Äventyrsspelens drottning: FZ pratar med Roberta Williams

Robot
Äventyrsspelens drottning: FZ pratar med Roberta Williams

Tillsammans med Ken grundade Roberta Williams Sierra. Nu är hon tillbaka.

#colossal-cave, #roberta-williams, #sierra


Geeks Gaming

Jisses! Det är tamejkattsingen riktigt tunga intervjuer fz radar upp nu för tiden.
Hatten av ❤️

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Jisses! Det är tamejkattsingen riktigt tunga intervjuer fz radar upp nu för tiden.
Hatten av ❤️

Tack! Jag fick hyra en gummibåt och jaga efter deras båt i 2 veckor innan jag fick intervjun.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

"Nu har FZ:s Johan Lorentzon spårat upp Roberta Williams"

Föreställer mig Johan i trenchcoat, som efter år av sökande äntligen hittar henne i en jordhåla, á la Saddam Hussein.

Bra intervju! Och skoj att de återvänder till branschen. Colossal Cave är alldeles för nischat för min smak, men man kan ju alltid hoppas att de gör något nytt i peka-klicka-genren framöver.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent

Fantastisk intervju att läsa. Tack Johan.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Kom aldrig riktigt in i Kings Quest men både Shivers och Gabriel Knight 2: the Beast Within var kanon och Conquests of Camelot håller jag fortfarande som en av mina favoritspel alla tider.


signatur

Memento Mori

Medlem

Hade gärna velat veta om vad dem ansåg om Half-Life varumärket bytte hand från Sierra till Valve, det var ju rättegång om jag kommer ihåg rätt.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Skribent
Skrivet av Mattias Frost:

"Nu har FZ:s Johan Lorentzon spårat upp Roberta Williams"

Föreställer mig Johan i trenchcoat, som efter år av sökande äntligen hittar henne i en jordhåla, á la Saddam Hussein.

Bra intervju! Och skoj att de återvänder till branschen. Colossal Cave är alldeles för nischat för min smak, men man kan ju alltid hoppas att de gör något nytt i peka-klicka-genren framöver.

Jag fick faktiskt jaga på riktigt. Ingen av mailen jag skickade till officiella adresser gav något. Hittade till slut en tråd på reddit som hade Ken Williams privata mail, så skickade dit och fick svar. Detta var före jul så det tog ett tag att få svaren.

Skrivet av Slimebeast:

Kom aldrig riktigt in i Kings Quest men både Shivers och Gabriel Knight 2: the Beast Within var kanon och Conquests of Camelot håller jag fortfarande som en av mina favoritspel alla tider.

Gabriel Knight var det ju Jane Jensen som utvecklade, kansken skulle spåra upp henne också?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sierra <3

Förresten, om ni vill höra otroligt intressanta intervjuer med legender inom spelbranchen - lyssna på Retrohours pod. Sjukt bra gäster och intressanta/roliga historier.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Trevlig läsning


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Gud vad roligt! Mer sånt här.
Och även om det här spelet inte intresserar just mig tycker jag konceptet med ett moderniserat men oförändrat 40 år gammalt spel är briljant.

På tal om Kings Quest?
Speedruns på dessa är rätt intressanta.
Såg det här youtubeklippet av genomgång av världsrekorden genom åren, Summoning Salt style. Och gud vilken feel good det var.
Litet järngäng av härliga nördar som tävlar mot varandra.

https://youtu.be/MYjX8_DIVm4

Medlem

Enastående intervju! Riktigt skön läsning

Medlem

Höll på att tappa hakan när jag såg det här. Underbar intervju! Colonel's Bequest, Dagger of Amon Ra och Phantasmagoria är klassiker.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Gabriel Knight var det ju Jane Jensen som utvecklade, kansken skulle spåra upp henne också?

Mer än gärna!

Medlem

Nostalgihjärtat brinner extra för just Sierra och paret Williams. Riktigt kul intervju, tack!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Otroligt trevligt att läsa . Tack!

Medlem

Härlig läsning. Tack!

Skribent
Skrivet av jonis:

Nostalgihjärtat brinner extra för just Sierra och paret Williams. Riktigt kul intervju, tack!

Skrivet av ZakAntreaz:

Otroligt trevligt att läsa . Tack!

Skrivet av pizzathehut:

Härlig läsning. Tack!

Tack så mycket! Kul att dessa intervjuer är uppskattade.

Har ni några idéer eller tips på personer att intervjua får ni gärna skriva här.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tack så mycket! Kul att dessa intervjuer är uppskattade.

Har ni några idéer eller tips på personer att intervjua får ni gärna skriva här.

Kan du få tag på Sandy Petersen?
Mannen är ju en halvdoldis men total legend.
Designer som arbetat på (bland annat) Doom, Quake, Age of Empires.
Men även den person som skapade rollspelet Call of Chthulu back in day. Under en period när INGEN läste hans böcker. Skulle hävda att han nog är enskilt största faktorn till att folk idsg känner till bläckfiskansiktet.
Idag jobbar han med att skapa brädspel, och har en liten youtube kanal där han pratar om skräck på olika sätt, sin tid i dataspelsbranchen etc

Medlem

Riktigt intressant intervju och ser gärna fler av denna typen. (Hint: David Braden hade varit intressant eller varför inte ett reportage om våra svenska studios arbete)

Tummen upp för att FZ "skapar" egna nyheter och artiklar istället för att bara rapportera dem. Det är inte menat som en diss utan det känns som en höjning till nästa nivå i ert utbud. Känns helt ok att de är på engelska, låt de internationella sidorna hänvisa till er.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tack så mycket! Kul att dessa intervjuer är uppskattade.

