Svenska Switch 2-priset: 6 795 kronor – 1 000 kronor för Mario Kart World
Nu finns Donkey Kong att förboka för 850 på spelbutiken. i Frankrike kostar det bara 650.
Jag tror att spelpriserna blir mycket lägre än vad folk tror.
Via vilken sida?
Jag som har väntat på att den skall komma och var nästan helt säker på att köpa.... nope. Inte med det priset. Blir en Steam Deck om behovet av handhållet uppstår.
Tänker exakt lika som du. Är också eventuellt intresserad av nån Android Kina-enhet att köra emulator på, typ en Retroid. Men nån Switch blir det då inte om den kostar såhär mycket.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Via vilken sida?
Sorry, glömde länken.
https://www.cdiscount.com/jeux-pc-video-console/nintendo-swit...
Lägg på 25% moms, ett par hundra i miljöavgifter och Bergsalas del av kakan så stämmer ekvationen.
Vilket egentligen är fel eftersom Bergsala som generalagent redan har en bra "del av kakan". Maskinerna har ju ett betydligt lägre pris att köpa in för Bergsala. Det ska inte behöva läggas på massa extra.
Vilket egentligen är fel eftersom Bergsala som generalagent redan har en bra "del av kakan". Maskinerna har ju ett betydligt lägre pris att köpa in för Bergsala. Det ska inte behöva läggas på massa extra.
Betydligt lägre pris?, hur mycket lägre då?
Betydligt lägre pris?, hur mycket lägre då?
Ja jag kan ju erkänna att jag inte vet den exakta summan. Men att som generalagent få ett så dåligt inköpspris att man måste ta 1000-1500 mer än alla andra marknader i världen. Det finns ju inte på världskartan.
Att man som konsument får betala högre moms och kemikalieskatt etc är väl en grej. Men den extra summan just nu på Switch 2 är VÄLDIGT hög
Men riktpriset är ju ink moms. Du kan beställa switch2 från tyska amazon rakt hem till dörren för 469 euro.
Det låter ju inte helt dumt ju! Under 5200 låter goare än närmare 6800 här. Tack för tipset! Får bara hoppas att det finns god tillgång vid release.
Msrp menar på priset innan försäljnings avgifter och skatter har applicerats, eftersom att olika länder har olika sales tax.
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Vi tänker inte så långt om vi tror att staternas skatte modell är att föredra. Elektronik är lyxvaror jämfört med sådant våra skatter finansierar. I USA får du t.ex betala din sjukvård själv eller skaffa dyra sjukvårdsförsäkringar. Jag väljer Sveriges modell. Mario kart känns rätt oviktigt i slutändan och har gemene man pengar över är det fritt att spendera dem på valfri konsol och spel.
Jag väljer Sveriges model med, menade bara att priset förklaras i att vi har en hög sales tax, kemikalieskatt och sen glömde jag nämna svag krona på det.
Det borde ju kunna förklaras på nått sätt. Prissättningen alltså Men du har helt rätt i att det är en onödig grej. Det håller jag med fullt ut på.
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Det är inte så galet, de flesta länder har moms och den är på 25% sist jag kollade. USA har ingen moms alls.
Usa har en sales tax som är deras motsvarighet till moms, denna varierar kraftigt beroende på typ av vara och plats i landet. Våra 25% som nästan är på allt dom konsument är ändå rätt gött och lätt att räkna på nu när jag tänker på det haha.
Typ vad det kostar att köpa ett spel till tex PS5, eller är det bara för det är Nintendo så ska spelen ligga på 300-400kr?
"Silent Hill 2" 689:- (Spelbutiken). 769:- (Playstation Store)
Det spelet är en remake på ett spel från 2001. Från PS2-eran.
Breath of the Wild och Tears of the Kingdom är inte remakes. Det var helt nya äventyr, där man använt fantasi och varit kreativa.
552:- och 603:- (Spelbutiken)
Det här en stark signal att det lönar sig att putsa upp gamla grejer. Och att det inte lönar sig att vara kreativ och hitta på nya saker.
Vi som spelade på sent 90-tal, början på 2000-talet, fick vara med när nya grejer som Resident Evil, Silent Hill, Quake, Shenmue och Tomb Raider dök upp. Det var spännande och mindblowing. Nåt man aldrig tidigare sett.
