Fler väljer dyrare PS Plus, och priserna kommer fortsätta justeras
Då går jag mot strömmen här.
Precis gått från dyraste PS Plus-nivån till ingenting.
Samma här.
Gått från Extra till Essential. Blev inte att jag nyttjade det som ingår i Extra. Multiplayer och molnsparandet är dock viktigt.
Huvudsaken man är nöjd själv med det man betalar för, eller låter bli helt.
Finns naturligtvis en strategi i att meddela att antalet som betalar för dyrare alternativ ökar. Vilket gör att fler vill vara en del av statistiken. Sony vill ju såklart att samtliga ska betala för Premium.
Har barat testat extra i tre månader, slutade med att jag bara testspelade två spel sen lät det vara.
Personligen tyckte jag det var mycket sämre än gamepass, bökigt UI kändes som att de gömde hur lite spel de hade med konstigt UI och det var inte många intressanta spel.
Tyckte det var dåligt att de inte hade sina egna storspel där som Microsoft har på gamepass. Och när de väl har sina spel där, är de bara där en kort stund.
Köper bara essential när jag känner för att spela Helldivers 2. (Och det är inte så ofta nu längre) Annars klarar jag mig utan det.
Ryzen 7 9800X3D 4.7GHz & RX 9070XT 16BG | Playstation 5 | Series X | Steam Deck
Steam: HankAttack PSN: Lord_Henkutt Xbox: Lord_Henkutt
Har barat testat extra i tre månader, slutade med att jag bara testspelade två spel sen lät det vara.
Personligen tyckte jag det var mycket sämre än gamepass, bökigt UI kändes som att de gömde hur lite spel de hade med konstigt UI och det var inte många intressanta spel.
Tyckte det var dåligt att de inte hade sina egna storspel där som Microsoft har på gamepass. Och när de väl har sina spel där, är de bara där en kort stund.
Köper bara essential när jag känner för att spela Helldivers 2. (Och det är inte så ofta nu längre) Annars klarar jag mig utan det.
Dom har typ dubbelt så många spel som det är på gamepass.
Deras egna spel ligger oftast kvar när dom hamnat där.
Jag körde ett år gamla PS plus när jag köpte PS5, för att komma åt spelkatalogen man fick då. Sen dess har jag skippat helt. En helt värdelös tjänst för det ockerpris de vill ha.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''
What! Kändes verkligen inte så.
När jag hade det ville jag testa Horizon Forbidden West, men det fanns inte där då.
Är rätt nöjd med att ha gamepass på xboxen (så jag använder den lite också) och köpa spel till PS5:an
Ryzen 7 9800X3D 4.7GHz & RX 9070XT 16BG | Playstation 5 | Series X | Steam Deck
Steam: HankAttack PSN: Lord_Henkutt Xbox: Lord_Henkutt
Senast jag hade PSN (vilket va flera år sedan) så fick man månades spel sparat permanent till ditt account men du va tvungen att ha aktivt PSN sub igång för att spela dem.
Med Xbox GamePass behöver du inte tänka på att missa att spara någon månads spel permanent till ditt account.
Båda tjänsterna har för o nackdelar
Trist utveckling! Skulle aldrig förmå mig själv att prenumerera på något annat än ”essential”. Jag skulle känna för stor stress när jag spelar, för spel tas bort och läggs till med jämna mellanrum. Så pallar inte starta något stort äventyrsspel som sen plötsligt är låst för att det har tagits bort.
Köpte ett år Premium för 1085 kr nu under Days of Play. Riktigt bra pris. Jag vill ha premium främst för att kunna spela hemifrån på min Ps Portal. Tycker spelutbudet är riktigt bra och tycker även att det blivit bättre senaste året. Man hade absolut kunna lägga till fler spel dag ett av release.
Betalade lite över tusenlappen för ett års Premium förra black friday och har inte ångrat det ett dugg, det är bekvämt att veta att att man är set för ett tag och inte behöver tänka på det. Jag gillar klassiska biblioteket också, kul att gå tillbaka till gamla favoriter eller testa sånt man aldrig fick chans till när man var liten. Förra helgen körde jag klassikern Toy Story 2.
Det blir ju också betydligt billigare än GPU som jag också kör, även om jag får ner det priset en del med deras rewards program. Sen skulle Sony gärna få släppa mer spel som Microsoft, men jag tror att dom känner sig ganska lugna på toppen, tyvärr. En dag kanske det bränner till i baken på dom.
