Spel är värda +1 000 kronor – med rätt attityd
Vad är man mest nöjd efter att ha sett: en kanonfilm på 1,5 timme eller en 3 timmar lång skitfilm?
Inget som säger att en film på 3 timmar måste vara skit. Likaså spelet på 150h. Så jag är mer nöjd med ett kanonspel på 150h personligen och tycker det är mer prisvärt än ett kanonspel på 20h. Mer likvärdigt content för pengarna säger sig själv att det är mer prisvärt.
Sedan kommer folk ha egna preferenser när det gäller hur lång tid de har att lägga på spel vilket är något helt annat och fullkomligt individuellt. Det går inte heller att ignorera att vissa inte har tålamod med spel som tar längre tid utan lider av Gamepass syndromet där utbudet i sig bidrar till att många blir spelhoppare när de exponeras så mycket för "the next big thing" varje gång appen öppnas.
Med tanke på vilka sjuka kostnader det är att göra AAA-spel idag (mycket pga ständigt ökade förväntningar) så är 1000kr helt rimligt för dessa spel. Snarare kommer det lite försent med tanke på alla massuppsägningar i industrin. Dock tycker jag att det borde finnas bättre möjligheter att "lämna tillbaka" så dyra spel om det inte var nåt för mig.
Det är även bra att priset på idiespel höjs då dessa innebär en enorm risk att utveckla för alla småstudios, och ett spel som bara säljer halvbra kan vara tillräckligt för att behöva säga upp anställda/gå i konken, speciellt om det är ett debutspel.
Jämför man med andra icke-nödvändiga produkter är 1k inte så mycket mot vad man faktiskt får. Förra lördagen t.ex. åt jag på restaurang och gick till en krog efteråt, och totala notan landade långt över tusenlappen.
1000kr för ett spel med potentiellt hundratals timmar underhållning är fortfarande ganska billigt, men då bygger det på att det är ett spel av hög kvalitet vilket t.ex. GTA VI med största sannolikhet kommer att vara. Det lär spelas av miljontals människor i åratal framöver och man kan nästan se den tusenlappen som en investering i sin framtida fritid.
Problemet som jag ser det är att andra utvecklare vars spel inte rättfärdigar ett sådant pris kommer att haka på och allting kommer att bli dyrare. Vi har redan sett prishöjningar de senaste åren.
Jag förstår att spel är dyra att tillverka idag men de tar också för lång tid att utveckla (5-6 år mellan uppföljare är i mitt tycke extremt), och innehåller samtidigt alltför ofta mycket utfyllnad, överflödigt innehåll och grafiskt krimskrams som gör marginell skillnad och som många spelare ändå inte bryr sig om. Här gäller det att rösta med våra plånböcker på vad vi tycker rättfärdigar priserna.
Elden Ring tycker jag är ett fantastiskt exempel på ett spel vars grafik kanske inte var helt modern vid släpp men vars spelvärld, valmöjligheter, design, gameplay m.m. på många sätt var banbrytande och som i varje fall jag mer än gärna betalade fullpris för eftersom det enligt mig rättfärdigar det.
Ett spel som jag däremot klarar ut på en helg och som inte har någon s.k. replay value (i brist på bra uttryck på svenska) är för mig mycket sällan värt 800 eller 900kr.
Sedan är ett stort problem idag att spel som ibland är 4-5 år gamla fortfarande säljs till samma pris som vid lansering. Jag förstår inte vad som hände med sänkt pris efter 6-12 månader?
Lågvattenmärket för mig var när Nintendo avtäckte Switch 2-versionen av det åtta år gamla Breath of the Wild med en prislapp på 800-900kr. Spelet har liksom redan sålts i ~35 miljoner exemplar. Jag blir bara provocerad av girigheten.
Med detta i åtanke är det väldigt uppfriskande med ett spel som Clair Obscure: Expedition 33 som är ett oerhört välgjort och bra spel som ändå säljs för runt 500kr. Förvisso en liten studio men där kan nog många ta lärdom.