Nu räcker det att ett spel ser ut som alla andra och har modern grafik.
Usa har en sales tax som är deras motsvarighet till moms, denna varierar kraftigt beroende på typ av vara och plats i landet. Våra 25% som nästan är på allt dom konsument är ändå rätt gött och lätt att räkna på nu när jag tänker på det haha.
Sales tax och moms är inte samma sak och flertalet delstater har 0%.
Lägg på 25% moms, ett par hundra i miljöavgifter och Bergsalas del av kakan så stämmer ekvationen.
Men Tyskland lär väl också ha moms på minst 20%?
De lär väl inte ha annonserat priset i Europa på 470 euro utan moms så som man redovisar priser i USA där stater har olika momsgrader (men oftast ca 7%).
Så i USA blir Switch 2 1,07 x 450 vilket blir ca 480 dollar i slutänden, vilket just nu motsvarar 4800kr i svenska pengar. 470 euro är 5150 kr
6800 kr i Sverige är helt ologiskt.
Memento Mori
Vad hände med riktpris $450?
Generalagentstariff (Bergsala), moms, valutaväxling, kemikalieskatt, kopieringsavgift, återförsäljarpåslag.
Ja jag kan ju erkänna att jag inte vet den exakta summan. Men att som generalagent få ett så dåligt inköpspris att man måste ta 1000-1500 mer än alla andra marknader i världen. Det finns ju inte på världskartan.
Att man som konsument får betala högre moms och kemikalieskatt etc är väl en grej. Men den extra summan just nu på Switch 2 är VÄLDIGT hög
Nu är det Bergsala som importerar och sedan ett annat företag som säljer till kund,, vem som lägger på mest vet jag ej, men alla ska ju tjäna ngt
"Silent Hill 2" 689:- (Spelbutiken). 769:- (Playstation Store)
Det spelet är en remake på ett spel från 2001. Från PS2-eran.
Breath of the Wild och Tears of the Kingdom är inte remakes. Det var helt nya äventyr, där man använt fantasi och varit kreativa.
552:- och 603:- (Spelbutiken)
Det här en stark signal att det lönar sig att putsa upp gamla grejer. Och att det inte lönar sig att vara kreativ och hitta på nya saker.
Vi som spelade på sent 90-tal, början på 2000-talet, fick vara med när nya grejer som Resident Evil, Silent Hill, Quake, Shenmue och Tomb Raider dök upp. Det var spännande och mindblowing. Nåt man aldrig tidigare sett.
Nu räcker det att ett spel ser ut som alla andra och har modern grafik.
Off topic men jag tror inte Josef Fares håller med dig.
Spelar det ngn roll varifrån man köper konsolen, Tyskland vs sverige?, den spelar väl fortfarande spel från svenska marknaden?
Nej den är regionsfri, men vad som kan vara bra att tänka på är garanti och att om.något händer kan det bli dyrt att skicka tillbaka den då du inte kommer kunna lämna in den här I Sverige för reparation eller så.
Är lite sugen på om man kan få reda på detaljerna varför priset är som det är här.
Maila Bergsala och fråga…
De bör kunna förklara prissättningen mot övriga Europa.
Maila Bergsala och fråga…
De bör kunna förklara prissättningen mot övriga Europa.
Det är dock inte Bergsala utan återförsäljare som är problemet här. De trissar upp priserna mer än Bergsala.
Off topic men jag tror inte Josef Fares håller med dig.
Ja, tur att det finns spelskapare med egna och nya ideer.
Det är dock inte Bergsala utan återförsäljare som är problemet här. De trissar upp priserna mer än Bergsala.
Men lite konstigt ät det att alla lägger sig på samma pris. Bergsala påstår att det är upp till återförsäljare att sätta priset. Kanske är bättre då att Bergsala sätter ett rekommenderat pris i sverige för återförsäljare då att förhålla sig till.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Alltså förlåt men herregud vad ful Switch2 covern är jämfört med Switch1
Allt klutter också, qr kod ,"SWITCH2 EDITION".
Sen det finstilta under får mig o tro att man bara får Switch1 versionen på kassetten med en download kod?
