Larian-chef ger Ubisoft en känga över Prince of Persia: The Lost Crown

Robot
Larian-chef ger Ubisoft en känga över Prince of Persia: The Lost Crown

"Det svåraste är att skapa ett spel med 85+ i betyg – det är mycket enklare att släppa ett."

#Larian, #Prince-of-persia, #The-lost-crown, #Ubisoft

Avstängd

Synd att allt måste börja och sluta med just Steam.

Har inget emot Steam, men det är ju inget bra med den dynamiken.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Det gör det inte heller. Valhalla släpptes 2 år senare på Steam, men det har sålt bra på Steam också. Det handlar mer om hur intresserade folk är av spelet. Dessutom att spelare tappat förtroende för Ubisoft senaste åren. Avatar och AC: Mirage har sålt dåligt på Steam.

Även Diablo IV har sålt bra på Steam trots att det släpptes ungefär ett halvår senare där. Sony spel släppts långt efter på Steam, och flera av dem har sålt riktigt bra.

Larian har inte helt rätt i det här fallet, det finns andra faktorer som spelar in.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Beror på hur man ser det antar jag.
Alla jag känner och har snackat med har alltid tyckt det vart drygt och frustrerande med alla olika 'clients' och deras 'exclusives'. För ingen vill behöva ha alla sina spel utspritt bland dem, när man i stället bara kan ha allt på en client.

Inaktiv
Skrivet av marsipanbröd:

Skrivet av Fulci:

Det gör det inte heller. Valhalla släpptes 2 år senare på Steam, men det har sålt bra på Steam också. Det handlar mer om hur intresserade folk är av spelet. Dessutom att spelare tappat förtroende för Ubisoft senaste åren. Avatar och AC: Mirage har sålt dåligt på Steam.

Även Diablo IV har sålt bra på Steam trots att det släpptes ungefär ett halvår senare där. Sony spel släppts långt efter på Steam, och flera av dem har sålt riktigt bra.

Larian har inte helt rätt i det här fallet, det finns andra faktorer som spelar in.

Känns som i det här fallet har Larian rätt.
Det känns som Steam är en plattform där folk mer köper spel på måfå för att testa mer än på andra plattformar.
På så sätt tror jag att spelet hade blivigt en framgång om det kom till Steam direkt.
Det var inget dragplåster för Ubis egna tjänst + att där åker folk "snålskjuts" med att köpa en månad och sen lämna när man spelat det man först tänkt. Men på Steam hade folk köpt pga namnet och för att testa sen hade populäriteten spridits via word of mouth och recensioner på Steam.

Medlem

Handlar det inte lite om att känna sin kundbas och målgrupp också? Hur många går till Ubisofts butik för att hitta en schysst metroidvania-titel? Hur många fler hade hoppat på det om man såg det på Steam? Svårt att säga såklart, även om jag tror Larian-killen har en poäng.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Menade såklart inte allt bokstavligen, men väldigt ofta handlar ett spels framgång om hur eller om det släpps på Steam.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Håller med, Larians resonemang håller inte helt här. Så känns det också som det är en lite väl kort tidsperiod för att avgöra om spelet sålt bra eller inte. Minns att det klagades på spelets pris när det släpptes. Kan tänka mig att många köper det om ett tag när priset gått ner. Vill själv gärna spela det men har inte hunnit köpa än då jag har så mycket annat att spela som påbörjats innan spelet släpptes. Kommer dock att köpa det inom kort. Kan också tänka mig att prenumerationstjänsten kannibaliserar en del på försäljningen men det har Ubisoft säkert tagit med i beräkningen.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Menade såklart inte allt bokstavligen, men väldigt ofta handlar ett spels framgång om hur eller om det släpps på Steam.

Steam är förstås dominant på PC-marknaden, men det finns alternativ idag. Epic fungerar och har de flesta spel. GOG är bra men saknar en del av högbudget titlarna, t.ex. från Ubisoft som vill köra DRM på sina spel. Microsoft Store har jag inte testat själv, men den finns där i alla fall. Tror inte de har så stor omsättning på spel än så länge, utöver prenumerationstjänsten.

1
Skriv svar