FZ High Score säsong 6 – var med från start!

Hollow Knight: Silksong-tråden

Medlem

Precis tagit mig fram till alternativa vägen in i act 2.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Precis tagit mig fram till alternativa vägen in i act 2.

Underbart. Spelet öppnar sig ju upp betydligt under akt 2

Medlem

Sitter fast på Sister Splinter, kul boss men jag orkar verkligen inte bossar i spelet egentligen. Jag gillar allt annat, utforska, döda småttingar och lalla runt. Men fan bossarna blir bara utdraget för mig.

signatur

🔥 Xbox Series X 🎮 | Xbox Series S 🎮 | AMD Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 XTX 🔥

🏎️ Fanatec CSL DD 8nm | CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 | CSL Elite Steering Wheel WRC | CSL Elite Pedals V2 | ClubSport Shifter SQ V 1.5 | ClubSport Handbrake V1 ⚡

Medlem

Sister splinter tips - Thread storm på minionerna
Thread storm är ett "White tool"/silkesattack. Inte säker du fått den attacken än dock

Vet inte heller om minionerna nu dyker upp efter senaste patchen då den bossen nurfades om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Thread storm är ett "White tool"/silkesattack. Inte säker du fått den attacken än dock

Vet inte heller om minionerna nu dyker upp efter senaste patchen då den bossen nurfades om jag minns rätt.

Hmm jo jag kan nog ha fått den. Har inte riktigt greppat dom två olika crests jag har fått, när man "ska" använda den ena eller den andra. Eller egentligen vilka perks eller vad man kallar dom som är bra att köra på bossar osv.

signatur

🔥 Xbox Series X 🎮 | Xbox Series S 🎮 | AMD Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 XTX 🔥

🏎️ Fanatec CSL DD 8nm | CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 | CSL Elite Steering Wheel WRC | CSL Elite Pedals V2 | ClubSport Shifter SQ V 1.5 | ClubSport Handbrake V1 ⚡

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Precis, den hjälper väldigt mycket.

Medlem

Klarade spelet 100%, 62h. Men resan i Pharloom kommer fortsätta, inte 100% troféer på PS5 versionen än

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Klarade spelet 100%, 62h. Men resan i Pharloom kommer fortsätta, inte 100% troféer på PS5 versionen än

Snyggt! Jag har hittat ett extra hjärta (verdania) men ska försöka möta karmelita innan jag förmodar vankas slutboss ☺️

Edit: fixat 👍

Ska se om jag hinner spela färdigt akt 3 innan helgen men det tror jag nog

Medlem

Helt galet mycket grejer. Jag kollade ju upp guide på en del grejer för jag tycker det är onödigt krångligt att lista ut men hittar fortfarande lite små områden och nya utmaningar

Tycker jag slått överallt på var enda vägg och studerat taket i varenda rum mer än en gång men ändå har jag missat massa skrymslen

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Helt galet mycket grejer. Jag kollade ju upp guide på en del grejer för jag tycker det är onödigt krångligt att lista ut men hittar fortfarande lite små områden och nya utmaningar

Tycker jag slått överallt på var enda vägg och studerat taket i varenda rum mer än en gång men ändå har jag missat massa skrymslen

Det blir ju kul då vid en andra genomspelning. Jag kör själv switch 2 på nattjobbet och hemma på PC. Hittar andra saker på min switch 2 genomspelning och spelet för sig på ett annat sätt, träffar karaktärer på andra platser jag inte gjorde tidigare osv.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har inte haft tid eller ork att spela på ett par dagar. Men jag tänker på spelet mycket. Har saknat ett sådant spel som blir en del av ens sinnesvärld.

Jag gillar alltmer Team Cherrys strategi att shadowdroppa spelet för allt och alla. Inga recensioner, inga guider, ingenting. Vi tillsammans delar upplevelsen av att navigera oss i en ny, mystisk och spännande värld. Som känns så mycket mer spännande och hemlig tack vare shadowdroppen.

Det ska bli ett sant nöje när jag klarat spelet att läsa djupdykande analyser och åsikter. Hoppas på några bra lore-videos bland annat.

Grattis till alla er som har klarat ut spelet redan!

