Framtiden för E3 ser väldigt mörk ut

Robot
Framtiden för E3 ser väldigt mörk ut

Har E3-eran gått i graven?

#e3, #e3-2023


Medlem

Kanske lika bra. Hade det som fyllde ut ”inte E3”-veckan i år visats på E3 2023 hade det handlat om tidernas sämsta E3.

Medlem

E3 var bäst när det var gamers som satt i publiken för då var applåder i mer känsla.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

E3 som mässa är dött men konceptet lever kvar. I min värld så är det E3 i början av sommaren, sen att det idag innebär flera olika shower utspritt spelar mindre roll.

Det är idag en högtid snarare än en mässa, typ.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

E3 som mässa är dött men konceptet lever kvar. I min värld så är det E3 i början av sommaren, sen att det idag innebär flera olika shower utspritt spelar mindre roll.

Det är idag en högtid snarare än en mässa, typ.

Högtid snarare än en mässa var bra sammanfattning. Behövs mer sådant i dagens tider och speciellt fysiska träffar i en allt mer digitaliserad och anonymiserad värld.

Skribent

Ja det tror jag. Tror även Summer Games Fest kommer gå samma öde till mötes. Stor ambition iår och mycket publik, men sett till att alla stora sparar alla godbitar till sina egna shower så tror jag nästa år blir tufft för Geoff.

Framtiden verkar vara nischsde shower med oavbrutna trailers efter varandra, vilket jag personligen tycker är en tråkig utveckling.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Ja det tror jag. Tror även Summer Games Fest kommer gå samma öde till mötes. Stor ambition iår och mycket publik, men sett till att alla stora sparar alla godbitar till sina egna shower så tror jag nästa år blir tufft för Geoff.

Framtiden verkar vara nischsde shower med oavbrutna trailers efter varandra, vilket jag personligen tycker är en tråkig utveckling.

Jag tror också det här är framtiden. Jag har flera kompisar nu som jobbar med spelutveckling och pengarna de har spenderat på dessa event ger väldigt lite tillbaka. Platshyra, förberedelser och att skicka folk som ska vara på plats. Det smakar mer än det kostar oftast. Nu är det mindre företag, men jag kan nog tro att göra förinspelade events i N-direct-format (som alla börjat med) kostar mycket mindre och man kan dessutom styra när man själv vill visa det. Vilket gör att man kan välja en tid där man slipper konkurrera med andra.

Sen håller jag med, det är en lite tråkig utveckling, speciellt för oss som växt upp med E3.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Högtid snarare än en mässa var bra sammanfattning. Behövs mer sådant i dagens tider och speciellt fysiska träffar i en allt mer digitaliserad och anonymiserad värld.

Håller med.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Med allas egna grejer som händer, så som eveloper direct och allt det där så behövs inte E3. Jag tycker formaten vi sett från sony, xbox och utvecklare, är mycket bättre än E3.

Medlem

Såg någon Youtube-video där det pratades om att att det börjat sneglas på andra delstater att hålla mässan i, kanske mindre och billigare, men frågan är om företagen skulle nappa då allt verkar hållas digitalt i egna kanaler numer? Så ja, det är nog dött. RIP in peace. Du kommer vara väldigt saknad!

Medlem

E3 var en Dinosaur, kostade bara enorma mängder pengar och det mesta drunknade i alla som försökte skrika högst. Mycket bättre med en vecka där alla utvecklare/publishers har en streamad presentation.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

It's not a lake, it's an ocean

En tråkig men väntad utveckling. E3 uppstod i en annan värld. I dag ser branschen annorlunda ut och det finns egentligen inget behov av att ha fysiska mässor för att visa spel och konsoler. Men enbart digitalt är ju tråkigt, något går förlorat. Även för oss som faktiskt bara följer det på distans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag minns och saknar inte de långa och sega affärssnacken på E3. Det kunde ju ta 20 minuter innan de ens visa ett spel…


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Meeh spelare inte så stor roll för de som inte kan ta sig dit. Flesta utvecklare egna event är minst lika bra.

Medlem

MS:499 Dollars
Sony:399 Dollars

MS: Internet krävs
Sony: Spela offline

MS: Spelen är knutna till kontot
Sony: Sälj, låna ut eller behåll för alltid

MS: TV, TV TV, sports sports, call of duty, dog, Xbox, go home
Sony: For the gamers

Total kross som Xbox aldrig återhämtade sig ifrån, innan var det jämt skägg mellan 360 och PS3. Först nu de erkänner sig besegrade för att få köpa upp alla multiplattstudios, men vi minns alla besluten, inklusive Kinect, HD-DVD och taskigare hårdvara och löften om massa exklusiva spel som bara var samma gamla serier. Nu ska man tycka synd om MS?