Lite konstigt hur ställen som Steam och GoG går runt med tanke på att de erbjuder massor av 'mervärde' för sina kunder utan att ha påtvingade prenumerationstjänster.
Steams reor har blivit sämre och deras priser är högre än tidigare. 70-80 euroför nya storspel eller en massa "digital deluxe"- versioner. Kom ihåg att Steam tar fortsatt en hög procent i försäljningspriset.
Sååå exakt vad är det Steam ger dig i mervärde?
En gemensam platform för alla dina spel?
Steam var bland de första på PC med platform och när du har byggt upp ditt bibliotek så blir du kvar där. Därför folk är kvar på Playstation pga det som hände med Xbox One över 10 år sedan.
Men vad händer när Gabe Newell försvinner?
Kolla vad som hände med
Star Wars utan George Lucas
Apple utan Steve Jobs
Microsoft utan Bill Gates
Ja de finns kvar, men jag hävdar de är sämre idag än när deras visionärer fanns där.
Och om Steam tas över av ett investmentbolag kan du se hur mycket mervärde du kommer ha kvar.
Steams reor har blivit sämre och deras priser är högre än tidigare. 70-80 euroför nya storspel eller en massa "digital deluxe"- versioner. Kom ihåg att Steam tar fortsatt en hög procent i försäljningspriset.
Sååå exakt vad är det Steam ger dig i mervärde?
En gemensam platform för alla dina spel?
Steam var bland de första på PC med platform och när du har byggt upp ditt bibliotek så blir du kvar där. Därför folk är kvar på Playstation pga det som hände med Xbox One över 10 år sedan.
Men vad händer när Gabe Newell försvinner?
Kolla vad som hände med
Star Wars utan George Lucas
Apple utan Steve Jobs
Microsoft utan Bill Gates
Ja de finns kvar, men jag hävdar de är sämre idag än när deras visionärer fanns där.
Och om Steam tas över av ett investmentbolag kan du se hur mycket mervärde du kommer ha kvar.
Oj, här fanns en del att gå igenom. Skulle väl säga att Steam hitills har gett mig en hel del som konsument, under snart 12 år, och allt utan att ta betalt via divese prenummerationer.
Påstår du att spelen på PS Store i regel är billigare än på Steam?
Vad borde hända när Gabe Newell försvinner? Tror du att det blir en gradvis övergång från att vara någorlunda konsumentvänligt till att börja ta efter Sonys modell, eller kommer det bara smälla till så är vi där - Månadsfakturor på månadsfakturor?
Men när vi ändå är inne på 'whataboutism' -
Vad händer då Sony får den briljanta idén att ta betalt varje gång du laddar den trådlösa kontrollen? De har ju trots allt börjat stycka upp det mesta för att sälja det, antingen separat eller i diverse paket.
Oj, här fanns en del att gå igenom. Skulle väl säga att Steam hitills har gett mig en hel del som konsument, under snart 12 år, och allt utan att ta betalt via divese prenummerationer.
Påstår du att spelen på PS Store i regel är billigare än på Steam?
Vad borde hända när Gabe Newell försvinner? Tror du att det blir en gradvis övergång från att vara någorlunda konsumentvänligt till att börja ta efter Sonys modell, eller kommer det bara smälla till så är vi där - Månadsfakturor på månadsfakturor?
Men när vi ändå är inne på 'whataboutism' -
Vad händer då Sony får den briljanta idén att ta betalt varje gång du laddar den trådlösa kontrollen? De har ju trots allt börjat stycka upp det mesta för att sälja det, antingen separat eller i diverse paket.
Diverse prenumerationer?
Steam har en massa spel som tillåter prenumerationstjänster. Det enda Steam inte gör, är att ta betalt för att du ska vara i multiplayer. Men de tar pengar från alla prenumerationstjänster och dylikt som lootboxes. Så alla de barnen som blivit blåsta på.Steam har Steam tagit en andel av. Det gör dem likadana som alla andra platformar, varken mer eller mindre.
När vi är inne på det, Valve är ju den stora inspirationen till lootboxes.
Titta på Counter Strike och Team Fortress 2. Jag själv spelade Team Fortress 2 och hade en guldpanna som gick loss på ca 3000 USD, helt galet egentligen.
En massa lotteriverksamheter som andra utvecklare länge försökt imitera.
Valve tar också en hög andel av försäljningen från utvecklare. Så de utnyttjar sin platform för att ta pengarna från utvecklare och aktivt ta själva. De gör det för att de vet deras platform är störst och att utvecklare inte har råd att låta bli deras platform. Det är bara giganter som Rockstar Games som kan strunta i Steam. En stor anledning varför Epic Store skapades och att andra utgivare försökte med egna platformar var pga av andelen Steam tar.
