Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Ja, Meta har öppnat Horizon OS (Quest os) för 3e part.
Det är några som utannonserat att dom ska släppa sådana headsets bla Asus RoG vilket blir gamingfokuserat.
https://www.uploadvr.com/meta-horizon-os-third-party-headsets...
Kul, känns som det börjar hända grejor nu!
Micro-OLED är betydligt dyrare, i alla fall om det är 4K. Bigscreen Beyond kör 2.5K micro-OLED för $1000
Japp och bigscreen är bara ett headset utan något annat. Rätt avskalad på så sätt.
Begriper inte riktigt varför du köper den flera månader innan Batman ens är släppt. Det kommer komma high end-headset från Asus (som kör med Metas mjukvara), kanske rentav visas upp i slutet av september. Skulle kunna vara OLED eller local dimming i en sån
Tror även på ett Batman bundle längre fram, senast black friday
Jag var så sugen! Tänkte att de fanns flera andra bra spel att köra tills dess, som till exempel AC Nexus med flera, men det vart återköp på det.
Japp och bigscreen är bara ett headset utan något annat. Rätt avskalad på så sätt.
Tänker att det är ganska dyrt att vara en liten aktör och tillverka måttanpassade headset på beställning. Det är mer att Sonys 4K-paneler är svindyra (och dras med vissa kritiska nackdelar ihop med pannkakslinser), tillgången på mer lågupplösta micro-OLED är mycket bättre. Används även av XReal, Rokid, Viture m fl i relativt billiga produkter
Sladden eller sladdlöst har jag inte brytt mig nu när jag har kört Quest 3. Står ändå still.
Du har ju alltid kört PCVR gissar jag på, jag kör dock endast Standalone, och det är där det brister i spel o h prestanda samt färgerna då. Tycker att min PC va för klen så den biten har jag gett upp. Det har varit mycket snack om brist på spel på PSVR2an, men tycker de va lika på Questen, fanns intw många exklusiva som stack ut. (Då räknar jag inte med alla lull-lull spel).
Men jag ska sova saken. Vill ju även stödja allt med VR, men tycker inte att priset va värt de spelen riktigt. De kändes som sagt nerskalade och gråa. PCVR kommer jag aldrig ge mig in i då jag antagligen aldrig kommer köpa ny burk, det kommer jag aldrig ha råd med.
Måste ändå vara intressant att få uppleva vad som saknas hos PSVR2 kan jag tänka mig🙂
Frågan är hur många år bort det är innan de lyckas kombinera teknikerna på ett headset som kostar 10K eller lägre. Det bör ju leda till ett fantastisk headset!
Jag tror att Quest 5 och PSVR3 kommer lyckas lösa detta. Sedan ska bara priset pressas ner. Så om 4-5 år?
Låg persistance, OLED svärta/färger, trådlöst(till dator/tv-spel), bättre batteritid, eyetracking, adaptive triggers, pancake lenses, pass-though(för bland annat spel) menar jag då. Kanske missar något?
Måste ändå vara intressant att få uppleva vad som saknas hos PSVR2 kan jag tänka mig🙂
Frågan är hur många år bort det är innan de lyckas kombinera teknikerna på ett headset som kostar 10K eller lägre. Det bör ju leda till ett fantastisk headset!
Jag tror att Quest 5 och PSVR3 kommer lyckas lösa detta. Sedan ska bara priset pressas ner. Så om 4-5 år?
Låg persistance, OLED svärta/färger, trådlöst(till dator/tv-spel), bättre batteritid, eyetracking, adaptive triggers, pancake lenses, pass-though(för bland annat spel) menar jag då. Kanske missar något?
Det som saknas/är sämre på PSVR2 imo.
Formfaktor, linser, inbyggt ljud saknas, trådbunden.
Formfaktorn - visst det är fresnel linser men tycker den är lite väl stor om man jämför med tex Quest 2.
Linser - går inte att jämföra med pancake vad gäller klarhet och större sweetspot och då har jag endå slipade linser till psvr2 som ger större sweetspot.
Inbyggt ljud saknas - vill helst inte använda lurar/in ear
Trådbunden - även fast der ger fördelar på vissa områden är det i stora hela en större nackdel imo så hade gärna vilja ha valmöjligheten att koppla lös och köra på batteri.
Det som saknas/är sämre på PSVR2 imo.
Formfaktor, linser, inbyggt ljud saknas, trådbunden.
Formfaktorn - visst det är fresnel linser men tycker den är lite väl stor om man jämför med tex Quest 2.
