Diskutera – Gamla spel som håller än i dag
The Neverhood.
Settlers 1, xcom ufo och xcom terror from the deep och civilisation 2 är några av de spel jag återkommer till än idag.
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Chrono Trigger till Snes, Wonder boy 3 dragon’s trap till Master system tycker faktiskt även att Wonder boy 2 håller hyfsat men inte lika bra. Wonder boy Monster World och Sonic 3 and Knuckles till Mega drive. Guardian Heros till Saturn. Samtliga Street Fighter från 2:an och framåt ( bara det att SF6 är det bästa av dem så det är det man spelar) för att nämna några.
Jag spelar om Zelda 3 och Super Metroid ungefär en gång om året och slås varje gång av hur bisarrt välgjorda de är.
Håller med!
Sitter just nu med Super Metroid, brukar bli en omspelning varje sommar.
Sinnessjuk kvalité.
| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie| Amiga 500 |
Håller med!
Sitter just nu med Super Metroid, brukar bli en omspelning varje sommar.
Sinnessjuk kvalité.
Jag håller verkligen med, ett av de bästa någonsin!
Själv sitter jag och spelar igenom Zelda II till NES (på Switch 2) då det är ett av få Zelda-spel jag inte spelat färdigt. Helsike vilket svårt och oförlåtande spel det är.. kan förstå att man inte klarade ut detta som barn. Nintendo Hot-Line'n måste gått varm på den tiden!
Två av mina absoluta favoriter som ofta återbesöks, men som kanske inte är "gamla nog" för detta forum, är WC3 och SC2. Spelarbasen är sisådär, men är riktigt sköj med mods och polare!
Utöver ovan spelar jag just nu om "Dantes Inferno" via emulator, enligt mig ett 10/10 spel som MÅSTE upplevas! Gameplay och framförallt storyn är riktigt bra.
Jag håller verkligen med, ett av de bästa någonsin!
Själv sitter jag och spelar igenom Zelda II till NES (på Switch 2) då det är ett av få Zelda-spel jag inte spelat färdigt. Helsike vilket svårt och oförlåtande spel det är.. kan förstå att man inte klarade ut detta som barn. Nintendo Hot-Line'n måste gått varm på den tiden!
Ja jisses, jag har försökt samma men gett upp. Jag är för dålig eller så är laggen från trådlös kontroller för stor.
Ports of call.
Fortfarande rätt kul, köpte det nu på Steam rean och hör kört en del.
De gamla Sonic-spelen på Mega Drive kan jag spela om hur många gånger som helst. Att vår sjuåring, som knappt ens kan förstå hur gamla dessa spel är, har lika roligt med dem som jag hade som tioåring vid 90-talets början säger en del.
Många spel åldras inte lika bra. Men jag skulle ändå rekommendera folk att återbesöka Tomb Raider, som ju fyller 30 år nästa år. Det är verkligen inte vackert i dag, men man förstår ändå varför det blev så stort (förslagsvis "fuska" lite och spela remastersamlingen).
Två underskattade spel som håller än idag: Seven Kingdoms och Mechanized Assault & Exploration.
Seven Kingdoms har en portning man bara kan ladda ner och spela: https://7kfans.com/
M.A.X. har en riktigt bra port för den som äger ett medie med spelet: https://klei1984.github.io/max/
Wonder boy 3 dragon’s trap till Master system
Rekommenderar verkligen Dragon’s Curse till TurboGragx-16/PC-Engine som är en tekniskt bättre version, men framförallt The Dragon’s Trap-remastern till moderna plattformar för spel som bibehåller 99% av originalet, lägger till lite bonusmaterial samt erbjuder en modern visuell skrud.
Master System-versionen är skitbra, men det har en scroll från helvetet som får ögonen att blöda.
Förr tänkte jag alltid att C64 hade bättre spel än Amiga. Men på äldre dagar har jag känt tvärt om. Jag har roligare med att spela om Amiga spel istället. Finns hur mycket som helst som fortfarande håller där. IT came from the desert, Wings, Settlers, Turrican 2, Cannon Fodder, Sensible Soccer, Lemmings, Chaos Engine, Alien Breed, Flashback, Swiv, Silkworm, Lotus spelen, Stunt car racer (varför i hela helv har det aldrig gjorts en uppföljare???)....... etc. Tycker Amigan är svårt underskattad som spelmaskin. Jag har fortfarande skitkul med den.
Förr tänkte jag alltid att C64 hade bättre spel än Amiga. Men på äldre dagar har jag känt tvärt om. Jag har roligare med att spela om Amiga spel istället. Finns hur mycket som helst som fortfarande håller där. IT came from the desert, Wings, Settlers, Turrican 2, Cannon Fodder, Sensible Soccer, Lemmings, Chaos Engine, Alien Breed, Flashback, Swiv, Silkworm, Lotus spelen, Stunt car racer (varför i hela helv har det aldrig gjorts en uppföljare???)....... etc. Tycker Amigan är svårt underskattad som spelmaskin. Jag har fortfarande skitkul med den.
Skriver under på detta. Min Amiga 1200 får göra mååånga timmar varje år. Spelutbudet är rätt enormt och fortsätter finna guldkorn än idag.
Jag spelar om Zelda 3 och Super Metroid ungefär en gång om året och slås varje gång av hur bisarrt välgjorda de är.
Det är dom spelen jag också spelar om varje år.
Jag spelar av och till StarCraft: BroodWar. Förvisso remastern, men ändå.
Samma här fast inte remastern utan originalet som ju är gratis på Battle.net. Remastern ser för plastig ut enligt mig, gillar den gamla grumligheten.