Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av Majoren:

Finns väl inget skarpare test för mörkerkontrast i handheld mode än DOOM 3...Grått var det här!
Kontrasten i SDR är ju verkligen inget vidare, känns tyvärr som typ 2012-LCD vad gäller lightbleed, IPS-glow och till synes 0 dimmingzoner. Hade nog faktiskt kunnat offra VRR och kanske HDR också mot en 1080p120Hz Oled, så hade HDR kunnat vara en grej för dockat spelande istället. Hade nog sparat en del batteritid också. Är fortfarande inte bekväm med storleken heller, hade så gärna sett bara en kopia av Switch Oled-designen men med de nya click-on joy-consen...

Uppskattar att du "recensera" Switchen efter hand som du spelar!
Annars tycker jag det är lite dåligt med recensioner av spelen och hårdvaran, borde ju tryckas ut direkt från alla håll o kanter.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Uppskattar att du "recensera" Switchen efter hand som du spelar!
Annars tycker jag det är lite dåligt med recensioner av spelen och hårdvaran, borde ju tryckas ut direkt från alla håll o kanter.

Nintendo plockar väl ner dom eftersom i vanlig ordning, dom kör väl nått sorts copyright BS osv som dom brukar hålla på.

Medlem

Nu har jag lirat MK World snart tre timmar, tror jag. Knock out är verkligen häftig upplevelse...nästan så jag undrar varför de ens behöll vanligt gammalt Grand Prix, det känns verkligen beige att spela det gamla spelläget när man testat knock-out...

Skrivet av hero:

Hmm, såg ju inget vidare ut. Typiskt Nintendo att snåla på skärmen, bara för att kunna sälja en OLED-variant om 2 år..suck.

Storleken är dock ett bekymmer, håller helt med att OG OLED är det optimala formatet. Vill inte ha något större, då hamnar vi ju i steamdeck territorium och då kan man börja ifrågasätta om den går att klassas som "bärbar"...Lite-varianten kanske blir som OG switch i storlek.

Mm, den känns verkligen som att greppa om en surfplatta. Switch Oled var ju också stor, men den var ändå tillräckligt kompakt att den kändes som en spelkonsol. Sen tycker jag personligen att 7 tum skärm är fullt tillräckligt för att ge bra inlevelse i handheld-mode. Skulle rentav klassa just 7 tum som perfekt sweet spot. Men men, nya Switch 2 har ju vad man kan se från tear down mycket större fläkt, heatpipe, batteri än gamla Switch-modellerna, så det kanske inte ens gick att trycka in allt det i ett Switch Oled-liknande chassi, så då passade de på att ta större skärm för att inte waste:a utrymme med en stor ram.

Medlem

Fick grejorna idag. Fan vad snyggt och bra Mario Kart är.

Medlem

Håller med. Formen på switch 1 kanske ser lite kantig och oskön ut, men jag tycker den är skön att hålla i. Jag har en Logitech G cloud oxå, som är lite större och ser mycket mer "ergo" ut, men den är långt ifrån lika skön att hålla i. Den känner lite för stor helt enkelt.

Medlem

Personligen är jag väldigt förtjust i skärmstorleken. Har inga problem med storleken på OLED heller men i och med att hela konsolen är större tycker jag att den ligger mycket bättre i händerna utan grepp än vad tidigare modeller gjort. Joy-cons är ju också en enorm förbättring, storleken gör att de ligger mycket bättre i handen både när man har dem separerade och när de sitter på greppet.

Har inte hunnit experimentera mycket med hur jag upplever skärmen i övrigt. Enbart testat Mario Kart I handheld och där har jag inga initiala klagomål, men det är ju också ett väldigt färgglatt spel, inget Doom om man säger så.

I övrigt är jag enormt nöjd med bakåtkompatibiliteten. Körde igång ett par switch 1 titlar med halvtaskig framerate och och blev som tidigare nämnts automatiskt att spela mycket bättre även fast de inte hade någon patch eller upgrade pack. Precis som på ps4. Förhoppningsvis släpper tredjepart åtminstone små patchar som låser upp framerate där den är låst till 30.

