Vad hände med speldemos?

Inaktiv
Vad hände med speldemos?

STEAM hade väl nå demo festival nyligen men varför erbjuds detta inte längre?
Vet många spel jag inte gillat baserat på vad jag sett. Sen blir det en helt annan känsla när man provspelat.

Visst kan man utnyttja 2 timmars återköp på STEAM men det är ändå lite omständigt.
Vad tänker ni om speldemos?

KoP
Medlem

Väldigt sällan man personligen får för sig att testa speldemos i den mån det finns tillgängligt nuförtiden.

Var nog mest under Amiga-tiden då man fick med coverdiskar med demos på spel och senare då man köpte Xbox tidningar som kom med en demoskiva till Xbox 360'n.

Annars är det ju bra med demos i å med att fullprisspel är ganska dyra och att få testa något innan man slår till och köper är väl aldrig fel.

Avstängd

Vet inte riktigt vad du menar vad som hänt men tycker sånt finns tillgängligt hela tiden på steam.

Medlem

Speldemos som generellt är borttaget för att man skall köpa grisen i säcken och på så sätt ge spelutvecklare pengen oavsett om man gillar/hur bra spelet är.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Speldemos som generellt är borttaget för att man skall köpa grisen i säcken och på så sätt ge spelutvecklare pengen oavsett om man gillar/hur bra spelet är.

Finns dock sjukt mycket demos som kommer ut, mer nu än för 10 år sedan. Steam hade just demo drive och kommer ha det igen i sommar. Massa demos...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Finns fortfarande väldigt mycket demos, men branschen har väl snarare gått över mer åt "limited trial" hållet. Delvis låter de spelaren fortsätta sin progress om de köper spelet (vilket blir en extra anledning att köpa spelet, de flesta separata demona hade egna sparfiler när det var vanligare) och delvis så kräver det inget extra arbete från utvecklaren utan ligger helt på platformen.

Personligen föredrar jag en trial över ett demo om det innebär att jag slipper starta om spelet från början, alternativt nån form av begränsad shareware release så som id software höll på förr i tiden.

Absolut bästa formen av demo är ju dock den japanska typen (säger det då främst japanska utvecklare fortfarande gör så), ge mig en helt egen upplevelse exklusiv för demot (dock får de gärna sluta radera de från spelbutikerna som de ofta gör) där man får testa på spelets gameplay men kanske får en kortare story som antingen hänger ihop med main spelet eller utbygger världen. Final Fantasy XV, Resident Evil 7 & 8, P.T med mera är några perfekta exempel på detta och görs fortfarande ganska ofta.

Medlem

Vill jag se hur ett spel verkar vara så finns youtube.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Vill jag se hur ett spel verkar vara så finns youtube.

Jag tänkte precis så jag ned. Att skumma början på en let's play är nästan bättre än en demo. Det är både mer lättillgängligt och snabbt. Det går fort att söka och man inte behöver hålla på med ladda ned och installera.
Och det är inte jättemånga spel jag spelar som man verkligen behöver "hålla i kontrollen" för att få känsla om det är något att ha eller ej heller.

Medlem

På PS4/5 har antalet demos ökat på sistone även för icke PS Plus Premium användare men största anledningen till att jag undviker demos är p g a att man får ännu en spelikon inbränd i ens library som man måste passera varje gång och bli förvirrad över (man ser inte om det är ett demo förrän man klickat på den) och behöva skyffla iväg till on hemlig ”Hide”-mapp.
Är väl bara Amazon Kindle och kanske Steam som tillåter en att helt radera licenser? På Amazon är det dock liiite för lätt att göra av misstag.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Vill jag se hur ett spel verkar vara så finns youtube.

För mig handlar det mycket om prestandan då jag har lite äldre hårdvara 😅. Vill gärna se så att spelet flyter på någorlunda.

Medlem

Ganska nybliven Switch-ägare (nåja, barnens julklapp egentligen) och hade verkligen varit bra om det funnits demos på typ alla spel innan man slantar upp. Finns ett gäng men skulle gärna haft många fler. Det är svårt att veta om de passar för kidsen.

ag minns när man köpte PC Gamer och fick med en CD full med demos... högtids!

