Snabbkollen – Vad tycker du om The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered?
Bra nostalgi. Men kunde ha gjorts bättre, det är fortfarande ostabilit och många laddningsskärmar borde de ha gjort sig av med.
Känns ganska tomt så la in en mod som lägger till fler fiender.
Spelet är bättre på att göra att man är i "nuet" än Skyrim, musiken är fortfarande toppenbra.
Stänga Oblivion gates är fortfarande trist men som tur är så mindes jag att man kan springa igenom de flesta men ett par design är hemska och svåra att navigera
Glöm inte att använda clarvoyance för att hitta ut ur krångliga ställen
Jag har svinkul, båda tummarna upp! Tycker de har lyckats med sin vision, att göra spelet "som man minns det" (alltså lika bra ochs nyggt som nostalgin säger att det var) och de ändringar de gjort (ex levlingssystemet) tycker jag är toppen.
Eftersom jag spelade originalet på 360 där fpsen låg på ostadiga 30 i städerna och runt 20-25 i öppna världen och ofta dippade ner betydligt lägre så är jag extremt positiv till prestandan. Spelar på series x och kör performance-läget och tycker det flyter på riktigt bra (betydligt bättre än originalet).
Trevlig remaster men prestandan på PC är tråkig.
Tänkte avvakta med köp tills jag har lyckats plöja igenom några andra spel först. Men det ser ju helt otroligt ut! Älskade originalet så den här remastern ger mig otroliga nostalgivibbar.
Hur är prestandan på bas PS5:an? Läste att det behöver optimeras.
Det är dåligt flyt på samtliga plattformar.
Det kom en patch till Xbox häromdagen som kommer/har rullat ut till Playstation.
Hjälpte väl lite grann om jag förstod DF rätt.
Men jag betvivlar att det någonsin kommer bli bra flyt i spelet.
Mycket stuttering och det beror nog både på UE5 och Gamebryo. Det sämsta av två världar.
Största dipparna får man när det läses in en "grid" precis som det var i originalet.
På Xbox Series X verkar det kunna dippa från 60 till 15-20 fps i de värsta scenarion.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Jag blev sugen först när jag såg att det släpps, jag som satt med WoW då när det begav sig. Nu tror jag mer från vad jag läst att det här är något för fansen, och inte för mig. Vist hade jag kunnat prova det ifall jag hade haft speltorka, men det är verkligen mitt absolut sista bekymmer.
90 % av dom som klagar på dåligt flyt har sett andra hävda det på YouTube, och likt papegojor upprepas det. Bethesda måste det ju bara klagas på. Spelet har dom inte ens installerat.
Digital Foundry var ändå roligast, dom såg inte poängen med remastern pga frame time spikes - haha, inga livsnjutare där inte!
10/10 GOTY, ett smärre underverk sett till vad de åstadkommit - och jag har aldrig gillat något ES-spel, även om jag spelat alla.
12900K, 7900 XTX, 1440p UW och kör Fedora Linux. Jag har inte ens reagerat på frame time spikes - inte en enda gång. Kör allt på Ultra och SW RT och låst till 60 fps.
90 % av dom som klagar på dåligt flyt har sett andra hävda det på YouTube, och likt papegojor upprepas det. Bethesda måste det ju bara klagas på. Spelet har dom inte ens installerat.
Digital Foundry var ändå roligast, dom såg inte poängen med remastern pga frame time spikes - haha, inga livsnjutare där inte!
10/10 GOTY, ett smärre underverk sett till vad de åstadkommit - och jag har aldrig gillat något ES-spel, även om jag spelat alla.
12900K, 7900 XTX, 1440p UW och kör Fedora Linux. Jag har inte ens reagerat på frame time spikes - inte en enda gång. Kör allt på Ultra och SW RT och låst till 60 fps.
nu är du ju little dum. faktan är att spelet har frame spikes och dåligt flyt. bara får att du har top tier komponeter som kan "power through" prestandad problem så betyder det inte att spelet har bra prestenda. jag har ockås 7900xtx och en ryzen 7 9800x3D och har själv inga problem, men många andra har det och det ska inte ignorerars
Jag har 7800X3D och 4080 Super. För mig laggade spelet något överjävligt. Det var så illa att jag gjorde en refund på Steam. Drops ner till 30 fps med DLSS och Frame Generation påslaget.
Jätteintressant information.
Säger bara: prestanda och level scaling/list.
Kommer avvakta att spela mer till dess att antingen Bethesda eller moddare löser dessa två saker. Har försökt spela – närmare 35 timmar faktiskt – men känner bara att dessa två grejer förstör en annars utmärkt upplevelse. Bättre att ha lite is i magen och återkomma senare
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Glappet mellan svårighetsgraden adaptive och expert är helt galet. Antingen är det för lätt adept så det blir tråkigt eller för svårt så jag inte kommer någonstans och då har jag spelat alla dark souls spelen. Hoppas det patchas in en svårighetsgrad mittemellan
Noterade också detta, sjuk skillnad mellan de två.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Jag har 7800X3D och 4080 Super. För mig laggade spelet något överjävligt. Det var så illa att jag gjorde en refund på Steam. Drops ner till 30 fps med DLSS och Frame Generation påslaget.
Och det kraschar precis lika mycket som originalet. Finns alltså en hel del kod som aldrig har fixats till..
Det är förstås snyggare, men mycket av de underliggande problemen från originalet finns kvar. Man märker att spelet ständigt laddar data för att det förut skulle fungera på sämre maskiner med lite RAM