På toppen av kakan släpper de sen Series S, som en extra liten handbroms som kommer leva kvar hela generationen, egna minneskort, sämre kontroller och såklart ingen VR eller något som förtjänar att hyllas. Bara pushar att spel ska vara gratis tills AAA-spelen är borta och bara Netflixångesten besår.

Så om inte MS lyckas köpa upp allt, så var det på E3 2013 deras konsumentfientliga åtgärder kostade dom sina marknadsandelar. Mitt mest episka minne från alla E3.

Sen när boothbabes inte fick vara med och allt bara blev trailers istället för en folkfest försvann ju charmen med att åka dit.

När Sony sedan hoppade av var E3 gick det inte att rädda, nu har alla lämnat det sjunkande skeppet, så ja, låt E3 få vila i frid!

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

https://youtu.be/SJ-To7WJyWs

MS:499 Dollars
Sony:399 Dollars

MS: Internet krävs
Sony: Spela offline

MS: Spelen är knutna till kontot
Sony: Sälj, låna ut eller behåll för alltid

MS: TV, TV TV, sports sports, call of duty, dog, Xbox, go home
Sony: For the gamers

Total kross som Xbox aldrig återhämtade sig ifrån, innan var det jämt skägg mellan 360 och PS3. Först nu de erkänner sig besegrade för att få köpa upp alla multiplattstudios, men vi minns alla besluten, inklusive Kinect, HD-DVD och taskigare hårdvara och löften om massa exklusiva spel som bara var samma gamla serier. Nu ska man tycka synd om MS?

På toppen av kakan släpper de sen Series S, som en extra liten handbroms som kommer leva kvar hela generationen, egna minneskort, sämre kontroller och såklart ingen VR eller något som förtjänar att hyllas. Bara pushar att spel ska vara gratis tills AAA-spelen är borta och bara Netflixångesten besår.

Så om inte MS lyckas köpa upp allt, så var det på E3 2013 deras konsumentfientliga åtgärder kostade dom sina marknadsandelar. Mitt mest episka minne från alla E3.

Sen när boothbabes inte fick vara med och allt bara blev trailers istället för en folkfest försvann ju charmen med att åka dit.

När Sony sedan hoppade av var E3 gick det inte att rädda, nu har alla lämnat det sjunkande skeppet, så ja, låt E3 få vila i frid!

Haha va? Var ju knappast för att sony lämnade som E3 liksom har lagt ned?

Och varför uttrycka ditt microsoft-hat i denna tråd? Jag håller med om att microsoft gjorde bort sig med Xbox one, det håller nog många med om men känns som du tagit fanboy till en ny nivå med ditt inlägg.

Medlem

E3 är över.

Eftersom allt som är av konsekvens för utställarna på E3 sker mer eller mindre helt digitalt, så finns det ingen anledning för utställare att betala E3, och följa E3's schema.

Publiken finns där, och dom har redan en kanal som går direkt till publiken.

Som utställare så kan man som antingen betala E3 för att få göra sin presentation satt efter deras schema...
Eller så kan man spara pengarna, och göra sin presentation när man tycker att det passar bäst.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Alla former av mässor känns helt ute, tyvärr. Som man väntade helspänt på Super plays e3 dvs när man var liten

Medlem
Skrivet av Anton Q:

E3 är över.

Eftersom allt som är av konsekvens för utställarna på E3 sker mer eller mindre helt digitalt, så finns det ingen anledning för utställare att betala E3, och följa E3's schema.

Publiken finns där, och dom har redan en kanal som går direkt till publiken.

Som utställare så kan man som antingen betala E3 för att få göra sin presentation satt efter deras schema...
Eller så kan man spara pengarna, och göra sin presentation när man tycker att det passar bäst.

E3 som mässa är över.

E3 som högtid kommer att leva kvar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

E3 som mässa är över.

E3 som högtid kommer att leva kvar.

