Vad är erat drömyrke?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl bara fråga någon skogsägare om de vill betala dig för att titta på deras skog i ett par veckor?

83% av Sveriges skog är privatägd, så rimligtvis kommer den statliga skogsförvaltningen inte att tycka att det är värt det.

Förmodligen är det mer fördelaktigt att låta skogen brinna ner och ta försäkringspengarna. Det är nog inte så mycket vi kan göra åt skogsbränder ändå med våra skrala resurser.

Skrivet av GustavA:

Förmodligen är det mer fördelaktigt att låta skogen brinna ner och ta försäkringspengarna. Det är nog inte så mycket vi kan göra åt skogsbränder ändå med våra skrala resurser.

Vi har väl rätt bra med resurser för skogsbränder?
Vi har egna brandflygplan, minst 10 helikoptrar i drift under skogsbrandsäsongen (vilket inkluderar en stor mängd personal, dygnet runt) och hemvärnsförband på lokal nivå som kan vara på plats på bara några timmar. Utöver den vanliga räddningstjänsten, dessutom.
De avtal som var fullständigt kassa under 10-talets skogsbränder är åtgärdade och samordningen idag är milsvida bättre.

Vi kan till och med använda JAS 39 Gripen för brandbombning.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Haha rätt skönt reportage. Ingen visste egentligen om det skulle hjälpa med att bomba. Som någon skrev på Ytube: det mest amerikanska sättet att släcka en eld på
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1AxvX/flygvapnet-har-sl...

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

KoP
Medlem
Medlem
Skrivet av GustavA:

Ja. Varför har vi inte sådana tjänster i Sverige? Jag skulle lätt kunna bränna min semester och sitta
4-5 veckor och vakta ödemark i ensamhet.

För det är sjukt ineffektivt. Man ser ju inte så långt.. Vi har brandflyg istället som patrullerar och det har vi haft i många många år.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Google kommer ta bort de jobben De skickar just nu upp satelliter som ska kunna upptäcka skogseldar 5x5m.
https://blog.google/outreach-initiatives/sustainability/insid...

Tror de varit borta ett bra tag. Såg en dokumentär om det där och det finns tydligen bara en handfull "frivilliga/pensionärer" kvar i det yrket.

Medlem

Vi har väl rätt bra med resurser för skogsbränder?
Vi har egna brandflygplan, minst 10 helikoptrar i drift under skogsbrandsäsongen (vilket inkluderar en stor mängd personal, dygnet runt) och hemvärnsförband på lokal nivå som kan vara på plats på bara några timmar. Utöver den vanliga räddningstjänsten, dessutom.
De avtal som var fullständigt kassa under 10-talets skogsbränder är åtgärdade och samordningen idag är milsvida bättre.

Va bra. Jag trodde vi fortfarande var tvungna att förlita oss på andra länders välvilja.

Medlem

Paleontolog. Gräva och forska på fossiler verkar riktigt intressant men finns tyvärr knappt sådana jobb.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

FM-guru
F.d. Sisyr

Vet inte om jag skrivit i tråden eller inte, minnet far iväg nu på ålderns höst (30+)...

Men när jag var liten (början av tonåren) drömde jag om att bli sportjournalist. Sedan övergick det till att bli författare. Tekniskt sett "är" jag manusförfattare (dvs sålt ett manus en gång), men ja... Numera vet jag inte riktigt. Någonting med skrivande i alla fall. Jobbat som kock större delen av vuxenlivet och håller just nu på att skola om mig - pluggar kommunikation och medieproduktion. Gjort lite reklamfilmer och dokumentärer, och velar lite över vad det faktiskt ska bli av det hela sen. PR? Journalism? Reklambyrå? Någon form av kommunikation är ju en lågoddsare i alla fall, med fokus på nöje. Be it spel, sport eller film.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Eldvakt i ett sånt där torn.

Om du gillar det rekommenderar jag varmt Firewatch. Ett av mina favoritspel. Kostar just nu bara $4

signatur

🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.

Medlem
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Varför vill så många bli författare? Begriper inte.

Jobba hemifrån

Ne men har haft dröm om att skriva bok sedan jag upptäckte böckernas värld i tonåren. Inte nödvändigtvis att ha författare som jobb men att få någonting publicerat åtminstone. Har mycket fantasi och behöver få utlopp för det på olika sätt och att skriva har varit ett sätt för mig att få utlopp för mina fantasier.

signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Workout51:

Om du gillar det rekommenderar jag varmt Firewatch. Ett av mina favoritspel. Kostar just nu bara $4

Kört igenom det två ggr.

Medlem

Hade velat jobba med att bygga datorer. Åtminstone några år så får man se om man blir less eller inte.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har man drömmar som i mål ska man följa dom. Sen kan ju ett drömyrke vara just en dröm, dvs. du kanske inte nödvändigtvis hade trivts med det IRL. Some dreams are better to stay dreams.

Ibland får man utforska & upptäcka att saker inte heller är som man tänkt. T.ex. jag älskar att göra spelfilm, och gjorde ett tag reklamfilm med tanken 'det är väl ungefär samma sak' men så upptäckte jag att det är astråkigt att göra företagsfilm. Att skapa fantasivärdlar & jobba med skådespelare, that's living the dream for me.