Överlag mycket goda initiala intryck både av känslan av hårdvaran samt hur mycket smidigare allt är än på switch 1 i mjukvaran. Blir nog bra det här

Medlem

Vet någon om Switch 2 stödjer 5G?
Kunde nämligen inte koppla upp mig på 5G här hemma. 😅

Medlem

Någon som hunnit testa batteriet? Hur länge håller det?

Medlem

Någon annan som inte kommer vidare på GameChat? Får detta felmeddelande: Unable to complete process. Please try again later

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Batteriet tar slut väldigt snabbt. Två timmar max känns det som.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Vet någon om Switch 2 stödjer 5G?
Kunde nämligen inte koppla upp mig på 5G här hemma. 😅

Funkade utan problem för mig (även switch 1 kunde köra 5g). Har du ett nätverk med bara ett SSID som automatiskt väljer åt enheter som ansluter om det ska vara 2.4 eller 5 så kan det säkert välja "fel". Jag har kör dem separerade i routern så jag kan välja vad jag vill koppla till. Bättre så.

Medlem

Digital foundrys första test för bakåtkompatibilitet. Som jag tidigare nämnde ser det ljust ut!

Edit: fler exempel. Så jäkla nice. Med tanke på min backlog är det här en av sakerna jag hoppades allra mest skulle slå in!

Medlem
Medlem
Skrivet av EndySWE:

Digital foundrys första test för bakåtkompatibilitet. Som jag tidigare nämnde ser det ljust ut!

https://youtu.be/NoE41LJyXh0?si=JyjQKAgHqHuatM53

Edit: fler exempel. Så jäkla nice. Med tanke på min backlog är det här en av sakerna jag hoppades allra mest skulle slå in!

https://youtu.be/boBzqQp6YrA?si=wafN7HPQW37MrMjK

Ytterligare ett bc-spel som tycks vara otroligt mycket bättre på Switch 2!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Ps12Q1_RLVs

Ytterligare ett bc-spel som tycks vara otroligt mycket bättre på Switch 2!

Yes yes. Det som gör mig mest lycklig är att även spel utan dedikerade patchar automagiskt fungerar bättre, precis som jag hoppats på.

Startade för övrigt igång Violet och det är skillnad som natt och dag. Nu kan man ju till och med spela det 😅

Medlem
Skrivet av Chobro:

Någon som hunnit testa batteriet? Hur länge håller det?

Skrivet av SirDrinkalot:

Batteriet tar slut väldigt snabbt. Två timmar max känns det som.

Har någon mer testat att köra handhållet för att se hur länge batteriet håller?
För mig blev det ,ed maxstyrka på ljus och ljud: 1 timma och 40 minter kunde jag köra på 90% laddning😳
Mario Kart World: En GP, en Knockout Tour och resten free roam

Medlem
Skrivet av JokerM6:

För mig blev det ,ed maxstyrka på ljus och ljud: 1 timma och 40 minter kunde jag köra på 90% laddning😳

Ska testa mer handhållet imorgon, körde mest på TV:n idag(igår) för jag ville vänja mig vid nya Pro-dosan.
Tuff dag detta blev med nya Switchen, varit uppe och jobbat sen halv fem imorse och nu har man varit för uppe i varv för att fälla in hovarna på ett rimligt klockslag. Haha, bara ett tips är att MK World Knock-out ska man INTE spela före läggdags, hjärnan blir fullpumpad med dopamin, spelet är ren Nintendo-amfetamin. Free roam i lugn takt är nog däremot ett ganska bra god natt-spelläge...

Överlag, MK World växer verkligen på mig. Visst hade det varit gött med ett story mode också (och lite tjusigare grafik), men tycker ändå free-roam känns som ett ganska bra singleplayer-göromål för denna typen av spel. Utan tvekan det bästa single player-läget i ett MK-spel hittills. Men knock-out är direkt farligt, känns liknande som när jag för första gången blev hooked på Apex Legends, man bara spelar parti efter parti efter parti och timmarna flyger...

