Önskas: Mirakelkur mot förkylning

Medlem
Önskas: Mirakelkur mot förkylning

Har varit förkyld i snart en vecka.
Ingen feber men jävligt seg, snuvig, hostig och trött.

Hur blir man av med förkylning?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det går inte, du kan bara förebygga en förkylning. :/

Vila, dricka god te med ingefära mera är bra saker. Allt annat kan vara placebo.

Medlem

Sätt huvudet över en kittel med kokande vatten och dra en handduk över hela scenariot - vänta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ta en skål med honung och blanda med lite pressad vitlök. Blanda runt, och ta en sked av honungen morgon och kväll. Vitlöken hjälper till att lösa upp hals, svalg, och näsan - och honungen gör att vitlöken kan ligga kvar och verka lite längre.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ska testa att andas vattenånga och varmt te.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det enda man kan göra är att lindra symptomen med diverse mediciner och huskurer.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Ta en skål med honung och blanda med lite pressad vitlök. Blanda runt, och ta en sked av honungen morgon och kväll. Vitlöken hjälper till att lösa upp hals, svalg, och näsan - och honungen gör att vitlöken kan ligga kvar och verka lite längre.

Det låter gutt! Testar på direkten.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Skala och hacka lök som du placerar i vatten i en bunke under sängen. Sov med bunken under sängen en natt. Frisk dagen efter.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Sätt huvudet över en kittel med kokande vatten och dra en handduk över hela scenariot - vänta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kan utöver andra tips rekommendera Yogi's NoseBuddy om det är täppt i näsan. Även najs för en som har allergi när det är de tiderna.

Lite covid, mån tro?
Bara att hålla sig inne i värmen och vänta ut skiten.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bihålorna? Tryck i dig en riktigt stark maträtt (typ Indiskt) så ska du få se på grejer för hosta brukar jag köra Bikarbonat. Hade provat varenda huskur som existerar innan jag provade bikarbonat och hostan försvann samma kväll. Följer detta: https://newsvoice.se/2013/07/bikarbonat-botade-min-svara-host...

Medlem

Testade lite av varje.

@Broshimitsu tips lindrar något enormt.
- 3-4 pressade vitlök i honung.

Direkt efter intag hosta jag bort en stor slemklump i halsen och trycket i bihållorna mildrades rejält! Vitlökshonungen var inte svår att svälja heller.

Sen blir det té om en kvart.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vitamin C brustabletter med 500-1000 procent av rek dagligt intag. Snyt dig ofta och framkalla gärna nysningar t.ex. genom att reta näsan med tops. Vid nysningar, snytningar och slemhosta följer mycket viruspartiklar med snoret/slemmet ut.

Undvik febernedsättande läkemedel. Öka tillfälligt säng eller inomhustempen, ta mycket varma bad, bastu etc. De flesta virus gillar inte när kroppstempen ökar.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Skala och hacka lök som du placerar i vatten i en bunke under sängen. Sov med bunken under sängen en natt. Frisk dagen efter.

Sjukt om detta fungerar

KoP
Medlem

En vecka är väl ingenting. Gick runt i 3 veckor med en förkylning och en kompis maxade runt 5 veckor.

Det är bara låta kroppen sköta det och vänta ut förkylningen.

Sen kan man givetvis kasta i sig en alvedon/ipren ibland.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://i.ibb.co/VW3PdxZ/IMG-4451.jpg

Testade lite av varje.

@Broshimitsu tips lindrar något enormt.
- 3-4 pressade vitlök i honung.

Direkt efter intag hosta jag bort en stor slemklump i halsen och trycket i bihållorna mildrades rejält! Vitlökshonungen var inte svår att svälja heller.

Sen blir det té om en kvart.

Vad roligt att det fungerade! Man kan också bara ta en vitlöksklyfta och tugga på som ett tuggumi tills den är helt upplöst i munnen och svälja salivet för att lösa upp slemmet i halsen - men det är ingen vidare behaglig upplevelse.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Ta en skål med honung och blanda med lite pressad vitlök. Blanda runt, och ta en sked av honungen morgon och kväll. Vitlöken hjälper till att lösa upp hals, svalg, och näsan - och honungen gör att vitlöken kan ligga kvar och verka lite längre.

Skrivet av Hanzo:

Det låter gutt! Testar på direkten.

Jag brukar ta något liknande:

En mugg med het mjölk, pressa 1-2 vitlöksklyftor i, 1 matsked honung. Blanda väl och drick så snart du kan utan att bränna dig. Eventuellt ha i lite färsk ingefära.

Jag testade ett asiatiskt te med ingefära och honung som var starkt och hjälpte med. (Har för mig det var detta.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är det någon mer som har upplevt att förkylningar har blivit mer brutala efter pandemin? Påsken 2022 var jag jättesjuk i åtta dagar med frossa och slemhosta och annat härligt. I år har jag haft liknande förkylningar tre gånger.
Förr blev jag frisk från en rejäl influensa på tre-fyra dagar. Det kan ju och för sig vara åldern också eller att jag har ett mer stillasittande arbete nu.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av OAKTHYR:

Är det någon mer som har upplevt att förkylningar har blivit mer brutala efter pandemin? Påsken 2022 var jag jättesjuk i åtta dagar med frossa och slemhosta och annat härligt. I år har jag haft liknande förkylningar tre gånger.
Förr blev jag frisk från en rejäl influensa på tre-fyra dagar. Det kan ju och för sig vara åldern också eller att jag har ett mer stillasittande arbete nu.

Jag har aldrig varit så sjuk som jag varit det här året. Tror att jag är och nosar på 5 sjukskrivningsdagar bara på ett år, vilket är helt extremt för att vara mig.
Men nytt för i år är att jag har en dotter som börjat på dagis förskola, så det kan ju finnas alternativa förklaringar till peståret.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är det någon mer som har upplevt att förkylningar har blivit mer brutala efter pandemin? Påsken 2022 var jag jättesjuk i åtta dagar med frossa och slemhosta och annat härligt. I år har jag haft liknande förkylningar tre gånger.
Förr blev jag frisk från en rejäl influensa på tre-fyra dagar. Det kan ju och för sig vara åldern också eller att jag har ett mer stillasittande arbete nu.

Nja. Inte värre kanske men betydligt fler. Har visserligen småbarn men jag åker på en förkylning i kvartalet numera. Tidigare var det kanske vartannat år. Jag tror det har med pandemin att göra. Det är många som upplever samma sak. Förhoppningsvis så tar det bara lite tid för kroppen att återställas.

Gen
Medlem

En ordentlig whiskey löser väl upp det mesta

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag har aldrig varit så sjuk som jag varit det här året. Tror att jag är och nosar på 5 sjukskrivningsdagar bara på ett år, vilket är helt extremt för att vara mig.
Men nytt för i år är att jag har en dotter som börjat på dagis förskola, så det kan ju finnas alternativa förklaringar till peståret.

Skrivet av GustavA:

Nja. Inte värre kanske men betydligt fler. Har visserligen småbarn men jag åker på en förkylning i kvartalet numera. Tidigare var det kanske vartannat år. Jag tror det har med pandemin att göra. Det är många som upplever samma sak. Förhoppningsvis så tar det bara lite tid för kroppen att återställas.

Jag har också varit sjuk fler gånger i år jämfört med tidigare år. Tre gånger och brukade högst vara rejält förkyld en gång per år innan. Jag har inga barn så det kan inte bero på det för min del


signatur

PSN: OAKTHYR

Inaktiv
Skrivet av OAKTHYR:

Är det någon mer som har upplevt att förkylningar har blivit mer brutala efter pandemin? Påsken 2022 var jag jättesjuk i åtta dagar med frossa och slemhosta och annat härligt. I år har jag haft liknande förkylningar tre gånger.
Förr blev jag frisk från en rejäl influensa på tre-fyra dagar. Det kan ju och för sig vara åldern också eller att jag har ett mer stillasittande arbete nu.

Kommer ihåg en äldre person på jobbet som i princip aldrig varit sjuk. Att vara sjuk har blivit väldigt normaliserat. Klart man ska vara sjuk men ingen tycks fråga sig varför eller göra något åt det. Hänger väl ihop med stress, inaktivitet och andra immunförsvagande grejer

Om man ändå kunde ta en HP-pot som i spel hade det varit gött

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är det någon mer som har upplevt att förkylningar har blivit mer brutala efter pandemin? Påsken 2022 var jag jättesjuk i åtta dagar med frossa och slemhosta och annat härligt. I år har jag haft liknande förkylningar tre gånger.
Förr blev jag frisk från en rejäl influensa på tre-fyra dagar. Det kan ju och för sig vara åldern också eller att jag har ett mer stillasittande arbete nu.

Det är vaccinet!! 😉


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är det någon mer som har upplevt att förkylningar har blivit mer brutala efter pandemin? Påsken 2022 var jag jättesjuk i åtta dagar med frossa och slemhosta och annat härligt. I år har jag haft liknande förkylningar tre gånger.
Förr blev jag frisk från en rejäl influensa på tre-fyra dagar. Det kan ju och för sig vara åldern också eller att jag har ett mer stillasittande arbete nu.

Håller med, jag har hittills varit sjuk 8 dagar bara senaste 4 månaderna, och det alltid på fredagar. Mystiskt fredagsvirus som hänger märkvärdigt väl ihop med när jag vill ha långhelg. "*host-host* ett par gånger när jag vaknar, nä det får bli att stanna hemma..."

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är det någon mer som har upplevt att förkylningar har blivit mer brutala efter pandemin? Påsken 2022 var jag jättesjuk i åtta dagar med frossa och slemhosta och annat härligt. I år har jag haft liknande förkylningar tre gånger.
Förr blev jag frisk från en rejäl influensa på tre-fyra dagar. Det kan ju och för sig vara åldern också eller att jag har ett mer stillasittande arbete nu.

Kanske inte nödvändigt vis värre, även om en del upplevt det med. Däremot bli folk sjukare oftare och i längre perioder. Sedan har det ju rapporteras om nya vågor av ny varianter av Covid med.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är vaccinet!! 😉

Haha kanske. Jag tog två olika märken. Första två doserna kände jag inte av. Tredje var ett annat märke och då blev jag sjuk i ett par dagar. Kanske har blivit någon konstig vaccin cocktail i kroppen nu 😅


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller med, jag har hittills varit sjuk 8 dagar bara senaste 4 månaderna, och det alltid på fredagar. Mystiskt fredagsvirus som hänger märkvärdigt väl ihop med när jag vill ha långhelg. "*host-host* ett par gånger när jag vaknar, nä det får bli att stanna hemma..."

Jag brukar försöka passa in min sjukdom tidigt i veckan så att jag ska kunna stanna hemma fler dagar 😉


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Sömn är väl det bästa. Ät bra mat och sov mycket.

1
Skriv svar