Inaktiv
Skrivet av ompalompa:

Jag tänkte precis så jag ned. Att skumma början på en let's play är nästan bättre än en demo. Det är både mer lättillgängligt och snabbt. Det går fort att söka och man inte behöver hålla på med ladda ned och installera.
Och det är inte jättemånga spel jag spelar som man verkligen behöver "hålla i kontrollen" för att få känsla om det är något att ha eller ej heller.

Flera gånger jag gjort återköp på ett spel efter att tittat på gameplay dock. Och flera gånger jag undvikit ett spel baserat på gameplay videos och sedan av en slump spelat de (gamepass eller dylikt) och älskar det.

Skrivet av gregari:

För mig handlar det mycket om prestandan då jag har lite äldre hårdvara 😅. Vill gärna se så att spelet flyter på någorlunda.

Precis och det är inget som återspeglas i gameplay. Om man har en dålig dator eller problem kan ett bra spel bli ospelbart.

Medlem

Det händer ju titt som tätt att man får testa spel gratis via steam. Det måste väl ses som ett form av "demo" tänker jag? 🤔


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Redaktör
Ponny

Min känsla är att demos försvann men att de sedan kommit tillbaka. Kanske inte på lika bred front (minns CD Gamer!) men finns ändå. Dessutom en del gratishelger numer och sådana fanns definitivt inte back in the days.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av icogniito:

Finns fortfarande väldigt mycket demos, men branschen har väl snarare gått över mer åt "limited trial" hållet. Delvis låter de spelaren fortsätta sin progress om de köper spelet (vilket blir en extra anledning att köpa spelet, de flesta separata demona hade egna sparfiler när det var vanligare) och delvis så kräver det inget extra arbete från utvecklaren utan ligger helt på platformen.

Personligen föredrar jag en trial över ett demo om det innebär att jag slipper starta om spelet från början, alternativt nån form av begränsad shareware release så som id software höll på förr i tiden.

Absolut bästa formen av demo är ju dock den japanska typen (säger det då främst japanska utvecklare fortfarande gör så), ge mig en helt egen upplevelse exklusiv för demot (dock får de gärna sluta radera de från spelbutikerna som de ofta gör) där man får testa på spelets gameplay men kanske får en kortare story som antingen hänger ihop med main spelet eller utbygger världen. Final Fantasy XV, Resident Evil 7 & 8, P.T med mera är några perfekta exempel på detta och görs fortfarande ganska ofta.

"limited trial" var och är ju shareware modellen som det var förr. Alltså du hade Doom t.ex. på shareware och du kunde spela första episoden, men var tvungen att betala en licens och fick då tillgång till resten. Vet faktiskt inte exakt hur det gick till då jag aldrig betalade för en shareware kopia.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

"limited trial" var och är ju shareware modellen som det var förr. Alltså du hade Doom t.ex. på shareware och du kunde spela första episoden, men var tvungen att betala en licens och fick då tillgång till resten. Vet faktiskt inte exakt hur det gick till då jag aldrig betalade för en shareware kopia.

Nja asså trials nu för tiden brukar ju ofta vara tidsbegränsade, det var inte shareware versioner.

Medlem
Skrivet av icogniito:

Nja asså trials nu för tiden brukar ju ofta vara tidsbegränsade, det var inte shareware versioner.

Jo det vet jag ju såklart, men det är en liknande modell, du får ju tillgång till det riktiga spelet. Demos förr kunde ju vara helt annorlunda mot hur spelet faktiskt var, t.o.m. demo levels, som inte fanns sen i spelet.


signatur

IDKFA

Medlem

Istället för demos har ju Steam till exempel "två timmars speltid och om du inte spelat mer får du återlämna det" och få pengarna tillbaka. Har återlämnat en del spel på det sättet. Två timmar är dock väldigt snålt i många fall att bilda sig en uppfattning om spelet. Åkte dit på kalkonen Sniper Elite: Nazi Zombie Army 4 som har noll och intet av vad de tre föregångarna hade. Två timmars speltid i coop på LAN för att se om man hittar nåt i spelet går fort förbi.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Det var bra med demos förr, nu kan man få tillräckligt med info online för att utan att spela veta vad man vill.

Medlem
Skrivet av gregari:

För mig handlar det mycket om prestandan då jag har lite äldre hårdvara 😅. Vill gärna se så att spelet flyter på någorlunda.