Linser - går inte att jämföra med pancake vad gäller klarhet och större sweetspot och då har jag endå slipade linser till psvr2 som ger större sweetspot.
Inbyggt ljud saknas - vill helst inte använda lurar/in ear
Trådbunden - även fast der ger fördelar på vissa områden är det i stora hela en större nackdel imo så hade gärna vilja ha valmöjligheten att koppla lös och köra på batteri.
Hinner inte ge full respons, men tänk också på vad man ändå får till priset. Finns inget headset ens för deet dubbla priset som erbjuder samma features.
Jag tror i alla fall att tillexempel eyetracking kommer vara en väldigt viktig feature framöver och kommer påverka livstiden för headsetet.
Hinner inte ge full respons, men tänk också på vad man ändå får till priset. Finns inget headset ens för deet dubbla priset som erbjuder samma features.
Jag tror i alla fall att tillexempel eyetracking kommer vara en väldigt viktig feature framöver och kommer påverka livstiden för headsetet.
Eyetracking i dagens form är överhypeat. Det ger i princip ingen prestandafördel som inte FFR redan ger och Fresnellinser som PSVR2 kör med är redan perifert suddiga så man tittar ändå runt mer med huvudet än med ögonen. Det har ett visst värde i att kunna navigera ett UI med ögonen, men det är samtidigt ett helt onaturligt sätt att navigera på - man sitter inte och tittar på muspekaren hela tiden på en dator
Eyetracking har potential ett bli jättebra och ge stora prestandafördelar, men dagens teknik är inte där oavsett headset
Jo hoppas man lyckas få eyetrackingen att fungera på PC.
Men i det stora hela så slår inget att kunna köra trådlös för egen del och vilket är dealbreakern för mig.
Hade man kunnat köra psvr2 trådlös så hade jag kunnat bortse från dom andra "nackdelarna"
Eyetracking i dagens form är överhypeat. Det ger i princip ingen prestandafördel som inte FFR redan ger och Fresnellinser som PSVR2 kör med är redan perifert suddiga så man tittar ändå runt mer med huvudet än med ögonen. Det har ett visst värde i att kunna navigera ett UI med ögonen, men det är samtidigt ett helt onaturligt sätt att navigera på - man sitter inte och tittar på muspekaren hela tiden på en dator
Eyetracking har potential ett bli jättebra och ge stora prestandafördelar, men dagens teknik är inte där oavsett headset
Med DFR så kan man göra fokusområdet än mindre än FFR då man med FFR kan se gränserna väldigt lätt.
Eyetrackingen kan även användas i gameplay för att få bort en hel del frustration.
Jag tänker tex hur smart den användes i Resident evil village och Horizon om jag minns rätt.
Som när man ska plocka upp saker tex.
Med DFR så kan man göra fokusområdet än mindre än FFR då man med FFR kan se gränserna väldigt lätt.
Eyetrackingen kan även användas i gameplay för att få bort en hel del frustration.
Jag tänker tex hur smart den användes i Resident evil village och Horizon om jag minns rätt.
Som när man ska plocka upp saker tex.
Det har dock visats att prestandaskillnaden mellan DFR och FFR är minimal, på sin höjd 5-10%. Fokusområdet är nästan samma eftersom osäkerheterna i ögonspårningen är för stora
Det har dock visats att prestandaskillnaden mellan DFR och FFR är minimal, på sin höjd 5-10%. Fokusområdet är nästan samma eftersom osäkerheterna i ögonspårningen är för stora
Jag vet inte om du testat eyetracking eller hur mycket erfarenhet du har av att använda VR, men osäkerhet i ögonspårningen tror jag inte det handlar om.
Finns spel med olika fokusområden med FFR på Quest 3.
Jag kan ske skillnad i FFR på olika områden i bla Asgards wrath 2.
På en del ställen är det på ett sätt och inte alls lika synligt medans på andra ställen är det mer synligt och själva formen på fokusområdet kan också skilja.
Ja det va ritkigt kul att testa! Och det finns inget som säger att jag inte köper någon senare om det dyker upp nån fet rea. Hade det varit fetare Standalone-prestanda som kunde mäta sig med PS5(typisch) så hade jag behållt den. Quest 5 standalone kanske, när den dagen kommer. Som sagt, jag kommer aldrig ha råd at kunna köpa en ny fet dator tyvärr. Bara ett nytt grafikkort av värde kostar mer än en PS5a. 🙁
Skillnaden på PSVR2 spel med PS5 verkar enorm i allafall när det kommer till med eller utan eyetracking foveated rendering. Många spel som det blivit stor skillnad i när väl patch/update kommit som stödjer detta. Har för mig att Switchback och no man sky är bra exempel på det.
