Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Är inte så förtjust i Mario Kart, alldeles för stort, för många spelare och rörigt.

För många skal som kommer farandes?

Medlem
Lets go! 🥳

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av Samus:

Denna del endast eller serien i allmänhet? För kaotiskt är det milt sagt genom samtliga spel.

Denna del

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Samma med Bayonetta 3. Bara flyter bättre automagiskt genom att spela spelet på Switch 2.

Så skönt, hoppas även att Zelda Link’s Awakening/Echoes of Wisdom får sig en rejäl skjuts i bildfrekvens. 🥰

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Denna del

Vanesak.

Medlem

Klockan 14:10 kom meddelandet att Switch 2 har levererats till postbox via iBox.

Cyberpunk som skickades först kl 16:00 igår kom aldrig fram (PostNord skötte leveransen av spelet medan DHL skötte konsolen och skickades kl 10:00 under gårdagen), men spelar mindre roll när Mario Kart World finns redo för nedladdning. Helgen är fortfarande räddad med andra ord. 🥰

För övrigt fick Mario Kart World en 9:a av Gamereactor.

Medlem

Som väntat har Piranha-kameran värdelös bild. Inte bara är upplösningen låg, den klarar inte särskilt många färger. Helt ok för mig dock, köpte den för utseendet.

Min logitech 4k-webbkamera funkade direkt.

Fortfarande gått bet på 8bitdo-kontroller. Vare sig via Ultimate-dongel eller separat dongel.

EDIT: Adapex dongel funkar! Kör med min dualsense utan problem! Då borde Wii U, Xbox One, ps4 kontrollerna funka med!

Detta med den trådlösa adapex dongeln, kan testa med den trådburna med om någon vill

Edit2: funkar i bpde switch och switch2 spel med. Testat MKW och Mario Odyssey, men rumble känns alldeles för stark.

Förlåt för spam men nu funkar min 8bitdo Ultimate BT! Fick slå på bt-läge och synca via adaptec adaptern.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Fake news av SVT. Elektronikskatten utgör en marginell del av det mycket högre priset i Sverige.

Medlem

Hämtat ut paketet, men får börja med att starta upp allt när kidsen somnat.

Hur gör man en systemöverföring mellan switcharna?

Skrivet av Danster:

Fake news av SVT. Elektronikskatten utgör en marginell del av det mycket högre priset i Sverige.

Bortsett det så är det ju lite kul att dom ändå är där och intervjuar samma kille i kön, precis som för 19 år sen. Vidare så lyfter dom fram att många köper Switch 2 från andra länder pga det höga priset i Sverige.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Hämtat ut paketet, men får börja med att starta upp allt när kidsen somnat.

Hur gör man en systemöverföring mellan switcharna?

Det är Nintendo, så det är väldigt pedagogiskt och det första de frågar när man startar upp konsolen. De guidar dig genom processen. Bara ha bägge konsolerna tillgängliga

Medlem

Ingen som har fått en staple:ad konsol? 😅

https://x.com/Oadhan/status/1930496875532018128

signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag är inte för våld, men den här personen borde ju halshuggas.

https://media.discordapp.net/attachments/890416133130289163/1...

Fast alltså, om man riskerar sabba skärmen med en förbaskad häftklammer utifrån kan jag tycka att förpackningen/skyddet för en såpass ömtålig komponent är rent jäkla undermålig(t). I kombination med den skrattretande dåliga tejpen (se nedan) så känns det som att Nintendo snålat lite väl rejält på förpackningen. De förtjänar allt en slev med skit för missarna.

Skrivet av Majoren:

Jo. Det är ju som Switch Oled, en plastfilm och såna ger ju väldigt lite skydd mot repor.

Varför så milt? Finns en trevlig youtubekanal som går igenom massa sköna uppfinningsrika avrättningsmetoder under medeltiden. Skinnflås verkar stå i proportion och rimlighet i detta fall.

Finns rykten om att dålig tejp används till förpackningarna

Yes, enligt Inet har tejpen gått sönder på ungefär hälften(!) av förpackningarna.