Lite äldre hårdvara, så vad betyder det för GPU?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Kane:

Istället för demos har ju Steam till exempel "två timmars speltid och om du inte spelat mer får du återlämna det" och få pengarna tillbaka. Har återlämnat en del spel på det sättet. Två timmar är dock väldigt snålt i många fall att bilda sig en uppfattning om spelet. Åkte dit på kalkonen Sniper Elite: Nazi Zombie Army 4 som har noll och intet av vad de tre föregångarna hade. Två timmars speltid i coop på LAN för att se om man hittar nåt i spelet går fort förbi.

Tror inte du kan göra detta jättemånga gånger per år dock

Medlem

Varför skulle du inte kunna göra det? Det är ju deras återbetalningspolicy!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Har också saknat tiden med demos (från pc gamer framförallt) men vet inte ifall det är pga nostalgiska skäl. Noterade dock att sektionen demos är tillbaka på PS , vilket den kanske varit länge bara jag som inte noterat det vilket i sig säger en hel del. Tycker dock det bra att det finns, nu är ju dock trails mer påtagligt och funkar väldigt bra. 2-4 timmar (beroende på spel) tror jag räcker för de flesta för att kunna bilda sig en uppfattning.

Medlem

Tyvärr krävs det att man betalar för PS Plus, men där finns det i alla fall demos för väldigt många spel. Helst av allt skulle jag vilja se att spelutvecklare av i alla fall AAA-spel hade ett speldemo tillgängligt som standard, utan kostnad.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Saknar när man fick med en spelskiva från sitt flingpaket. Minns Desperados wanted dead or alive demot

Medlem
Skrivet av Belfry:

Tyvärr krävs det att man betalar för PS Plus, men där finns det i alla fall demos för väldigt många spel. Helst av allt skulle jag vilja se att spelutvecklare av i alla fall AAA-spel hade ett speldemo tillgängligt som standard, utan kostnad.

Nja, bara vad gäller de största västerländska AAA-spelen. Och de kan man ju ändå oftast se videos på youtube på eller läsa recensioner på. Men gällande japanska AA-AAA-spel så har det faktiskt dykt upp väldigt många demos på PSN som inte behöver PS Plus. T ex Wonderful 101, The World Ends With You, Dragon Quest XI S m.m

Men som sagt, jag vill helst inte inkassera några demos eftersom man då får en spelikon i library man inte kan bli av med.

Appropå det, ni som kör fysiskt – hur tusan orkar ni med att köpa och sälja spel för att därefter ha en ikon ni aldrig blir av med? Märkte det på spel jag hade fysiskt på PS4, de ikonerna är alla kvar trots att jag har en PS5 digital som inte kan spela de spelen eller har sålt spelen för länge sedan. Kan även vara japanska spel som inte finns på svenska psn. Urdumt.

Medlem

Demos är väldigt uppskattat, men jag tror fortfarande inte de fungerar överlag. Det finns en D.I.C.E. keynote 2013 från en VD från Schell Games som förklarar problematiken med demos. Och jag tror fortfarande det stämmer idag.

Kan ta mig själv som exempel, nu under Steam's Next fest läste jag om ett spel som heter Shadows of Doubt. Ett öppet immersive sim detektiv spel med voxel-aktig grafik. När jag hörde beskrivningen om detta spelet så låter det precis som något jag hade gillat. När jag såg grafiken vart jag helt såld, det ser fantastiskt snyggt ut i min mening - men när jag testade demot gav jag upp direkt. Ogillade kontrollerna, gränssnittet och överlag känslan i spelet.

Hade jag väntat på release och köpt spelet, och haft samma upplevelse så är det ändå inte 100% säkert jag hade lämnat tillbaka det. Hade nog iaf gett ett par chanser, kanske låtit det ligga där i biblioteket i väntan på en uppdatering, men i och med att det var ett demo... räckte det för mig. Kommer inte köpa spelet.

Tänker man tillbaka och svarar ärligt på "hur många gånger har ett demo fått dig att köpa ett spel?", så är det inte många gånger över åren för min del. De flesta demos får motsatt effekt där man känner sig klar efter att ha provat på det, snarare än att man vill ha mer.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Demos är väldigt uppskattat, men jag tror fortfarande inte de fungerar överlag. Det finns en D.I.C.E. keynote 2013 från en VD från Schell Games som förklarar problematiken med demos. Och jag tror fortfarande det stämmer idag.