Vad är man mest nöjd efter att ha sett: en kanonfilm på 1,5 timme eller en 3 timmar lång skitfilm?
Ja, det finns många guldklimpar bland alla kanonfilmer!
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_The_Cannon_Group_films
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det finns många faktorer att ta med i diskussionen kring vilka priser som är motiverade. Först och främst har inflationen skenat över hela världen och då går priserna upp, inte så mycket att göra åt det. Vi kommer vara relativt fattigare ett tag, men när lönerna hunnit ikapp så kommer 1000 kronor för ett spel inte kännas lika dyrt.
Sedan är spelbranschen rea-sjuk idag. Flera utvecklare lanserar kanske sina spel för 600-700 kronor, men bara några månader senare är priset halverat och snart är det ännu lägre. Hallå Ubisoft, jag kollar extra mycket på er och förstår inte vem som köper era spel till fullpris. Många spel lanseras till och med under en liten rea på 10 procent. Spelutgivarna måste tänka på hela spelets livscykel. Det kanske lanseras för 1000 kronor, men det är när spelet kostar 500 som försäljningen kommer igång på riktigt.
Vad gäller det sistnämnda, så sticker några utvecklare ut från mängden. Framförallt Nintendo som ser till att hålla uppe värdet på sina titlar och sätta fasta nivåer på sina reor (i princip aldrig lägre än 33 procent), vilket gör stt jag känner mig trygg att köpa deras spel till fullpris. Om jag vill sälja det vidare så vet jag hur mycket priset riskerar att sjunka under tiden, om ens alls.
Det är förvisso bara ett fåtal spel som kommer kosta 1000 kronor. Däremot så är även de lägsta priserna på små indiespel högre idag. Hela vår hobby har blivit dyrare och det kommer påverka allt från GamePass-priser till vad Epic har råd att ge bort gratis.
Vi får helt enkelt bita ihop en tid och prioritera våra kostnader. Alla generationer har fått gå igenom tuffa ekonomiska tider och andra eländen.
men när lönerna hunnit ikapp så kommer 1000 kronor för ett spel inte kännas lika dyrt.
du menar väl om lönerna kommer ikapp.
du menar väl om lönerna kommer ikapp.
Det är väl i princip alltid en fråga om när, sen om det är 5, 10 eller 50 år kan väl diskuteras! Förhoppningsvis inte det senare. 😉
Det är väl i princip alltid en fråga om när, sen om det är 5, 10 eller 50 år kan väl diskuteras! Förhoppningsvis inte det senare. 😉
Bara för att det varit så historiskt behöver inte betyda att det blir så med automatik framöver.
Bara för att det varit så historiskt behöver inte betyda att det blir så med automatik framöver.
Någon klev upp och hittade glaset halvtomt idag märker jag!
Någon klev upp och hittade glaset halvtomt idag märker jag!
Tala för dig själv, mitt glas är alltid halvfullt
Om inte steam hade haft rea 2ggr i veckan hade jag inte spelat så många spel som jag har gjort. Är sällan ivrig på att spela på release så att köpa spel på rea har varit mer vanligt än att köpa till fullpris.
Sen har vi spel som Celeste där jag spenderade pengar på deluxe versionen efter att jag redan spelat genom det på steam för att jag ville stötta skaparna som har gjort ett av dom bästa utmanande 2D plattformarna i modern tid.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Rolig text. Får såna kvinnomisshandel vibbar. Typ han är bra, han har rätt attityd. Men jo, han slår mig rakt i ansiktet.
Instämmer, hela texten kände jag att det var "fan de här prishöjningarna är inte okej" tills man kom till slutet och man fick känslan av "fast GTA-chad han får göra vad han vill för han är bara... Sååååh.... Åååhhhhh...."
Riktig emotionell berg-och-dalbana det här.
P.L.U.R