Det sämsta med digital only
Jag köpte ett gäng Xbox 360 spel för 300kr, runt 10st kvalitetsspel, ett av dessa var Transformers fall of cybertron.
Ettan spelade jag någon enstaka timme när det var nytt, men nu skulle jag testa skivan innan försäljning så den funka då den var repig. Jag spelade en bana, sen har det bara fortsatt, gud vilket bra spel. Jag blev sugen på war of cybertron och Rise of the dark spark.
Gick in på Steam och tänkte de kostar väll inte mer än 50kr nu när de är så gamla men de har nästan varit bortplockade i 10 år. Licensen gäller inte längre. Det finns digitala nycklar att köpa fortfarande men fall of cybertron kostar 2000kr då.
Jag hittade Rise of the dark spark till Xbox One för 199kr så det köpte jag igår och väntar på att det ska komma i brevlådan. War of cybertron kostar runt 500kr så det ska införskaffas sen.
Tur att dessa spel släpptes fysiskt annars hade den enda lagliga vägen att köpa en nyckel för 2000kr, om nycklarna ens fortfarande är giltiga. Annars finns det inga andra lagliga sätt att få tag på dessa på pc. De kommer troligen aldrig släppas igen heller.
Finns väldigt mycket negativt med digital only. Det som jag hatar är att i många fall är svårt att skydda sig mot påtvingade uppdateringar och retroaktiv censur.
Blizzard har ju den fula ovana att försöka "ersätta" gamla spel, som de gjorde med Warcraft III: Reforged. Tack gode gud att hela spelet och expansionen finns på skiva.
Just pga licenser som jag försöker fokusera på fysiskt, jag äger War, fall (PS3) och Devastation (PS4) i fysiska exemplarer så jag känner inte att jag har förlorat något. Turtles spelet som utvecklades av Platinum är också borta, men det har jag inte.
Älskar Cybertron spelen (alltså dem 2 första, Spark spelet räknar jag inte med) där jag och enstaka Discord användare spelade dem i sin barndom (yikes jag börjar bli gam....inte lika ung) och kan inte längre göra det utan piratkopiering.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Håller med, men det är inte hållbart med fysisk media i framtiden. Skivorna är inte skapade att kunna existera för alltid.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego