Vi som ska importera Switch 2
Måste nämna det att det inte är ett skärmskydd som många av er får för sig. Det är en film över skärmen.
Nintendo skickar inte med något med konsolen utan bara när du köper deras väska. Du kan alltså placera ett skärmskydd på skärmen som ny.
Semantik, den sitter över skärmen och är första barriären. Även om syftet är att hindra splitter från att flyga iväg om skärmen skulle krossas. 😉
Jag beställde något billigt skit från Amazon, får väl se om det straffar sig.
Har för övrigt fått hem min Switch 2 nu. Vart lite förvånad då jag bokade leverans till imorgon mellan 17-22, istället kom den idag runt 16:30, vilket egentligen va sådär då jag satt på ett plan på väg hem. Så i drygt fyra timmar låg paketet synligt på vår framsida, jävla tur att det inte regnade eller någon oärlig granne eller dylikt gått förbi. Lite snålt inpaketerad i Amazons paket kan jag också tycka, har ändå levererats från Frankrike och Amazons paket såg ganska mörbultat ut. Men den startar iaf och switchpaketet såg bra ut, så allt verkar gått bra.
Inte hunnit pilla med den så mycket pga nattning av barn, men ska sätta mig snart tänkte jag. Men lite första intryck från någon som inte haft en Nintendokonsol sen Gamecube. Först, fan va liten den känns! Jävla bra jobbat att få in teknologin den ändå besitter på den storleken. Rent allmänt känns den också väldigt kvalitativ tycker jag, väldigt trevlig att handha. Däremot stör jag mig lite på att den glappar i dockan, glapp drar alltid ner kvalitetskänslan tycker jag.
Verkar inte störa femåringen dock, han va sjukt imponerad av bara installationsguiden som körs vid första uppstart 😄
Har oxå beställt från Frankrike, men inte fått tag i min än.. står som levererad i Tyskland.. 💀
Kan du kolla i Amazon appen, i spårningen om du kan se om din gick via Tyskland oxå ? Eller om bara min blivit felsorterat och skickad till fel land ..
Har oxå beställt från Frankrike, men inte fått tag i min än.. står som levererad i Tyskland.. 💀
Kan du kolla i Amazon appen, i spårningen om du kan se om din gick via Tyskland oxå ? Eller om bara min blivit felsorterat och skickad till fel land ..
Ja, ser ut som att det gått via Tyskland. Vette fan när dom här uppdateringarna dök upp, inget minne av att jag kunde se såhär detaljerat tidigare innan den levererats.
Hörde någon som drog bort skyddsfilmen och påstod att färgerna blev ännu bättre. Men han kanske trollar.
https://youtu.be/pB9jEYO2oaA?t=11m31s
Skärmen kan sprängas, ifall den utsätts för (grovt?) våld och skyddsfilmen är borttagen.
Where one man falls,
another one stands.
Skärmen kan sprängas, ifall den utsätts för (grovt?) våld och skyddsfilmen är borttagen.
Mycket grovt våld 50 slag med en tung skyftnyckel.
Min beställning från Irland fick nu statusen ”Completed”. Någon med tidigare erfarenhet som vet ungefär när man får ett tracking ID?
Det dök upp i samband med att paketet lämnades in till DHL. Det skedde på måndagen release veckan för oss som bokade före release. Så oklart hur lång tid det tar för de som beställer efter release.
Man kan även sätta på ett nytt extra skärmskydd som nog många gör.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Det dök upp i samband med att paketet lämnades in till DHL. Det skedde på måndagen release veckan för oss som bokade före release. Så oklart hur lång tid det tar för de som beställer efter release.
Nu fick jag svar från Nintendo att den inte alls är skickad… spännande.
Lite fundersam kring Switch 2 och dess ”Display Settings och skulle gärna vilja höra efter hur ni resonerar kring detta.
Vad gäller ”Tv-resolution”: kör ni på ”Automatic” eller ”4K” och isåfall varför det ena eller andra? Jag har sett exempel på guider som förordar båda. Det är också lite konstigt att ”1440P läget” inte går att kryssa i. Jag sitter själv på en LG C3 och på min PS5 PRO fungerar den här upplösningen felfritt (finns ett test man kan göra huruvida ens tv stödjer just 1440P).
120HZ Output: ”På” eller ”Av”? Finns Youtube-guider (se ett exempel nedan) som förordar att man har detta läge avstängt för spel som inte stödjer 120HZ då det annars sänker upplösningen till 1080P.
HDR-kalibrering: Den första inställningen är ganska självklar, ställ in TVn på HGIG (om den stödjer det) och tryck på ”pil-upp” tills den högra solen precis försvinner men den vänstra fortfarande är synlig. Det är den andra skärmen som är betydligt mer godtycklig och svår (den som ofta benämns som ”Paper White”). Vincent Theo på HDTVtest förordade att man här skulle ta hjälp av sin XBOX Series X för att få det korrekta värdet och rätt antal ”klick till höger” men dels har jag ingen Series X och det känns även ganska omständigt.
https://youtu.be/X84e14oe6gs (Från 2:48min in och framåt)
Min är i Tyskland nu, förhoppningsvis får jag den innan midsommarhelgen
Någon som har tips på bra skärmskydd?
Finns ju redan ett skydd på, bör väl räcka?
AmFilm. Finns på amazon. Två varianter. Jag köpte den billigare där 3 skärmskydd medföljer. Båda varianterna har en ram som förenklar appliceringen av skärmskyddet. Skyddet som är på switch 2 från fabrik är en anti glaskross skydd i plast och ska inte tas bort.
För övrigt är min switch kartong också utan sleeve om någon undrar.
Följer med ett skärmskydd i väskan som går att köpa till konsolen (den officiella då).
Skyddet som sitter på är ett splitterskydd, smäck dit det du föredrar.
Where one man falls,
another one stands.
Upplevde du någon skillnad på switch 2 skärmen med detta skydd på? Typ andra färgtoner/suddigare eller blev det ingen skillnad?
Nää, upplevde ingen skillnad alls, blev tvärtom förvånad över hur bra det faktiskt blev. Nu har den ju inte suttit på mer än några dagar, men hittills har den överlevt femåringen bra, även om han är förvånansvärt respektfull och försiktig med switchen.
Nää, upplevde ingen skillnad alls, blev tvärtom förvånad över hur bra det faktiskt blev. Nu har den ju inte suttit på mer än några dagar, men hittills har den överlevt femåringen bra, även om han är förvånansvärt respektfull och försiktig med switchen.
Okej! Blir nog att jag beställer den du tipsa om ☺️ har inte vågat låna ut switchen till mina döttrar än 😅
Beställde en Switch åt min vän, som skulle ha kommit idag från Spaniens Amazon via Airmee mellan 10:00-14:00, men av någon outgrundlig anledning fick jag beskedet att den skulle komma först på söndag iom att de hade så mycket att göra. Är det någon som känner igen det här med just Airmee?
Finns ju redan ett skydd på, bör väl räcka?
Det är väl inget skydd man ska ta bort?
AmFilm. Finns på amazon. Två varianter. Jag köpte den billigare där 3 skärmskydd medföljer. Båda varianterna har en ram som förenklar appliceringen av skärmskyddet. Skyddet som är på switch 2 från fabrik är en anti glaskross skydd i plast och ska inte tas bort.
För övrigt är min switch kartong också utan sleeve om någon undrar.
Köpte denna, fick man med tre stycken, inget att klaga på hittills.
Följer med ett skärmskydd i väskan som går att köpa till konsolen (den officiella då).
Skyddet som sitter på är ett splitterskydd, smäck dit det du föredrar.
Tackar för tipsen. Blev detta
Jag såg nu att Konkurrensverket har fattat ett beslut gällande ett ärende som inkom mot Bergsala och några stora svenska elektronikåterförsäljare. Konkurrensverket har beslutat att inte utreda saken vidare utifrån den information som finns på bordet just nu:
”Konkurrensverket anser inte att det finns tillräckliga indikationer på ett konkurrensproblem som skadar konkurrensen och konsumenterna för att prioritera en fortsatt utredning på denna grund. Konkurrensverket anser inte heller att det finns skäl att prioritera en fortsatt utredning utifrån någon av de andra grunderna i prioriteringspolicyn. Ärendet ska därför skrivas av.”
”Konkurrensverkets beslut att inte utreda saken vidare innebär inte ett ställnings-
tagande till om någon överträdelse av konkurrensreglerna skett eller inte.”
Ni som är intresserade kan läsa hela beslutet på Konkurrensverkets hemsida
Jag såg nu att Konkurrensverket har fattat ett beslut gällande ett ärende som inkom mot Bergsala och några stora svenska elektronikåterförsäljare. Konkurrensverket har beslutat att inte utreda saken vidare utifrån den information som finns på bordet just nu:
”Konkurrensverket anser inte att det finns tillräckliga indikationer på ett konkurrensproblem som skadar konkurrensen och konsumenterna för att prioritera en fortsatt utredning på denna grund. Konkurrensverket anser inte heller att det finns skäl att prioritera en fortsatt utredning utifrån någon av de andra grunderna i prioriteringspolicyn. Ärendet ska därför skrivas av.”
”Konkurrensverkets beslut att inte utreda saken vidare innebär inte ett ställnings-
Då undrar man ju hur mycket data som skickats in med anmälan. Var det bara någon arg farbror som skickade in "DET ÄR DYYYYYRT SÅ DET FUSKAS!" så är det klart att de skriver av.
Riktigt patetiskt. Ingen transparens heller. Läste igenom hela beslutet och det finns ingenting av fakta här förutom en naiv tro på alla återförsäljare.
Det är så mycket ord men ingenting konkret som bevisas. Och nej jag litar inte på återförsäljarna.
Vet inte om jag är fel ute men tycker att konkv. är naiva och tandlösa här. Men det kanske beror på att jag tycker situationen är galen och därav partisk från början?
Även om det inte är olagligt, kan man ändå argumentera för att Bergsalas prissättning bidrar till de höga priserna i Sverige, även om det är återförsäljarna som sätter det slutgiltiga konsumentpriset.
Det är också intressant att vissa butiker inledningsvis hade ett lägre pris, men höjde det för att matcha t.ex. Elgiganten. Det får de förstås göra, men om det hade förekommit kommunikation eller samordning mellan butikerna om priset, då hade det varit otillåtet enligt konkurrenslagen, så som jag tolkar det.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Även om det inte är olagligt, kan man ändå argumentera för att Bergsalas prissättning bidrar till de höga priserna i Sverige, även om det är återförsäljarna som sätter det slutgiltiga konsumentpriset.
Det är också intressant att vissa butiker inledningsvis hade ett lägre pris, men höjde det för att matcha t.ex. Elgiganten. Det får de förstås göra, men om det hade förekommit kommunikation eller samordning mellan butikerna om priset, då hade det varit otillåtet enligt konkurrenslagen, så som jag tolkar det.
Jag tror, dessvärre, att återförsäljarna förmodligen är den avgörande parten till att det är så dyrt i Sverige. Noterade just när jag recenserade Pro Controller 2 att den hos vissa svenska återförsäljare matchar vad den kostar att köpa direkt från Nintendo EU, dvs. runt 995 kronor, medan flera stora återförsäljare och då snackar vi alltså elektronikkedjor inte små spelbutiker, tar 1200 eller mer. Så det verkar ju som att det finns utrymme att sälja till de normala europeiska priserna i Sverige...
Det hade förstås varit bättre om vi sluppit generalagenten och att det funnits tydliga rekpriser på Nintendoprylar som i Europa och USA, men verkar onekligen som att återförsäljarna är snabba med att dra nytta av situationen för att kunna ta ut högre priser av oss svennebananer. Sen kan jag förstå konkurrensverkets beslut i alla fall då det ju per definition alltså är frågan om fri prissättning...
Hallå!
Beställde switch 2 MK bundle och lite tillbehör den 18/6 från Nintendo Irland. Den har stått med status "processing" sedan dess. Nu idag såg jag att mina reserverade pengar har kommit tillbaka till bankkontot.
Jag vet att bankerna har en tidsgräns på hur länge pengar ligger reserverade. Men min fråga är, kommer min order förhoppningsvis skickas i veckan och då dras pengarna i samband med det? Tänkte om någon här varit med om liknande tidigare?
Nån som köpt konsol eller spel från Polen? Kan man välja Engelska eller Svenska som språk?
Och, skärmskydd eller inte när den mestadels är dockad? Såg på JerryRigEverythings video att skärmen knappt tål nånting vilket är oroväckande. Och inte kan man byta plastskyddet själv heller.
(Så jäkla surt att Nintendo tar sådana enkla genvägar där det verkligen inte behövs)