Kan ta mig själv som exempel, nu under Steam's Next fest läste jag om ett spel som heter Shadows of Doubt. Ett öppet immersive sim detektiv spel med voxel-aktig grafik. När jag hörde beskrivningen om detta spelet så låter det precis som något jag hade gillat. När jag såg grafiken vart jag helt såld, det ser fantastiskt snyggt ut i min mening - men när jag testade demot gav jag upp direkt. Ogillade kontrollerna, gränssnittet och överlag känslan i spelet.

Hade jag väntat på release och köpt spelet, och haft samma upplevelse så är det ändå inte 100% säkert jag hade lämnat tillbaka det. Hade nog iaf gett ett par chanser, kanske låtit det ligga där i biblioteket i väntan på en uppdatering, men i och med att det var ett demo... räckte det för mig. Kommer inte köpa spelet.

Tänker man tillbaka och svarar ärligt på "hur många gånger har ett demo fått dig att köpa ett spel?", så är det inte många gånger över åren för min del. De flesta demos får motsatt effekt där man känner sig klar efter att ha provat på det, snarare än att man vill ha mer.

Demos har fått mig att köpa spel

Monstertruck madness 1-2 demos gick mig att köpa hela spelen.

Neverhood demo, duke nukem 3d shareware, command and conquer demo, worms pinball, half life 1-2 demo, gta 1, samt lba 2 demo fick mig till att köpa hela spelen. Har gjort fler köp av demos men det är några exempel så demos funkar.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av bondmaster:

Demos har fått mig att köpa spel

Monstertruck madness 1-2 demos gick mig att köpa hela spelen.

Neverhood demo, duke nukem 3d shareware, command and conquer demo, worms pinball, half life 1-2 demo, gta 1, samt lba 2 demo fick mig till att köpa hela spelen. Har gjort fler köp av demos men det är några exempel så demos funkar.

Hur många demos har du provat över åren dock? Och hur många de köpte du endast på grund av demot?

Dessutom så var ju den där listan i princip bara klassiker, spel som är fantastiska och allihopa fick lysande recensioner... många hade nog köpt de titlarna oavsett ett demo eller inte. Utöver det så är de ju också från en tid då tillgången på spel var lägre. Problemet för utgivare på den tiden var ju mer att få ut ett spel framför potentiella kunder överhuvudtaget , så att locka med en liten spelbar godbit gick lång väg - så är inte fallet idag.

Min egen erfarenhet av de spelen kan jag säga att jag fullständigt spelare sönder shareware Duke Nukem 3D, men jag köpte det inte. Antagligen mycket på grund av att shareware versionen just gav så mycket. Det var inte förrän många, många år senare då jag såg en begagnad kopia billigt som jag faktiskt köpte en fysisk kopia av spelet... och det hade jag nog gjort oavsett.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Hur många demos har du provat över åren dock? Och hur många de köpte du endast på grund av demot?

Dessutom så var ju den där listan i princip bara klassiker, spel som är fantastiska och allihopa fick lysande recensioner... många hade nog köpt de titlarna oavsett ett demo eller inte. Utöver det så är de ju också från en tid då tillgången på spel var lägre. Problemet för utgivare på den tiden var ju mer att få ut ett spel framför potentiella kunder överhuvudtaget , så att locka med en liten spelbar godbit gick lång väg - så är inte fallet idag.

Min egen erfarenhet av de spelen kan jag säga att jag fullständigt spelare sönder shareware Duke Nukem 3D, men jag köpte det inte. Antagligen mycket på grund av att shareware versionen just gav så mycket. Det var inte förrän många, många år senare då jag såg en begagnad kopia billigt som jag faktiskt köpte en fysisk kopia av spelet... och det hade jag nog gjort oavsett.

Har nog spelat runt tusentalet med demo om inte mer.
Har inte köpt ett enda spel med enbart recentioner som grundinformationsmatrial.

Har köpt 3 skulls of tolket pga av demo men skippade elk moon murderer där man flög runt på en jättesnigel och sköt fiender.
Battlefield 1942 hade jag som demo och köpte hela efter jag hade nött sönder wake iland banan.

Z räkte det med demot för jag kom aldrig förbi andra banan.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

12
Skriv svar