Skrivet av marsson90:

Ett bra högtalarsystem spöar hörlurar alla dagar i veckan i ren ljudkvalitet

för spel? knappast. ljudkvalitén är för usel oavsett om du har högtalare eller hörlurar

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Hur är det med FOV, går den att ställa in? Jag lyckades inte ta mig igenom gamla versionen på PC när det begav sig, det var så galet låg FOV att jag blev illamående. Tror iofs jag hade 4:3-skärm på den tiden, eller kanske till och med 5:4, så det bidrog nog.

Nix, finns ingen FOV slider ännu. Möjligen att de patchar in det, men de är inte alltid utvecklare gör det då det kan förstöra deras "artistiska vision".
Större FOV = lättare att se fiender runtomkring sig = kinda defats the the purpose i ett skräckspel.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Nix, finns ingen FOV slider ännu. Möjligen att de patchar in det, men de är inte alltid utvecklare gör det då det kan förstöra deras "artistiska vision".
Större FOV = lättare att se fiender runtomkring sig = kinda defats the the purpose i ett skräckspel.

Mjo, fast å andra sidan så stödjer de ultrawide, så det har ju samma effekt på den artistiska visionen. Aja, får väl bli konsolversionen då. Inte lika känslig för illamående pga FOV när man sitter längre från skärmen.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Spelar du spel med högtalare? :S

Ja.
Äger dessa.

Har inga bra spel lurar. Jag äger mixerlurar till musik men de är ju inte riktigt anpassad för upplevelse.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av fejksson:

för spel? knappast. ljudkvalitén är för usel oavsett om du har högtalare eller hörlurar

Hur hör du ljud från dina spel?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Dead Space - spelet med det tramsigaste protagonistnamnet ever får en remake i form av en rejäl grafisk uppdatering, men det gör inte spelet mer kul att spela - tyvärr. Lika tråkig bandesign som tidigare och limbmeckaniken var halv-intressant i någon timme, men sedan föll det ganska platt. Don't fall in to the hype...!

Synd att du inte diggar spelet. Själv är jag helt fast. Grym grafik, fantastisk ljudbild, bra smidig kontroll. Tycker om bandesignen även. Sedan gillar jag MetroidVania upplägg i spel även. /// Score: 4 av 5

Lirade originalet nyligen via Steam i höstas och även PlayStation 3 versionen år 2021 och denna remake är mycket välgjord anser jag.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gen
Medlem

Var lite sugen att köra det på PS5 men hörde att spelet körs i 1080p/60fps på prestandaläget. Iofs verkar det vara en bugg då spelet skulle köras i 1440p enligt devs.

https://www.reddit.com/r/DeadSpace/comments/10nlo0i/latest_up...
https://www.reddit.com/r/DeadSpace/comments/10n0jfc/performan...

Medlem

Dead Space är ett av mina favoritspel. Jag tycker inte att det är negativt att det gjorts en remake eftersom fler får uppleva detta underskattade universum. Men för min del så är det inte läge att gå igenom upplevelsen igen och jag kan inte skaka av mig känslan att originalet håller tillräckligt hög kvalitet fortfarande. Men jag hoppas att denna remake säljer för konceptet är skitbra!

Medlem
Skrivet av lonian:

Näe, jag håller inte med dig.
EA gav bort Dead Space 1 tidigare på Origin.

Därför har jag provat det.
Men upplevde att siktandet och skjutandet lämnade en del övrigt att önska.
Märktes att det var en porting från konsol.
Månne om det är annorlunda nu?


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Därför har jag provat det.
Men upplevde att siktandet och skjutandet lämnade en del övrigt att önska.
Märktes att det var en porting från konsol.
Månne om det är annorlunda nu?

Om du menar att man ser karaktären höger eller vänster om siktet i 3e persons vy så är det ju samma.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om du menar att man ser karaktären höger eller vänster om siktet i 3e persons vy så är det ju samma.