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag finner det störande på switch 2 joycons att sidoknapparna är så nära varandra. R och ZR knappen blir ibland feltryckta när jag ska dasha frammåt. Jag har mappat om så att R knappen är den som man spelar musiken på men det löser inte hela problemet då Hornet kan stanna upp i en fight. Drygt.

signatur

Slaget: Team FZ

Där blev man klar! 64 timmar 18 minuter spelade. Bryr mig inte riktigt om procent(så länge jag inte missar för mycket content) eller achievements, men fick 95% och 40/52 st achievs. Tror jag upptäckte alla områden och bossar. Får kolla upp saker i efterhand.

Ja vad ska man säga, vilket äventyr!

Ska man ge liten summering i plus och minus:

+Gameplay och movement
+Upptäckandet, hemligheterna
+Världen
+Musiken
+Estetiken
+Karaktärerna
+Ljuddesign
+Bandesignen

+- Silksong har en härlig atmosfär, men jag föredrog nog den i Hollow Knight.
+- Pogo-hoppande ala Hollow Knight kan kännas lite OP ibland(men på ett jäkla trevlig sätt). Eller, man kändes ganska OP överlag, man kunde nästintill brute force'a många bossar genom att slå slå slå, ta skada, för att sedan heala sig snabbt igen och repetera, istället för att lära sig mönster. Inte alltid dock.

-Önskar att många av bossarna och combat-rummen gav mer utmaning(yep svårare! Elitist! ;P)
-Sluta byt min crest automatiskt, bah!
-Farmande av rosaries mot slutet. Ingen måste och tog inte speciellt lång tid, men blev lite tradigt ändå.

Betyg: 5/5 - slutet i akt 3 var ju jäkla läckert.

Förresten, träffande ni på denna herre från Hollow Knight som tydligen är med i Silksong? Jag såg han inte alls. :/

Mister Mushroom

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Klarade Sister Splinter igår, det var gött! Nu kan jag klättra på väggar

signatur

Medlem
Skrivet av Fezk:

Där blev man klar! 64 timmar 18 minuter spelade. Bryr mig inte riktigt om procent(så länge jag inte missar för mycket content) eller achievements, men fick 95% och 40/52 st achievs. Tror jag upptäckte alla områden och bossar. Får kolla upp saker i efterhand.

+Gameplay och movement
+Världen
+Musiken
+Estetiken
+Karaktärerna
+Ljuddesign
+Bandesignen

+- Pogo-hoppande ala Hollow Knight kan kännas lite OP ibland(men på ett jäkla trevlig sätt). Eller, man kändes ganska OP överlag, man kunde nästintill brute force'a många bossar genom att slå slå slå, ta skada, för att sedan heala sig snabbt igen och repetera, istället för att lära sig mönster. Inte alltid dock.

-Önskar att många av bossarna och combat-rummen gav mer utmaning(yep svårare! Elitist! ;P)
-Farmande av rosaries mot slutet. Ingen måste och tog inte speciellt lång tid, men blev lite tradigt ändå.

Förresten, träffande ni på denna herre från Hollow Knight som tydligen är med i Silksong? Jag såg han inte alls. :/

Nu har jag nog ytterst lite kvar att göra men jag suger på den karamellen så länge jag kan. Längtar efter en ny genomspelning på ps5an. Spelet har ju funkat klockrent på switchen men nosen ska jag jaga trophies 🤓

Jag upptäckte en övergiven by högst uppnå cradle. Finns det något där? För jag hittade absolut inget alls.

Medlem
Skrivet av Fezk:

+Gameplay och movement
+Världen
+Musiken
+Estetiken
+Karaktärerna
+Ljuddesign
+Bandesignen

Snyggt!
Håller i princip med dig om allt.
Några saker som var de största negativa sakerna med första spelet för mig personligen är nu ändrat: smidigare att farma rosaries och nu kan man spara i halsband, bättre tempo i tidigare delar i spelet, tätare mellan bänkar.

Ang svårighetsgraden håller jag också med. Hade gärna haft bitigare trösklar. Så här håller jag inte med de som väsnas mest på internet nu om svårighetsgraden även om jag ändå förstår deras frustration. Saknar här lite saker från Hollow Knight. Med risk för att spoila content som är med eller inte med. Ej story spoiler och om du läst platinum/achievmentlistorna för grundspelet och detta så är det nog ingen spoiler alls förutom om svårighetsgrad för post-ending content:

Inte hittat något white palace och god home ännu och ser folk skriver det inte finns. Antar detta kommer senare som gratis DLC. Hade hoppats det skulle inkluderas direkt. Så t ex. Ta platinum trofén är ju mycket lättare i silksong. Speedruntroféerna har generöst med tid. Så svårighetsgraden för platinum har sjunkit från 9-10/10 till kanske 6/10. Nu finns ju inte 100% steel soul med som trofé på PS men finns som achievment på PC. Den föreställer jag mig är bitig, särskilt om man inte använder sig av strategin att göra reset när man håller på att dö.
Skulle också gärna vilja ha bossövningsrummen från God Home eftersom det är riktigt roliga bossar men svårt att njuta av dom effektivt om man inte kör mod på PC.

Jag träffade herren från Hollow knight:

Spoilar lite om varför herren är viktig:

Genom att han ger dig ett kul uppdrag och du belönas med bästa slutet

Skrivet av Kavakava83:

Nu har jag nog ytterst lite kvar att göra men jag suger på den karamellen så länge jag kan. Längtar efter en ny genomspelning på ps5an. Spelet har ju funkat klockrent på switchen men nosen ska jag jaga trophies 🤓

Jag upptäckte en övergiven by högst uppnå cradle. Finns det något där? För jag hittade absolut inget alls.

Vad som finns i övergivna byn vad jag hittat:

Det är ju ett item man får längst bort till höger
Där finns även en lite secret dialouge om man spelar needolinen.
Sen finns ett uppdrag som gör att man måste dit för att klara uppdraget.
Sen var byn cool att se, vägen dit var ett äventyr och lite spänning att ta "fienderna" på vägen i klättringen för att få en utfylld hunter's journal

Förresten ett tillägg om den rörelsen där man kastar nålen med ett snöre kallas för clawline i spelet.

Medlem

Sådär ja 🙌 ”fick ett slut som hette sisters of the void som jag tyckte var helt ok. 👌 men jöklar i mig vilken bra sista bossfight det var. Tight men även rättvis hela vägen. Ett underbart crescendo 🤩

Edit: köpte spelet på nytt system så nu är jag på andra omgången 🤩

Skrivet av Frezy_man:

Snyggt!
Håller i princip med dig om allt.
Några saker som var de största negativa sakerna med första spelet för mig personligen är nu ändrat: smidigare att farma rosaries och nu kan man spara i halsband, bättre tempo i tidigare delar i spelet, tätare mellan bänkar.

Ang svårighetsgraden håller jag också med. Hade gärna haft bitigare trösklar. Så här håller jag inte med de som väsnas mest på internet nu om svårighetsgraden även om jag ändå förstår deras frustration. Saknar här lite saker från Hollow Knight. Med risk för att spoila content som är med eller inte med. Ej story spoiler och om du läst platinum/achievmentlistorna för grundspelet och detta så är det nog ingen spoiler alls förutom om svårighetsgrad för post-ending content:

Inte hittat något white palace och god home ännu och ser folk skriver det inte finns. Antar detta kommer senare som gratis DLC. Hade hoppats det skulle inkluderas direkt. Så t ex. Ta platinum trofén är ju mycket lättare i silksong. Speedruntroféerna har generöst med tid. Så svårighetsgraden för platinum har sjunkit från 9-10/10 till kanske 6/10. Nu finns ju inte 100% steel soul med som trofé på PS men finns som achievment på PC. Den föreställer jag mig är bitig, särskilt om man inte använder sig av strategin att göra reset när man håller på att dö.
Skulle också gärna vilja ha bossövningsrummen från God Home eftersom det är riktigt roliga bossar men svårt att njuta av dom effektivt om man inte kör mod på PC.

Jag träffade herren från Hollow knight:

Spoilar lite om varför herren är viktig:

Genom att han ger dig ett kul uppdrag och du belönas med bästa slutet

Vad som finns i övergivna byn vad jag hittat:

Det är ju ett item man får längst bort till höger
Där finns även en lite secret dialouge om man spelar needolinen.
Sen finns ett uppdrag som gör att man måste dit för att klara uppdraget.
Sen var byn cool att se, vägen dit var ett äventyr och lite spänning att ta "fienderna" på vägen i klättringen för att få en utfylld hunter's journal

Förresten ett tillägg om den rörelsen där man kastar nålen med ett snöre kallas för clawline i spelet.

Såg att du hamna runt samma speltid, fint äre. Det är väl där omkring många hamnar gissar jag. Beror väl också lite på hur mycket guide man använder och hur mycket man orkar leta hemligheter(eller dör;) ). Gällande svårighetsgrad så får vi se vad förmodande DLC/expansion har att erbjuda, hoppas vi inte får vänta allt för länge.