Har ni några idéer eller tips på personer att intervjua får ni gärna skriva här.

Hade varit kul med en intervju med Simon Templeman som gjorde Kains röst i Legacy of Kain.

Skrivet av ProPain:

Tummen upp för att FZ "skapar" egna nyheter och artiklar istället för att bara rapportera dem. Det är inte menat som en diss utan det känns som en höjning till nästa nivå i ert utbud. Känns helt ok att de är på engelska, låt de internationella sidorna hänvisa till er.

DETTA!!!! Älskar när ni skapar eget innehåll!!!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ankh:

Sierra <3

Förresten, om ni vill höra otroligt intressanta intervjuer med legender inom spelbranchen - lyssna på Retrohours pod. Sjukt bra gäster och intressanta/roliga historier.

Finns det på Youtube? Det är det enda jag tittar på.


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av ProPain:

Riktigt intressant intervju och ser gärna fler av denna typen. (Hint: David Braden hade varit intressant eller varför inte ett reportage om våra svenska studios arbete)

Tummen upp för att FZ "skapar" egna nyheter och artiklar istället för att bara rapportera dem. Det är inte menat som en diss utan det känns som en höjning till nästa nivå i ert utbud. Känns helt ok att de är på engelska, låt de internationella sidorna hänvisa till er.

Tack! Jag har funderat om jag ska översätta intervjuerna, men tänker att det ibland kan bli fel i översättningar och att de flesta i Sverige kan förstå engelska. Sen är det en bonus att kunna hänvisa andra läsare en svenskar till intervjuerna.

Jag har funderat över svenska studior, har en del kontakter så ska dra lite där.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Finns det på Youtube? Det är det enda jag tittar på.

ingen aning, men på spotify.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Sierras äventyrsspel är oförlåtande och bestraffar minsta snedsteg men de har ändå en speciell feeling som jag uppskattar. Inget jag kan spela utan walkthrough dock (iaf de tidiga med text-input) 😅 Men det blir lite som med Shadowgate - jag letar efter olika sätt att dö på bara för att läsa de roliga beskrivningarna av min våldsamma bortgång och gärna en sarkastisk pik om hur kass jag var 😄 (Shadowgate kan jag iaf klara utan att gå in på gamefaqs)

Skribent
Skrivet av androsynth:

Sierras äventyrsspel är oförlåtande och bestraffar minsta snedsteg men de har ändå en speciell feeling som jag uppskattar. Inget jag kan spela utan walkthrough dock (iaf de tidiga med text-input) 😅 Men det blir lite som med Shadowgate - jag letar efter olika sätt att dö på bara för att läsa de roliga beskrivningarna av min våldsamma bortgång och gärna en sarkastisk pik om hur kass jag var 😄 (Shadowgate kan jag iaf klara utan att gå in på gamefaqs)

haha ja, de tidigare speciellt var sjukt oförlåtande. Blev många sparningar. Sen gjorde de ju re-makes av några, bland annat så hade jag 1 och 5. Då gjordes de lättare och peka/klicka istället för att skriva ord.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha ja, de tidigare speciellt var sjukt oförlåtande. Blev många sparningar. Sen gjorde de ju re-makes av några, bland annat så hade jag 1 och 5. Då gjordes de lättare och peka/klicka istället för att skriva ord.

Vissa gånger kunde man ju dessutom hamna i ett "no win"-läge där man var tvungen att starta om spelet från början 😅

Skribent
Skrivet av androsynth:

Vissa gånger kunde man ju dessutom hamna i ett "no win"-läge där man var tvungen att starta om spelet från början 😅

Minns Police Quest där jag var inne i nån byggnad och gjorde jättemycket grejer. Sparade spelet och när jag lämnade byggnaden visade det sig att jag hade glömt att låsa polisbilen, så den blev stulen. Game over och börja om från början.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Att dö för att man undersökte ett objekt och hamna i en återvändsgränd som gjorde det omöjlig att ta sig vidare var standard för äventyrsspel på 80-talet. Främsta orsaken till att det förknippas främst med Sierra är för att de var störst då. Allt det försvann mer eller mindre efter Monkey Island släpptes och Ron Gilbert publicerade sin artikel angående speldesign. Även Sierra anammade dom idéerna.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Finns det på Youtube? Det är det enda jag tittar på.

Jag har ingen koll på poddar men häromdagen fick jag fram en ny flik i YouTube Studio med en notis om att de lagt till poddar, så det är inte omöjligt att den podden dyker upp på YouTube framöver om den inte redan finns där. Mer info om poddar i YT finns här.

Medlem

Jag hoppas spelet även har den humor som hörde till denna typen av spel.
Jag har spelat de flesta av de äldre Sierra-spelen och lär köpa detta spel även om jag lär irritera mig på ologiska lösningar som eventuellt måste göras i en viss ordning om det är som de äldre spelen.
Bra intervju och tack till Sweclockers som lade upp denna nyheten på första sidan för annars hade jag missat den.

12
Skriv svar