Tjäna trophies i Playstation-spel – få chansen att köpa exklusiv merch

Robot
Tjäna trophies i Playstation-spel – få chansen att köpa exklusiv merch
Backloggens befriare

Eeeeeeeh.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Peak capitalism

Medlem

Rolig idé. Men skulle vara typ 10€ för en T-shirt.

Medlem

Cool idé, kommer säkerligen tilltala många platinum-spelare.

Medlem

Nu måste "scalpers" i alla fall jobba lite för att kunna kränga svåråtkomliga saker till överpriser.

Medlem

Haha äran att köpa en överprisad t-shirt... nejtack!

Medlem
Skrivet av multijuice:

Peak capitalism

Jäkligt låg ribba om du tror att detta är toppen av kapitalism.

Medlem
Skrivet av Danster:

precis, det är motsatsen, begränsad upplaga som man dessutom måste jobba för att få köpa.

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Fattar inte riktigt negativiteten. Tycker det känns som en rolig idé. Man måste inte köpa det bara för att alternativet finns. Priserna hade absolut kunnat vara rimligare dock.

Medlem

Tycker att detta är en kul ide, kommer nog garanterat försöka om det kommer likande till spel jag spelar

Medlem
Skrivet av Odee:

Fattar inte riktigt negativiteten. Tycker det känns som en rolig idé. Man måste inte köpa det bara för att alternativet finns. Priserna hade absolut kunnat vara rimligare dock.

Girigheten är nog det folk reagerar på. En utmaning som inte ger en belöning utan en form av transaktion. Lite "pay2win" mindset.

Det är också typisk marknadsföring för att hypa inför släppet av Ghost of Yotei. Att ha i åtanke är att detta är ett experiment för framtiden och om det visar sig vara lukrativt, kommer såna här utmaningar tillbaka.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Danster:

Skrivet av korvmos:

precis, det är motsatsen, begränsad upplaga som man dessutom måste jobba för att få köpa.

Nu var ju min kommentar en slapp sådan men visst, kan komma med ett slappt svar på det igen.

Se exempelvis det teoretiska begreppet ”commodification” med grund i marxistisk teori som handlar om att mänskliga prestationer omvandlas till varor med ett pris. Här får du jobba för att få en belöning som sen ger dig möjlighet att köpa något. Dvs den riktiga belöningen är förenat med en utgift som du måste förtjäna genom arbete. Så ur ett perspektiv så är det väldigt mycket ”peak capitalism” att utforska nya marknader där människor måste köpa något först och jobba hårt för rätten att köpa något ytterligare.

Medlem

Väldigt kluven till idén. Lite kul är det såklart om man kan köpa en fysik "trofé" för något man kämpat för i spel man verkligen gillat så mycket att man tagit platinum. Samtidigt så känns det även väldigt fel att ha ytterligare ett sätt att dra in pengar.

Medlem

Nja. Hade hellre sett nåt belöningssystem såsom Stars som nyligen las ner. Att man blir belönad för att köpa nåt känns inte lika motiverande.

Medlem

T-shirten känns inte så intressant men gillar idén att kunna köpa en pin. Inget som kommer få mig att börja bry mig om achievements men rolig idé.

Medlem

De som köper merch är ju rätt udda från början och nu ska de straffas. Behöva jobba för att få köpa skiten också.

Medlem

Att tävla om privilegiet att få betala för merch är verkligen ett motbjudande initiativ och ännu ett steg mot gamingens totala förfall.

Om horse armor DLC var startskottet så är detta nånstans kring mittpunkten av loppet.

Medlem
Skrivet av Morricone:

Girigheten är nog det folk reagerar på. En utmaning som inte ger en belöning utan en form av transaktion. Lite "pay2win" mindset.

Det är också typisk marknadsföring för att hypa inför släppet av Ghost of Yotei. Att ha i åtanke är att detta är ett experiment för framtiden och om det visar sig vara lukrativt, kommer såna här utmaningar tillbaka.

Men det argumentet blir ju lite bakvänt när detta är något utöver en vanlig achievment för någon som kanske vill ha något extra. Achievementen är ju där i vilket fall från början, man måste ju ändå jobba för den. Det är väl mest FOMO som blir ett problem i så fall.

Sen att detta kan sätta en jobbig grund till något som utnyttjas framöver av företag kan ju ses som tråkigt.

Skrivet av Lilagröt:

De som köper merch är ju rätt udda från början och nu ska de straffas. Behöva jobba för att få köpa skiten också.

Om du tänker åt andra hållet, att någon som faktiskt är stolt över en achievment de jobbat hårt för och kan köpa något roligt för att de är en av få som lyckats med det, blir det bättre då? För så ser jag det.

Skrivet av Pirazy:

Att tävla om privilegiet att få betala för merch är verkligen ett motbjudande initiativ och ännu ett steg mot gamingens totala förfall.

Om horse armor DLC var startskottet så är detta nånstans kring mittpunkten av loppet.

Detta är ju en väldigt mycket bättre lösning än in-game cosmetics att köpa i min mening. Det är ofta jag ser folk säga att det borde finnas mer unlocks för prestationer i spel, och det håller jag med om. Jag tycker är kul att kunna se (speciellt i mulitplayer) att någon lyckats med något svårt och att det får dem att sticka ut. Detta blir ju nästa nivå av det. Svårt att ge bort fysiska produkter gratis.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Du är överdramatisk.

jag tycker det är ett rätt roligt initiativ. Jag kommer inte göra det själv för Yotei, men det är en kul grej att man kan köpa något fysiskt som matchar sin digitala trofé. Och det är en bra process att rikta sig mot fans och komma runt 'scalpers'.