Aa, man får väl hitta nått nytt namn (summer games fest? osäker om det håller) - men alla verkar ju gilla att det är en stor ~vecka per år där alla stora visar vad som komma skall... Så även jag


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

https://youtu.be/SJ-To7WJyWs

MS:499 Dollars
Sony:399 Dollars

MS: Internet krävs
Sony: Spela offline

MS: Spelen är knutna till kontot
Sony: Sälj, låna ut eller behåll för alltid

MS: TV, TV TV, sports sports, call of duty, dog, Xbox, go home
Sony: For the gamers

Total kross som Xbox aldrig återhämtade sig ifrån, innan var det jämt skägg mellan 360 och PS3. Först nu de erkänner sig besegrade för att få köpa upp alla multiplattstudios, men vi minns alla besluten, inklusive Kinect, HD-DVD och taskigare hårdvara och löften om massa exklusiva spel som bara var samma gamla serier. Nu ska man tycka synd om MS?

På toppen av kakan släpper de sen Series S, som en extra liten handbroms som kommer leva kvar hela generationen, egna minneskort, sämre kontroller och såklart ingen VR eller något som förtjänar att hyllas. Bara pushar att spel ska vara gratis tills AAA-spelen är borta och bara Netflixångesten besår.

Så om inte MS lyckas köpa upp allt, så var det på E3 2013 deras konsumentfientliga åtgärder kostade dom sina marknadsandelar. Mitt mest episka minne från alla E3.

Sen när boothbabes inte fick vara med och allt bara blev trailers istället för en folkfest försvann ju charmen med att åka dit.

När Sony sedan hoppade av var E3 gick det inte att rädda, nu har alla lämnat det sjunkande skeppet, så ja, låt E3 få vila i frid!

Fullträff!

Sen så vill jag minnas att Xbox även hade någon snuskig och påtvingad Kinect som skulle känna av ifall du gick in i vardagsrummet och logga in dej. Det skulle ju kräva att Kinecten alltid stod på 24/7 och scanna av i ditt vardagsrum?! MS sa väl till och med att det inte gick att köpa Xbox utan Kinecten?

Idag är väl många för unga för att minnas hur ruskigt konsumentfientliga MS var för bara 10 år sedan?

Det är inte så mycket av ”Xbox-hat” eller ”PS-fanboyism” som någon tolkade ditt inlägg ovanför… Utan det här är en stor lista av oförglömliga minnen ifrån det utan tvekan mest bisarra och minnesvärda E3 som någonsin hänt! E3 at it’s prime!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

När jag blir miljardär så skall jag styra ihop ett E3-liknande event grabbar!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

När jag blir miljardär så skall jag styra ihop ett E3-liknande event grabbar!

”FZ Game Show” i Sverige.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

E3 får väl köras digitalt istället, billigare och alla som vill kan följa det.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

https://youtu.be/SJ-To7WJyWs

MS:499 Dollars
Sony:399 Dollars

MS: Internet krävs
Sony: Spela offline

MS: Spelen är knutna till kontot
Sony: Sälj, låna ut eller behåll för alltid

MS: TV, TV TV, sports sports, call of duty, dog, Xbox, go home
Sony: For the gamers

Total kross som Xbox aldrig återhämtade sig ifrån, innan var det jämt skägg mellan 360 och PS3. Först nu de erkänner sig besegrade för att få köpa upp alla multiplattstudios, men vi minns alla besluten, inklusive Kinect, HD-DVD och taskigare hårdvara och löften om massa exklusiva spel som bara var samma gamla serier. Nu ska man tycka synd om MS?

På toppen av kakan släpper de sen Series S, som en extra liten handbroms som kommer leva kvar hela generationen, egna minneskort, sämre kontroller och såklart ingen VR eller något som förtjänar att hyllas. Bara pushar att spel ska vara gratis tills AAA-spelen är borta och bara Netflixångesten besår.

Så om inte MS lyckas köpa upp allt, så var det på E3 2013 deras konsumentfientliga åtgärder kostade dom sina marknadsandelar. Mitt mest episka minne från alla E3.

Sen när boothbabes inte fick vara med och allt bara blev trailers istället för en folkfest försvann ju charmen med att åka dit.

När Sony sedan hoppade av var E3 gick det inte att rädda, nu har alla lämnat det sjunkande skeppet, så ja, låt E3 få vila i frid!

Både Microsoft och Sony sket ner sig när de lanserade Xbox One och PS4. Skillnaden var att Microsoft gick ut på scen utan byxor, ställde sig på händerna och sköt ut en fontän. Medans Sony gick ut och sket i byxorna obemärkt.

