Game Pass förändras och Ultimate-priset höjs rejält – från 185 till 285 kronor

Medlem

nej tack. detta priset tycker jag inte det är värt faktiskt.
Var kul så länge det varade nu blir det steamdeck o reor på steam som gäller framöver.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Tusske:

Ingenting? Så alla spel man kan spela med Game Pass är ingenting? Det är ju samma sak som att sägs att en Netflix sub är ingenting

Nu vet jag inte 100% hur det funkar med Gamepass men problemen med prenumerationstjänster är ju att i princip alla spel, filmer, serier eller album kan försvinna från den tjänst du använder.
I exemplet med Gamepass gissar jag i alla fall att deras egna spel stannar på plattformen och att exempelvis Netflix egna produktioner men annars är väl inget heligt? Anledningen till att du prenumererar på en viss tjänst kan försvinna från en dag till en annan.

signatur

PSN: Oakborn86

Avstängd

Så ligger det till. Nu tror jag inte att ett företag som är ute efter maximal tillväxt till slut har överseende för deras anställda som bara vbloggar hur det är att vara anställd på microsoft och berätta hur soft de har det och vilken lyxig frukost de kan åtnjuta varje dag.
Nu drabbas ju vi konsumenter som drar det stora lasset för xbox också! Det är inte kul längre och när ska det ta slut?

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Hur försvarar man en sådan här prishöjning?

Det är inte så svårt 🙈🙉🙈.

Medlem

Jädrar vad det höjs dit och dattan. Kosta runt 130 för något år sedan.

Skulle avbryta denna tjänst omgående!

Medlem

Gamepass var underbart. Men nu känner jag inte att det är värt priset längre.
Jaja, det var bra så länge det varade.

Medlem

Min initiala tanke var att säga upp direkt, jag vill inte betala extra för att få Ubisoft Connect och Fortnite Crew.
Men efter lite funderande så kommer det bli ännu dyrare om jag säger upp och istället köper alla spel jag spelar via GamePass.
Hade jag haft ekonomin att köpa alla spel istället på direkten hade jag sagt upp det men får köra på ett tag till.
Har ett par andra streamingtjänster som jag hellre avbryter, spelen går före.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Min initiala tanke var att säga upp direkt, jag vill inte betala extra för att få Ubisoft Connect och Fortnite Crew.
Men efter lite funderande så kommer det bli ännu dyrare om jag säger upp och istället köper alla spel jag spelar via GamePass.
Hade jag haft ekonomin att köpa alla spel istället på direkten hade jag sagt upp det men får köra på ett tag till.
Har ett par andra streamingtjänster som jag hellre avbryter, spelen går före.

Jag resonerar liknande. Jag får räkna på det men det låter dyrare att ha premium och köpa dag 1-spelen jag vill ha. Kanske till och med dyrare att ha core.

Medlem

Det är för dyrt för mig. Jag är ledsen men vad håller de på med…? jag betalade nyss 185kr för en månad och det är för mkt nästan redan här, för mig. Även om man har råd så är detta spel jag lånar, inte äger på nåt sätt. Därför jag inte vill lägga för mkt på det utan plockar nog hellre spel på rea eller gör annat.
Kanske att man kan ladda på med några månader genom presentkort för 185kr än ett tag. Annars löper det ut.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Jag bidrar med lite förnuft, allmänt sans och rationellt tänkande bland övriga inte lika upplysande inlägg.

Spelar du eller ditt hushåll 4 till 7 stycken fullpris spel på ett år? (Troligt en ganska vanlig siffra)

Är ditt hushåll ett normalstort svenskt (kanske spelintresserat) hushåll, ja ni vet:
Mamma, Pappa, Barn ett, barn två, vovve, volvo, bolån/hyra? (Rimligt antagande i det svenska samhället, men måhända inte på FZ som forum)

Då kan defintivt Game Pass vara ett sjukt prisvärt alternativ mellan 95 kronor och 285 kronor i månaden.

Varför?