Jag har jobbat i försvarsmakten i flera år och det är flera medaljer som man får köpa själv om man vill ha. Det är ju samma sak på simhallar med sim-märken. Jag tror det är samma process för hobby klubbar för fotboll? Man köper trofén.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Du är överdramatisk.

jag tycker det är ett rätt roligt initiativ. Jag kommer inte göra det själv för Yotei, men det är en kul grej att man kan köpa något fysiskt som matchar sin digitala trofé. Och det är en bra process att rikta sig mot fans och komma runt 'scalpers'.

Jag har jobbat i försvarsmakten i flera år och det är flera medaljer som man får köpa själv om man vill ha. Det är ju samma sak på simhallar med sim-märken. Jag tror det är samma process för hobby klubbar för fotboll? Man köper trofén.

Perfekt liknelse!

Medlem
Skrivet av Odee:

Men det argumentet blir ju lite bakvänt när detta är något utöver en vanlig achievment för någon som kanske vill ha något extra. Achievementen är ju där i vilket fall från början, man måste ju ändå jobba för den. Det är väl mest FOMO som blir ett problem i så fall.

Sen att detta kan sätta en jobbig grund till något som utnyttjas framöver av företag kan ju ses som tråkigt.

Det stämmer, trofeerna har alltid funnits där men du tjänar inget på att göra dom, om du ändå måste betala för "vinst-priserna". Det är ungefär som att vinna guld i friidrott men du måste betala för att få guldmedaljen.

Spelet har funnits i över 5 år. Alla som är completionists har redan alla trofeer och kan lätt bara beställa dag 1. Gissningsvis är den största målgruppen samlare och/-eller scalpers och med det sagt, besegras även syftet med utmaningen.

Sony som stort globalt företag (med gott om pengar) hade istället kunnat lotta ut merch till de som skaffar alla trofeer under en begränsad tid eller göra det enkelt och köra en kampanj i typ en månad i samband med släppet av Yotei där alla kan köpa en tröja, så långt lagret räcker.

Jag bryr mig dock inte om varken utmaningen eller merch, men kan förstå att folk ser det som ett fult och girigt initiativ.

signatur

Medlem
Skrivet av Morricone:

Det stämmer, trofeerna har alltid funnits där men du tjänar inget på att göra dom, om du ändå måste betala för "vinst-priserna". Det är ungefär som att vinna guld i friidrott men du måste betala för att få guldmedaljen.

Din liknelse är ju dålig eftersom detta inte handlar om att vinna något. Det är ett sätt att sälja prylar till fans av serien. Bra sätt att sålla ut scalpers faktiskt.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Din liknelse är ju dålig eftersom detta inte handlar om att vinna något. Det är ett sätt att sälja prylar till fans av serien. Bra sätt att sålla ut scalpers faktiskt.

Det är ingen tävling, handlar inte om att vinna nånting, därför jag använde citat-tecken. Min hela poäng är att folk är trötta på girigheten vilket verkar vara en gemensam nämnare bland många fans och icke-fans av spelet.

Spelet har existerat ett tag och scalpers finns i alla skepnader. Folk som har alla trofeer sen tidigare har sannolikt redan beställt. Om detta tillvägagångssätt är deras strategi att sålla bort scalpers finns det mycket simplare sätt att göra det på.

signatur

Medlem

Ingenting jag kommer ta del av, men det finns många samlare där ute som lär gilla det här. Folk köper redan collectors editions för massa pengar och det här är väl lite samma sak, fast med lite mer prestige.

Medlem
Medlem
Skrivet av Odee:

Om du tänker åt andra hållet, att någon som faktiskt är stolt över en achievment de jobbat hårt för och kan köpa något roligt för att de är en av få som lyckats med det, blir det bättre då? För så ser jag det.

Jag tror faktiskt inte det. Att skryta med mina achivements kanske hade varit aktuellt om jag var 13.

Men merch köpare är som de är.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag tror faktiskt inte det. Att skryta med mina achivements kanske hade varit aktuellt om jag var 13.

Men merch köpare är som de är.

Jag utgår från att du endast är en H&M klon eller bär kläder som inte har någon som helst affiliering till något.

signatur

I drank what?

Medlem

Detta är ju intressant! Precis när Nintendo börjar ryktas få ett Trophy(liknande)-system till Switch 2 och där belöningar som dessa ska kunna "låsas upp" och köpas kommer Sony med någonting eget i samma stuk. Får se om det är någonting Nintendo fullföljer nu.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag utgår från att du endast är en H&M klon eller bär kläder som inte har någon som helst affiliering till något.

Du tycker det är samma sak att köpa ett par byxor från ett varumärke som att köpa en T-shirt för att visa hur duktig man är på ett tv-spel?
Jag skiter väl i om någon köper merch egentligen men jag tycker det är märkligt att vissa vill lägga pengar på det. Gillar jag ett spel en film eller något sånt så köper jag filmen eller spelet, börjar inte maniskt samla och vilja ha allt som ägarna av varumärket försöker lura på en. Och de lyckas ju uppenbarligen väl med det.

12
Skriv svar