Menar att han var trög att manövrera typ, oprecis i skyttet.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Castor.T:

Menar att han var trög att manövrera typ, oprecis i skyttet.

På PC var det helt trasigt, och är fortfarande om man inte installerar olika fixes.

Har då inte hört att det ska vara några större problem nu. Mest troligen fixat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

På PC var det helt trasigt, och är fortfarande om man inte installerar olika fixes.

Har då inte hört att det ska vara några större problem nu. Mest troligen fixat.

Håller tummarna. Annars kan man ju alltid refunda


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

På PC var det helt trasigt, och är fortfarande om man inte installerar olika fixes.

Har då inte hört att det ska vara några större problem nu. Mest troligen fixat.

Aldrig upplevt fel på siktet. Är det med mus och tangentbord ni spelar med?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av lonian:

Aldrig upplevt fel på siktet. Är det med mus och tangentbord ni spelar med?

Yep. M + K det gäller.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gen:

Var lite sugen att köra det på PS5 men hörde att spelet körs i 1080p/60fps på prestandaläget. Iofs verkar det vara en bugg då spelet skulle köras i 1440p enligt devs.

https://www.reddit.com/r/DeadSpace/comments/10nlo0i/latest_up...
https://www.reddit.com/r/DeadSpace/comments/10n0jfc/performan...

Ja, 1080p är på tok för lite att lira när det gäller en stor TV. Funkar bättre på en dator monitor. Personligen känner jag nästan att 1440p är för lite. MAn blir kräsen efter att ha lirat på 4k men då offrar man framsen. Fan jag har alltid så svårt att välja mellan dessa lägen. Går fram o tillbaka under spelens gång.

Skrivet av Castor.T:

Därför har jag provat det.
Men upplevde att siktandet och skjutandet lämnade en del övrigt att önska.
Märktes att det var en porting från konsol.
Månne om det är annorlunda nu?

Personligen har jag inte haft nå problem att lira varken originalet från 2008 eller remaken från 2023 med mus och tangentbord.

Skrivet av uberpwnage2.0:

På PC var det helt trasigt, och är fortfarande om man inte installerar olika fixes.

Har då inte hört att det ska vara några större problem nu. Mest troligen fixat.

Personligen har jag inte haft nå problem att lira varken originalet från 2008 eller remaken från 2023 med mus och tangentbord.

Skrivet av lonian:

Aldrig upplevt fel på siktet. Är det med mus och tangentbord ni spelar med?

Jag lirar med mus o KB och det fungerar bra.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Moderator | Testpilot
Skrivet av CARTMAN:

Ja, 1080p är på tok för lite att lira när det gäller en stor TV. Funkar bättre på en dator monitor. Personligen känner jag nästan att 1440p är för lite. MAn blir kräsen efter att ha lirat på 4k men då offrar man framsen. Fan jag har alltid så svårt att välja mellan dessa lägen. Går fram o tillbaka under spelens gång.

Personligen har jag inte haft nå problem att lira varken originalet från 2008 eller remaken från 2023 med mus och tangentbord.

Personligen har jag inte haft nå problem att lira varken originalet från 2008 eller remaken från 2023 med mus och tangentbord.

Jag lirar med mus o KB och det fungerar bra.

Helt trasigt är fel ordval. Handlar mest om man kör över 60 fps som det blir fel, därav det finns en "mouse fix". Dörrar får också problem som gör att man inte kan gå igenom dem, lådor som innehåller items kan man ibland inte interagera med osv, osv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Ja, 1080p är på tok för lite att lira när det gäller en stor TV. Funkar bättre på en dator monitor. Personligen känner jag nästan att 1440p är för lite. MAn blir kräsen efter att ha lirat på 4k men då offrar man framsen. Fan jag har alltid så svårt att välja mellan dessa lägen. Går fram o tillbaka under spelens gång.

Därför checkerboard rendering är så bra på PS5 för det upplevs som 4K. Synd att inte fler använder tekniken och att den dessutom används på ett bra sätt.

Skriv svar