Om ni är ett spelintresserat hushåll, trendkänsliga och gillar att hänga med i det senaste inom spelkultur så är Game Pass Ultimate fortfarande och definitivt framöver grejen med minst 75 nya titlar på releasedagen varje år, med något för var och envar i familjen.

Det här trots diverse irrationellt hysteriska gamers orimliga ilska över att behöva betala spelutvecklare/kulturarbetare/hantverkare för nya spel, om samma hysteriska gamers nu vill spela spelen och på releasedagen. Att betala för och spela spel är trots allt frivilligt.

Med förändringen av antalet releasespel på Game Pass Ultimate under ett år, hela 75! stycken, som alltså släpps på

"Releasen"/"Premiären"

alltså släpps dag ett, är det sjukt prisvärt med 285 kronor i månaden eller 3420 kronor på ett år där online plus en rad andra förmåner är inkluderat.

75 spel på releasedagen med Game Pass Ultimate motsvarar alltså mellan 7 500 och 67 500 kronor i rent spelvärde, under ett år, beroende på spelets pris. Plus online, cashback (Rewards) och en rad andra saker. Då är alla andra befintliga spel och deras värde på tjänsten obeaktade.

Vem spelar då egentligen igenom 75 release titlar på ett år?

Väldigt få om ens någon person, men Game Pass Ultimate riktar sig nog inte främst till spelaren som är ensamvarg med kanske lite sämre hushållsekonomi och som kanske är lite bitter på livet.

Visst, för ensamvargen, den arbetslöse eller socialfallet (inget ont om arbetslösa eller socialfall) som kanske köper ett eller två spel på release och har noll intresse av att prova spel eller hänga med inom spelkulturen, så är Game Pass "Ultimate" ändå kanske inte värt det. Game Pass Essential kan vara ett alternativ för 95 kronor i månaden.

För spelaren som är beredd att vänta upp till 12 månader på några efterlängtade spel, eller kanske väntar på realisation, så är Game Pass Premium med sina 145 kronor i månaden för Xbox egna spel inom ett år, fortfarande lägre än Sonys motsvarande PS Plus Premium för 180 kronor i månaden, och betydligt mer prisvärt, eftersom Sony inte garanterat släpper (när de väl släpper) sina egna spel på tjänsten.

Låt oss dock bli något mer konkreta genom exempel.
Säg att du som spelare/spelköpare på ett år köper några populära spel, under året de släpps, närmre bestämt genom den gamla modellen:
_______
EA Sports FC 25 à 618 kronor
(599+19 kr i frakt just nu, riktpris 899 kr)

Ghost of Yotei à 668 kronor
(649+19 kr i frakt just nu, riktpris 799 kr)

Battlefield 6 à 668 kronor
649+19 kr i frakt just nu, riktpris 899 kr)

Death Stranding 2 à 518 kronor
(499+19 kr i frakt just nu, riktpris 799 kr)

Mario Kart World à 898 kronor
(879+19 kr i frakt just nu, riktpris 899 kr)
_______
Totalt:
3370 kronor/år (just nu)
eller
4295 kronor/år (riktpris exklusive frakt)
_______
3420 kronor/år (Game Pass Ultimate +75 release spel & online)

Värt att notera är att kostnaden för att spela spelen online och att snacka med kompisarna inte är inräknat i just nu priset på 3370 kronor per år.

För att spela och prata online måste spelaren/spelköparen/hushållet lägga på ytterligare:
1068 kronor alltså 4438 kronor om året när det gäller Playstation 5
_______
382-689 kronor alltså 3752-4059 kronor om året när det gäller Switch 2
_______

Båda varianterna alltså betydligt högre kostnad för ansenligt färre spel än Xbox nya exklusiva Ultimate tjänst med minst 75 releasespel, andra spel, onlinespelande, cashback, med mera.

Just det här exemplet gäller fem populära nya spel på releasedagen under ett år. Att vilja spela och köpa fem spel på ett år bedömer jag som rimligt för väldigt många hushåll i Sverige. Beakta Sony och Nintendos riktpriser för spel så är kostnaden för fem premiumspel på releasedagen på deras plattformar rejält mycket högre än +75 spel med sannolikt fler än fem premiumspel på Xbox, där Call of Duty är ett av premiumspelen såklart.