Får kolla upp herrens platser, är säkert lätt att missa antar jag.

Kan förresten vara värt att koll upp där dörren som jag nämnde tidigare i tråden som var låst och undra om det ens var en dörr, om du inte redan gjort det. Kollade upp det efter jag var klar, väldigt lätt att missa.

signatur

Skrivet av Kavakava83:

Ah juste, det var där jag skulle spana in också, tackar för påminnelsen.
Edit:
Huh

Plattformandet dit var lite svettigt ändå.

Skrivet av Kavakava83:

Sådär ja 🙌 ”fick ett slut som hette sisters of the void som jag tyckte var helt ok. 👌 men jöklar i mig vilken bra sista bossfight det var. Tight men även rättvis hela vägen. Ett underbart crescendo 🤩

Sweet! Bara att gratulera.

signatur

Medlem
Skrivet av Fezk:

Gällande svårighetsgrad så får vi se vad förmodande DLC/expansion har att erbjuda, hoppas vi inte får vänta allt för länge.

Blir ingen DLC. DLC'n som varit under utveckling sedan 2019 blir ett tredje spel istället.

Medlem

60 timmar in och spelat en hel del i akt2, och har medvetet börjat utforska runt och klara sidequest/leta prylar istället för att göra mainquests. Har lyckats uppdatera nålen 2 gånger till på ganska "kort" tid, men alltså. VA FAN

vad jag höll på med questet där man skulle springa med mat genom massor av nivåer till köket. Svor så in i.... tog mig nog 25 försök. Helt galet hur jag nu har hela vägen dit i bakhuvudet haha.

Samtidigt: alltså vilket jävla spel!! Ska ta mig i kragen och klara "arenan" nästa gång jag startar.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av theBoosing:

60 timmar in och spelat en hel del i akt2, och har medvetet börjat utforska runt och klara sidequest/leta prylar istället för att göra mainquests. Har lyckats uppdatera nålen 2 gånger till på ganska "kort" tid, men alltså. VA FAN

vad jag höll på med questet där man skulle springa med mat genom massor av nivåer till köket. Svor så in i.... tog mig nog 25 försök. Helt galet hur jag nu har hela vägen dit i bakhuvudet haha.

Samtidigt: alltså vilket jävla spel!! Ska ta mig i kragen och klara "arenan" nästa gång jag startar.

Tänkte precis skriva om just de questet! Fattar inte hur de ska gå! Trodde det fanns en genväg först men jag har då inte hittat nån /spoiler btw B****ater kan dra dit pepparn växer.

Kan nån förklara hur man gör en spoiler till en inkompetent fz:are

signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Tänkte precis skriva om just de questet! Fattar inte hur de ska gå! Trodde det fanns en genväg först men jag har då inte hittat nån [spoiler] btw B****ater kan dra dit pepparn växer.

Kan nån förklara hur man gör en spoiler till en inkompetent fz:are

Ta bort * [spoiler*] skriv vad du vill [/spoiler*]

Skrivet av Zerox_no1:

Blir ingen DLC. DLC'n som varit under utveckling sedan 2019 blir ett tredje spel istället.

Hänger inte med riktigt vad du menar?

Team Cherry har nämnt "post-release content" till Silksong.

Men, Silksong började också som en expansion. Så risken finns väl att det blir samma sak igen, förhoppningsvis tar det inte lika lång tid bara.

signatur

Medlem
Skrivet av Fezk:

Såg att du hamna runt samma speltid, fint äre.

Kan förresten vara värt att koll upp där dörren som jag nämnde tidigare i tråden som var låst och undra om det ens var en dörr, om du inte redan gjort det. Kollade upp det efter jag var klar, väldigt lätt att missa.

Verkar vara ganska varierade sluttider ändå. Ser allt från närmare 40 till 100h+ för 100%.
Jag har ganska lätt för gameplayet men svårare att lösa en del klurigheter. Hade nog inte fixat 100% på 100 timmar utan guide. Kanske varit kvar på musinquizet fortfarande 😅

ang dörren så missuppfattade jag nog frågan - sorry. Har varit inne där, har fått alla mementos varav en var där inne om jag minns rätt. Men tack ändå!

Skrivet av Zerox_no1:

Inte så säker på det. Team Cherry har sagt de ska fortsätta jobba på spelet, tror många i communityn förväntar sig någon form av DLC. De har inte visat allt från spelet på samma sätt som Hollow Knight än (vissa delar).

