FZ High Score säsong 6 – var med från start!

Säkra europeiska alternativ till GMail?

Medlem
Säkra europeiska alternativ till GMail?

Yo!

Som rubriken lyder. Har kollat runt lite på nätet och ser en mängd alternativ men lyckas inte bli på det klara med vad att välja och varför.

Säkert och med möjlighet att importera mailen från GMail är väl det absolut mest grundläggande, men sedan?

Får kosta en slant, det är jag helt okej med.

Vad rekommenderar ni, och varför?

Medlem

Ett alternativ är väl att köpa ett domännamn hos ett svensk eller europeisk webbhotell och köra mailen där.

Edit: legerdemain.se verkar ledigt 😉

Medlem

Proton har jag använt sedan det var nytt. Europeiskt, värnar om integriteten, stor suite av tjänster. Om import fungerar, kan jag inte svära på.

Betalar med glädje till Proton åtminstone.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Proton har jag använt sedan det var nytt. Europeiskt, värnar om integriteten, stor suite av tjänster. Om import fungerar, kan jag inte svära på.

Betalar med glädje till Proton åtminstone.

Importera från Gmail fungerar Jättebra till Proton
Använde den funktionen när jag och frugan bytte från Gmail till Proton

Medlem
Skrivet av m11080:

Importera från Gmail fungerar Jättebra till Proton
Använde den funktionen när jag och frugan bytte från Gmail till Proton

Då så!

Medlem

Håller med föregående förslag om Protonmail. Ett utmärkt alternativ till de flesta mailtjänster och med tanke på hur mycket storebror Google är inne och snokar i folks mail (och förehavanden i allmänhet) så är det en no brainer.

Byt Google sök mot Duckduckgo när du ändå håller på. Använd Google så lite du bara kan.

signatur

I don't necessarily agree with everything I think.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Håller med föregående förslag om Protonmail. Ett utmärkt alternativ till de flesta mailtjänster och med tanke på hur mycket storebror Google är inne och snokar i folks mail (och förehavanden i allmänhet) så är det en no brainer.

Byt Google sök mot Duckduckgo när du ändå håller på. Använd Google så lite du bara kan.

Duckduckgo är ju amerikansk. Då kan man lika gärna köra Google

Vad är problemet med Gmail?

Medlem
Skrivet av justabit:

Ja det står dig fritt naturligtvis men nationalitet till trots så skulle jag personligen undvika Google i mesta möjliga mån. Jag kanske är onödigt paranoid men jag har inget som helst förtroende för för Google.

signatur

Backloggens befriare
Skrivet av Sebastian Lind:

Vad är problemet med Gmail?

Nånting nånting ödlor nånting nånting äter spädbarn

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ssshhh! Dom hör med hjälp av ljusmikrofoner riktade mot fiberoptiska kablar på havsbotten utanför Öland!

signatur

Backloggens befriare
Skrivet av Gortie:

Ssshhh! Dom hör med hjälp av ljusmikrofoner riktade mot fiberoptiska kablar på havsbotten utanför Öland!

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/man-looking-throu...

😁

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Är väl inget konstigt att man vill köra europeiskt alternativ? Hade bytt själv om jag orkat.

Backloggens befriare
Skrivet av justabit:

Jag bytte till duckduckgo när Google började med tvingade ai-svar.
Vill jag ha ai-svar kan jag söka upp dom själv.

signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av keffkebab:

Dessa jävla ödlor, alltså. Det går fan bara utför med allt, det var bättre förr.

Ja, de förstörde ödlorna med det nya och allt de ändrade på som de inte behövde. Det har inte kommit en ny originell idé alls sedan Hotmail, förr gjorde man e-post för passionen och nu bryr de sig bara om pengar. E-postklienterna i världen peakade med MSN och sen dess har det bara gått utför, t om knapparna på kontrollerna är det inte samma stuns i längre. För så är det, gummit i tangentborden var annorlunda då. Nu är det bara en massa AI hit och personlig data dit och olika cookies, information har sekretess och förr då hade vi en sladd till datorn och då visste man att "nu kan jag maila", ingen röststyrning och ingen wifi. Datorn var dum som en blockåsna och vägde 400 kilo bastanta grejer och man slapp internet och appar på teven och mailen bara funkade. Det var bättre förr.

Medlem
Skrivet av Gortie:

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/man-looking-throu...

Inte så långt ifrån faktiskt

https://www.theverge.com/2022/8/21/23315513/google-photos-csa...

Finns ju otaliga exempel på hur de snokar och får övervakningssystem i forntida Östtyskland att blekna i jämförelse.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Backloggens befriare
Skrivet av Workout51:

Inte så långt ifrån faktiskt

https://www.theverge.com/2022/8/21/23315513/google-photos-csa...

Finns ju otaliga exempel på hur de snokar och får övervakningssystem i forntida Östtyskland att blekna i jämförelse.

Är de snokar och får nu också? Inte bara ödlor alltså?!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av justabit:

Skrivet av keffkebab:

Om man verkligen vill köra med en europeisk sökmotor finns Qwant (Frankrike), Ecosia (Tyskland), Good (Tyskland) eller Swisscows (Schweiz)

Vissa använder Google och/eller Bings index (precis som DDG), en använder Braves index + att de håller på att skapa egna indexeringar.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Har inte duckduckgo börjat med det också?

Backloggens befriare
Skrivet av filbunke:

Har inte duckduckgo börjat med det också?

Jo, men den kan man stänga av.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

ProtonMail, Tutanota, Mailfence, Posteo, StartMail. Topp europeiska alternativ.

signatur

Bil- och teknikälskare. Teknikredaktör på nyhetssajten Nyheter Dygnet Runt

1
Skriv svar