Skillnaden på PSVR2 spel med PS5 verkar enorm i allafall när det kommer till med eller utan eyetracking foveated rendering. Många spel som det blivit stor skillnad i när väl patch/update kommit som stödjer detta. Har för mig att Switchback och no man sky är bra exempel på det.
Fast då är det spel som inte haft FFR från början. FFR och DFR gör samma sak, bara att DFR döljer blurret när man tittar runt med ögonen (vilket Fresnellinserna ändå till stor del gör). Prestandaskillnaden mellan FFR och DFR är minimal snarare än enorm
Jag vet inte om du testat eyetracking eller hur mycket erfarenhet du har av att använda VR, men osäkerhet i ögonspårningen tror jag inte det handlar om.
Finns spel med olika fokusområden med FFR på Quest 3.
Jag kan ske skillnad i FFR på olika områden i bla Asgards wrath 2.
På en del ställen är det på ett sätt och inte alls lika synligt medans på andra ställen är det mer synligt och själva formen på fokusområdet kan också skilja.
Det är väldigt svårt att spåra ögon pålitligt för dom beter sig inte pålitligt, speciellt om de enbart spåras från en vy snarare än flera. Det är till och med svårt i högteknologisk medicinsk utrustning. Hade det varit pricksäkert hade vi redan haft 90+% prestandavinst, men det är betydligt mer blygsamt idag.
FFR syns mycket tydligare på pannkakslinser på grund av kant-till-kant-skärpan, och Asgards Wrath 2 är hårt optimerat för att kunna köras i standalone. DFR hade hjälpt till att dölja suddigheten på Quest 3 orsakad av FFR, men det hade inte gett en avsevärd prestandavinst
Enligt UplpadVR kan FR via ögonspårning ge upp till nästan 4x-prestandaökningar. Det är inte helt illa.
https://uploadvr.com/psvr-2-eye-tracking-foveated-rendering-g...
“Running the VR Alchemy Lab demo with dynamic lighting and shadows on PSVR 2, frame time reportedly dropped from 33.2ms to 14.3ms. In another demo — a 4K spaceship demo — CPU thread performance was 32% faster and GPU frame time went down from 14.3ms to 12.5ms.”
Det är väldigt svårt att spåra ögon pålitligt för dom beter sig inte pålitligt, speciellt om de enbart spåras från en vy snarare än flera. Det är till och med svårt i högteknologisk medicinsk utrustning. Hade det varit pricksäkert hade vi redan haft 90+% prestandavinst, men det är betydligt mer blygsamt idag.
FFR syns mycket tydligare på pannkakslinser på grund av kant-till-kant-skärpan, och Asgards Wrath 2 är hårt optimerat för att kunna köras i standalone. DFR hade hjälpt till att dölja suddigheten på Quest 3 orsakad av FFR, men det hade inte gett en avsevärd prestandavinst
Man behöver nog inte som högteknologisk medicinsk utrustning.
FFR syns på fresnel tydligt också om det är snävt fokus område. Om du var användare av Quest 1 flrstår du vad jag menar.
Asgards wrath 2 har INTE lika snävt område jag vill påstå att området innan man ser större skillnad är rätt stort. Så hela grejen med DFR skulle vara att kunna krympa detta område betydligt utan att användaren skulle märka av det överhuvudtaget, vilket är hela grejen med DFR.
Sen vet jag inte vad du menar om det måste vara 90% prestandaförbättring för att inte vara blygsam.
En som jag spelat med och som hänger på discord bytte för ett tag sen till ett headset med eyetracking. Han sa att belastningen på grafikkortet avlastade rejält utan att han ser nån skillnad och vad jag förstog var det Aeros programvara ovanpå som fixade så det blev DFR.
Enligt UplpadVR kan FR via ögonspårning ge upp till nästan 4x-prestandaökningar. Det är inte helt illa.
https://uploadvr.com/psvr-2-eye-tracking-foveated-rendering-g...
“Running the VR Alchemy Lab demo with dynamic lighting and shadows on PSVR 2, frame time reportedly dropped from 33.2ms to 14.3ms. In another demo — a 4K spaceship demo — CPU thread performance was 32% faster and GPU frame time went down from 14.3ms to 12.5ms.”
4x prestandaökning är lite missvisande.