Är Xbox i kris när Microsoft och tredjepartsutvecklare tjänar pengar på Game Pass, spelarna bevisligen får ännu mer värde för pengarna och spelen går att spela på PC, Xbox Series, Xbox Allies?

Nej, det tror jag verkligen inte.
Ett normalt hushåll med mamma, pappa, två barn, volvo och vovve, och en normalt skuldsatt ekonomi med intresse för spel sparar pengar, besvär, mer tid till spelande på Xbox Game Pass Ultimate som exklusiv gamingtjänst.

Ensamvargen med en begränsad plånbok och en förkärlek för att just ge Nintendo eller Sony sina småslantar, kanske vill punga ut extra för att spela några premiumspel om året på releasedagen.
Det är ensamvargen också fri att göra.

Likt vi andra spelintresserade svenssons i våra hushåll är fria att betala väldigt lite för oerhört mycket och med något för alla på Xbox Game Pass Ultimate, platsen där det garanterat händer 2026.

En text som bidrar med lite förnuft, allmänt sans, hyfs och rationellt tänkande bland övriga kanske inte lika upplysande inlägg.

Happy Gaming!

PS
Jag reserverar mig för stavfel eller räknefel, tanken är att förmedla lite insikt och sakligt innehåll. ^^

Nej, tanken med ditt inlägg (likt majoriteten av dina inlägg här på forumet) är klassisk rage bait. Detta långa rabblande är ett resultat av att du inte fick någon reaktion på ditt första inlägg i tråden. Tragiskt.

Medlem
Skrivet av andreasanders:

Nej, tanken med ditt inlägg (likt majoriteten av dina inlägg här på forumet) är klassisk rage bait. Detta långa rabblande är ett resultat av att du inte fick någon reaktion på ditt första inlägg i tråden. Tragiskt.

Det är så långt så chans för chatgpt gör att jag skummar den fort..

Ambassadör
Xbox

Finns ingenting som är bra med detta.

Game Pass är fortfarande värt det, för mig, men priserna på koder som man använder för att förlänga sin prenumeration (man kan stacka 3 år framåt i taget) lär bli mindre värt det också när de återigen justerar conversion rates mellan de olika nivåerna. Betala månadsvis direkt till MS har alltid varit den sämsta dealen, och lär väl fortsätta vara det.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Peos:

Du kan inte jämföra gamla spel som kostar 400kr/st med xbox gamepass Ultimate. Där hela grejen är att du får spela nya spel på dag ett. Spel som ofta kostar 800kr/st

Bara i år har jag spelat Avowed, Atomfall, grounded 2, nya Doom, expedition 33, oblivion remaster. Och fler spel i höst jag ser fram emot som Ninja Gaiden 4, outer worlds 2, nya cod.

Så jag tycker det varit väldigt prisvärt. Men med det sagt så tycker även jag att nästan 300kr/mån är dyrt. Så jag kommer omvärdera och se hur jag ska göra

Varför inte prenumerera på allting i ditt liv?
Poängen är inte att det kan vara prisvärt. Poängen är att ägande är en viktig del för att vara oberoende och ha kontroll.

Men vi lever i ett samhälle, speciellt Sverige, där belåning är lika vanligt som kalsonger. Vi såg hur bra det gick under pandemin när räntan normaliserade sig. Spel kanske inte är det värsta, fast det blir en del av helheten och vi ser hur de plötsligt chockhöjer. Detta är bara början och sedan kombinerar du det med att de tar bort skivläsare på konsoler.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Baserat på Microsofts senaste finansiella rapporter (fy 2025, som slutar juni 2025) går Xbox som helhet plus – det vill säga, den genererar vinst och växer i intäkter

Du menar under den perioden när de släppte flera spel på PlayStation?

Medlem

Så PC gamepass höjs med 61kr. Det är väl ändå fortfarande rätt billigt med 160kr.
Låter som att de vill skrämma bort folk från konsolerna och satsa på PC i stället.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av roftg:

Så om man istället köper spel för 3420 kr, vad får man då? 1 och ett halvt gta6?..

Jag gjorde en uträkning förra året vad jag lagt på tvspel/datorspel och det är ca 3000kr på Steam.
Dom spelen kan jag spela fortfarande. Steam reor är då jag oftast handlar. Vissa spel kostar ju bara 200kr.

signatur

Medlem

Tyvärr drar jag mig ur här. Ser fortfarande värdet i det hela, men kostnaden är för hög för att bara ligga och ticka för mig.
Vilket gamepass gjort för mig under lång tid.
Men min series x är fortfarande en underbar maskin att köra emulatorer på, och kommer vara min huvudsakliga konsol för det.

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Inte bara det. När Xbox/Microsoft gör en riktigt fuckup som t.o.m får de mest hängivna fansen i USA (t.ex. Jez Corden, Ryan McCaffrey, Parris etc) att reagera negativt, så ska vi andra använda "sunt förnuft" (annars är vi väl för korkade om vi inte tänker på samma sätt?). Men om Sony idag eller nästa vecka hade gjort en lika stor fuckup, då jävlar hade tonen varit annorlunda och det hade t.ex. kallats för bl.a. girighet.

Ska man kritisera något (eller i detta fall försvara) så ska man göra det åt båda hållen när de gör fel. Annars är det en jäkla dubbelmoral man far med och det får en att bara se ut som en fanboy som försvarar allt oavsett vilka bedrövliga beslut som tas av företagen.

Medlem

Nej, nu blev det lite väl dyrt för mig.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag gjorde en uträkning förra året vad jag lagt på tvspel/datorspel och det är ca 3000kr på Steam.
Dom spelen kan jag spela fortfarande. Steam reor är då jag oftast handlar. Vissa spel kostar ju bara 200kr.

När jag kikar i mitt skåp så ligger det 35 spelfodral där, räknar man på 500kr styck så är det 17500kr plus en hel del digitala spelköp på det. Förutom ngt enstaka spel som kanske the Witcher 3 och rdr2 så är det inga jag kommer spela igen. Bara plast som tar plats..

Medlem
Skrivet av Bullen86:

För det andra, kan det vara så att de har höjt priset så pass drastiskt för att folk ska börja kliva av och börja köpa spel igen istället för att mestadels förlita sig på Gamepass? Efter alla miljoner sålda spel av deras titlar på PS5 så har de kanske insett hur mycket mer dem kan tjäna på spelförsäljningen kontra Gamepass.

Det börjar se ut lite så.

Om de tjänar mer på kunder på andra plattformar än de gör på Xbox och Game Pass - varför fortsätta med dessa?

Så länge man ser tillväxt så är säkert ett megarikt bolag som MS beredda att ta förluster eller svaga vinster. Nu har konsolförsäljningen backat i många år, spelförsäljningen verkar gå dåligt på grund av Game Pass och tillväxten av just Game Pass verkar ha stagnerat.

Någonstans tar tålamodet slut.

Tjänar man mer på andra format är det där man vill ha kunderna.

Skrivet av RetroGamer89:

Baserat på Microsofts senaste finansiella rapporter (fy 2025, som slutar juni 2025) går Xbox som helhet plus – det vill säga, den genererar vinst och växer i intäkter

Jag kanske har missat/glömt något men vilken information finns det om vinsterna för Xbox-avdelningen? Då man absorberat Activision går man säkert med vinst men man måste ju då även räkna in vad köpet kostade.

Medlem
Skrivet av roftg:

När jag kikar i mitt skåp så ligger det 35 spelfodral där, räknar man på 500kr styck så är det 17500kr plus en hel del digitala spelköp på det. Förutom ngt enstaka spel som kanske the Witcher 3 och rdr2 så är det inga jag kommer spela igen. Bara plast som tar plats..

Jag har 25st Switch/Switch 2 spel i fodral. Kommer absolut att spela genom alla igen.
Men jag spelar fortfarande Doom och Quake ibland. Återkommer till vissa spel jag gillar.

Men alla dom fysiska spelen jag äger är ju inte köpt på ett år, kanske 2 spel om året då Nintendo inte släpper sina egna bra titlar så jätteofta.

signatur

Medlem
Skrivet av Margy:

Om de tjänar mer på kunder på andra plattformar än de gör på Xbox och Game Pass - varför fortsätta med dessa?

Så länge man ser tillväxt så är säkert ett megarikt bolag som MS beredda att ta förluster eller svaga vinster. Nu har konsolförsäljningen backat i många år, spelförsäljningen verkar gå dåligt på grund av Game Pass och tillväxten av just Game Pass verkar ha stagnerat.

Jag kanske har missat/glömt något men vilken information finns det om vinsterna för Xbox-avdelningen? Då man absorberat Activision går man säkert med vinst men man måste ju då även räkna in vad köpet kostade.

Japp.

Geeks Gaming

Nja, njä jag tog och pausade en stund

Medlem

Haha precis min tanke. Han är förmodligen en bot så som han skriver. Ytterst märklig

Medlem

Jag börjar närma mig punkten där gaming kanske blir något som jag till slut överger. Jag fixar inte riktigt att allt ska kosta så mycket. Bergsala säljer Switch 2 dyrare i Sverige. För att dem kan och då var konsolen redan ganska dyr. Fem år gammal hårdvara Xbox Series X går UPP i pris till typ 8000+. Xbox Ally X kommer kosta 11000 medan priserna på spel också går upp… jag har spelat Xbox sedan första konsolen men nu börjar denna hobby kännas som att de bara klämmer ut allt det kan av sina kunder. Jag tycker faktiskt att det börjar kännas förnedrande.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag börjar närma mig punkten där gaming kanske blir något som jag till slut överger. Jag fixar inte riktigt att allt ska kosta så mycket. Bergsala säljer Switch 2 dyrare i Sverige. För att dem kan. Fem år gammal hårdvara Xbox Series X går UPP i pris till typ 8000+. Xbox Ally X kommer kosta 11000 medan priserna på spel också går upp… jag har spelat Xbox sedan första konsolen men nu börjar denna hobby kännas som att de bara klämmer ut allt det kan av sina kunder.

Förstår dig och håller med. Det känns som det enda dessa megaföretag vill är att lura av oss varenda krona de kan. Helst blotta oss helt. Den goda viljan är helt borta och bara girigheten finns kvar.
Det jag håller kvar i är indie-spelen, där finns det fortfarande glädje och god vilja. Bra priser dessutom. Ångrar inte att jag lämnat AAA scenen.

Avstängd
Skrivet av Galaxus:

https://www.youtube.com/watch?v=jzGhoJ3b4Pk

Så ligger det till. Nu tror jag inte att ett företag som är ute efter maximal tillväxt till slut har överseende för deras anställda som bara vbloggar hur det är att vara anställd på microsoft och berätta hur soft de har det och vilken lyxig frukost de kan åtnjuta varje dag.
Nu drabbas ju vi konsumenter som drar det stora lasset för xbox också! Det är inte kul längre och när ska det ta slut?

Du får ju ändå 3 månader för ett litet nintendo spel. Rätt bra pris om du frågar mig. Att saker och ting blir dyrare än ju knappast MS fel.

Medlem

Köper activistion/blizzard - skär å bantar sin gaming division rejält - höjer priset på gamepass. Blir ju bara enklare å enklare att välja bort mega gaming corp, förväntade mig däremot inte att jag skulle få två på samma vecka.

Avstängd
Skrivet av Margy:

16 av 20 mest sålda playstationspelen är microsoft ägda. Microsofts spelavdelning tjänar mer under deras sämsta månad än sonys samtliga spel under ett helt år. Det samma gäller deras mobilspel. Microsoft behöver inte tjäna någonting på deras konsolförsäljning, dom behöver bara finnas där för att krossa sony ekonomiskt. Dom tjänade 20 miljarder mer än sony utan ansträngningar. Jag tror knappast vi ser en till playstation. Det går för dåligt i längden för dem.

Skriv svar