Edit: ser ut som att den DLC som blir ett eget spel, det är silksong som avses. Silksong (detta spel) var först tänkt som en DLC men blev eget spel istället.
Team cherry har egentligen inte sagt någonting mer än att de kommer arbeta vidare på spelet.

Sen finns ytterligande ett uttalande - grov spoiler

Varning för vad som avslöjas i "bästa slutet"

I the best ending "passing of the age" avslöjas "to be continued" vad det nu betyder

Skrivet av theBoosing:

Har lyckats uppdatera nålen 2 gånger till på ganska "kort" tid, men alltså. VA FAN

Säger samma sak - vilket jävla spel

Skrivet av RoxonMicke:

Tänkte precis skriva om just de questet! Fattar inte hur de ska gå! Trodde det fanns en genväg först men jag har då inte hittat nån

Tips för questen

finns en snabbare dash "silkspeed anklet" som gör tidsaspekten enklare. Sen är det andra tipset jag kan ge bara att memorera rutten och ha en strategi för varje svår fiende på vägen. Så övar du på det varje försök. Om du misslyckas med uppdraget så fortsätt hela vägen fram för att öva även på den sena delen. Sätt dig inte på någon bänk utan tryck typ bara quit och ladda om filen på nytt när du misslyckas för då hamnar du vid bänken i Bellhart. Det var i alla fall så jag gjorde,

lycka till

Skrivet av Kavakava83:

Snyggt! Ja helt galet härlig slutdel
Samma här kör om allt, kan inte sluta spela.

Bossarna är så roliga - bjuder på boss typ nr 5 hitless video 😎 en av de absoluta favoritbossarna

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Jag tror den DLC:n är själva Silksong.

signatur

Releasehästryttare

Tips på broodmother önskas .. sicken sjukt jobbig boss asså!

Skrivet av Frezy_man:

Inte så säker på det. Team Cherry har sagt de ska fortsätta jobba på spelet, tror många i communityn förväntar sig någon form av DLC. De har inte visat allt från spelet på samma sätt som Hollow Knight än (vissa delar).

Edit: ser ut som att den DLC som blir ett eget spel, det är silksong som avses. Silksong (detta spel) var först tänkt som en DLC men blev eget spel istället.
Team cherry har egentligen inte sagt någonting mer än att de kommer arbeta vidare på spelet.

Skrivet av lonian:

Jag tror den DLC:n är själva Silksong.

Jag antog att det var detta personen menade, eller pratar om något vi inte vet om? Utvecklingen på Silksong började tidigare än 2019 dock. ;/

Men ja, Silksong började som ett DLC kort efter PC-släppet av Hollow Knight. Det finns inget konkret som säger att det inte kommer något DLC, snarare tvärtom.

Men risken finns ju att det utvecklas till en uppföljare återigen, som jag nämnde(vilket jag inte hoppas, vill ha mer inom en snar framtid, tack! ;P).

"Hollow Knight: Silksong is the second game by Team Cherry (that’s us!) and the full-scale sequel to Hollow Knight.

And Pwoarrrrrrowza! if this one hasn’t been a struggle to keep under-wraps! Hidden behind the scenes, Hornet’s gigantic adventure has been growing (and growing and growing!) for well over a year now, with the very first pieces coming together right after the original PC release of Hollow Knight on Feb 24th 2017."

"Almost from the very start, Hornet’s adventure was intended to take place in a new land, but as we dove in, it quickly became too large and too unique to stay a DLC, as initially planned. We do know that makes the wait a little longer, but we think the final, fresh world you’ll get to explore is worth it."

https://www.teamcherry.com.au/blog/hollow-knight-silksong-rev...

signatur

Medlem

Har en liten förfrågan, jag hade velat testa lira på PC nu efter att kört 60 timmar på PS5. Köper det igen på steam direkt i så fall, men jag hade velat fortsätta på min progress. Är det någon som lirar på steam som klarat av en del i akt2 ? Har lärt mig ett musik-stycke redan och är nu på bossen Trobbio för musikstycke #2. Förstår att det är omöjligt och få exakt samma progress men vore coolt om någon kunde avvara en save någorlunda "nära" min.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem

Alltså Bilewater och den milen man måste springa för att komma till bossen, som dessutom börjar med en sjukt tradig och lång fight med adds…. Hur tänkte man här? Kapar av en etta i betyg av fem enbart på grund av detta.

Skriv svar