Men, det är svårt att övertsätta i yrke - därav min poäng att man måste prova för att upptäcka vad som funkar. Ibland har vi också "falska drömmar" som vi upptäcker först när vi provar att det bara är fejk, 'jag är en sån där som gör sånt där'.

Grundtesen är dock att man bör försöka monetisera sina drömmar/intressen - går det att tjäna pengar på i någon form, då kan det ev. översättas i ett 'yrke' men ibland uppstår diskrepans (se exemplet ovan med spel/reklamfilm). Men, man behöver prova för att veta.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

skådespelare.

Bro, see my movie-thread!

Medlem

Grävande journalist.
Nån slags utredningsjobb tex på försäkringsbolag.
Skriva serietidningar.
Demonregisör.
Radiopratare i usa på 70-talet.

Medlem

Spelrecenserare, utan recensionsdelen.

Medlem

Någon gång på tidigt 90-tal när jag var en liten påg någonstans ute i den skånska landsbygden.
Då fanns det en dröm om att jobba på Nintendo. Gärna direkt för Nintendos högsta chef.
Mannen som gjorde alla spelen och skickade brev till mig i form av Nintendo magasinet.
Min största idol. Vi hade tom samma förnamn. Bara wow.
Några gånger om året körde vi norrut för att hälsa på släktingar. Jag sov i bilen, men det fanns ett krav på mina föräldrar.
När vi passerade Nintendos högkvarter, drömfabriken, och Mario statyn så var de tvungna att väcka mig så jag inte missade det.

Under åren har jag lärt mig några viktiga saker angående denna dröm.
Tydligen finns det ett land som heter Japan och där ligger Nintendo HQ och inte i Kungsbacka.
Det var tydligen inte heller Tobias Bjarneby som gjorde alla spelen och var Nintendos högsta chef.

Medlem

Det är väl bara fråga någon skogsägare om de vill betala dig för att titta på deras skog i ett par veckor?

83% av Sveriges skog är privatägd, så rimligtvis kommer den statliga skogsförvaltningen inte att tycka att det är värt det.

Faktum är att under risk-säsonger är det ofta lokala flyg-klubbar som får bidrag för att cirkulera. Eller iaf där vi har skog.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nästan alla försäkringsbolag har efter gudrun tagit med parametrar om "ovanliga" fenomen. T.ex. ovanligt varma somrar som gör en ovanlig torka. Ovanliga vattenmängder, ovanliga stormar...
Vart gränserna går för "ovanligt" går är oklart. Märker när det händer.

Låt oss säga att vi som har kvar våra gamla försäkringar inte pillar på dom

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Faktum är att under risk-säsonger är det ofta lokala flyg-klubbar som får bidrag för att cirkulera. Eller iaf där vi har skog.

Faktum är att allt större procent av all brandupptäckt sker medels satellit.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Dreijer:

Arkeolog.

Det är kul på pappret, men verkligheten är inte så rolig.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det är kul på pappret, men verkligheten är inte så rolig.

Nä, jag vet hur det ser ut egentligen för de flesta, mer markprover än Indiana Jones. Men det är den barnsliga visionen om arkeologi jag tänker mig.

Skrivet av Dreijer:

Nä, jag vet hur det ser ut egentligen för de flesta, mer markprover än Indiana Jones. Men det är den barnsliga visionen om arkeologi jag tänker mig.

Markprover och kartering är rätt kul. Man blir lite dum i huvudet efter att ha gått och lyssnat på pipet i metalldetektorn en hel dag, bara.

Men anställningsformerna, utgrävningstiderna och arga markägare som flåsar en i nacken är det värre med.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Markprover och kartering är rätt kul. Man blir lite dum i huvudet efter att ha gått och lyssnat på pipet i metalldetektorn en hel dag, bara.

Men anställningsformerna, utgrävningstiderna och arga markägare som flåsar en i nacken är det värre med.

Hehe, ja, jag känner igen mig. Min hustru är miljöingenjör och var konsult i många år. Liknande beskrivning!

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Nästan alla försäkringsbolag har efter gudrun tagit med parametrar om "ovanliga" fenomen. T.ex. ovanligt varma somrar som gör en ovanlig torka. Ovanliga vattenmängder, ovanliga stormar...
Vart gränserna går för "ovanligt" går är oklart. Märker när det händer.

Låt oss säga att vi som har kvar våra gamla försäkringar inte pillar på dom

Låter klokt.

Medlem

Har nått minne från slutet av mellanstadiet, nån gång i mitten på 90-talet, då var det en "nyhet" att Pamela Anderson hade en anställd person som rättade till hennes bröst inför fotograferingar. Under ett par veckor där var det alla killar i klassens drömyrke.

Medlem

Det här fyndet de gjorde nyligen, om man hittar något sånt känner man väl sig som typ Indiana Jones? Måste va en rejäl kick
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/unikt-jarnaldershalsba...

signatur

Medlem

Krigsjournalist.

Skrivet av Workout51:

Det här fyndet de gjorde nyligen, om man hittar något sånt känner man väl sig som typ Indiana Jones? Måste va en rejäl kick
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/unikt-jarnaldershalsba...

Det är klart det är en kick att hitta något liknande.
Förutom för den som betalar utgrävningen då det kostar mycket pengar att konservera framför allt stora metallfynd.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar