Det var bättre förr, mässor

Medlem
Det var bättre förr, mässor

Det gamla talesättet, det var bättre förr. En sak som var mycket bättre förr var spelmässor. Man satt som klistras på nätterna och följde.

Tokyo Game Show, men framförallt E3. När man tidigt 00 tal läste Club Nintendo, när Super Play skickade med en dvd som man tittade på flera flera gånger.

När det var konsolkrig, Peter Moore tatuerade in GTA, Ridge Racer RIIIDGGEE RACEEER, och det oförglömliga historiska Genji med jättekrabbor, Reggie Fils, Saturo Iwata, Ken Kutaragi, Kaz Hirai. En tid när hårdvara var spännande, konsolerna var speciella och unika.

Spelmässigt har blivit så tråkiga så jag följer inte någon mässa live längre, det mest spännande som hänt senaste tiden är väll, dont you guys have phones?

Var spelmässor bättre förr eller är det bara spelindustrin som blivit mycket tråkigare?

Medlem

Håller med och att det var mycket charmigare och personligare.
Det enda som påminner om förr är the game awards, med publik och tal.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

En stor del varför mässor försvunnit är ju pga internet. Inte bara spelmässor. Förrut var det ett sätt för företag att visa upp sina nya produkter. Men nu är det billigare att bara göra en reklamfilm på youtube än att ta hela sitt pick o pack och åka runt på mässor runt om i världen. Jag själv har inte varit på en mässa sedan innan pandemin, och då var jag på odlingsmässan i Stockholm Annars är öl & whiskey mässan här i GBG trevligt men var nåt år sedan jag var där också.

signatur

1# FZ Troll

Mässor var bättre när de fyllde sitt syfte, att samla branschfolk och utbyta idéer och skapelser.
Men någon slug PR-nisse räknade snabbt fram att det var en extremt bra annonsplats för spel och då blev det ett marknadsföringsverktyg riktad mot köpare istället.
Med tiden så blev verktyget rätt dåligt i jämförelse med de andra verktygen de har.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

De där DVD-skivorna man fick med i Superplay vad underbara. Synd jag inte har kvar mina
Och E3 när Nintendo visade upp Twilight princess är ett episkt ögonblick.

Medlem

Det jag egentligen saknar från E3 och liknande mässor var alla fumlingar som senare blev memes.
Detta var ofta tack vare att deras videor inte var förinspelade utan framförda på en scen.

Numera är allt alldeles för polerat och proffsigt och "corporate".

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Oja, var definitivt bättre förr!

Medlem

Super plays extra tjocka E3 nummer var årets höjdpunkt.

Medlem
Skrivet av cartnike:

Oja, var definitivt bättre för! Att se detta live var en fröjd. https://www.youtube.com/watch?v=l1vmrMAqeWM

Precis som Peggle 2!!!!

Jag försöker även hitta fram "notebook guy" som var en man som stod bakom och antecknade medan en extremt nervös japan försökte presentera PSP.
Minns inte vilket år det var men det var ett meme från urminnes tider.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Det var bättre pga det fanns radikalt fler intressanta storspel. Tekniska språnget var avsevärt mer tydligt och det handlade inte bara om senaste grafiken, utan fysik och AI var också en viktig aspekt. Man tog större risker och det pratades alltid om innovation.

1
Skriv svar