Steam har också aktivt motverkat konsumentskydd i att hävda du har digitala produkter till låns. Enda anledningen Steam tillåter dig spela i 2 timmar och lämna tillbaka är pga EU- direktiv. EU arbetar också med att du ska kunna äga dina digitala spel som fysiska spel. Steam vill inget av detta.
Jag köper de flesta av mina spel fysiskt på skiva. Men intressant du antar att jag köper digitalt eller inte köper på Steam. Steam har blivit ett monopol på PC där deras konsumenter har stora spelbibliotek de inte vill bygga upp på nytt. Jag har spel på Steam för mina alternativ är få.
Steamreorna är sämre och antalet spel på Steam nu är många fler än på 2000-talet. Du som konsument kan inte se alla spelen och Steam kan styra dig i vad du ska exponeras mot.
Enda sättet att bli exponerad på framsidan av Steam är om de väljer just ditt spel. Dvs om du jävlas med Steam är det adjö för ditt spel. Det begravs bland alla andra.
Sony och Microsoft är redan ägda av olika juridiska personer på en ägarlista. Det kan alltid bli sämre, men Sony och Microsoft är där de är och rätt förutsägbara.
Valve styrs av Gabe och ingen vet vad som händer när han säljer eller dör. Tittar du på andra bolag ( som jag gav exempel på) så har det oftast blivit sämre. Troligen blir Valve köpta av flera bolag eller ett stort. De enda med möjlighet till detta är troligen Epic Games, Microsoft eller Tencent. Kanske Sony om de får hjälp av något mer bolag.
Ta efter Sonys modell?
Det var Microsoft som började ta betalt under Xbox 360-eran för onlineläge. PS3 hade gratis online, men konsumenter betalade och berömde Xbox online läge för att vara bättre. Klart det borde vara bättre när det kostade.
Så när PS4 kom, är du förvånad Sony började ta betalt?
Der var Microsofts modell, och konsumenter ville ha det när de röstade ja med plånboken
Det är inte bra att Xbox ligger så dåligt som de gör, för konkurrens förlorar vi konsumenter på.
Lika dåligt är det med Steams dominans på PC.
Steam är ett företag, som vill tjäna pengar. Gabe Newell med Steam vill helst att dina spel på PC ska betraktas som licenser. Och det finns många juridiska anledningar till det.
ALLA platformar har sina problem. Men Steam är ingen "godlike consumer knight". De har skit för sig som alla andra företag. Deras platform är inte i mina ögon bättre än Xbox eller Playstation. På Playstation ser jag nästan aldrig hackare eller aimbots. På Steam har jag det hela tiden, sedan jag började på Steam på 2000-talet.
Betala varje gång du laddar din handkontroll?
Vilken nivå vill du ha detta på. Kom igen va.
Har egentligen bara två frågor här, skulle du säga att onlinefunktionerna på PS4/PS5 blev bättre sedan de började ta betalt, och har du någonsin funderat på att skriva en bok om Steam och hur illa det sköts, även om det nu verkar gå rätt så bra för dem?
Angående diverse prenumerationstjänster i spel så är det en annan femma, sålänge plattformen i sig inte kräver en månadsavgift för att du ska kunna nyttja de mest basiska av funktioner så får man väl skatta sig rätt så lycklig inom den här hobbyn. Det krävs liksom inte så mycket av dem för att få lite 'goodwill' när hela jäkla industrin rör sig mot en pengaslukande abyss.
Vem vet, Steam kan säkert hamna där en vacker dag, Epic likaså, men det blir en strid för framtiden. Alltid spännande att se vad mer man ska betala för om ett par år.
Du har rätt om Steams kösystem dock, mest fullt av sportspel och diverse japanska tecknade visuella noveller.
Rör själv i regel inte spel med loot boxes av den enkla anledningen att spelet enbart är skapat för att försöka lura mig på pengar. Har hört lite om hur dessa spel manipulerar individen till att vilja betala med diverse metoder, 'sunk cost falacy' bland annat, men är långt ifrån en expert på ämnet. Skulle definitivt inte rekommendera skiten dock.
För att avsluta, kan vi enas om att GoG är det bästa som hänt mänskligheten sedan skivat bröd, helst utan att det kommer ett helt A4 med anledningar om varför så inte skulle vara fallet.