Visions of Mana-studion stänger dörrarna bara några dagar efter spelets release
Har Tencent och Netease tagit över studion från square enix?
Kina hatar Japan och japaner så inte så konstigt.
Förtydligande lite. NetEase äger Ouka och gjorde spelet i sammarbete med Squenix.
"Writer and Fighter"
Tyvärr tror detta är det nya sättet att spara pengar..
Så fort en studio har gjort färdig ett spel så lägg ner så man slipper betala ut löner.
Sen nyanställ under ett nytt studionamn när man kommit på vilket spel man skall remastra för att få max profits!
Rinse and repeat..
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRN0qmY0...
Funkar ju i filmbranschen. Den såg tidigare ut som spelbranschen idag, dvs du anställer hela produktionen och hoppas att du kan fortsätta håva in kosing. Kanske behövs en förändring i hur spelprojekt skalas upp för att fokusera mer på det kreativa än att hålla skeppet flytande?
Så inga patcher för buggfixar mm. alltså. Då behöver jag inte fundera längre på om jag ska köpa spelet eller inte. Det blir såklart ett nej på den punkten nu.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
NetEase grundade Ouka för fyra år sedan.
Så fort en studio har gjort färdig ett spel så lägg ner så man slipper betala ut löner.
Sen nyanställ under ett nytt studionamn när man kommit på vilket spel man skall remastra för att få max profits!
Rinse and repeat..
Då kan utvecklingstiden för AAA-spel gå från 5 år till 7-8 år om man måste starta en ny studio vid varje release. 😅
Så inga patcher för buggfixar mm. alltså. Då behöver jag inte fundera längre på om jag ska köpa spelet eller inte. Det blir såklart ett nej på den punkten nu.
Har Visions of Mana några buggar som behöver patchas bort för att spelet ska hålla ihop alt. märkbart försämrar spelet? Och vad är "mm"? Låter konstigt att överväga att ens köpa spelet om den typen av uppdateringar är krav, det enda rimliga är ju isåfall att köpa spelet EFTER att den typen av uppdateringar har kommit. Du hade ju ingen aning om huruvida det skulle komma uppdateringar, eller vad uppdateringar isf skulle bestå av.
Rinse and repeat..
Det är en helt naturlig utveckling ju fler utvecklare och spelare det finns. Trist, men det är egentligen inte så konstigt. Det enda sättet att göra något åt det är att helt sluta köpa spel från större företag, alls, det går inte jag vet, men det är det enda som kan lösa en sådan sak, tvinga branschen tillbaka typ 20 år...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Har Visions of Mana några buggar som behöver patchas bort för att spelet ska hålla ihop alt. märkbart försämrar spelet? Och vad är "mm"? Låter konstigt att överväga att ens köpa spelet om den typen av uppdateringar är krav, det enda rimliga är ju isåfall att köpa spelet EFTER att den typen av uppdateringar har kommit. Du hade ju ingen aning om huruvida det skulle komma uppdateringar, eller vad uppdateringar isf skulle bestå av.
Det finns ett lagkrav i Sverige när det kommer till digitala varor, vilket säljaren måste uppfylla.
"Vid ett enstaka tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller näringsidkarens skyldighet enligt första stycket under den tid som konsumenten med fog kan förutsätta uppdateringar. Vid kontinuerligt tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst under en period gäller skyldigheten under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper." 4 kap 4§ andra stycket. (SFS 2022:260)
Viam inveniam aut faciam
Det finns ett lagkrav i Sverige när det kommer till digitala varor, vilket säljaren måste uppfylla.
"Vid ett enstaka tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller näringsidkarens skyldighet enligt första stycket under den tid som konsumenten med fog kan förutsätta uppdateringar. Vid kontinuerligt tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst under en period gäller skyldigheten under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper." 4 kap 4§ andra stycket. (SFS 2022:260)
Och det är väldigt fint att sådana krav finns, men det besvarar ju överhuvudtaget inte mina frågeställningar. Det finns ju en realitet att ta hänsyn till.
Må så vara att kineser och japaner i allmänhet har ett... Komplext förhållande. Men i det här fallet är det nog "bara" business as usual.
Rinse and repeat..
Det normala är ju att en studio har nya projekt i pre-production/pipeline eller försöker ragga åt sig nya uppdrag konstant för att försöka hålla all olika personal sysselsatt helst hela tiden. Att kicka alla och dra igång en ny studio för varje spel låter vansinnigt resursslöseri och ineffektivt som tusan då det är ett enormt projekt att dra ihop en studio på 50-100 man... Det går inte direkt i en handvändning, så att säga.
Jag kan säga att spelet är i det närmaste buggfritt i alla fall även om det har vissa problem med spelmekaniken. Så om du väntar på att spelet ska "fixas" innan du köper så tror jag du väntar i onödan.
"Writer and Fighter"
Jag kan säga att spelet är i det närmaste buggfritt i alla fall även om det har vissa problem med spelmekaniken. Så om du väntar på att spelet ska "fixas" innan du köper så tror jag du väntar i onödan.
Okej.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.