Upplev Black Myth: Wukong med RTX-teknik
Nvidia tar oss med på en visuell resa genom det storslagna äventyret Black Myth: Wukong, och visar hur ray tracing och DLSS kan förvandla spelupplevelsen.
Fanns väl redan Raytracing i spelet vid release, men tur att Grafikorten är billiga nu för tiden, bara mellan 12 och 25 000.
Men då har du mer än dubbelt så kul än om du bara kör PS5 "not so" Pro
Fanns väl redan Raytracing i spelet vid release, men tur att Grafikorten är billiga nu för tiden, bara mellan 12 och 25 000.
Ja det fanns vid release. Artikeln är reklam från Nvidia och MSI.
Eller så köper man ett MSI RTX 4080 Super för fem kronor mindre? lolwat
Nio kronor väl?
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Nio kronor väl?
Hah, såg misstaget sekunden efter jag postade men tänkte att "nä, ingen märker det!".. lol!
Ser fram emot DLC och 5090.
Fick låsa till 48fps och köra med dlss performance för en stabil upplevelse med 7800X3D och 4090. Även då var det lite knaggligt ibland så får hoppas bättre hårdvara kan råda bot på det.
Underbart spel förövrigt. Mitt GOTY.
Vilken upplösning du körde i känns en smula viktigt i sammanhanget
Vilken upplösning du körde i känns en smula viktigt i sammanhanget
4K. Så det blir väl 1080 intern upplösning med dlss performance som sedan skalas upp till 4K. Kör då även med path tracing.
Förhoppningen är att kunna köra DLCn med path tracing och komma upp i stabila 60fps eller mer.
Med stabilt menar jag 0.1% lows som ligger på 60.
Nu ligger det på runt 48 med inställningarna jag kör.
48 är dock helt ok. 20.8ms i frametimes så bara runt 5ms långsammare än 60 fps med sina 16.6ms.
Kan rekommendera det till andra som vill köra prestandakrävande spel med höga inställningar.
Det finns RTX 4070 Super för runt 7200-7500kr, som ändå verkar klara RT relativt bra.
Fortfarande inte speciellt billigt men åtminstone mer prisvärt jämfört med en del andra kort.
Och som tidigare skrivits, om man ska lägga 12500kr för ett grafikkort kan man ju likväl skaffa ett RTX 4080 Super istället.
Med det sagt, jag tycker själv det är för jävligt att man ska behöva lägga ut 12-25k för att få ett toppkort idag. GTX 1080 och 1080Ti ett par månader efter släpp gick att köpa för runt 6000-8000kr och priset hade troligtvis sjunkit ännu mer om bitcoin hysterin aldrig inträffat. Efter det spårade allt ur, återhämtade sig lite men blev värre igen efter AI hysterin och priserna idag är fortfarande helt åt skogen.
Man kan ju alltid hoppas priserna markant förbättras med nästa generations grafikkort från Nvidia / AMD / Intel och att vi får se lite vettig konkurrens igen.
När ska graffekort gå och köpa under 7-8 papp igen?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Enkelt! Den dagen folk på riktigt börjar rösta med plånboken.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Enkelt! Den dagen folk på riktigt börjar rösta med plånboken.
Finns många bra grafikkort under 7-8 papp dock.
Däremot kommer vi nog inte se high-end under den summan igen.
4K. Så det blir väl 1080 intern upplösning med dlss performance som sedan skalas upp till 4K. Kör då även med path tracing.
Förhoppningen är att kunna köra DLCn med path tracing och komma upp i stabila 60fps eller mer.
Med stabilt menar jag 0.1% lows som ligger på 60.
Nu ligger det på runt 48 med inställningarna jag kör.
48 är dock helt ok. 20.8ms i frametimes så bara runt 5ms långsammare än 60 fps med sina 16.6ms.
Kan rekommendera det till andra som vill köra prestandakrävande spel med höga inställningar.
Demot hade ingen Path Tracing, eller? Minns bara vanlig RT.
Demot hade ingen Path Tracing, eller? Minns bara vanlig RT.
Jodå, det aktiveras med Full Ray Tracing.
Osäker på om det bara gäller där högsta inställningen Very High eller ej. Men det ska vara inbakat i den settingen. Så spelet har både "vanlig" RT och Path Tracing.
Edit: Det kan ha varit jag som missupfattat det dock och att det handlar om fler RT-effekter och inte path tracing.
Edit: "Full ray tracing is a demanding but highly accurate way to render light and its effect on a scene. Also known as Path Tracing, this advanced ray tracing technique is used by visual effects artists to create film and TV.."
Taget från Nvidia själva.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/black-myth-wukong-f...
Jodå, det aktiveras med Full Ray Tracing.
Osäker på om det bara gäller dör högsta inställningen Very High eller ej. Men det ska vara inbakat i den settingen. Så spelet har både "vanlig" RT och Path Tracing.
Jaha, det förklarar prestandaresultatet. Får ladda ner benchmark tool igen.
Nio kronor väl?
Märklig prissättning. Men alla kanske inte har nätagg för ett 4080 Super, och får gå på det 150w mindre törstiga och nio kr dyrare 4070 Ti Super?
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Märklig prissättning. Men alla kanske inte har nätagg för ett 4080 Super, och får gå på det 150w mindre törstiga och nio kr dyrare 4070 Ti Super?
Det finns RTX 4070 Ti Super för runt 10k, så finns ingen vettig anledning att spendera över 12k på den modellen.
Ni som spelat? Är det svårt om man jämför med tex DS, Bloodborn eller Elden Ring?
Jag har inte spelat BB men för mig hamnar Wukong närmre DS än Elden Ring.
Men svårt att jämföra då Wukong inte är ett souls like och det är bara ett fåtal bossar jag skulle klassa som "svåra".
Men då har du mer än dubbelt så kul än om du bara kör PS5 "not so" Pro
Då får jag klara mig med att ha hälften så kul då. Eller en fjärdedel så kul för jag har ju bara PS5 än?
PSN: OAKTHYR
Då får jag klara mig med att ha hälften så kul då. Eller en fjärdedel så kul för jag har ju bara PS5 än?
Nej Det är inte lätt
Nej Det är inte lätt
Jag vet 😓
PSN: OAKTHYR