När Xbox360 lanserades hade den visserligen kass minnesmängd men sett till CPU / GPU-prestanda kunde den mäta sig med dåtidens highend-datorer.

När Xbox One och PS4 lanserades hade båda konsolerna redan då urkass prestanda. Slö HDD, APU med urdålig CPU-del och även relativt svag grafikdel.

Detta resulterade i horribla laddtider och ojämn låg prestanda, med 20-30fps i många krävande spel. Samt massor av nedgraderingar och kompromisser som varje multiplatforms-titel fått dras med fram till nu.

Det enda som var highend var PS4 grafikminne, resten var mest billigt skräp en potatisdator kunde matcha och ofta utprestera. Där spel som GTA 5 gick att spela i 60fps på första generationens i5 från 2009, medans konsolerna var fortfarande fast i 30.

Så egentligen var det inte mycket som var vidare bra med PS4 lanseringen. Vissa saker var direkta nedgraderingar mot PS3, där Sony börja ta betalt för onlinespelande. Vilket de kom undan med pga Microsoft fiasko lansering.

Samt spela offline, sälja, låna ut eller behålla spel för all framtid är verkligen ingen garanti längre, med spel köpta via psn eller spelboxar som bara innehåller en nyckel man aktiverar.

Visst Sony "vann" E3 2013 men vi spelare förlorade på att få ett årtionde av spel som höll tillbaks av utdaterad hårdvara, nya avgifter och en normalisering av alwaysonline och kontolåsta spel.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

”FZ Game Show” i Sverige.

Ja, eller "FRULZ Gaming Convention" @ Elmia
Alla etablerade AAA-studios som vill ha $1B direkt på kontot får delta om de uppfyller grundkraven:

  • Alla deltagande studios måste presentera minst 4 titlar, varav minst 2 av dessa räknas som stora (per allmänhetens definition)

  • Inga jävla pre-rendered skräp-trailers för att vilseleda gamers, allt skall vara fångat In Engine i realtid

  • Inga jävla speltitlar med mikro-transaktioner tillåts visas

  • Inga jävla konsolexklusiva speltitlar tillåts visas, alla titlar skall åtminstone vara tillgängliga för PC från dag 1

  • Större krav på förhandsoptimering för att kunna garantera fler kunder en stabil spelupplevelse direkt från köptillfället

  • Alla studios måste tillhandahålla spelbara demos för journalister direkt på mässgolvet

  • Studios som på ett eller annat sätt försöker kringgå ovanstående regler, eller utföra bedrägeri mot mig, bannas från framtida upplagor av FGC. Samt riskerar att utsättas för smärtsamma hämndaktioner

Med reservation för att listan med regler kan utökas.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Fullträff!

Sen så vill jag minnas att Xbox även hade någon snuskig och påtvingad Kinect som skulle känna av ifall du gick in i vardagsrummet och logga in dej. Det skulle ju kräva att Kinecten alltid stod på 24/7 och scanna av i ditt vardagsrum?! MS sa väl till och med att det inte gick att köpa Xbox utan Kinecten?

Idag är väl många för unga för att minnas hur ruskigt konsumentfientliga MS var för bara 10 år sedan?

Det är inte så mycket av ”Xbox-hat” eller ”PS-fanboyism” som någon tolkade ditt inlägg ovanför… Utan det här är en stor lista av oförglömliga minnen ifrån det utan tvekan mest bisarra och minnesvärda E3 som någonsin hänt! E3 at it’s prime!

Ja, det där med Kinect-krav och att den skulle vara på 24/7 var ju lite som hämtat ur ett avsnitt av Black Mirror. Att spelen behövde "scannas av" innan för att se att det var din licens och inte ett lånat spel var ju minst lika illa. Var roligt när Sony gick ut och gjorde en grej av det! Detta och att de tycktes fokusera mer på TV-funktioner och sport än tv-spel gjorde att jag undvek Xbox One som pesten. Det var inte fören de lade ned allt trams, etablerade Xbox Game Pass och släppte Xbox Series X som jag ändrade uppfattning om konsolen och köpte en specialutgåva av konsolen i Gears 5-tema (med samtliga spel i serien medföljande digitalt som koder). Företag kan vara ute och fara i vildmarken och tänka helt fel, men ändrar de sedan riktning och bättrar sig ser jag ingen anledning att bojkotta därefter. Värre är ju om företag inte lär sig av sina misstag och fortsätter som ingenting har hänt.

1
Skriv svar