Diskutera – Ditt första spel

Daz
Medlem

Den här frågan var lätt.

Pac-Man var det första spelet jag spelade.

Detta var innan Nintendo släppte sin NES för jag kommer ihåg när den konsollen släpptes.

Medlem

Jag har ett svagt minne ifrån när jag var hemma hos en polare och spelade nåt bruce lee-spel på c64(ganska säker på det), och så minns jag nåt lir där man var stålmannen och sköt ut laserstrålar från ögonen, man skulle vinkla speglar så att de studsade rätt. Oklart om de spelen var på diskett(5.25) eller om det rörde sig om kassetter. Det var riktigt länge sen. Jag är född - 81.

Medlem

Första konsol och spel i hus;
Lånat NES med Ice Climbers och Mario (trodde länge mina päron lånade spelet åt mig, men det visade sig år efter att dom satt uppe långt efter min sovtid och spelade själv 😂)

Första egna konsol och spel;
Sega Megadrive med Lejonkungen, Alladin och nåt delfinspel 😎

Medlem

Sannolikt ett Game & Watch som någon hade med hos dagmamman, vi har flera av oss som hade sådana, första spelet jag själv köpte var Game & Watch: Fire, som jag sparade ihop till själv.

Annars vet jag att jag spelade Mario Bros. (Inte super) och ice climbers tidigt hos mina kusiner, innan jag själv fick ett nes.

Medlem

Tror det var Depth Charge på arkad på ett kringresande Tivoli i Edsbyn. Minns att de hade ett stort lastbilssläp som de fällde upp sidan på så stod det uppradat med arkadspel mot den andra långsidan. Men kan också ha varit Race eller Satellite Attack på Philips Videopac G7000. Kastar även in Donkey Kong på Game & Watch som en outsider. För närvarande äger jag ca: 40 G&W. Kan det bli charmigare?

Medlem
Medlem

Det jag kan komma håg var på min VIC-20 Skramble.
https://youtu.be/PCTTIYuzgXk?si=rnY5GdStGSunvLHn

Medlem

Commodore 64 eller Amiga. Var väl 4 år (1986). Sidoscrollande action. Sköt ihjäl monster.
Hittar inte namnet

Medlem
Skrivet av Kane:

https://www.youtube.com/watch?v=vojm0dcniyc

Älskar framförallt ljudet. Hur man stod ut då det begav sig vet jag inte.

Edit: Alltså verkligen, LYSSNA. Det lät så. HELA TIDEN! O_O

Spelade förstås spel innan dess men detta spel är det första jag verkligen minns.

Får hjärnblödning av sådant ljud idag men jag var nog mer motståndskraftig back in the days

Redaktör

Pong.

/Gammal

signatur
Skriv svar