FPS = 1/fT
Utan DFR = 1/0.0332 = 30 FPS
Med DFR = 1/0.0143 = 70 FPS
2.3x FPS
FFR hamnar enligt samma källa på 2.5/3.6x70 = 49 FPS men det är inte en siffra som stöds av verkliga fall, i så fall med väldigt konservativ FFR
Jag läser på lite om att ha virtuella skärmar i Quest 3:
https://www.meta.com/en-gb/help/quest/articles/horizon/gettin...
Är det någon som testat detta? I den bästa av världar så fungerar det både med min jobbdator (om jag inte har adminbehörighet på) samt på den privata datorn.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Jag läser på lite om att ha virtuella skärmar i Quest 3:
https://www.meta.com/en-gb/help/quest/articles/horizon/gettin...
Är det någon som testat detta? I den bästa av världar så fungerar det både med min jobbdator (om jag inte har adminbehörighet på) samt på den privata datorn.
I min mening - kul att testa, kanske kan vara bättre än en liten laptopskärm under kortare stunder, men i övrigt helt underlägset vanliga skärmar med dagens teknik
Får du inte installera mjukvara på jobblaptop behöver du köra med detta istället: https://www.meta.com/en-gb/blog/quest/hdmi-link-launch/
I min mening - kul att testa, kanske kan vara bättre än en liten laptopskärm under kortare stunder, men i övrigt helt underlägset vanliga skärmar med dagens teknik
Får du inte installera mjukvara på jobblaptop behöver du köra med detta istället: https://www.meta.com/en-gb/blog/quest/hdmi-link-launch/
Tack, ska kolla på det. Jag delar numera kontor med personen som är inköpsansvarig hos oss och vi har suttit och spånat lite. jag har flaggat upp att jag hoppas att vår nästa generation av arbetsdatorer har Thunderbolt/USB-C DP. Det här är knappast något som prioriteras i finansbranschen men jag fortsätter lobba för det.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Gameplay från Behemoth.
Gissar att det är från gamescom
https://youtu.be/NwRx1yLmDcc?si=ix6_XCwlwpF-Uwzl
Ser sjukt bra ut!
Ser sjukt bra ut!
Japp ser fram emot spelet.
Fullspäckad vr höst och vinter 😅
Några spel som släpps denna månad.
Stunt Double Joe McFlash - 2 September - Quest
Köra och göra stunts. Ser rätt basic ut men är säkert roligare ingame än vad trailern visar.
_____
Hitman 3 VR: Reloaded - 5 September - Quest 3
Hitman 3 omgjort från grunden för Quest 3, ska ha böttre VR anpassat gameplay än PSVR & PCVR versionerna
_____
Starwave - 5 September - Quest
Rythm & musil-spel ser ut som nå liknande Beat saber
_____
UNDERDOGS - 5 September - Pico
"Rogue lite arena brawler" där man sitter i en mech. Fått goda omdömen och finns redan till Quest och PCVR
_____
Chernobyl Again - 12 September - PCVR, Pico, PSVR2, Quest
Äventyrsspel där man reser tillbaka i tiden för att förhindra chernobyl olyckan
_____
Hotel R’n’R - Rockstar Simulator - 12 September - Quest
Klassiker, röj runt och förstör hotellrum innan man åker fast. Finns redan till PCVR, PSVR2
_____
Mannequin - 12 September - PCVR, Quest
"Prop-hunt, hide and seek" typ av spel. Släpps nu ut ur early access
______
Neon Squad Tactics - 17 September - PCVR
Turordningsbaserad strategi-spel. Finns redan till Quest sen tidigare
_____
Into The Radius - 19 September 19 - PSVR2
Survival Stalker-ish typ av spel. Ett av dom bästa VR spelen imo. Finns redan ute till PCVR och Quest. Ingen PSVR2 spelare blr missa detta spel.
_____
Escaping Wonderland - 26 September - Pico, Quest
Uppföljare till Down the rabbit hole från 2020
_____
Metal: Hellsinger VR - 26 September - Quest
VR Versionen av Metal Hellsinger. PCVR och PSCR2 versioner kommer lite senare
_____
Tyler McVicker
En youtuber som bevakar bla Valve och gjort i många år.
Han är upp i varv mer än på länge enligt sina egna ord.
2 Half life spel verkar vara under utveckling HLX + en till som ska bli Half life spelet till Valves nösta VR headset.
Han kommer presentera mer info efter datan han och andra gräver fram varannan vecka.
Detta är första videon som kom för ca 1 vecka sen.
Alltid intressant med både half life och "deckard"