Är ganska övertygad nu om att MK World blir årets största spelrelease.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Ligger ungefär i linje med vad jag räknat med. Det är väl ett 21Wh batteri som sitter i och med den prestandan man ändå får i bärbart så kan den omöjligt gå på mindre än 10w i krävande spel.

Full ljusstyrka klarar jag mig dock utan i handheld förutsatt att det inte är extremt starka lampor i rummet.

Medlem
Skrivet av Danster:

Fake news av SVT. Elektronikskatten utgör en marginell del av det mycket högre priset i Sverige.

Någon som vet om elektronikskatten ingår vid betalningen hos Nintendo Tyskland eller om man blir tvungen att betala i efterhand?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Någon som vet om elektronikskatten ingår vid betalningen hos Nintendo Tyskland eller om man blir tvungen att betala i efterhand?

Inget av det så vitt jag vet. En sådan skatt skulle ju då fungera som en tull på all elektornik som importerades i princip.

Medlem

Ingen extra elektronikskatt vid import.

Jag hade en förbokning liggande på franska amazon innan jag bokade hos Nintendo och där justerades momsen upp från 20% (eller vad nu Frankrike hade) till 25% vid utcheckning men det var inget sådant när man beställde via Nintendo DE (vet dock inte vilken momssats Tyskland har men...)

Kort video av Digital Foundry som testar bakåtkompabiliten av Batman Arkham Knight och The Witcher 3 på Switch 2.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Inget av det så vitt jag vet. En sådan skatt skulle ju då fungera som en tull på all elektornik som importerades i princip.

Skrivet av EndySWE:

Ingen extra elektronikskatt vid import.

Jag hade en förbokning liggande på franska amazon innan jag bokade hos Nintendo och där justerades momsen upp från 20% (eller vad nu Frankrike hade) till 25% vid utcheckning men det var inget sådant när man beställde via Nintendo DE (vet dock inte vilken momssats Tyskland har men...)

Om jag förstår det rätt är man egentligen skyldig att betala elektronikskatt även på importerade varor, men om ingen bryr sig är det väl lugnt.

"du är fortfarande formellt skyldig att betala kemikalieskatt

Enligt lag (punktskattelagen) gäller att:

Du som köpare i Sverige är skattskyldig om du tar emot en kemikalieskattepliktig vara från ett EU-land och säljaren inte är registrerad.

Detta gäller även om ingen påminner dig" Enligt chatgdp.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bäst vi alla är noggranna med detta i nästa års deklaration

Medlem

8Bitdo har börjat ladda upp beta-firmware för Switch 2.
https://tempfiles.8bitdo.com/NS2/ (ligger nere för tillfället men https://web.archive.org/web/20250606031714/https://tempfiles.... funkar)
Valde UltimateBL111B1 och nu går min Ultimate Bluetooth att använda till Switchen.

Medlem
Skrivet av psp123:

8Bitdo har börjat ladda upp beta-firmware för Switch 2.
https://tempfiles.8bitdo.com/NS2/ (ligger nere för tillfället men https://web.archive.org/web/20250606031714/https://tempfiles.... funkar)
Valde UltimateBL111B1 och nu går min Ultimate Bluetooth att använda till Switchen.

Skönt att höra. Ska ta tag i det när jag sovit efter jobbet. Funkar den både med BT och 2.4ghz dongeln som medföljer eller endast det ena eller andra?

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Har ljusstyrkan på halv, så kanske lite mer än 2 timmar då.

Medlem

Det verkar inte vara brist på konsoler, 50+ Mario Kart bundle hos webhallen, men Nintendo sa ju att det inte skulle bli någon brist.

Medlem

jag tycker i en första anblick att Mario Kart ser något lågupplöst ut. Behöver jag ändra upplösning i konsolens inställningar?

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Skönt att höra. Ska ta tag i det när jag sovit efter jobbet. Funkar den både med BT och 2.4ghz dongeln som medföljer eller endast det ena eller andra?

Har endast testat BT (dongeln sitter i datorn) men tror det ska funka för båda.

Skriv svar