Skrivet av Danster:

Nej, det är inte "fake news". Det står klart och tydligt "på grund av bland annat elektronikskatten" i artikeln, inte att elektronikskatten är den enda orsaken, eller ens den primära. Och elektronikskatten är åtminstone en del av prislappen, så att kalla det "fake news" är bara dumheter.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Det är Nintendo, så det är väldigt pedagogiskt och det första de frågar när man startar upp konsolen. De guidar dig genom processen. Bara ha bägge konsolerna tillgängliga

Tusen tack! 🙌🥰

Medlem

Kan någon snälla förklara hur man laddar sina Joy-Cons när konsolen är dockad? Om jag inte spelar bärbart, om jag kopplar konsolen till dockan och kopplar Joy-Consen till den där medföljande plastgrejen, hur laddar man sina Joy-Cons? Eller kan kontrollerna endast laddas när de kopplade till konsolen?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Önskar jag kunde vara med på nattöppet, så sjukt mysigt det var, nu får man väll vänta i 8 år till innan man får nästa chans 😔

Medlem

Vilken trevlig maskin. Skärmen är bättre än jag väntat mig. MK är jättekul!
Tänkte prova Fast Fusion härnäst.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Kan någon snälla förklara hur man laddar sina Joy-Cons när konsolen är dockad? Om jag inte spelar bärbart, om jag kopplar konsolen till dockan och kopplar Joy-Consen till den där medföljande plastgrejen, hur laddar man sina Joy-Cons? Eller kan kontrollerna endast laddas när de kopplade till konsolen?

Om den funkar som med switch så går det inte att ladda med joy con grippet som följer med. Man får köpa en laddbar sådan.

Medlem
Skrivet av Bader:

Som väntat har Piranha-kameran värdelös bild. Inte bara är upplösningen låg, den klarar inte särskilt många färger. Helt ok för mig dock, köpte den för utseendet.

Min logitech 4k-webbkamera funkade direkt.

Fortfarande gått bet på 8bitdo-kontroller. Vare sig via Ultimate-dongel eller separat dongel.

EDIT: Adapex dongel funkar! Kör med min dualsense utan problem! Då borde Wii U, Xbox One, ps4 kontrollerna funka med!

Detta med den trådlösa adapex dongeln, kan testa med den trådburna med om någon vill

Edit2: funkar i bpde switch och switch2 spel med. Testat MKW och Mario Odyssey, men rumble känns alldeles för stark.

Förlåt för spam men nu funkar min 8bitdo Ultimate BT! Fick slå på bt-läge och synca via adaptec adaptern.

Såg i en tråd på Reddit att 8bitdo släppt en firmware för att fixa kompatibilitet via bluetooth utan adapter. Ska testa imorgon.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Såg i en tråd på Reddit att 8bitdo släppt en firmware för att fixa kompatibilitet via bluetooth utan adapter. Ska testa imorgon.

Lyckades inte uppdatera min Ultimate Bluetooth. Programmet känner av kontrollen men det händer ingenting när jag väljer filen.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Ah gott, försökte testa idag men firmware updatern vill inte funka. Den medföljande daptern kunde jag dock uppdatera men det ville inte ändå. Använder hellre den så grabben kan ha bt-läget till sin surfplatta.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Om den funkar som med switch så går det inte att ladda med joy con grippet som följer med. Man får köpa en laddbar sådan.

Tack för ditt svar. Det är alltså denna produkt? Gissar att laddkabel/USB-C-kabel får man köpa separat (eller ingår det?) >>> https://www.webhallen.com/se/product/384570-Joy-Con-2-Chargin...

Medlem
Skrivet av Jim128:

Tack för ditt svar. Det är alltså denna produkt? Gissar att laddkabel/USB-C-kabel får man köpa separat (eller ingår det?) >>> https://www.webhallen.com/se/product/384570-Joy-Con-2-Chargin...