För övrigt kan man haffa Switch1 versionen för 549kr på retrospelbutiken.se nu, vilket jag gjorde. Kmr uppgradera digitalt. Har hellre den fysiska versionen i hyllan än va nu det andra ska föreställa.
Nintendo vill att man verkligen inte ska ta fel version eller nåt. Men utöver all text så är den röda bården svinful… 😱
Men lite konstigt ät det att alla lägger sig på samma pris. Bergsala påstår att det är upp till återförsäljare att sätta priset. Kanske är bättre då att Bergsala sätter ett rekommenderat pris i sverige för återförsäljare då att förhålla sig till.
Enligt det svaret jag länkar till har de inte rätt att sätta något eget rekommenderat pris. Vet inte om det är regel uppifrån typ Nintendo of Europe eller så, men i tidigare svar har de sagt samma sak. De har helt enkelt inte rätt att göra det du ber om. Så priserna verkar vara lite av kartellbildning här i Sverige där de gått ihop och satt högt pris och de som inte var medvetna om detta utan satte lägre pris korrigerade sedan till det högre när de insåg att de låg under alla andra och kunde ta mer plötsligt. Så något är ju absolut unket här men det tycks inte bero på Bergsala alls faktiskt.
Enligt det svaret jag länkar till har de inte rätt att sätta något eget rekommenderat pris. Vet inte om det är regel uppifrån typ Nintendo of Europe eller så, men i tidigare svar har de sagt samma sak. De har helt enkelt inte rätt att göra det du ber om. Så priserna verkar vara lite av kartellbildning här i Sverige där de gått ihop och satt högt pris och de som inte var medvetna om detta utan satte lägre pris korrigerade sedan till det högre när de insåg att de låg under alla andra och kunde ta mer plötsligt. Så något är ju absolut unket här men det tycks inte bero på Bergsala alls faktiskt.
Vill minnas att vissa återförsäljare bekräftade de högre priset från Bergsala när mini SNES hamnade på 1500 kr när Nintendos utgångspris endast var $80.
Det är ju annars märkligt att priset i Sverige blir så vansinnigt högt som 7500 kr när andra länder i Europa ligger betydligt lägre? 🤔
Vill minnas att vissa återförsäljare bekräftade de högre priset från Bergsala när mini SNES hamnade på 1500 kr när Nintendos utgångspris endast var $80.
Det är ju annars märkligt att priset i Sverige blir så vansinnigt högt som 7500 kr när andra länder i Europa ligger betydligt lägre? 🤔
Ja, alltså de tar ju alltid ut "lite" i vad som i folkmun brukar kallas Bergsala-skatten... men det rör sig oftast om typ 500kr och inte över 2500. Så jag det är märkligt att vi har så otroligt högre priser än övriga Europa men det blir alltså fel att helt skylla på Bergsala när de är väldigt liten del av problemet här.
Ja, alltså de tar ju alltid ut "lite" i vad som i folkmun brukar kallas Bergsala-skatten... men det rör sig oftast om typ 500kr och inte över 2500. Så jag det är märkligt att vi har så otroligt högre priser än övriga Europa men det blir alltså fel att helt skylla på Bergsala när de är väldigt liten del av problemet här.
Okej, vi får hoppas att Switch 2 med Mario Kart inkluderat sänks till 5995 kr, för det vore hyfsat i pris utifrån €510. 👍
Okej, vi får hoppas att Switch 2 med Mario Kart inkluderat sänks till 5995 kr, för det vore hyfsat i pris utifrån €510. 👍
Ja, det vore betydligt mer rimligt! Nu förbokas den för fullt men om den senare inte säljer lika bra kanske de känner sig tvingade att sänka priset. Black Friday kanske blir en tid för en sådan deal annars så de får det att verka som ett riktigt kap när det egentligen bara är vad den borde kosta. Vi får se helt enkelt vad som händer.
Det bör tilläggas att den friskrivningen av Bergsalas inblandning i det höga priset ser ut att bygga på en anonym(?) kommentar på Reddit.
Jag tror definitivt det är en mer komplex situation än vad vi tror här, men det känns som att vi svenska konsumenter skulle må bättre av att ligga under Nintendo of Europe än under Bergsalas distribution.