Studie: 87 % av alla "klassiska spel" är inte tillgängliga på marknaden i USA

Medlem
Skrivet av WargH:

Det borde helt klart lagstiftas så att gamla spel kan bevaras för framtiden. Tänk om andra konstformer hade fungerat som spelindustrin? "Endast 13% av alla filmer/musik innan 2010 går att få tag på och se/lyssna på lagligt sätt. Folk hade gått man ur huset.

Fast filmer och tv serier har tyvärr också problem idag. Ifrån Sverige så é det inte mycket du kan längre köpa eller se. Tecknat é jäkligt mycket som inte går att få tag på, ännu värre om du vill ha det på svensk tal med originaldubbning. Inte lätt att ladda ner heller. Många sitter på sina guldgruvor för sig själva då det é för stor risk att lägga upp på till exempel piratebay. Det é lättare i USA såklart, men det finns säkert väldigt mycket som inte går att köpa eller se där också.

Tänk om det kunde vara lika lätt som med musik. Det finns ju knappt någon musik som man inte kan lyssna på.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Eller ID Software som har gjort många av sina gamla spel och motorer till Public Domain.

Enbart motorer, vilket är fantastiskt, men spelen är väl fortfarande i deras händer.

Dock så läggs ju en hel del arbete på att faktiskt ha sina gamla spel tillgängliga!

Ville väldigt gärna köpa Fuel från 2008.. Var tvungen att segla de sju haven för att kunna spela det över huvud taget.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det är väl inte jättekonstigt att exempelvis PS3-spel inte går att köpa idag

Har du kollat upp det? En Amazon koll så hittade jag PS3 spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo det är sant, men då har jag ju redan spelen, problemet är ju spelen jag inte har, skulle absolut vilja gå in på ett digitalt museum och dra ner gamla spel som inte längre sålts på många år!

Du menar Internet?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har sett på t.ex. eshoppen på Switchen att gamla spel görs tillgängliga, även om jag ifrågasätter valen av spel ibland som läggs upp (vem efterfrågade Bill & Ted t.ex?) Men jag blir glad när godingar som PowerSlave, Strife och Moon läggs upp. Min switch har blivit en hemvist för återutgivna gamla klassiker (och ”hidden gems” som får en ny chans)

Medlem
Skrivet av Esri:

Eller ID Software som har gjort många av sina gamla spel och motorer till Public Domain.

Kommer tyvärr aldrig hända igen, Carmack drev det i motvind redan med zenimax som ägare, och ms kommer definitivt aldrig tillåta det. Id tech 5,6,7+ kommer förbli slutna, fantastiskt att vi ens hann få id tech 4 som är löjligt väkskriven källkod.

Medlem
Skrivet av heady89:

Kommer tyvärr aldrig hända igen, Carmack drev det i motvind redan med zenimax som ägare, och ms kommer definitivt aldrig tillåta det. Id tech 5,6,7+ kommer förbli slutna, fantastiskt att vi ens hann få id tech 4 som är löjligt väkskriven källkod.

Läs vad jag skrev.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Läs vad jag skrev.

Det är relevant, id har inte släppt några av sina spel till public domain, men de har gjort motorer open source, vilket ovanstående säger att det antagligen inte kommer ske igen efter carmacks avgång

Medlem
Skrivet av Esri:

Läs vad jag skrev.

??

Medlem

Moralism i all ära, men jag har MOSAT min steam deck full med gamla titlar, givetvis äger jag alla spelen för jag har köpt dom någon gång i livet. givetvis.

Utrotningshotade måste vara det dummaste jag hört i kontexten, det är inga exotiska djur som inte kan leva utan en live service plattform haha.

Dom titlar som inte går att köpa som är gamla räknas helt enkelt som abandonware i mina ögon.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är relevant, id har inte släppt några av sina spel till public domain, men de har gjort motorer open source, vilket ovanstående säger att det antagligen inte kommer ske igen efter carmacks avgång

Jag säger inte att det kommer ske igen!

Medlem

That is the way. Det är mycket bättre att spel blir helt otillgängliga och dör ut än att det skulle uppstå något klammeri i upphovsrättslagstiftningen. DET hade varit illa.

Nej för fan, sitt och tryck på all kultur tills det försvinner. Ifall ingen är villig att betala nypris (+ moms, skatt, miljöavgift och digital frakt) för en 40 år gammal produkt så ska de fan inte få njuta av den heller!

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Tusen tack att det finns emulatorer för att bevara gamla retro spel.

En emulator riskerar att skapa en win-not loose situation där endast en loose-not loose är ok. Tänk på alla kulturskaparna som (inte) skulle gå under, har du ingen själ!

När vi ändå är på ämnet, går det att spela gamla Xbox-spel på Xbox SX", då tänker jag alltså från den första generationens konsol? 360-spel fungerar utmärkt och XB1.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar