Final Fantasy 8-remake...? I så fall görs striderna om

Robot
Final Fantasy 8-remake...? I så fall görs striderna om

I alla fall enligt Square Enix-veteran.


Medlem

Ja fy fanken, fattar nog fortfarande idag inte hur det där systemet fungerade 😅


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Quake-konnässsör

Var väl inte krångligare än materia i FF7, men de kanske kunde göra ett bättre jobb att förklara hur systemet fungerar istället för att säga att det var för krångligt för många. Bygg på systemet istället, men gör det inte simplare.

Men sure, gör allt streamline, allt man behöver göra är att trycka på en knapp ala FF16 easy mode delux bling bling system

Medlem

Var det bara jag som lirade igenom i princip hela ff viii med första vapnet på samtliga karaktärer fram till jag fixade sista vapnen?

GF/magi all the way liksom?

Nu var det ganska längesedan, men om jag minns rätt tyckte jag det var bökigt att hitta alla olika beståndsdelar till att uppgradera vapen.

Testpilot

Minns att det var svårt att förstå sig på som 10-11åring, tror jag bara hankade mig fram men vet att det går att utnyttja systemet för att bli väldigt kraftfull i spelet.

Förstod inte heller att spelets fiender skalar med din level så det hjälper inte så mycket att grinda inför en svår boss. Inte fanns det något stabilt Internet att kolla upp saker på heller

Medlem

Junction är bland det sämsta systemet i ff historia. Knappast för att de är komplicerat, men för att det gör spelet helt trivialt.

Medlem
Skrivet av almblad:

Var väl inte krångligare än materia i FF7, men de kanske kunde göra ett bättre jobb att förklara hur systemet fungerar istället för att säga att det var för krångligt för många. Bygg på systemet istället, men gör det inte simplare.

Men sure, gör allt streamline, allt man behöver göra är att trycka på en knapp ala FF16 easy mode delux bling bling system

Systemet i åttan är ganska dumt eftersom det uppmuntrar till att stacka upp maximala mängden av en ”ability” för att bli starkare men sen aldrig använda nämnda ”ability” då varje användning innebär att man blir svagare och måste springa tillbaka till en källa och fylla på. Med tanke på att spelet på flera platser förbjuder dig från att lämna ett område (tex sista området i spelet) kan det potentiellt bli problematiskt om man inte är förberedd.

Definitivt krångligare än systemet i 7an och bara dumt. 7:ans system gav iaf möjligheten att göra häftiga kombinationer av materia och straffade en inte från att använda dem.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Minns att det var svårt att förstå sig på som 10-11åring, tror jag bara hankade mig fram men vet att det går att utnyttja systemet för att bli väldigt kraftfull i spelet.

Förstod inte heller att spelets fiender skalar med din level så det hjälper inte så mycket att grinda inför en svår boss. Inte fanns det något stabilt Internet att kolla upp saker på heller

Det skalade inte så mycket alls vad jag minns. Däremot blev det åt andra hållet för mig. Jag var så sjukt OP på sista bossen att jag i princip slog ihjäl henne på första rundan. Limit break, sen renzokuken med Squall som gjorde typ flera hundra tusen i skada.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vill minnas Junction systemet som riktigt nice. Kanske för att jag var runt 11 - 12 när jag lirade och att jag lärde mig göra karaktärerna riktigt på

Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det skalade inte så mycket alls vad jag minns. Däremot blev det åt andra hållet för mig. Jag var så sjukt OP på sista bossen att jag i princip slog ihjäl henne på första rundan. Limit break, sen renzokuken med Squall som gjorde typ flera hundra tusen i skada.

Det kan ha varit en kombination av att inte förstå junction + level scaling i mitt fall Ja som sagt, det går att bli riktigt kraftfull i spelet!

FF VIII är ju mitt favorit FF spel men jag är osäker på om jag vill ha en remake, för den behöver bli riktigt bra i så fall! Ska den hålla samma nivå som VII kommer det dessutom dröja länge.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Det kan ha varit en kombination av att inte förstå junction + level scaling i mitt fall Ja som sagt, det går att bli riktigt kraftfull i spelet!

FF VIII är ju mitt favorit FF spel men jag är osäker på om jag vill ha en remake, för den behöver bli riktigt bra i så fall! Ska den hålla samma nivå som VII kommer det dessutom dröja länge.

Jag är också en av dem som gillar FFVIII, det har dock definitivt balansproblem och några andra små störigheter.

Men jag tror inte heller jag vill ha en remake. Det som stör mig i tex VII är att karaktärerna fått röster, i mitt huvud låter de inte alls som de gör i remaken. Skulle de göra en remake av VIII jag kan bara se att Squall får någon gnällig tonåringsröst och Rinoa får någon röst som liknar Rikki eller något från 10:an....skulle sabba hela stämningen för mig.


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är också en av dem som gillar FFVIII, det har dock definitivt balansproblem och några andra små störigheter.

Men jag tror inte heller jag vill ha en remake. Det som stör mig i tex VII är att karaktärerna fått röster, i mitt huvud låter de inte alls som de gör i remaken. Skulle de göra en remake av VIII jag kan bara se att Squall får någon gnällig tonåringsröst och Rinoa får någon röst som liknar Rikki eller något från 10:an....skulle sabba hela stämningen för mig.

Jo, jag håller med! Squall är ju rätt deppig egentligen och det kan vara svårt att få till om röstskådespelaren inte är riktigt duktig. Även det här med att uttala vissa namn Rinoa kan man ju uttala på olika sätt t.ex.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Jo, jag håller med! Squall är ju rätt deppig egentligen och det kan vara svårt att få till om röstskådespelaren inte är riktigt duktig. Även det här med att uttala vissa namn Rinoa kan man ju uttala på olika sätt t.ex.

När jag tänker efter så låter Cloud i FF7-remaken lite som jag kanske föreställer mig Squall? Lite svår och halv "emo". Sen förstår jag att det jag har i huvudet inte låter som utvecklarna tänker sig. För dem kanske Squall är en jävlig hipp snubbe som är missförstådd? XD

Håller med om namnen, de kan också kännas fel om de inte uttalas som man själv trodde (även om man har fel).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

bland det bästa final fantasy är 8, 9 och även 10

7an är ok men för lätt och skräddad syd för europeiska och resten av västens.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

FFVIII har nästan lika bra musik som sjuan, snyggare grafik, ett par bra karaktärer osv. Men stridssystemet är jävla röra och storyn likaså. Styr upp detta så hade det kunnat bli en mycket bra Remake.

Själv föredrog jag för övrigt Quistis framför Rinoa och Tifa framför Aerith.

Skribent
Skrivet av Tröjan:

FFVIII har nästan lika bra musik som sjuan, snyggare grafik, ett par bra karaktärer osv. Men stridssystemet är jävla röra och storyn likaså. Styr upp detta så hade det kunnat bli en mycket bra Remake.

Själv föredrog jag för övrigt Quistis framför Rinoa och Tifa framför Aerith.

Ja jag skulle säga musiken håller samma höga klass som sjuan. Grafiken för sin tid var ju helt insane också, var ju första gången vi fick karaktärer på skärmen som hade rätt proportioner. Sen minns jag hur imponerad jag var när filmscener i bakgrunden mixades in i spelet när man rörde sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Mitt absoluta favoritspel av alla FF spel är faktiskt VIII, av den enkla anledningen att det var den första delen jag spelade, spelade igenom reste efter att jag blev helt kär i FF VIII


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Var det FF som hade systemet att sina "perks" blev starkare ju mer man hade grindat just en specifik spell så man var tvungen att grinda 99 av allt för att få ut det mesta av det? Kommer ihåg att man spenderade stora delar av spelet med att kasta någon spell typ pull eller nåt som stal magier från fiender. Var jävligt tradigt.

Medlem

Sålänge de håller sig till ett tur orningsbaserat upplägg istället för FF7 remakes tragiska action button mash.

Men helt klart ta bort fiender som levlat med spelaren.
Är ju meninglöst med levlar isf

Medlem

Jag älskade junction-systemet, jag tyckte att det lät mig bygga mina karaktärer precis som jag ville ha dom.
Ser ingen anledning till att plocka bort eller göra om det, förklara grundligt hur det funkar istället.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Sålänge de håller sig till ett tur orningsbaserat upplägg istället för FF7 remakes tragiska action button mash.

Men helt klart ta bort fiender som levlat med spelaren.
Är ju meninglöst med levlar isf

Remake och nu rebirth har bästa combaten någonsin i ett Final Fantasy spel. Det är knappast button mash då fattar man inte hur det fungerar.

1
Skriv svar