Ja, vet inte vad som följer med, beställde aldrig någon annan till min gamla switch

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Så skönt, hoppas även att Zelda Link’s Awakening/Echoes of Wisdom får sig en rejäl skjuts i bildfrekvens. 🥰

dessa spel har fått oannonserade switch 2 patchar. finns patchnotes online.

Medlem

Några fler intryck nu när jag spelat en del MK World och fått min Pro 2 Controller.

MK World är fint, men skulle ju inte kalla det en grafisk uppvisning av nya konsolen. Det ser både snyggare och fulare ut än jag minns MK8. Ingen WoW-upplevelse i alla fall när man för första gången startar spelet och ser grafiken. Stör mig i övrigt på att man bara klipper igenom buskage, hade förväntat mig att de fjädrat undan för en i en stilig animation, att man bara klipper igenom känns faktiskt lite fattigt och inte så "Nintendo:igt" vad gäller omsorg för charmiga detaljer, nästan mer nått i stil hur man går igenom buskar i nått som typ Fallout 4. Likaså sprätter det inte mycket sand när man kör i öknen, inga avgaser från ens kart mm. Verkar som de hållit igen lite på grafiska effekter för att klara open world+24 players... tror faktiskt det var mer rökeffekter och sånt från ens Go-kart i MK8 Deluxe.
Nu ska jag spela det första gången on-line.

Pro 2 Controller är både bättre och lite sämre än gamla Pro Controller. De nya "Gamecube-controller inspirerade" vingarna tycker jag är att de "fixat" något som redan var fulländat, och då på köpet istället försämrat dem. Föredrog de gamla vingarnas mjukare greppsäkrare plast, och föredrog också att de var lite fylligare. Nu har de smalnat av vingarna och gjort dem i mer hårt plast, vilket jag tycker känns som de inte ligger lika "som ett smäck" i nävarna. Däremot så är alla knapparna, spakarna samt styrkorset rejäl förbättring med mer klick i face-knappar, med klick i korset, slätare rotation av spakarna. Plus i kanten för att de nya vingknapparna känns perfekta. Fan, hade Nintendo behållit de gamla vingarna från gamla Pro Controller så tror jag de hade haft den perfekta handkontrollen nu.

Releasehästryttare

fyi

Medlem

Efter lite Mario Kart inser jag hur löjligt överpris spelet är. Att detta tyder på "relativ" prissättning av Mr Bowser är ren och totalt skitsnack, Mr Bowser kan köra upp något i....

Mysigt dock med lite Mario Kart.

Skrivet av Danster:

Nja, de skriver ju bland annat och det är helt korrekt. Regleringar som elektronikskatten är en bidragande orsak. Även om det såklart inte är den största. Även om jag också är skeptisk till både Bergsala och återförsäljarna, så tror jag inte att någon faktor är stor nog för att helt ensam beskyllas. Och elektronikskatten är enkel att lyfta som exempel eftersom vi vet att den bidrar och folk vet vad det är.

Medlem

Finns väl inget skarpare test för mörkerkontrast i handheld mode än DOOM 3...Grått var det här!
Kontrasten i SDR är ju verkligen inget vidare, känns tyvärr som typ 2012-LCD vad gäller lightbleed, IPS-glow och till synes 0 dimmingzoner. Hade nog faktiskt kunnat offra VRR och kanske HDR också mot en 1080p120Hz Oled, så hade HDR kunnat vara en grej för dockat spelande istället. Hade nog sparat en del batteritid också. Är fortfarande inte bekväm med storleken heller, hade så gärna sett bara en kopia av Switch Oled-designen men med de nya click-on joy-consen...

Medlem

Hmm, såg ju inget vidare ut. Typiskt Nintendo att snåla på skärmen, bara för att kunna sälja en OLED-variant om 2 år..suck.

Storleken är dock ett bekymmer, håller helt med att OG OLED är det optimala formatet. Vill inte ha något större, då hamnar vi ju i steamdeck territorium och då kan man börja ifrågasätta om den går att klassas som "bärbar"...Lite-varianten kanske blir som OG switch i storlek.

Skriv svar